Kearjaan Umum Pelaburan Rm107 Bilion Datang Dari Mana



Kerajaan Perikatan Nasional (PN) 2.0 tidak menyediakan kerangka menyeluruh dalam Rancangan Malaysia Ke (RMK) 12 mengenai hala tuju pekerjaan anak muda.
Bagi Ahli Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid, ketiadaan kerangka menyeluruh peluang pekerjaan anak muda hanya akan merugikan masa hadapan pelajar di negara ini, dan mengurangkan potensi mereka untuk menjadi pekerja berskil tinggi.
“Apa saya lihat dalam RMK 12 tidak ada perancangan dalam bentuk ke mana hala tuju mereka. Kalau kita melihat sejarah, jika ayah pemilik bengkel motorsikal anak sudah tentu menjadi mekanik. Itu sudah jadi semacam chemistry
“Tetapi dalam soal pekerjaan anak muda ini, apa chemistry yang kita beri supaya lunakkan mereka untuk menghadapi masa depan? Apa yang saya lihat dalam RMK 12 ia menyentuh beberapa aspek tetapi secara dasar tidak peringkat jawatankuasa. Contohnya TVET dari dulu saya bercakap apa salahnya TVET diperkasakan dengan memberi ruang kepada anak muda berdasarkan minat mereka
“Misalnya TVET digital, yang teknikal atau kemahiran tadi letak kat mana? Saya tak nampak benda ini ada kesungguhan. Dari dulu sampai kini tiada reform untuk anak muda. Mereka tak tahu ke mana untuk pergi. Habis sekolah tenggelam punca tak tau mana,” katanya.
Tambah Abdullah Sani, ketiadaan penyediaan anak muda ke alam pekerjaan menyebabkan pihak swasta lebih mudah mengambil tenaga kerja asing, malah dalam bidang kemahiran dan pekerjaan berasaskan teknologi sekalipun.
Menurut beliau Kerajaan Pakatan Harapan pernah berusaha untuk memperbetulkan keadaan, namun kandas pada Februari 2020 apabila berlaku pengkhianatan
“Kita nak pinda Akta Perusahaan dan Akta Pekerja, tak lepas. Sebab di situ ada hubung kait dengan pemain (pekerja) profesional dan pemain amatur.
“Di mana kita nak bawa pekerja ini? Menteri Sumber Manusia telah memperkasakan TVET untuk menjadi peluang anak muda tetapi berlaku ketika itu pandemik dan terpaksa ditangguhkan. Kemudian tukar kerajaan, tukar menteri,” katanya.
RMK 12 pula, kata Abdullah, tidak boleh diharapkan menyelesaikan masalah berkenaan kerana cara penggarapan RMK adalah untuk menyelesaikan masalah RMK terdahulu. Bukannya mencari pendekatan baharu berasaskan perkembangan semasa.
Mengenai masalah penganguran berikutan pandemik ke atas pekerja, Abdullah menyambung, kerajaan PN perlulah menyemak angka pengangguran yang betul dan membuat perancangan mengatasinya.
“Pengganguran ada dua peringkat. Satu total menganggur dan satu lagi part time menganggur. Kerja 2 – 3 jam atau panggil 2 -3 hari kemudian. Ini berjuta banyaknya.
“Ini (part time) tak masuk dalam kumpulan yang diiktiraf Akta Pekerja, bekerja 48 jam seminggu. Tetapi dikira orang yang berkerja sejam sehari, kerja online pun dianggap berkerja. Maknanya angka pengangguran 700,000 itu tidak betul. Jauh lebih besar.
“Apa yang kita rumuskan kenapa kerajaan tidak melakukan penambah baikkan. Kalau 700,000 penganggur kenapa angka tidak turun masih dalam lingkaran itu. Maknanya kerajaan tidak buat apa-apa,” katanya.
Manakala menjawab penambahan 500,000 peluang pekerjaan, tegas Abdullah, kerajaan tidak menjelaskan dari manakah peluang itu akan di perolehi. Apakah sektor yang akan menjanjikan peluang pekerjaan tersebut.
“Katanya nak sasarkan peluang pekerjaan 500,000. Kita tanya dari mana datangnya peluang ini?
“Kilang dah banyak tutup, pelabur lari keluar negara. Orang sanggup melabur di Indonesia dan Vietnam sebab kerajaan tidak diyakini.
“Menteri MITI peranan besar tetapi saya tengok MITI ini duduk ‘pening lalat’. Tak ada langsung benda yang menjurus penambahan 500,000.
“Adakah berlaku, misalnya MITI panggil pemain industri sebelah Eropah, Arab atau China? kata Qatar akan melabur, mereka labur di Singapura. Umum RM107 bilion pelaburan masuk Malaysia. Datang dari mana datang? Kalau terus main retorik macam ini maka terkandaslah,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33220

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tudum Netflix Umum Jadual Pelancaran Untuk Filem Siri Korea Yang Akan Datang

Tudum Netflix Umum Jadual Pelancaran Untuk Filem Siri Korea Yang Akan Datang

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 312 hits
Ketika mengadakan acara global TUDUM perkhidmatan streaming Netflix telah mengumumkan jadual pelepasan untuk filem filem dan siri asli Korea yang akan datang Antara yang diumumkan adalah siri yang dinantikan Hellbound dan noir drama My Name...
Pelaburan Rm3 5 Bilion Bawa Nikmat Ekonomi Kepada Penduduk Melaka

Pelaburan Rm3 5 Bilion Bawa Nikmat Ekonomi Kepada Penduduk Melaka

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 166 hits
MALAYSIA POST KERAJAAN negeri Melaka menandatangani perjanjian usahasama pembangunan semula terminal pengangkutan bersepadu di bandar Peringgit dengan kos pembinaan RM3 5 bilion Pembangunan projek di tapak terminal sedia ada itu dimeterai a...
Nak Tawan Perak Lagu Mana Kalau Setakat 9 Dun Dap Kan Musuh Ketat Ketat Hang Langgar Saja Dap Baru Ada Teloq Pooodahhh

Nak Tawan Perak Lagu Mana Kalau Setakat 9 Dun Dap Kan Musuh Ketat Ketat Hang Langgar Saja Dap Baru Ada Teloq Pooodahhh

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 226 hits
PRU 15 Razman umum Pas hanya akan bertanding 9 kerusi Dun sahaja di PerakOctober 9 2021 Pas Perak yang menyatakan hasrat bertanding di enam kerusi Dewan Undangan Negeri dan dua Parlimen di negeri ini pada Pilihan Raya Umum Ke 15 tidak akan ...
Hiburan Maruah Pergi Mana Elly Mazlein Berang Teknik Pemasaran Melampau Peniaga Online

Hiburan Maruah Pergi Mana Elly Mazlein Berang Teknik Pemasaran Melampau Peniaga Online

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 226 hits
Penyanyi dan juga pelakon Elly Mazlein meluahkan rasa kesal dan berang dengan sikap sesetengah peniaga yang melakukan strategi pemasarang yang melampau dan bukan bukan untuk tujuan pemasaran ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKata Elly teknik p...
Isi Hati Dan Lintasan Fikiran Di Mana Mana

Isi Hati Dan Lintasan Fikiran Di Mana Mana

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 317 hits
ISI HATI DAN LINTASAN FIKIRAN DI MANA MANA Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt Sabtu dah ya Alhamdulillah Semoga semua dalam kasih sayang Ilahi sentiasa tak kiralah di mana pun berada ketika ini Kalau...
Kecoh Didewan Inilah Prestasi Menteri Pas Di Parlimen Keh Keh Lupa Bawa Kunci Lori Gamaknya Kes Adib Pee Mana

Kecoh Didewan Inilah Prestasi Menteri Pas Di Parlimen Keh Keh Lupa Bawa Kunci Lori Gamaknya Kes Adib Pee Mana

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 159 hits
Situasi tegang berlaku pada sesi Penggulungan Rancangan Malaysia Ke 12 bagi Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Hannah Yeoh dilihat bangkit mempersoalkan tindakan timbalan menteri yang tidak menjawab soalan yang dibangkit...
Mou Entah Ke Mana Pemimpin Umno Cuba Buying Time

Mou Entah Ke Mana Pemimpin Umno Cuba Buying Time

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 235 hits
Kemajuan amat perlahan 18 perkara yang dipersetujui untuk ditunaikan dalam kerjasama Kerajaan Perikatan Nasional 2 0 dan Pakatan Harapan amat mengecewakan Menurut Ahli Parlimen Ledang kelewatan pada pihak kerajaan untuk melaksanakan reforma...
Mana Tracksuit Hijau Peminat Kecewa Lihat Merchandise Tangkap Muat Buat Squid Game

Mana Tracksuit Hijau Peminat Kecewa Lihat Merchandise Tangkap Muat Buat Squid Game

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 188 hits
Popular di seluruh dunia sudah pasti Netflix mengambil peluang untuk memasarkan Squid Game untuk keuntungan mereka dan juga kepuasan peminat Terbaru laman penstriman itu telah melancarkan merchandise atau barangan istimewa bagi mempromosika...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura