Kehancuran Tanah Suci Mekah Yang Dirahsiakan




Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca.Hari ni nak sembang-sembang pasal perkembangan sejarah sikit sebanyak. Walaupun nampak macam lari sikitniche blog ni yang lebih kepada kesihatan dan bisnes tapi anyway sekali-sekala tak salahkan?! 


Just nak sedarkan dari terlambat dan sebenarnya niche blog ni yang hakiki adalah KESEDARAN. Sebab mungkin ramai orang TAHU tapi sedikit sangat orang yang SEDAR. So, kerja saya adalah untuk sedarkan serami mungkin orang yang masih tidur.
Siapa yang baru sahaja pulang dari umrah sekarang pasti membawa gambar-gambar kawasan Arab Saudi yang semakin maju, gilang gemilang dengan segala puncak menara di merata-rata ceruk Mekah dan Madinah. Sebanyak $ 26 billion telah dibelanjakan untuk tujuan ini. Tapi tahukah anda, apa yang berlaku di sebaliknya?!
Dari apa yang kita boleh lihat struktur ikonik lama Masjidil Haram telah pun dimusnahkan untuk memberi laluan kepada rekaan model lebih kontemporari. Pemusnahan bangunan Masjidil Haram yang dibina oleh kerajaan Ottoman/Uthmaniyah ini menerima tentangan ramai pihak terutamanya ahli arkaelogi yang merasakan kerajaan Saudi merosakkan struktur bersejarah Islam tanpa mempedulikan kesannya.

Pihak Saudi memberi alasan bangunan binaan kerajaan Ottoman/Uthmaniyah ini mempunyai rekaan bida'ah/syirik kerana terdapat ukiran nama sahabat. Selain itu juga terdapat perancangan untuk memusnahkan stukutur kubah Masjid Nabawi sekarang kerana ia juga dikatakan tidak cukup Islamik.
Kenapa tidak cukup Islamik? Kerana kubah hijau yang menutupi makam Rasulullah SAW juga dikatakan bida'ah. Kubur tidak boleh mempunyai tanda mengikut fahaman Wahhabi. Kuburan Saidina Umar dan Abu Bakar yang disemadikan bersebelahan makan Rasulullah juga akan dimusnahkan suatu hari nanti jika keadaan ini berterusan.
Walaupun atas nama pemodenan dan pembesaran Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, tetapi itu bukanlah tiket khas untuk menutup sejarah dan tempat tinggalan Nabi SAW dan para sahabat!
Persoalan ini membawa kepada soalan  seterusnya, iaitu, "Mengapa hanya pihak SAUDI mempunyai hak membentuk arah tuju Mekah dan Madinah? Kenapa tiada persetujuan diambil terlebih dahulu sebelum projek pembinaan/pemusnahan ini dilakukan? dan haruskah Mekah dan Madinah berada di bawah jajahan keluarga Al Saud"
PERSOALAN DEMI PERSOALAN
Kesemua projek naik taraf dan pembangunan di kedua-dua kota suci Islam ini dilakukan di bawah arahan Raja dari keturunan Saud, sebab tu nama negara tersebut Arab Saudi. Beliau juga digelar "Penjaga Dua Masjid Utama".
Keyword disini ialah PENJAGA dan bukannya TUAN PUNYA. Di dalam Islam sendiri kita sedia maklum wujud konsep MUSYAWARAH. Jadi mengapa tiada musyawarah dilakukan diantara kesemua pemimpin negara Islam untuk membincangkan hala tuju permodenan Mekah dan Madinah?
Pihak Saudi nampaknya sangat autokratik dalam membuat keputusan permodenan. Tak mengapalah untuk keselesaan orang awam tapi kalau dah sampai menghancurkan termpat-tempat sejarah sahabat dan Nabi SAW, apa cerita ni?!

Kemudian semua projek pembinaan diberikan kepada firma Saudi Bin Ladin Group. Kita semua sedia maklum bila seseorang Muslim itu menderma kepada pembinaan sebuah masjid, surau atau tanah wakaf, pahala dari pemberian mereka itu akan berterusan sehingga hari kiamat. Kenapakah keluarga Al Saud dan Bin Ladin memonopoli projek ini tanpa perbincangan dari semua negara Islam?

Tidak banyak pemimpin Muslim yang berani menegur monopoli  2 masjid suci ini untuk kerabat dan kroni mereka sendiri? Hanya Presiden Turki dan Iran yang mempunyai semangat dan keberanian untuk mempersoalkan kemusnahan bangunan bersejarah Islam di Kota Mekah dan Madinah yang sedang giat dilakukan kerajaan Saudi. Mereka juga membantah pengkomersilan melampau yang berlaku di Mekah


Contoh pengkomersilan melampau ialah Raffles Makkah Palace, hotel mewah siap dengan butler yang terletak bersebelahan Masjidil Haram. Menara jam gergasi yang ada sekarang pula rata-rata dipersetujui telah mengalihkan perhatian umat Islam dari memandang Kaabah.
Saya yakin anda pasti bersetuju bahawa tarikan utama Mekah sepatutnya ialah untuk beribadah dan melihat Kaabah. Bukannya pergi hotel mewah dan jam gergasi tertinggi di dunia. Agak ironik rumah nabi, sahabat, makam isteri-isteri nabi dan telaga nabi dimusnahkan kerana "bida'ah" dan di atas tapak yang diratakan itu pu dibina cawangan makanan 'HARAM' Starbucks, Marks and Spencer, Raflles Hotel dan McDonalds.

Antara kesan yang nyata akibat permodenan Mekah dan Madinah ialah kos untuk menunaikan haji serta umrah menjadi terlalu mahal. Ini mengakibatkan umat Islam yang sepatutnya sudah mampu menunaikan haji terpaksa mengumpul lebih banyak wang untuk memenuhi rukun Islam ke 5.
Ramai golongan tua yang baru pulang umrah mengeluh Mekah yang mereka lawati pada tahun 90-an ketika menunaikan haji dahulu sudah hilang. Menurut mereka pengkomersilan yang melampau membuatkan Mekah terasa seperti seakan sebuah theme park dan bukan lagi tempat untuk beribadat kepada Allah.
Salah siapa kalau bukan kerajaan-kerajaan Islam sendiri yang memberikan keluarga As-Saud keizinan mutlak untuk melakukan apa yang mereka suka. Kalau berani bersuara kuota Haji negara akan dikurangkan oleh As-Saud and Co. Islamik kah ini?!
Last but not least mungkin lebih baik jika Makkah dan Madinah menjadi mini country seperti Vatican dimana penjaganya digantikan mengikut undian umat Islam. That way tak ada one person yang boleh buat keputusan sesuka hati. Ini juga akan membebaskan Mekah dari menjadi milik keluarga As-Saud untuk mendesak negara Islam lain untuk menutup mulut mereka atau dikurangkan kuota apabila sebarang rancangan mereka digugat atau dipersoalkan.
Mekah 2020


Semoga Allah membantu kita semua dan Islam walaupun saya sedar bahawa salah satu daripada tanda akhir zaman atau kiamat kecil adalah apabila kaum yang dahulunya mengembala kambing di gurun-gurun mula berlumba-lumba membina bangunan yang tinggi-tinggi (atas tujuan menonjolkan kekayaan mereka).

Moga Allah sentiasa merahmati kita dan memahamkan kita betapa pentingnya peninggalan sejarah tamadun awal Islam kepada kita


*Bagi yang tidak keberatan untuk share pengetahuan ini bersama orang lain, sila tekan butang LIKE di atas post ini. Semoga ia menjadi manfaat untuk semua rakan-rakan anda yang memerlukan post ini dalam usaha untuk hidup lebih sihat, ceria dan bahagia. 
- Untuk makluman Artikel ini ditulis pada 2014

TIADA DUIT UNTUK HANTAR ANAK BELAJAR DI TAHFIZ? JANGAN RISAU, BOLEH HANTAR KE TAHFIZ INI, PEMBELAJARAN PERCUMA. SILA KE PAGE TAHFIZ INI

Sumber link
Sumbangan untuk Anak Yatim 
melalui 
TOYYIBBAY.COM






https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=300x300&data=https://toyyibpay.com/Akaun-Tahfiz


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mustaqimmah.blogspot.com/2021/09/kehancuran-tanah-suci-mekah-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tangan Ghaib Kebas Tanah Rm7 Juta

Tangan Ghaib Kebas Tanah Rm7 Juta

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 119 hits
MANGSA menyedari kehilangan hak milik tanah selepas dimaklumkan anak saudara Kuala Lumpur Dua beradik wanita berusia 50 an terkejut mendapati tanah milik mereka di tengah ibu kota dianggarkan bernilai lebih RM7 juta berpindah milik kepada s...
Tasik Kelima Terbesar Di Turki Kini Tanah Gersang

Tasik Kelima Terbesar Di Turki Kini Tanah Gersang

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 152 hits
Tasik kelima terbesar di Turki kini tanah gersang ANKARA Turki Tasik kelima terbesar di Turki yang merupakan sumber air semula jadi di wilayah Konya kini kering kontang akibat pemanasan global dan penurunan kekerapan hujan sepanjang tahun i...
Hiburan Balik Sambung Urusan Perniagaan Caprice Pulang Ke Tanah Air Hari Ini

Hiburan Balik Sambung Urusan Perniagaan Caprice Pulang Ke Tanah Air Hari Ini

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 266 hits
Penyanyi rap terkenal Caprice atau nama sebenarnya Ariz Ramli berkata bahawa dia akan pulang ke tanah air pada hari ini ARTIKEL BERKAITANPerkara tersebut dimaklumkan Caprice menerusi saluran Telegram miliknya iaitu MudaUmmah Welcome To Capr...
Polisi Beberkan Penangkapan 21 Orang Terkait Sengketa Tanah Di Manggarai Barat

Polisi Beberkan Penangkapan 21 Orang Terkait Sengketa Tanah Di Manggarai Barat

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 253 hits
Polisi menangkap 21 orang yang menjadi tersangka terkait kasus sengketa tanah di Desa Golo Mori Kabupaten Manggarai Barat Nusa Tenggara Timur Kepala Polres Manggarai Barat AKBP Bambang Wibowo menyatakan penangkapan tersebut untuk mengantisi...
33 Rumah Di Kg Kopungit Terjejas Akibat Tanah Runtuh

33 Rumah Di Kg Kopungit Terjejas Akibat Tanah Runtuh

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 264 hits
Sebanyak 33 rumah penduduk Kampung Kopungit di sini dikenal pasti tidak selamat berikutan kejadian tanah runtuh yang berlaku semalam Foto FB KOTA KINABALU Sebanyak 33 rumah penduduk Kampung Kopungit di sini dikenal pasti terjejas atau berad...
Tanah Haram Musang King Pun Salah Dap Melayu Malas Gitu Lah

Tanah Haram Musang King Pun Salah Dap Melayu Malas Gitu Lah

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 221 hits
MALAY DRAMA THE VICTIMC N P dr WATanah Haram Musang King pun salah DAP Tadi tiba tiba ada walaun PAS menyelit komen tanya pasal Musang King aku mulanya malas nak komen pasal kes ni Bila dah tanya aku jawab lah Ni nak habaq Masalah tanah kat...
Pencuci Muka Tanah Liat Azyma Care Atasi Masalah Kulit Jerawat

Pencuci Muka Tanah Liat Azyma Care Atasi Masalah Kulit Jerawat

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 459 hits
Assalamualaikum w b t Pencuci Muka Tanah Liat Azyma Care Pemilihan pencuci muka yang sesuai denagn kulit wajah seseorang merupakan faktor paling utama untuk penjagaan kulit wajah Ini kerana pencuci muka adalah agen yang bertindak sebagai pe...
Diancam Kemarau Teruk Sungai Furat Di Syria Dilapor Semakin Kering Nampak Tanah

Diancam Kemarau Teruk Sungai Furat Di Syria Dilapor Semakin Kering Nampak Tanah

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 510 hits
KEMARAU Sungai Furat Semakin Kering Bimbangkan Penduduk Kumpulan bantuan dan jurutera dilaporkan telah memberi amaran mengenai ancaman bencana kemanusiaan di timur laut Syria setelah Sungai Furat dilihat semakin kering Air Sungai Furat di S...
Idap Kanker Langka Ari Lasso Optimis Bisa Sembuh Dan Kembali Ke Panggung Hiburan Tanah Air Segera

Idap Kanker Langka Ari Lasso Optimis Bisa Sembuh Dan Kembali Ke Panggung Hiburan Tanah Air Segera

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 186 hits
Baru saja jalani operasi ia akan melakukan kemoterapi selama 3 bulan ke depan di Singapura Semoga lekas sembuh
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya