Kehebatan Michael Jackson Mencipta Lagu Tanpa Ilmu Tentang Muzik


Komposer terkenal Mozart mampu mendengar sesebuah simfoni dalam kepalanya, John Lennon menggunakan peralatan seperti pensil untuk menghasilkan lagu dan penyanyi kumpulan Spiritualized, Jason Pierce yang menyanyikan dahulu bahagian orkestra kepada perakam audio.


Ramai pasti tahu lagu-lagu nyanyian Michael Jackson, tapi tahukah anda bagaimana lagu-lagu tersebut dihasilkan?

Michael bukanlah seorang yang berkemahiran dalam bidang teori muzik kerana dia tidak mempunyai pendidikan muzik, malah tidak mampu menulis atau membaca notasi muzik.

Kemahirannya bermain instrumen juga tidaklah sehebat mana walaupun dia mampu bermain beberapa jenis instrumen, seperti yang tertera dalam kredit albumnya, HIStory.

Jadi, bagaimana Michael Jackson mampu mencipta muzik yang sehingga kini terus menjadi keminatan ramai?

Sebenarnya, tidak ramai yang tahu bagaimana, sehinggalah Michael Jackson dituduh melakukan plagiat oleh seorang komposer bernama Crystal Cartier dalam album 'Dangerous' beliau.

Dalam perbicaraan mahkamah, Michael perlu menjelaskan bagaimana penghasilan lagu-lagu dalam album tersebut dibuat untuk membuktikan tidak wujud unsur plagiat.

Oleh kerana tiada pendidikan formal dalam muzik, Michael Jackson akan menyanyikan sendiri secara beatboxing setiap satu instrumen yang diperlukan dalam setiap lagunya sebagai demo lagu tersebut.

Dengar video di bawah untuk tahu prosesnya secara menyeluruh.


"Saya hanya menyanyikan bahagian bass lagu tersebut ke perakam audio, kemudian meletakkan irama ke atas bass yang dibuat secara beatboxing untuk mencipta lapisan-lapisan audio," kata Michael menjelaskan bagaimana lagu 'Billie Jean' dicipta.

"Dalam lagu Billie Jean, ada 4 lapisan bass yang berbeza dan bertugas memberikan watak pada lagu tersebut."

Rob Hoffman, seorang jurutera bunyi yang bertugas merakamkan lagu Michael menyifatkan proses bekerja dengan Michael dengan cara berikut;

"Dia akan datang dengan sebuah lagu yang baru ditulis semalam. Kemudian kami akan panggil pemain gitar. Michael akan menyanyikan tiap-tiap note pada setiap kord yang dia perlukan. Ini note pertama, kedua, ketiga dan seterusnya. Selepas pemain gitar dapat mengenal pasti note mana yang diperlukan, Michael akan menyanyikan lagu tersebut secara langsung di situ juga."

"Untuk bahagian orkestra pun sama. Dia akan menyanyikan semua bahagian. Semua ada dalam kepala dia dan Michael perlu menerangkan kepada bahagian orkestra satu per satu note muzik yang diperlukan jadi pemuzik bertugas untuk mendapatkan note yang dia nyanyikan."

Bila Michael sendiri ditanya bagaimana dia menulis lagu oleh pihak mahkamah, dia hanya mampu berkata yang "semua lirik, susunan, kord, nota, bunyi, datang dalam kepala saya seolah-olah diletakkan dan begitulah apa yang saya dengar."


Ada pengkarya yang memerlukan dia duduk dengan instrumen untuk mendapatkan karya, tetapi bagi Michael apa yang diperlukan adalah suara beliau.

Selalunya, Michael akan bekerja dengan 5 lagu setiap masa dan itu juga sesuatu yang sangat mengagumkan.

Bagi seseorang yang tidak ada pendidikan formal muzik serta tidak mampu membaca nota muzik, kemahiran Michael melahirkan lagu-lagu pop yang masih kekal relevan sehingga sekarang sebenarnya membuktikan yang dia memang mempunyai bakat yang cukup luar biasa.

Apabila ditanya dalam mahkamah, adakah Michael Jackson merasakan kemahiran menguasai teori muzik satu perkara yang penting, dengan tenang Michael menjawab - "tidak. Ia bukan satu kemestian."

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
10 Lagu Terbaik Karya Michael Jackson!5 Lagu Michael Jackson Yang Paling Diminati
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/04/kehebatan-michael-jackson-mencipta-lagu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tuntut Ilmu Hafal Atau Faham Dahulu

Tuntut Ilmu Hafal Atau Faham Dahulu

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 276 hits
Soalan Yang manakah lebih berkesan dalam menuntut ilmu antara hafal dahulu baru faham atau faham dahulu baru hafal Jawapan Menurut Kamus Dewan maksud hafaz ialah terpelihara dan kekal dalam ingatan khususnya tentang bacaan ayat suci al Qura...
Pelbagai Ilmu Pengetahuan 9322

Pelbagai Ilmu Pengetahuan 9322

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 208 hits
Jenggot Rambut yang Disunnahkanby JENGGOT Siapa pria yang tidak ingin memiliki rambut di bawah dagu ini Lazimnya jenggot dipelihara oleh pria untuk sekadar gaya ataupun untuk terlihat dewasa Mungkin beberapa hari yang lalu sebuah program di...
Anak Tantrum Boleh Jadi Berpunca Dari Ayah Yang Terlalu Manjakan Anak Kurang Ilmu Keibubapaan Boleh Beri Kesan Buruk

Anak Tantrum Boleh Jadi Berpunca Dari Ayah Yang Terlalu Manjakan Anak Kurang Ilmu Keibubapaan Boleh Beri Kesan Buruk

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 344 hits
Kesibukkan suami bekerja kadang kadang membuatkan kita terlupa bahawa masa anak anak perlu diisi dengan kehadiran bapa mereka Penglibatan suami dalam hal rumah tangga sangat besar impaknya dan mampu menjadikan sebuah keluarga lebih bahagia ...
Adab Menuntut Ilmu Yang Kian Hilang

Adab Menuntut Ilmu Yang Kian Hilang

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 423 hits
Oleh ADAB MENUNTUT ILMU YANG KIAN HILANG Aku tidak mahu mengulas panjang Cukuplah kalian baca sendiri luahan para guru seluruh Malaysia tentang kebiadaban pelajar zaman sekarang Adab menuntut ilmu kian terhakis Guru guru tidak lagi dihormat...
Solat Tahiyatul Masjid Ketika Majlis Ilmu Berlangsung

Solat Tahiyatul Masjid Ketika Majlis Ilmu Berlangsung

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 282 hits
Soalan Jika seseorang masuk ke dalam masjid kemudian ada majlis ilmu atau kuliyah yang mana patut didahulukan Solat sunat tahiyatul masjid atau duduk mendengar kuliah Mohon pencerahan ustaz Terima kasih Jawapan Solat sunat Tahiyatul Masjid ...
Lirik Lagu Hok Alohh Rxf Rhaled

Lirik Lagu Hok Alohh Rxf Rhaled

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 294 hits
aku mula dari bawah kutip ilmu bawoh tanohado kato ceroh ado kato punoh ranohtakpo ini la usaho nok bukti kei aku berjayomulo MV mama ore napok bakat adoduduk kota bharu koto lamo aku tinggalkaji balik bahaso melayu mungkin habis satu pengg...
Fitri Rdj Garap Lagu Tahajud Rindu Di Tiga Kota Dua Negara

Fitri Rdj Garap Lagu Tahajud Rindu Di Tiga Kota Dua Negara

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 350 hits
Demi meraih ridha Allah dan sebagai jaminan untuk masuk surga Fitri RDJ mengajak kita untuk rutin menunaikan shalat tahajud lewat lagu terbarunya yang berjudul Tahajud Rindu Video lirik lagu ini tengah proses penggarapan Pada hari Sabtu 23 ...
Rajin Ilmu Dan Amanah Penentu Kejayaan Rakyat Negara Kata Pm

Rajin Ilmu Dan Amanah Penentu Kejayaan Rakyat Negara Kata Pm

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 268 hits
Rajin ilmu dan amanah penentu kejayaan rakyat negara kata PM Dikemas kini 31 minit yang lalu Diterbitkan pada 2 Apr 2019 8
Bangkit Semula Dengan Ilmu Makrifat

Bangkit Semula Dengan Ilmu Makrifat

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 442 hits
AKU BOLEH BANGKIT KEMBALI Itulah yang abam joe nampak pada cucu shaklee abam joe nih Harini dia datang semata mata nak ambil stok je Tapi kau tahulah kan dia datang time nak senja so dia akan solat dulu dan ajak dia minum cinch tea Tapiii A...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang

Nep Influenced Policies In South Africa Created A Minority Elite Says Envoy

Lipat Baju Bersama Sofea

Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia