Ke Arah Bebas Covid 19 Teruskanlah Kawalan Kendiri Patuhi Sop


KUALA LUMPUR, 11 JUN: Kes baharu Covid-19 yang mencatat angka terendah semalam iaitu dua kes sahaja petanda baik menunjukkan negara kita bakal menuju sifar kes sekali gus bebas daripada pandemik itu sedikit masa lagi.
Namun, ia semua bergantung kepada keampuhan rakyat melakukan kawalan kendiri mematuhi semua tatacara operasi piawai (SOP) memandangkan tiada lagi kawalan pergerakan dan negara dalam fasa pemulihan.
Hari pertama pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) bermula semalam menyaksikan pasukan keselamatan yang bertungkus-lumus mengawal pergerakan di sekatan jalan raya sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) menangguhkan tugas mereka dan menumpukan kepada pematuhan SOP pula.
Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata polis menarik balik semua sekatan jalan raya kecuali di kawasan lorong tikus bagi mengekang kemasukan pendatang tanpa izin.
Petugas pembersihan R&R Nilai Selatan membersihkan meja sebagai persiapan sebelum dibuka sepenuhnya kepada pengguna PLUS pada 10 Jun 2020. Foto BERNAMAAngkatan Tentera Malaysia (ATM) pula akan terus membantu polis iaitu memastikan pematuhan SOP seperti di pasar awam dan pasar malam serta di kawasan tumpuan orang ramai termasuk di kawasan rehat dan rawat (R&R) dalam tempoh PKPP ini.
Perlu diingat juga, SOP menaiki kenderaan persendirian iaitu empat penumpang atau mengikut kapasiti kenderaan dengan syarat dari rumah dan keluarga yang sama, kekal walaupun ketika tempoh PKPP ini.
Bagi sektor pendidikan pula, semalam Menteri Kanan (Pendidikan) Dr Mohd Radzi Md Jidin mengumumkan semua sekolah di seluruh negara akan dibuka semula mulai 24 Jun namun hanya melibatkan pelajar yang akan menduduki peperiksaan awam dan antarabangsa yang setara pada tahun ini.
Beliau berkata ini membabitkan pelajar yang akan menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Vokasional Malaysia (SVM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) serta peperiksaan antarabangsa yang setara.
Jemaah masjid menunaikan solat Jumaat ketika Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di Masjid Sultan Azlan Shah pada 15 Mei 2020. Foto BERNAMAPihak berkuasa agama beberapa negeri turut mengumumkan kapasiti jemaah solat berjemaah di masjid dan surau ditambah berbanding semasa PKPB.
Antaranya Perlis yang mempertingkatkan jumlah jemaah solat Jumaat dan solat lima waktu kepada bilangan maksimum berdasarkan keluasan masjid masing-masing, mengambil kira pematuhan SOP dan jarakan dua meter antara jemaah.
Semalam, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata jumlah kes positif baharu Covid-19 adalah paling rendah dicatatkan negara sejak pelaksanaan PKP dengan hanya dua kes dan tiada penularan dalam negara.
Ia menjadikan jumlah kumulatif terkini 8,338 kes dengan kebolehjangkitan Covid-19 di negara ini sebanyak 1,206 kes.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/06/ke-arah-bebas-covid-19-teruskanlah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sibuk Sop Pru Musim Covid 19 Najib Hanya Utamakan Kuasa

Sibuk Sop Pru Musim Covid 19 Najib Hanya Utamakan Kuasa

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 264 hits
Desakan bekas Presiden Umno Najib Razak menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya mewujudkan SOP untuk pilihan raya ke 15 dalam musim Covid 19 yang belum berakhir amat dikesali Bagi Fahmi Fadzil ahli parlimen Lembah Pantai kenyataan Najib itu memba...
Malaysia Perlu 28 Hari Sifar Kes Sebelum Isytihar Bebas Covid 19

Malaysia Perlu 28 Hari Sifar Kes Sebelum Isytihar Bebas Covid 19

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 269 hits
PUTRAJAYA Malaysia memerlukan tempoh 28 hari sifar kes COVID 19 sebelum boleh diisytiharkan bebas pandemik berkenaan kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Beliau berkata ia selaras dengan mekanisme menamatkan pantauan ...
Kai Penumpang Harus Bebas Covid 19 Dengan Menunjukkan Hasil Tes Cepat Atau Pcr

Kai Penumpang Harus Bebas Covid 19 Dengan Menunjukkan Hasil Tes Cepat Atau Pcr

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 236 hits
Khusus untuk perjalanan KA jarak jauh penumpang diharuskan mengenakan pelindung wajah yang disediakan oleh KAI selama dalam perjalanan hingga meninggalkan area stasiun tujuan Namun untuk penumpang infant diwajibkan membawa pelindung wajah s...
Malaysia Akan Diisytihar Bebas Covid 19 Jika Tiada Kes Dalam Tempoh 28 Hari Kp Kesihatan

Malaysia Akan Diisytihar Bebas Covid 19 Jika Tiada Kes Dalam Tempoh 28 Hari Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 237 hits
Putrajaya 11 Jun Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata Malaysia akan diisytihar bebas COVID 19 setelah 28 hari tiada kes Katanya cara tersebut telah digunakan sebagai kayu ukur untuk menamatkan pemantauan terhadap k...
Selangor Bebas Zon Merah Hanya 11 Kes Aktif Covid 19

Selangor Bebas Zon Merah Hanya 11 Kes Aktif Covid 19

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 327 hits
SHAH ALAM 14 JUN Selangor akhirnya bebas dari zon merah Covid 19 setelah hampir 23 hari berada dalam zon itu sejak 22 Mei lalu demikian mengikut data Pasukan Petugas Pencegahan Covid 19 Selangor Perkembangan positif itu berlaku disebabkan k...
Hulu Selangor Bebas Kes Aktif Covid 19 Kini Zon Hijau Mb

Hulu Selangor Bebas Kes Aktif Covid 19 Kini Zon Hijau Mb

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 401 hits
SHAH ALAM 15 JUN Hulu Selangor mencatatkan sifar kes aktif Covid 19 hari ini sekali gus bersatus zon hijau pertama di negeri ini kata Dato Menteri Besar Alhamdulillah daerah Hulu Selangor menjadi zon hijau dan tiada zon merah di Selangor ka...
Ruhainies Tiada Masalah Patuhi Sop Jurusolek Di Set Penggambaran

Ruhainies Tiada Masalah Patuhi Sop Jurusolek Di Set Penggambaran

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 842 hits
Biarpun kerajaan telah membenarkan industri hiburan tempatan meneruskan penggambaran bermula Rabu depan perkara itu disambut baik pelakon Ruhainies Akui terpaksa mengikuti segala peraturan yang ditetapkan termasuklah solekan di set penggamb...
Penaga Gagal Patuhi Sop Pasar Bisik Kuala Penaga Diarah Tutup 7 Hari

Penaga Gagal Patuhi Sop Pasar Bisik Kuala Penaga Diarah Tutup 7 Hari

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 270 hits
Gagal mematuhi prosedur operasi standard Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat yang ditetapkan menyebabkan Pasar Bisik Kuala Penaga Kepala Batas Pulau Pinang diarah tutup selama tujuh hari bermula Isnin Arahan penutupan berkuatkuasa jam 3 p...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil