Kebaikan Khasiat Biji Selasih


 

Banyak khasiat, kebaikan dan manfaat mengamalkan memakan biji selasih. Biji selasih atau dipanggi ‘telur katak’ biasa dicampurkan dalam air minuman. Rasa biji selasih amat sedap apabila dicampurkan dalam apa jua jenis minuman.  KILIK DI SINI KILIK DI SINI KILIK DI SINI   

 
Rasa biji selasih unik dan menjadi kegemaran ramai. Biji selasih dimasukkan ke dalam air akan kelihatan seperti telur katak apabila mengembang.
Biji selasih lengkap dengan nutrien berkhasiat untuk diet harian. Biji selasih lengkap dengan nutrien seperti kabohidrat, vitamin, mineral, lemak dan juga fiber.  Kebaikan biji selasih:
Menurunkan Berat Badan
Biji selasih kaya dengan fiber dan ia akan membuat rasa kenyang. Ini bagus untuk yang ingin mengawal nafsu makan. Tambah biji selasih di dalam minuman. Ia dapat membantu untuk kekal berdiet.

Penghadaman dan Mengatasi Gangguan Pencernaan
Biji selasih sangat baik untuk mengatasi gangguan pencernaan seperti sembelit, kejang perut, kembung perut dan masalah penghadaman. 

Jangkitan Kulit
 Aanak yang mengalami masalah kulit seperti ekzema atau psoriasis boleh lakukan rawatan awal dengan menggunakan biji selasih. Caranya mudah, cuma hancurkan biji selasih dan campurkan bersama minyak kelapa, kemudian sapukan di tempat yang bermasalah.

Rendahkan Suhu Badan
Badan panas akibat cuaca terik. Ambil sahaja air kosong dicampur biji selasih. Anda akan rasa ia perlahan-lahan menyejukkan badan anda.

Menyihatkan Rambut
Kuasa dari sumber protein, vitamin K dan zat besi di dalam biji selasih bagus untuk rambut dan ia membantu untuk menyihatkan rambut dari akar hingga hujung.

Herba Penenang
Biji selasih mampu melegakan sakit kepala, migrain, tekanan dan ketegangan urat. Biji selasih dapat mengatasi kegugupan, rasa bimbang berlebihan dan mudah marah. Biji selasih dapat mengurangkan kegelisahan ataupun susah tidur.


Mengurangkan Cairan Pada Vagina
Bagi wanita, zat cineole dan tannin yang terkandung dalam biji selasih berkhasiat untuk mengurangkan cairan berlebihan pada vagina.

Ubat Sakit Gigi
Ambilah 10 gram biji selasih, rebuslah bersama 4 butir cengkeh dengan air mendidih secukupnya. Lalu minumlah air tersebut semasa hangat-hangat kuku selama masa sakit hingga sembuh betul.


Ramuan Kecantikan
Tumbuk biji selasih hingga halus, campur dengan air panas secukupnya. Adun rata hingga terbentuk pasta. Sejukkan. Gunakan sebagai lulur pada wajah dan leher anda, Lakukan sekali sehari iaitu menjelang mandi petang.

Biji selasih boleh dimakan bila masa sahaja tetapi bijinya perlu direndam dalam air. Waktu terbaik untuk mengambilnya ialah sebelum tidur.  Biji selasih berkesan sebagai antibiotik memusnahkan bakteria. Ia membantu menyah toksik dari dalam badan melalui darah.

Pada waktu malam semasa kita tidur, ia bertindak sebagai pencuci mengeluarkan toksin dari darah dan pada esok paginya toksin dikeluarkan. Rasa kembung akan hilang dan anda akan rasa segar semula.

Dapatkan biji selasih secara dalam talian. Mudah dan cepat.   KILIK DI SINI KILIK DI SINI KILIK DI SINI  

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hwaliman.blogspot.com/2021/09/dev.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Ini Kongsi Khasiat Dan Kebaikan Kunyit Yang Ramai Tidak Tahu

Doktor Ini Kongsi Khasiat Dan Kebaikan Kunyit Yang Ramai Tidak Tahu

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 215 hits
Kunyit atau nama saintifiknya curcuma longa merupakan tumbuhan dari keluarga halia yang sering digunakan didalam masakan Tetapi tahukah anda rempah berwarna kuning ini bukan sahaja buat perasa masakan malah ia juga mempunyai 1001 manfaat ke...
Biji Selasih Baik Untuk Kesihatan

Biji Selasih Baik Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 187 hits
Banyak khasiat kebaikan dan manfaat mengamalkan memakan biji selasih Biji selasih atau dipanggi telur katak biasa dicampurkan dalam air minuman Rasa biji selasih amat sedap apabila dicampurkan dalam apa jua jenis minuman Rasa biji selasih u...
Biji Selasih Mampu Turunkan Berat Badan

Biji Selasih Mampu Turunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 154 hits
Banyak khasiat kebaikan dan manfaat mengamalkan memakan biji selasih Biji selasih atau dipanggi telur katak biasa dicampurkan dalam air minuman Rasa biji selasih amat sedap apabila dicampurkan dalam apa jua jenis minuman Rasa biji selasih u...
Penemuan Terkini Khasiat Sarang Burung Walit

Penemuan Terkini Khasiat Sarang Burung Walit

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 299 hits
Oleh Ts Dr Eddie Tan Ti Tjih Universiti Teknologi MARA Tinakumari Santhrakumaru Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan Pengenalan Sarang burung walit hanya mengandungi protein yang tinggi oleh itu bukankah lebih baik sekiranya kita makan ...
Spirulina Mempunyai Khasiat Diperlukan Badan

Spirulina Mempunyai Khasiat Diperlukan Badan

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 253 hits
Apakah itu Spirulina Spirulina adalah organisma yang ringkas dan bersel tunggal yang mendapat nama daripada perkataan Latin iaitu helix atau lingkaran kerana ciri fizikalnya seperti satu lingkaran Alga biru hijau ini diiktiraf secara global...
Bagi Anak Makan Epal Jangan Kupas Kulitnya Nanti Rugi Anak Tak Dapat Khasiat Maksimum

Bagi Anak Makan Epal Jangan Kupas Kulitnya Nanti Rugi Anak Tak Dapat Khasiat Maksimum

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 196 hits
Ramai ke bagi anak makan buah epal yang dikupas kulitnya Menurut Dr Mazliana Mazlan sebelum tahu yang kulit epal mengandungi quercetin beliau pun berbuat demikian juga Nak tahu kenapa pentingnya buah epal yang tak dibuang kulit ikut perkong...
5 Khasiat Buah Tembikai

5 Khasiat Buah Tembikai

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 443 hits
tembikai1 Kandungan Air Yang TinggiBuah tembikai sangat kaya dengan air Lihat sahaja teksturnya yang lembut dan berair Memakan buah ini seolah olah sedang minum jusnya Lebih lebih lagi semasa cuaca sedang panas buah tembikai adalah pilihan ...
Semai Biji Benih Rambutan

Semai Biji Benih Rambutan

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 423 hits
Suatu hari aku dapat idea untuk menyemai biji benih rambutan Banyak jugak yang aku semai dan alhamdulillah berkat tanpa jemu dan givup menyiram setiap hari pagi dan petang akhirnya biji benih rambutan pun sudah mula bertunas Macam biasa aku...
Paper Seed Co Hasil Pelitup Muka Berasaskan Biji Benih Tumbuhan

Paper Seed Co Hasil Pelitup Muka Berasaskan Biji Benih Tumbuhan

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 197 hits
Aktivis alam sekitar dari Mangaluru Karnataka India menonjolkan kreativitinya dengan mencipta inovasi pelitup muka mesra alam yang diperbuat daripada biji benih Hindustan Times melaporkan Nitin Vas melalui syarikat sosialnya Paper Seed Co s...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Alah Dah Tak Laku Orang Tak Mau Dengar Pun Fitnah Ko

Malas Baca Jadi Bodo

Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern