Kebijakan Penjajah Dan Perlawanan Rakyat Terhadap Penjajah




KEBIJAKAN PENJAJAH DI INDONESIA
1. Penyerahan hasil bumi (Contingenten) : masa pemerintah Daendles : penyerahan sebagian dari hasil bumi sebagai pajak untuk biaya pembangun Jalan Anyer – Panarukan.

2. Sistem pajak tanah (Landrent System) : masa pemerintah Raffles : menggantikan system penyerahan hasil panen dari pribumi kepada pemerintah yang di jalankan oleh Daendels sebelumnya. Raffles memperkenalkan sistem pembayaran pajak dengan uang yang masih digunaan hingga saat ini.

3. Sistem tanah partikelir (tanah eigendom) :  masa pemerintahan Daendles :  tanah yang dimiliki orang-orang swasta Belanda dan orang-orang pribumi yang mendapat hadiah tanah karena dianggap berjasa kepada Belanda.

4. Sistem tanam paksa (Cultuur Stelsel) : peraturan yang dikeluarkan oleh Gubernur Jenderal Johannes van den Bosch pada tahun 1830 yang mewajibkan setiap desa menyisihkan sebagian tanahnya (20%) untuk ditanami komoditi ekspor, khususnya kopi, tebu, teh, tembakau, dan tarum (nila). Hasil tanaman ini akan dijual kepada pemerintah kolonial dengan harga yang sudah dipastikan dan hasil panen diserahkan kepada pemerintah kolonial. Penduduk desa yang tidak memiliki tanah harus bekerja 75 hari dalam setahun (20%) pada kebun-kebun milik pemerintah yang menjadi semacam pajak.

5. Sistem pengaturan tanah (UU Agraria) :  diberlakukan pada tahun 1870 oleh Engelbertus de Waal (menteri jajahan) sebagai reaksi atas kebijakan pemerintah Hindia Belanda di Jawa. Dalam Agraria 1870 adalah pemberian hak erfpacht, semacam Hak Guna Usaha, yang memungkinkan seseorang menyewa tanah telantar yang telah menjadi milik negara yang selama maksimum 75 tahun sesuai kewenangan yang diberikan hak eigendom (kepemilikan), selain dapat mewariskannya dan menjadikan agunan.




PERLAWANAN RAKYAT TERHADAP PENJAJAH

1. Ternate : pemimpin Sultan Baabullah : penyebabnya Portugis sewenang-wenang dengan melakukan monopoli perdagangan, melanggar perjanjian, dan membunuh Sultan Khairun : akhir peperangan Portugis kalah dan pergi ke Timor Timur.

2. Aceh terhadap Portugis : dipimpin oleh Sultan Iskandar Muda : penyebab Portugis ingin menguasai perdagangan di Selat Malaka: akhir perlawanan Portugis berhasil dikalahkan Aceh dengan bantuan Kesultanan Turki Utsmani sehingga Portugis pergi ke Maluku.

3. Mataram Islam : dipimpin oleh Sultan Agung  : penyebab kedudukan VOC di Batavia dipandang oleh Sultan Agung sebagai ancaman terhadap dominasi Mataram di Jawa. Akhir perlawanan : setelah berkali-kali menyerang Batavia, akhirnya Mataram kalah karena adanya mata-mata yang memberitahu gudang logistik pasukan Mataram sehingga gudang tersebut  dibakar dan pasukan Mataram kekurangan logistik.

4. Makassar : dipimpin oleh Sultan Hasanuddin (Ayam Jantan dari Timur) : penyebab  Kerajaan Makassar, dengan didukung oleh pelaut-pelaut ulung, mencapai puncak kejayaannya pada masa pemerintahan Sultan Hasanudin antara tahun 1654 - 1669. Pada pertengahan abad ke-17, Kerajaan Makasar menjadi pesaing berat bagi kompeni VOC pelayaran dan perdagangan di wilayah Indonesia Timur. Akhir perlawanan Sultan Hasanuddin diadu domba dengan Aru Palaka (Raja Bone) yang bekerjasama dengan Belanda. Sultan Hasanuddin berhasil dikalahkan dan menandatangi Perjanjian Bongaya.

5. Banten : dipimpin oleh Sultan Ageng Tirtayasa. Penyebab: Belanda ingin menguasai perdagangan rempah-rempah dan ikut campur urusan kerajaan. Akhir perang: Sultan Ageng  Tirtayasa diadu domba dengan anaknya yang bernama Sultan Haji. Sultan Ageng Tirtayasa berhasil dikalahkan sehingga harus meninggalkan Kerajaan Banten.

6. Maluku : dipimpin oleh Thomas Mattulessia  (Pattimura). Penyebab : Belanda melakukan pelayaran hongi dan melaksanakan kerja rodi terhadap rakyat Maluku. Akhir perlawanan : Pattimura berhasil ditangkap Belanda dan hukum gantung di Benteng Duurstede. Pemimpin perlawanan digantikan oleh Christina Martha Tiahahu, seorang pejuang perempuan. Ia berhasil ditangkap, kemudian diasingkan ke Pulau Jawa, ia meningggal di perjalanan.

7. Minangkabau (Paderi) : dipimpin oleh Tuanku Imam Bonjol. Penyebab : Belanda mengadu domba kaum ulama(Paderi) dengan kaum adat yang masih mempertahankan kebudayaan buruk seperti berjudi dan mabuk-mabuka. Akhirnya kaum adat sadar telah diiadu domba dan bersatu melawan Belanda.  Akhiir peperangan : Belanda berhasil menangkap Tuanku Imam Bonjol kemudian diasingkan ke Ambon dan dipindahkan ke Minahasa hingga wafat  di sana.

8. Jawa (Perang Diponegoro) : dipimpin oleh Pangerang Diponegoro. Penyebab : Belanda ikut campur urusan kerajaan dan sebab khususnya yaitu Belanda memasang patok di makam leluhur Kerajaan Mataram Islam untuk dibangun rel kereta api. Akhir perlawanan : Belanda menggunakan taktik Benteng Stelsel dan cara licik dengan mengundang Pangeran Diponegoro untuk berunding namun beliau ditangkap dan diasingkan ke Manado.

9. Perang Aceh : dipimpin oleh Teunku Umar, Cut Nyak Dien, Panglima Polim. Penyebab : Belanda mengingkari perjanjian mengenai batas wilayah perdagangan. Akhir perang : Belanda mengutus Dr. Snouck Hurgronje yang menyamar menjadi seorang muslim untuk memata-matai kekuatan rakyat Aceh. Belanda mengetahui kelemahan rakyat Aceh dengan menangkap para tokoh pemimpin perlawanan.

10. Bangsa Eropa menggunakan kecerdasannya untuk mengeruk kekayaan bangsa lain secara licik dan serakah!





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://fastrans22.blogspot.com/2019/04/kebijakan-penjajah-dan-perlawanan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Terbelah Karena Pemilu Muhammadiyah Gagas Rekonsiliasi Nasional

Rakyat Terbelah Karena Pemilu Muhammadiyah Gagas Rekonsiliasi Nasional

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 196 hits
Ketua Umum PP Muhammadiyah Haedar Nashir menyarankan perlu adanya rekonsiliasi nasional Rekonsiliasi nasional ini untuk menyatukan kembali bangsa Indonesia yang terbelah karena Pilpres 2019
Rejim Zionis Telah Menculik 10 Rakyat Palestin

Rejim Zionis Telah Menculik 10 Rakyat Palestin

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 246 hits
Rejim Zionis telah mengeluarkan kenyataan bahawa mereka telah mengumpul 10 rakyat Palestin semsa membanteras aktiviti anti pendudukan Wartawan PIC berkata tentera rejim Zionis telah menahan 2 rakyat palestin di kem pelarian Jenin Salah seor...
Kerajaan Hadir Dengan Pelan Untuk Memastikan Rakyat Malaysia Mendapat Sambungan Internet Yang Kukuh

Kerajaan Hadir Dengan Pelan Untuk Memastikan Rakyat Malaysia Mendapat Sambungan Internet Yang Kukuh

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 248 hits
Acara pameran 5G anjuran Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia bermula hari ini dan sewaktu ucaptama Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo berkata bahawa kerajaan kini sedang giat berusaha untuk memastikan rakyat Malaysia di pe...
Diberi Ulama Tambahan Nama Ahmad Prabowo Minta Pendapat Rakyat Indonesia

Diberi Ulama Tambahan Nama Ahmad Prabowo Minta Pendapat Rakyat Indonesia

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 178 hits
Calon Presiden nomor urut 02 Prabowo Subianto menyampaikan orasi di hadapan pendukungnya di Jalan Kartanegara Jakarta Selatan Kepada para pendukungnya Prabowo meminta pendapat usulan nama yang diberikan oleh para habib dan ulama
Penjenamaan Semula Inisiatif Bn Sekadar Kosmetik Patutnya Ph Tumpu Kepada Rakyat

Penjenamaan Semula Inisiatif Bn Sekadar Kosmetik Patutnya Ph Tumpu Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 295 hits
Langkah kerajaan Pakatan Harapan menjenamakan semula program dan inisiatif ketika pemerintahan Barisan Nasional sebelum ini dilihat sebagai perubahan kosmetik semata mata selain turut melakukan pembaziran yang mungkin menelan perbelanjaan y...
Airmata Dan Kerja Keras Rakyat Malaysia Diperlukan Untuk Bantu Pulihkan Negara

Airmata Dan Kerja Keras Rakyat Malaysia Diperlukan Untuk Bantu Pulihkan Negara

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 329 hits
Kerajaan Pakatan Harapan mungkin memerlukan setahun ataupun tiga tahun malah mungkin lebih daripada itu untuk memperbaiki negara yang telah berada bawah amalan kleptokrasi selama 61 tahun Oleh yang demikian Timbalan Perdana Menteri Datuk Se...
Mahfud Md People Power Adalah Keterlibatan Rakyat Dalam Pemilu 2019

Mahfud Md People Power Adalah Keterlibatan Rakyat Dalam Pemilu 2019

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 228 hits
Mahfud MD People Power adalah Keterlibatan Rakyat dalam Pemilu 2019 Mahfud menilai bahwa Pemilu merupakan ajang rakyat bersatu padu untuk memilih pemimpin Indonesia dan wakil rakyat untuk lima tahun mendatang
Cukai Baharu Ph Menjerut Rakyat

Cukai Baharu Ph Menjerut Rakyat

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 613 hits
Wartawan Watan Online Tindakan kerajaan Pakatan Harapan memperkenalkan pelbagai cukai baharu menambah beban kepada rakyat Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan berkata kerajaan PH turut gagal mengotakan janji untuk memenu...
Bantuan Selangor 12 Senarai Tawaran Kerajaan Negeri Kepada Rakyat

Bantuan Selangor 12 Senarai Tawaran Kerajaan Negeri Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 434 hits
Bantuan Selangor 12 Senarai Tawaran Kerajaan Negeri Kepada Rakyat Dalam banyak banyak negari Mypt3 cukup kagum dengan inisiatif kerajaan negeri Selangor yang begitu giat mengumumkan dan menyediakan pelbagai program bantuan selangor untuk ra...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apakah Sebaik Baiknya Manusia