Kebaikan Minum Air Sejuk



Jika kita dihidangkan air sama ada kopi, teh dan sebagainya, kita dipersilakan untuk menikmatinya ketika masih panas atau suam. Kata orang, tidak elok minum air yang telah sejuk.

Sebenarnya minum air sejuk, terutama ais atau air batu mempunyai banyak kebaikan. Antara kebaikannya:

- Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa. Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.

- Membenarkan anak mengunyah ais akan menguatkan giginya dan memberi kanak-kanak makan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan boleh menghilangkan batuk dalam masa beberapa jam. Mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total.

- Air sejuk juga akan menguatkan tulang bayi. Ia akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

- Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.

- Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan. 

- Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan. Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.

- Air sejuk juga adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam. Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat.

- Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

- Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat. Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.

- Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah.

- Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk. Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/05/dcx.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Curi Curi Minum Air Paip Dalam Bilik Air

Curi Curi Minum Air Paip Dalam Bilik Air

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 1266 hits
Antara kenangan yang ter indah semasa puasa waktu kecil kecil dulu Petang petang lepas Asar as usual pergi keluar bermain dengan jiran jiran Walaupun time tu puasa tapi rutin harian setiap petang keluar main tetap diteruskan Main kejar keja...
Tak Perlulah Sukat Minum Air Masa Pantang Tiada Larangan Pun Yang Bahayanya Boleh Jadi Darah Beku

Tak Perlulah Sukat Minum Air Masa Pantang Tiada Larangan Pun Yang Bahayanya Boleh Jadi Darah Beku

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 358 hits
Ikut petua pantang lama ibu berpantang mesti minum air dalam kuantiti kecil dengan alasan kononnya rahim kembang dan mengganggu fungsi bahagian intim Tidak ini adalah sesuatu yang tidak betul Pengambilan air sangat mustahak untuk memastikan...
Dua Hari Terperangkap Dalam Lif Wanita Ini Minum Air Kencing Sendiri Untuk Hidup

Dua Hari Terperangkap Dalam Lif Wanita Ini Minum Air Kencing Sendiri Untuk Hidup

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 610 hits
Seorang wanita yang berusia 50 an terpaksa meminum air kencing sendiri apabila dia terperangkap di dalam lif selama dua hari baru baru ini Lapor kejadian yang berlaku di Pusat Pendidikan Dewasa di Margate Kent England itu menyebabkan wanita...
Dengan Cuckoo Air Bersih Dan Selamat

Dengan Cuckoo Air Bersih Dan Selamat

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 624 hits
Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa semua Air adalah sumber yang sangat penting dalam kehidupan walaupun kita ni manusia bukannya ikan yer Tapi bayangkan kalau tiada air mati tau Air lagi diperlukan dari makanan Tapi adakah air yang kit...
Aksb Tidak Pernah Gagal Hantar Bil Air

Aksb Tidak Pernah Gagal Hantar Bil Air

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 293 hits
Air Kelantan Sendirian Berhad tidak pernah gagal menghantar bil air setiap bulan biarpun sebenarnya perkhidmatan yang diberikan untuk membekalkan air kepada pengguna berada di tahap paling gagal Isu kegagalan AKSB memberi perkhidmatan terba...
6 Jenis Jam Tangan Anti Air

6 Jenis Jam Tangan Anti Air

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 388 hits
Penggunaan jam tidak hanya untuk keperluan perkantoran saja melainkan juga bisa untuk kegiatan outdoor Seperti kegiatan berenang menyelam snorkeling dan Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Four Men Who Fired Shots In The Air During Temple Ceremony Released On Bail

Four Men Who Fired Shots In The Air During Temple Ceremony Released On Bail

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 290 hits
PETALING JAYA The four men arrested after firing multiple shots in the air during a ceremony at a temple in Sungai Burong have been released on bail Kuala Selangor police confirmed that all four were granted bail after their remand periods ...
Menuang Air Kotak Pun Ada Cara Ke

Menuang Air Kotak Pun Ada Cara Ke

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 461 hits
Cara Yang Betul Menuang Air Di Dalam Kotak Assalamualaikum hai Korang tengah buat apa pagi ni Fiza kebiasaannya pagi ni lebih suka melayari internet sebelum mengemas Bila dah online benda pertama yang Fiza akan buat adalah baca news bukak f...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan