Kebebasan Bersuara Dalam Umno Sudah Mati Noh Omar


ismaweb.net
Athirah Huda Zalhe
Wakil anak muda tak dibenar berucap kerana kritik Zahid
BANGI, 24 Jamadilakhir 1444H, Selasa – Ibarat rumah siap, pahat berbunyi. Itulah perumpamaan yang boleh digambarkan terhadap keadaan UMNO pasca Perhimpunan Agung (PAU 2022), baru-baru ini.

Meskipun usul tambahan untuk tidak dipertandingkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden pada pemilihan akan datang sudah diluluskan, masih ramai akar umbi serta pimpinan UMNO tidak berpuas hati.

Keputusan itu juga tidak disokong Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Tan Sri Noh Omar yang menganggap amalan demokrasi semakin mati di dalam parti berkenaan.


Beliau dalam kenyataan di Facebook kecewa apabila mengetahui terdapat wakil anak muda daripada Kelab-Kelab UMNO Luar Negara tidak dibenarkan berucap pada saat-saat akhir oleh pemimpin tertinggi UMNO ketika PAU 2022.

“Saya mendengar rintihan pelajar Malaysia dari Sheffield, United Kingdom yang pulang mewakili Kelab-Kelab UMNO Luar Negara di Perhimpunan Agung UMNO 2022 (PAU) yang berakhir pada 14 Januari 2023 yang lalu.

“Saudara Muhammad Iman Irfan bin Yahya merupakan pelajar dari luar negara yang telah disenaraikan sebagai pembahas Ucapan Dasar Presiden No.17 di PAU 2022 tetapi di saat-saat akhir telah tidak dibenarkan berucap oleh pemimpin tertinggi UMNO Malaysia,” katanya.

Noh percaya tindakan yang dikenakan ke atas Muhammad Iman itu adalah disebabkan tulisannya di media sosial yang dilihat sebagai pengkritik Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

“Amat membimbangkan apabila anak-anak muda terutamanya pelajar-pelajar Malaysia di luar negara, yang ingin mendekati dan bersama parti UMNO, kini menjauhkan diri kerana melihat demokrasi semakin mati dalam UMNO.

“Bukan sahaja jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dibenarkan ditandingi tetapi pembahas-pembahas seperti Muhammad Iman yang pulang jauh dari United Kingdom telah disingkirkan dan dibuang daripada berucap di PAU 2022 kerana takut beliau mungkin akan mengkritik Presiden UMNO di dalam ucapannya,” katanya.

Bekas Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor itu mendakwa, situasi itu jelas memperlihatkan bahawa bukan hanya demokrasi bahkan kebebasan bersuara juga telah mati di dalam UMNO.

“Kerana itulah ketika Usul Jawatan Presiden dan Timbalan Presiden di undi untuk tidak dipertandingkan, saya duduk dan tidak menyokong. Ini adalah kerana saya mahukan demokrasi subur di dalam UMNO.

“Kerana saya juga amat bimbang sekiranya demokrasi di dalam parti tidak dipertahankan, apabila tiba pilihan raya umum negara dan pilihan raya umum negeri Selangor nanti, hanya saluran 1 dan 2 sahaja yang akan mengundi UMNO-BN.

“Manakala saluran 4 dan 5, undi dari anak-anak muda akan menjauhkan diri dari Barisan Nasional dan UMNO,” katanya.
Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/kebebasan-bersuara-dalam-umno-sudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kekal Zahid Umno Ibarat Hidup Segan Mati Tak Mahu Kata Kadir Jasin

Kekal Zahid Umno Ibarat Hidup Segan Mati Tak Mahu Kata Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 160 hits
freemalaysiatoday com January 12 2023 1 30 PMKadir Jasin PETALING JAYA Seorang wartawan veteran berkata Umno ibarat hidup segan mati tak mahu jika mengekalkan Ahmad Zahid Hamidi dan pemimpin lain yang toksik dalam parti itu A Kadir Jasin be...
We Ll Back Anwar If My Allies Or I Become Umno President Says Kj

We Ll Back Anwar If My Allies Or I Become Umno President Says Kj

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 107 hits
Former Rembau MP Khairy Jamaluddin says he wants Prime Minister Anwar Ibrahim s government to last and remain stable PETALING JAYA Former Rembau MP Khairy Jamaluddin says Umno will continue supporting the Anwar Ibrahim led unity government ...
Two Ma63 Related Bills Passed Without Warisan Kdm And Some Umno Reps

Two Ma63 Related Bills Passed Without Warisan Kdm And Some Umno Reps

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 92 hits
Both bills Sabah Energy Commission 2023 and Gas Supply Bill 2023 were tabled by Hajiji who is also the state Finance Minister BERNAMA PicKOTA KINABALU Sabah Chief Minister Datuk Seri Hajiji Noor s government has passed two Malaysia Agreemen...
Kj Saya Akan Sokong Anwar Jika Jadi Presiden Umno

Kj Saya Akan Sokong Anwar Jika Jadi Presiden Umno

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 155 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jan 10 2023 7 38 PMBekas menteri kesihatan Khairy Jamaluddin berkata dia akan memastikan Umno tetap menyokong kerajaan pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim jika dia atau sekutunya dipilih menjadi presiden parti...
Tamparan Kepada Umno Cikgu Zahid Restu Hajiji Kekal Km Sabah

Tamparan Kepada Umno Cikgu Zahid Restu Hajiji Kekal Km Sabah

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 99 hits
Langkah Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin dilihat pincang apabila gagal menumbangkan kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Hajiji Noor Langkah UMNO Barisan Nasional yang cuba mencetuskan krisis politik dan me...
Zahid Hamidi Usah Layani Kehendak Gunting Dalam Lipatan Dalam Umno

Zahid Hamidi Usah Layani Kehendak Gunting Dalam Lipatan Dalam Umno

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 111 hits
MALAYSIADATELINEAgenda memperkukuh semula UMNO perlu diutamakan setelah terpukul pada Pilihan Raya Umum ke 15 berbanding melayani kehendak individu yang bersifat gunting dalam lipatan kata Presiden parti itu Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi...
Zahid Tells Umno To Save Itself From Enemies Within

Zahid Tells Umno To Save Itself From Enemies Within

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 249 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi said the party s divisions will hold simultaneous meetings and elections later this year KUALA LUMPUR The restoration of Umno s strength must take priority instead of the party serving the wishes of enemies...
Bung Is Wrong The Game Is Up For Umno In Sabah

Bung Is Wrong The Game Is Up For Umno In Sabah

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 149 hits
From Ibrahim M AhmadAlthough all is still calm Anwar Ibrahim is expected to land in Kota Kinabalu tonight to give special attention to the developments in Sabah He is expected to be joined by political counterpart Ahmad Zahid Hamidi Togethe...
Sidang Umno Diselubung Kekalahan Ketidakpastian

Sidang Umno Diselubung Kekalahan Ketidakpastian

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 80 hits
Robin AugustinPETALING JAYA Kekalahan pilihan raya dan ketidakpastian menyelubungi sidang agung Umno hari ini yang menghimpunkan pucuk pimpinan parti dengan perwakilan akar umbi sebelum PRN yang akan berlaku dalam beberapa bulan lagi Turut ...
All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Ucapan Kepada Saudara Dan Sahabat Yang Akan Pergi Menunaikan Haji

Apa Itu Wang What Is Money

Zamree Sendiri Kesepian Chord

Eda Ezrin Nyut Nyut Saye Sengoti Chord

Design The Next Bike Exif T Shirt

Cubaan Baca Novel Yang Gagal