Kehidupan Sebagai Seorang Freelancer


Assalamualaikum dan salam sejahtera,
musim PKP ni pasti ramai yang terkesan disebabkan kekangan pergerakan dan ada banyak perniagaan yang tak dapat nak beroperasi. Ada yang dibuang kerja, dicutikan tanpa gaji, dipotong gaji dan pelbagai lagi. Ianya memang waktu yang sukar untuk kebanyakan golongan.
Aku sendiri tidak terkecuali untuk terkesan dalam situasi sekarang ini. Banyak projek tergendala, ada client yang terjejas perniagaan mereka dan sekaligus memberi kesan juga untuk langganan perkhidmatan mereka dengan aku.
Apa itu freelancer? Freelancer ini lebih kepada pekerja kontrak yang akan diupah sekiranya diperlukan. Ada banyak bidang freelancing yang boleh kita lakukan di Malaysia ini. Antaranya tukang alih bahasa, penulis, pengurusan data, reka design grafik, pengaturcaraan laman web dan pelbagai lagi.
Aku sudah 3 tahun kembali semula kepada kehidupan freelancing ini demi memberikan lebih banyak perhatian kepada Zulaikha yang kini telah berusia 3 tahun lebih.
Kerja aku lebih banyak berkaitan dengan pembangunan sistem laman web, selenggara laman, setup server dan selenggara server secara bulanan. Semua ini aku buat dari rumah.
Bagaimana untuk bermula? Sebenarnya tiada syarat khusus pun untuk sesiapa yang ingin memulakan kerjaya freelancing ini. Anda boleh kenalpasti kemahiran yang anda ada untuk dijual. Anda boleh juga memulakan langkah dengan mendaftar di platform seperti freelancer.com, upwork.com, fiverr.com, freelancing.my dan seumpamanya.
Platform ini membolehkan anda mempromosikan perkhidmatan anda dengan lebih mudah. Ada beberapa strategi yang anda boleh gunakan untuk mendapatkan projek di platform ini. Tips paling penting, pastikan perkhidmatan anda tawarkan itu meyakinkan.
Boleh mulakan dengan harga lebih rendah untuk mendapatkan projek awal, kemudian pastikan anda dapatkan review untuk setiap projek tersebut. Naikkan harga secara berperingkat sehingga mencapai kadar perkhidmatan sebenar.
Ini antara perkara yang anda boleh lakukan.
Kriteria penting seorang freelancer Antara perkara penting apabila ingin menjadi freelancer ini adalah disiplin masa dan aturan kerja di rumah. Bekerja sendirian tanpa rakan sekerja bukanlah perkara yang mudah sekiranya kita baru bermula. Tambahan bila kerja kita memerlukan aktiviti menggunakan otak yang banyak.
Tanpa disiplin dan jadual yang baik, mungkin kita akan lebih banyak duduk depan TV di ruang tamu berbanding duduk di meja kerja untuk menyiapkan tugasan atau projek yang telah diterima.
Namun begitu, apabila kita semua telah dipaksa untuk duduk di rumah sekian lama, perkara ini mungkin telah menjadi norma baru dalam kehidupan ramai orang. Kita hanya perlu pastikan, ada jadual kerja yang perlu kita patuhi agar kehidupan dan gerak kerja kita lebih teratur.
Selain itu, tools project management, invoicing, accounting dan seumpanya akan membantu anda untuk menguruskan aliran tunai dan akaun perniagaan anda. Sebaiknya anda daftarlah akaun syarikat enterprise untuk menguruskan aktiviti freelancing ini.
Setiap tahun hantar laporan akaun pengurusan dan sekiranya jualan anda tidak perlu dicukai, ianya akan sekadar menjadi rekod penting dalam LHDN.
Begitulah sedikit sebanyak mengenai dunia freelancing yang ada cabarannya tetapi ianya adalah perkara yang menyeronokkan jika diuruskan dengan baik.
The post Kehidupan sebagai seorang freelancer first appeared on Eizil.com.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eizil.com/kehidupan-sebagai-seorang-freelancer/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cabaran Dan Faktor Apabila Mahu Berniaga Sebagai Seorang Surirumah

Cabaran Dan Faktor Apabila Mahu Berniaga Sebagai Seorang Surirumah

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 233 hits
Cabaran dan Faktor Apabila Mahu Berniaga Sebagai Seorang Surirumah Berusaha dengan apa yang ada mengikut kemampuan diri sendiri Kata kata ini lebih saya tujukan kepada diri saya sendiri Jikalau beberapa tahun dahulu saya boleh melakukan pel...
Penyokong Najib Cuba Jadikan Prosiding Mahkamah Persekutuan Sebagai Sarkas Politik

Penyokong Najib Cuba Jadikan Prosiding Mahkamah Persekutuan Sebagai Sarkas Politik

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 173 hits
NASUHA RAHMANPenyokong penyokong politik pihak perayu Datuk Seri Najib Tun Razak telah cuba untuk menjadikan prosiding Mahkamah Persekutuan sebagai sarkas politik dengan menyerang suami kepada Ketua Hakim Negara Dengan pelbagai tuduhan yang...
Lebih 65 Ahli Konservatif Dijangka Pilih Truss Sebagai Pm Uk Baharu

Lebih 65 Ahli Konservatif Dijangka Pilih Truss Sebagai Pm Uk Baharu

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 117 hits
Lebih 65 ahli konservatif dijangka pilih Truss sebagai PM UK baharu Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 19 Aug 202
Muar Dinobat Sebagai Bandar Memiliki Paling Banyak Lukisan Mural Di Malaysia

Muar Dinobat Sebagai Bandar Memiliki Paling Banyak Lukisan Mural Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 209 hits
Lukisan Mural Elemen Sejarah Naik Imej Bandar Maharani Selepas dinobatkan sebagai Bandar Pelancongan Terbersih ASEAN bandar Muar sekali lagi mencatat rekod apabila muncul bandar pertama di negara ini memiliki lukisan mural paling banyak Usa...
Cerita Haru Guru Sd Yang Viral Karena Bersihkan Ratusan Kutu Rambut Seorang Siswa

Cerita Haru Guru Sd Yang Viral Karena Bersihkan Ratusan Kutu Rambut Seorang Siswa

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 173 hits
Cerita lengkap di balik video viral guru SD yang mendapati ratusan kutu rambut seorang siswanya sosok sang guru Zera Ayu Fatmawati pun mencuri perhatian publik
2 Lelaki Seorang Wanita Sesat Ketika Daki Gunung Panti

2 Lelaki Seorang Wanita Sesat Ketika Daki Gunung Panti

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 152 hits
DUA lelaki dan seorang wanita dalam lingkungan usia awal 20 an dipercayai sesat ketika mendaki Gunung Panti di Bukit Tinggi petang tadi Pegawai Bomba Kanan II KUP Nasrul Jalil berkata laporan dibuat sendiri oleh mangsa yang memaklumkan mene...
Waspada Panggilan Yang Menyamar Sebagai Pegawai Cybersecurity Malaysia

Waspada Panggilan Yang Menyamar Sebagai Pegawai Cybersecurity Malaysia

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 154 hits
Menurut CyberSecurity Malaysia CyberSecurity Malaysia menasihati orang ramai agar berhati hati dan berwaspada dengan penyamaran sebagai pegawai CyberSecurity Malaysia yang dibuat melalui panggilan telefon CyberSecurity Malaysia
Song Jihyo 4 Pelakon Wanita Ini Dipilih Sebagai Penyebab Fenomena Rambut Pendek Di Korea

Song Jihyo 4 Pelakon Wanita Ini Dipilih Sebagai Penyebab Fenomena Rambut Pendek Di Korea

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 261 hits
Tidak dinafikan bahawa rambut pendek adalah satu gaya yang sukar untuk dicuba oleh para wanita diluar sana Mungkin kerana rambut panjang yang ikal adalah sinonim kepada perwatakan feminin ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini majalah popular Harp...
Produksi The Boys Musim 4 Telah Bermula Jensen Ackles Akan Kembali Sebagai Soldier Boy

Produksi The Boys Musim 4 Telah Bermula Jensen Ackles Akan Kembali Sebagai Soldier Boy

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 111 hits
Musim keempat siri Amazon The Boys telah memulakan produksi secara rasmi dengan pelakon mula berkumpul di Toronto untuk penggambaran siri ini Pencipta siri dan showrunner Eric Kripke telah kongsikan gambarnya di lapangan terbang untuk menuj...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock