Kebaikan Memakan Telur Rebus Separuh Masak Rupanya Boleh Turunkan Berat Badan Dan Cegah Penuaan




Banyak kebaikan telur separuh masak ni. Boleh turunkan berat badan & cegah penuaan. Tentu ramai yang suka menikmati telur separuh masak ini pada waktu bersarapan pagi.

Sejak zaman dahulu lagi, telur rebus dianggap sebagai menu sihat untuk sarapan pagi kerana mengandungi nutrisi penting protein, riboflavin dan selenium.Tambahan pula semua nutrisi tersebut sememangnya diperlukan oleh tubuh, terutama buat kanak-kanak yang sedang membesar.

Telur sesuai dijadikan menu sarapan pagi kerana ia juga dapat memenuhi keperluan energi yang diperlukan untuk melakukan pelbagai aktiviti seharian.Selain itu, telur boleh dimasak dengan pelbagai cara dan jenis masakan.

Telur rebus atau telur separuh masak, kedua-duanya mempunyai rasa yang enak serta kandungan nutrisi yang tinggi. Sungguhpun begitu, masih ramai yang ragu-ragu dengan kandungan nutrisinya. Ramai orang takut untuk menikmati telur kerana menganggap pengambilan telur pada setiap hari boleh menaikkan kolesterol dalam tubuh.

Tetapi tahukah anda, telur separuh masak sebenarnya lebih rendah kalori jika dibanding kan dengan resepi telur yang lain termasuk telur goreng dan telur dadar.Selain rasanya enak, telur separuh masak ini mengandungi pelbagai manfaat untuk kesihatan.

Lagipun telur separuh masak ini juga lebih kaya dengan nutrisi. Namun, pastikan anda tidak memasak kuning telur terlalu lama atau sehingga keras supaya nutrisi di dalam kuning telur tidak akan hilang dan dapat memenuhi keperluan nutrisi harian untuk tubuh.



Berikut beberapa kebaikan yang boleh anda peroleh daripada pengambilan telur separuh masak:

1. Menu Sarapan Yang Sihat

Dua biji telur separuh masak pada setiap hari untuk sarapan terbukti boleh mengecilkan ukuran pinggang. ‘Lemak jahat’ di dalam telur separuh masak juga merupakan sumber lemak tidak jahat yang sangat baik. Tidak seperti sumber protein atau lemak haiwan yang lain, kerana telur separuh masak tidak akan meningkatkan risiko terkena penyakit jantung.

2. Membantu Pembentukan Otot

Untuk membentuk otot agar kelihatan tegap, bukan hanya dengan menikmati telur yang direbus sahaja.Pengambilan telur separuh masak ternyata boleh membentuk otot dan sangat elok untuk anda yang sedang berdiet. Kandungan nutrisi yang lengkap daripada telur separuh masak akan menjadikan otot anda kuat dan ‘berisi’.

3. Bantu Turunkan Berat Badan

Telur mengandung asid amino yang sangat tinggi. Asid amino yang masuk ke dalam tubuh boleh diubah menjadi energi dan mampu membantu untuk membentuk otot-otot ataupun kulit. Asid amino di dalam telur separuh masak juga mengandungi sumber energi yang jauh lebih baik dibandingkan dengan protein dan boleh membantu anda kenyang lebih lama.

4. Menguatkan Daya Ingatan

Dua biji telur separuh masak merupakan sumber ‘choline’ yang sangat tinggi. ‘Choline ‘adalah unsur yang sangat baik dan boleh meningkatkan kapasiti memori di dalam otak kita.

5. Mencegah Penuaan

Telur separuh masak merupakan sumber ‘lutein’, ‘carotenoid’ serta ‘zeaxanthin’ yang dapat membantu melindungi organ penglihatan daripada proses penuaan. Pengambilan telur separuh masak secara rutin boleh membantu tubuh, organ tubuh serta fungsinya dari pada proses kerosakan sel dan jaringan akibat penuaan.

6. Mencegah Anemia



Darah di dalam tubuh sangat penting bagi fungsinya. Kekurangan darah boleh membuatkan anda mengalami anemia. Anemia ini juga terjadi jika tubuh kekurangan vitamin B12. Telur separuh masak boleh menjadi alternatif makanan untuk mengubati kekurangan darah.

7. Baik Untuk Mata

Kesihatan mata sangat penting sebagai fungsi penglihatan. Vitamin A adalah salah satu vitamin yang dapat menjaga kesihatan mata.Vitamin A yang terdapat di dalam telur separuh masak ini juga jauh lebih banyak berbanding dengan telur yang direbus dan sebagainya.

Sumber : myinfoharian.com © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Sumber Kebaikan Memakan Telur Rebus Separuh Masak Rupanya Boleh Turunkan Berat Badan Dan Cegah Penuaan
Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/kebaikan-memakan-telur-rebus-separuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 387 hits
Amalan makan jamu memang amat disarankan oleh nenek nenek kita pada zaman dahulu Namun membiasakannya dengan masyarakat kita hari ini agak sukar dilakukan oleh wanita zaman sekarang Boleh dikatakan amalan makan jamu hanya diamalkan oleh wan...
Jom Turunkan Berat Badan Dengan Menggunakan Treadmill

Jom Turunkan Berat Badan Dengan Menggunakan Treadmill

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 492 hits
ADA TAK YANG MASIH BERSEMANGAT NAK TURUNKAN BERAT BADAN KALAU ADA JOM KITA SAMA SAMA KUATKAN SEMANGAT GUNA TREADMILL UNTUK CAPAI MISI KITA TU Sebenarnya ada banyak lagi cara untuk turunkan berat badan Tapi Sis lebih suka dan serasi dengan t...
7 Menu Diet Turunkan Berat Badan 7 Hari

7 Menu Diet Turunkan Berat Badan 7 Hari

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 476 hits
7 Menu Diet Turunkan Berat Badan 7 Hari Anda ada impian nak turunkan berat badan dalam tempoh 7 hari sahaja Apa pendapat anda Adakah ia mustahil Jika tidak bagaimanakah caranya Sebenarnya ada banyak cara yang boleh dilakukan untuk menurunka...
Nak Cepat Turunkan Berat Badan Sila Amalkan 4 Jus Detoks Epal Ini Rileks Media

Nak Cepat Turunkan Berat Badan Sila Amalkan 4 Jus Detoks Epal Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 466 hits
Kalau nak turunkan berat badan tak payah fikir panjang Cari sahaja makanan yang rendah nilai kalorinya tetapi berkhasiat untuk di amalkan Siapa penggemar epal hijau pastinya beruntung kerana epal hijau adalah solusi terbaik untuk turunkan b...
Makan Malam Lebih Awal Atau Tidak Sama Sekali Dapat Membantu Turunkan Berat Badan

Makan Malam Lebih Awal Atau Tidak Sama Sekali Dapat Membantu Turunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 293 hits
Hasil penelitian ini menyebut bahwa seseorang dengan berat berlebih yang makan pada siang hari dan berpuasa di malam hari ternyata lebih sedikit mengalami kelaparan Selain itu lemak yang ada di tubuh mereka juga terbakar lebih banyak pada m...
Inilah Jadual Makan Telur Rebus Untuk Badan Jadi Kurus

Inilah Jadual Makan Telur Rebus Untuk Badan Jadi Kurus

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 364 hits
Inilah Jadual Makan Telur Rebus Badan Jadi Kurus Kenapa amalan makan telur rebus boleh buang lemak dengan agak cepat Apakah kandungan khasiat yang terdapat dalam telur rebus Telur adalah sumber terbaik dari protein lengkap yang mengandungi ...
Hanya Perlu Mengeluarkan 80 Sen Dalam 42 Jam Berat Badan Kamu Akan Menyusut Sebanyak 3kg

Hanya Perlu Mengeluarkan 80 Sen Dalam 42 Jam Berat Badan Kamu Akan Menyusut Sebanyak 3kg

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 278 hits
Ber t b d n merup k n s l h s tu kelem h n ut m b gi keb ny k n or ng di duni s t ini G y hidup konsumsi junk food berlebih n d n beber p f ktor l in y ng berb h y untuk keseh t n kit berkontribusi sepenuhny t s peningk t n ber t tubuh kit ...
Menu Salah Punca Berat Badan Anak Tak Naik Walaupun Makan Banyak Pakar Nutrisi Kongsi Menu Yang Betul

Menu Salah Punca Berat Badan Anak Tak Naik Walaupun Makan Banyak Pakar Nutrisi Kongsi Menu Yang Betul

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 1328 hits
Ramai ibu yang mengeluh anak makan banyak tapi berat tak naik naik Adakah anak mempunyai masalah penghadaman dan sebagainya Tapi ibu kurang mengambil tahu carta pengambilan makanan dan diet harian yang seimbang untuk anak anak yang betul An...
Tidak Semua Orang Memiliki Durasi Menurunkan Berat Badan Yang Sama

Tidak Semua Orang Memiliki Durasi Menurunkan Berat Badan Yang Sama

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 198 hits
Setiap orang kata Sophia memiliki kondisi yang berbeda beda Ini juga membuat metode yang digunakan seseorang dalam menurunkan berat badan pada setiap orang bisa berbeda beda
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo