Kedai Gunting Belum Buka Lelaki Ini Belajar Cara Potong Rambut Ala Ala Salun Dari Youtube Ketika Pkp


Kaum lelaki yang suka rambut mereka sentiasa kemas dan pendek akan menjadi masalah semasa musim Perintah Kawalan Pergerakan, tambah-tambah lagi apabila kedai gunting rambut tidak dibenarkan beroperasi semasa musim ini.
Ye, penutupan kedai gunting rambut adalah untuk menjaga kebersihan dan mengelakan jangkitan Covid-19 yang melanda seluruh dunia.
Seperti perkongsian daripada lelaki ini tentang teknik menggunting rambut secara sendiri yang boleh digunapakai oleh semua masyarakat. Cara yang dikongsikan sangat mudah dan hanya jadikan carian Google dan Youtube sebagai rujukan.
Bertalu-talu pertanyaan yang aku terima bila rakan-rakan tengok rambut boleh pendek dan dipotong seperti di kedai walaupun waktu PKP.
“Weh kau gunting kat mana? Bukan ker kedai gunting tutup.”
“Selalunya orang akan buat gaya botak jer terus tapi kau ni siap ada gaya macam David Becham.”
“Isteri kau memang pandai gunting rambut sejak lahir ker? Aku nak potong juga lah tapi tiada yang berani nk potong. Nak potong sendiri takut tersilap gaya.”
Aku mampu tersengih sahaja mendengar persoalan dari mereka sebab aku pun tidak pandai sangat gunting rambut orang lain pada awalnya. Namun di mana ada masalah, di situ ada jalan penyelesaian. Aku pun kongsi cara yang aku gunakan dan boleh diikut oleh semua orang.
Senang sahaja kawan-kawan. Semua tips dan panduan potong rambut ni kau orang cari sahaja di google pasti ada banyak sampai tak tahu nk ikut yang mana satu. Paling penting kau orang kena faham teori dan asas cara penggunaan mesin rambut dan gunting. Baru lah faham apa yang sedang dibuat.
“Hasil penyelidikan hanya di Google dan Youtube…” Jadi aku nak kongsi beberapa panduan yang kau orang boleh belajar hasil daripada penyelidikan aku di google dan youtube yang konon hebat gunting rambut ni:

1. Fahamkan perbezaan nombor tapak mesin yang digunakan Faham fungsi setiap nombor di tapak mesin gunting rambut. Selalunya setiap pembelian kau orang akan dapat tapak mesin dari Nombor 1 hingga 4. Rambut yang dipotong akan jadi semakin pendek jika nombor tapak yang digunakan semakin rendah.
Jadi jika kau orang nak rendahkan risiko potong rambut terlebih pendek boleh lah mula dengan nombor paling tinggi dahulu kemudian tukar kepada nombor yang rendah sampai puas hati. Bermula dengan nombor 4 kemudian 3 atau 2.

2. Garisan yang wujud di antara rambut yang dipotong menggunakan tapak No.1 dan 2. Kau orang juga boleh jadikan setiap nombor tapak yang digunakan ditambah 0.5. Contoh tapak yang sedang digunakan ialah nombor 1, selepas kau orang turunkan lever yang ada di belah kiri mesin gunting rambut ia akan jadi 1.5. Jadi nombor pun akan jadi semakin meningkat sedikit.
Fungsi dia untuk kau orang boleh kemaskan lagi garisan rambut yang telah dipotong di antara nombor 1 dan 2. Ini untuk yang suka nampak gaya rambut ada fade. Jadi tidak lah nampak tergantung sahaja rambut tu. Kalau susah sangat kau orang guna satu nombor sahaja sampai habis.

3. Bahagian atas pula ialah bahagian yang perlukan teknik yang mencabar sedikit sebab perlu guna gunting dan sikat. Guna gunting untuk potong perencah indo mee pun boleh sahaja. Kalau dapat gunting seperti di kedai gunting lagi bagus.

Teknik cara trim rambut dengan menggunakan gunting ni kau orang boleh sahaja dapatkan di youtube. Pelbagai teknik ada. Paling penting kau orang kena pandai kawal jangan sampai terpotong lebih dari panduan rambut yang terpendek dari sebelum tu ya.

Fahamkan 3 asas cara penggunaan alat gunting rambut ini dulu. Barulah kau orang boleh bagi panduan pada tukang gunting untuk potong gaya rambut yang diidamkan. Nak potong rambut sendiri pun boleh kalau kau orang yakin.
Sudah tentu perlukan latihan berulang kali untuk dapatkan teknik yang bagus. Itulah yang membezakan harga yang perlu dibayar kepada tukang gunting.
Kedai gunting rambut dan saloon pun dah dimaklumkan akan kekal tutup sepanjang tempoh PKPB. Jika hendak keluarkan SOP di kedai gunting rambut pun mesti agak sukar untuk netizen patuh dan sangat berisiko tinggi untuk terkena jangkitan. Serabut sungguh kalau nak masuk kerja dengan gaya rambut rock kapak.
Aku senaraikan sahaja terus alat asas gunting rambut yang aku dapatkan di shopee beserta harga untuk kau orang laburkan:
Kemei Hair Clipper – RM69.50
Set sikat dan gunting – RM48.00
Berus bersihkan rambut – RM8.20
Klip rambut – RM3.90

Boleh dapatkan semua peralatan potong rambut di SINI
Jumlah keseluruhan hanya RM129.60 yang perlu dilaburkan. Jika ada modal lebih boleh sahaja beli aksesori yang lain ikut keselesaan. Rajin-rajin lah ye buat carian di shopee, boleh sahaja dapatkan yang lagi murah dan berkualiti. Taip sahaja set barber mesti ada banyak pilihan sampai kau orang pening nak pilih. Kah!

Dapatkan mesin pemotong rambut di SINI
Sangat untung jika ada set gunting rambut ni di setiap rumah. Ambil kira jika RM12 harga yang dikenakan untuk potong rambut di kedai setiap 2 minggu selama 1 tahun. Hampir RM1,150 jumlah yang kau orang perlu belanja. Kalau yang ada ramai anak lelaki pula lagi banyak boleh jimat!

Namun sekali-sekala aku pergi juga gunting di kedai untuk bantu ekonomi tukang gunting di luar sana. Malah lagi puas kalau dapat cukur rambut dengan pisau. Siapa lagi kalau bukan kita yang bantu?
Selamat mencuba guys. Cari sahaja di Youtube cara potong bagi setiap gaya yang kau orang nak. Bertenang semasa gunting kerana rambut yang hilang pasti akan tumbuh kembali.
Aku kongsi cara asas ini sahaja kerana ramai yang tidak tahu asas cara penggunaan alat terutama mesin gunting rambut kemudian kecewa kerana hasil tidak sama seperti rambut idola.
Boleh kongsi jika bermanfaat k!
 
Sumber: Muhammad Hariz
The post Kedai Gunting Belum Buka, Lelaki Ini Belajar Cara Potong Rambut Ala-Ala Salun Dari Youtube Ketika PKP appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/06/02/kedai-gunting-belum-buka-lelaki-ini-belajar-cara-potong-rambut-ala-ala-salun-dari-youtube-ketika-pkp/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selangor Belum Terima Sop Operasi Kedai Gunting Rambut Pasar Malam

Selangor Belum Terima Sop Operasi Kedai Gunting Rambut Pasar Malam

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 451 hits
SHAH ALAM 9 JUN Kerajaan Negeri belum menerima sebarang maklum balas daripada kerajaan Persekutuan berhubung tatacara operasi piawai bagi pembukaan semula beberapa aktiviti perniagaan di Selangor susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergera...
Langkah Demi Langkah Cara Buka Kedai Online Anda Sendiri

Langkah Demi Langkah Cara Buka Kedai Online Anda Sendiri

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 476 hits
Tentu anda ada impian nak ada kedai online anda sendiri Halangan utama untuk buka kedai online anda sendiri ialah kos untuk upah web designer tu amatlah mahal Sebenarnya anda sendiri boleh buat kedai online sendiri dengan panduan langkah de...
Pkpb Sop Perkhidmatan Kedai Gunting Rambut Dan Pasar Malam Akan Dibentangkan Sabtu Ini

Pkpb Sop Perkhidmatan Kedai Gunting Rambut Dan Pasar Malam Akan Dibentangkan Sabtu Ini

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 358 hits
Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memaklumkan bahawa SOP jualan pasar malam dan perkhidmatan kedai gunting rambut akan dibentangkan oleh Majlis Keselamatan Negara Sabtu ini Menurutnya pelbagai perkara yang akan dibentangkan pada ...
Kedai Gunting Rambut Dibenarkan Beroperasi Semula Mengikut Sop Bermula 10 Jun

Kedai Gunting Rambut Dibenarkan Beroperasi Semula Mengikut Sop Bermula 10 Jun

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 463 hits
Sejak mula Perintah Kawalan Pergerakan dijalankan dapat dilihat sejumlah besar kedai serta premis terpaksa ditutup dalam usaha untuk mengurangkan risiko penyebaran wabak COVID 19 Hampir tiga bulan dijalankan nampaknya PKP dan PKPB sudah mul...
Gunting Rambut Di Kedai Rumah Masih Dilarang Ismail Sabri

Gunting Rambut Di Kedai Rumah Masih Dilarang Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 406 hits
Kerajaan masih belum membenarkan kedai gunting rambut untuk beroperasi meskipun kes jangkitan COVID 19 melibatkan rakyat tempatan semakin berkurang Dalam masa sama Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata Majlis Keselamatan Nega...
Tarikh Pembukaan Kedai Gunting Rambut Bakal Diketahui

Tarikh Pembukaan Kedai Gunting Rambut Bakal Diketahui

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 290 hits
MalaysiaGazette Garis panduan yang dicadangkan tujuh persatuan gunting dan dandanan rambut telah dipersetujui wakil kerajaan tetapi ia perlu diteliti lebih lanjut PETALING JAYA Jawapan mengenai pembukaan semula kedai gunting rambut dan dand...
Kedai Gunting Rambut Pasar Terbuka Pasar Pagi Pasar Malam Dan Bazaria Dibuka Semula Dengan Sop Ketat

Kedai Gunting Rambut Pasar Terbuka Pasar Pagi Pasar Malam Dan Bazaria Dibuka Semula Dengan Sop Ketat

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 649 hits
Kerajaan akan membenarkan pasar terbuka pasar pagi pasar malam serta bazaria beroperasi mulai 15 Jun 2020 dengan SOP yang ketat Menurut Menteri Kanan YB Dato Sri Ismail Sabri Yaakob waktu operasi pasar pasar ini juga turut telah ditetapkan ...
Sop Kedai Gunting Rambut Dan Pasar Malam Apa Yang Anda Perlu Tahu

Sop Kedai Gunting Rambut Dan Pasar Malam Apa Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 2044 hits
Sejak kes convid19 mula mereda di Malaysia kerajaan telah mula membenarkan beberapa lagi sektor ekonomi untuk beroperasi Terbaru adalah sektor kecantikan dan penjaja pasar malam dan pagi dengan SOP yang ketat perlu di ikuti oleh peniaga dan...
Melaka Larang Kedai Gunting Rambut Pasar Malam Beroperasi Semula

Melaka Larang Kedai Gunting Rambut Pasar Malam Beroperasi Semula

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 365 hits
Sulaiman Md Ali berkata pembukaan sektor ekonomi khususnya pasar pagi malam dan bazar ria melibatkan kumpulan besar pada satu satu masa jadi ia perlu dirancang dan dilaksana secara terperinci agar Covid 19 dapat dikekang MELAKA Melaka belum...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak

Dua Kali Ditangkap Khalwat Janda Anak Satu Jadi Wanita Pertama Kena Hukuman Sebat Di Terengganu

209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2