Kegagalan Kerajaan Pn Perlu Disebarluaskan



Ketidakmampuan kerajaan Perikatan Nasional (PN) menyelesaikan huru hara akibat pandemik Covid 19 mewajarkan anggota biasa dan pimpinan KEADILAN menjadi agen menyedarkan rakyat mengenai kegagalan pemerintah.
Presiden KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata demikian dalam ucapan perasmian Kongres Nasional Tahunan KEADILAN ke 15, 2020, hari ini.
“Parti harus menghadam dan menerangkan kepada rakyat supaya sedar (keadaan sebenar yang berlaku). Juga mengambil langkah-langkah sendiri untuk menjaga rakyat kerana hendak harapkan pemimpin, mereka telah gagal dan khianati rakyat,” katanya.
Menurut Anwar, kecamukan pemerintahan PN itu menyebabkan Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-raja terpaksa mengadakan mesyuarat khas dan mengeluarkan kenyataan menegur pemerintah, sesuatu yang jarang berlaku dalam sejarah Malaysia.
“Dalam politik Malaysia (teguran Raja-raja) jarang berlaku. Maknanya suara rakyat yang bangkit, yang tidak mungkin menerima keadaan yang bobrok meghimpit kehidupan mereka, dan pimpinan politik yang berkuasa gagal mengendalikannya, maka suara itu terpaksa disampaikan oleh Raja-raja Melayu.
“Jadi maknanya kita sudah sampai ke kemuncaknya. Ini antara lain terkait masalah Covid. Kita sebut dari awal masalah Covid, PKP, lockdown dan segala langkah itu ada kemunasabahannya, tetapi kita mesti bermula dengan vaksin.
“Kegagalan besar bagi kerajaan ialah menyediakan vaksin secukupnya. Mereka buat kenyataan rambang ikut selera politik untuk cuba mengelirukan rakyat. 75,000 dos sehari, 100,000 dos sehari tetapi jauh daripada unjuran. Kalau dalam keadaan sekarang ini (suntikan vaksin) tidak mungkin kita dapat selesaikan masalah sehingga akhir tahun.
“Kita juga lihat suatu kecenderungan untuk mengelirukan. Ujian akan menentukan jumlah sebenar kes positif. Kita pernah lakukan ujian 100,000 sehari maka kes 9,000. Bila kita turunkan, maka kes berkurangan tetapi mengelirukan. Ini tidak membantu kerana data dan sains harus diketengahkan,” katanya.
Ahli Parlimen Port Dickson itu juga membangkitkan situasi baharu yang agak mencemaskan mengenai Covid apabila jumlah kematian meningkat.
Lebih membimbangkan, katanya, terdapat kematian berkaitan Covid yang diklasifikasikan ‘dalam perjalanan ke hospital’ atau ‘sebaik tiba di hospital’ yang menunjukkan lemahnya ujian saringan serta kemungkinan pesakit tidak diketahui telah dijangkiti dalam tempoh sebelumnya.
“Angka terakhir pada 19 Jun, jumlah kematian 72 tetapi jumlah kematian bukan setiba di hospital itu 11. Kemudian yang dikaitkan dengan kes-kes sakit kronik, lemah jantung, barah dan lain-lain 18%.
“Kefahaman kita kematian membabitkan orang tua dan pesakit kronik tidak lagi begitu. Ada yang melibatkan golongan muda bawah 60 tahun, sebanyak 34 kes atau 47.2%.
“Hal-hal ini kita perlu terangkan untuk meyakinkan rakyat perlunya ambil vaksin dan menyerang kerajaan kerana gagal menyediakan vaksin pada kadar yang cukup.
“Kes-kes kematian sampai di hospital pula kerana ujian saringan lemah, kemudahan hospital terbatas atau ada varian Covid baharu,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32371

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peningkatan Harga Minyak Minyak Masak Global Kerajaan Tampung Subsidi Rm8b Tahun Ini

Peningkatan Harga Minyak Minyak Masak Global Kerajaan Tampung Subsidi Rm8b Tahun Ini

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 213 hits
Oleh Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz KERAJAAN bersedia menanggung perbelanjaan subsidi yang lebih tinggi sehingga RM8 bilion tahun ini berikutan peningkatan harga minyak dan minyak masak di peringkat global Menteri Kewangan Tengk...
Darurat Kerajaan Teruskan Peranan Nasihati Agong

Darurat Kerajaan Teruskan Peranan Nasihati Agong

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 347 hits
Ianya selaras dengan tanggungjawab serta teras dasar kerajaan KUALA LUMPUR Jemaah Menteri bertanggungjawab untuk meneruskan peranannya menasihati Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah selaku ketua nega...
Agong Yakin Langkah Kerajaan Tadbir Negara Tangani Covid 19 Bersatu

Agong Yakin Langkah Kerajaan Tadbir Negara Tangani Covid 19 Bersatu

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 204 hits
Oleh MAISARAH SHEIKH RAHIM HAMZAH ZAINUDDIN PUTRAJAYA Parti Pribumi Bersatu Malaysia menjunjung kasih keprihatinan dan keyakinan Yang di Pertuan Agong terhadap langkah langkah yang diambil kerajaan dalam mentadbir negara terutamanya dalam m...
Kerajaan Disaran Pertimbang Pemberian Vaksin Kepada Pembantu Rumah Warga Asing

Kerajaan Disaran Pertimbang Pemberian Vaksin Kepada Pembantu Rumah Warga Asing

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 251 hits
Kerajaan disaran mempertimbangkan pemberian vaksin kepada pembantu rumah warga asing dalam pelaksanaan fasa ketiga Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan Ahli Dewan Undangan Negeri Jeram Padang Datuk L Manickam berkata cadangan itu bukan ber...
Pemimpin Umno Makan Gaji Naik Kereta Rasmi Kerajaan Tapi Mimpi Lain Lain Kata Syed Hamid

Pemimpin Umno Makan Gaji Naik Kereta Rasmi Kerajaan Tapi Mimpi Lain Lain Kata Syed Hamid

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 355 hits
Syed Hamid Albar menyifatkan kerajaan PN unik dan politik Malaysia sekarang kena buat tesis PETALING JAYA Pemimpin Bersatu Syed Hamid Albar berkata Perikatan Nasional tidak dapat menubuhkan Majlis Presiden kerana Umno dan Barisan Nasional t...
Kerajaan Perlu Dedah Keseluruhan Hasil Siasatan Nahas Lrt

Kerajaan Perlu Dedah Keseluruhan Hasil Siasatan Nahas Lrt

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 433 hits
Laporan siasatan nahas tren LRT pada 24 Mei lalu mesti didedahkan kepada umum sepenuhnya bagi mengetahui punca sebenar kemalangan tersebut terjadi Jurucakap Parlimen KEADILAN bagi Pengangkutan Syed Ibrahim Syed Noh berkata laporan yang dibe...
Jadi Kerajaan Pnkhianat Mudah Boleh Plagiat

Jadi Kerajaan Pnkhianat Mudah Boleh Plagiat

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 161 hits
ZUBAIDI SUDIN SETELAH DSAI serah 2 dokumen mengenai cadangan dan kaedah mengatasi COVID 19 dan Ekonomi pandemik Dua ekoq tu pun sibuk kelamkabut cadangkan Majlis Pemulihan Negara dan juga mula Rangka Pelan Pemulihan Negara SEBELUM DSAI bent...
Asyraf Wajdi Sifatkan Darurat Kerajaan Pn Gagal

Asyraf Wajdi Sifatkan Darurat Kerajaan Pn Gagal

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 154 hits
June 14 2021 Dalam tempoh sebulan setengah berbaki sebelum darurat tamat kerajaan digesa memanfaatkan Ordinan Darurat untuk kepentingan rakyat Ia termasuk mengarahkan bank menawarkan moratorium tanpa caj atau faedah tambahan kepada semua go...
Kerajaan Pahang Pusat Penyelidikan Tasik Chini Konsisten Pulihara Kelestarian Tasik

Kerajaan Pahang Pusat Penyelidikan Tasik Chini Konsisten Pulihara Kelestarian Tasik

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 179 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang dan Pusat Penyelidikan Tasik Chini sentiasa konsisten ke arah memulihara dan memelihara kelestarian Tasik Chini Pekan Berdasarkan laporan PPTC dikeluarkan hari ini Tasik Chini Rizab Biosfera di bawah Program M...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses