Kdn Siasat Komik Didakwa Berunsur Propaganda


Bernama

Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang terbabit dalam penerbitan dan pengedaran komik didakwa berunsur propaganda yang dipercayai diedarkan ke Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) di negara ini.

Menterinya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata berdasarkan laporan awal oleh Bahagian Keselamatan KDN, terdapat perkara yang tidak betul dalam komik itu, sekali gus wajar untuk tindakan tegas dikenakan terhadap mereka yang menerbit dan mengedarkan komik itu.

Beliau berkata pihaknya sudah mengenal pasti identiti pihak yang terbabit termasuk pengarangnya dan akan meminta Bahagian Keselamatan KDN untuk mengambil keterangan daripada pihak berkenaan.

“Kita tidak boleh ambil tindakan terburu-buru malah akan menyiasat secara terperinci bagaimana perkara itu berlaku,” katanya pada sidang media selepas melawat Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pontian, di Pontian, hari ini.
Menurutnya, beliau dimaklumkan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sudah meminta supaya edaran komik berjudul ‘ Inisiatif Jalur dan Jalan Meraih Manfaat Bersama’ ditarik balik.

Malah, KPM, semalam, dalam kenyataan, menegaskan pihaknya tidak pernah memberi kebenaran atau kelulusan untuk pengedaran komik berkenaan.

Muhyiddin menjelaskan kandungan mana-mana bahan untuk edaran di institusi pendidikan tidak boleh boleh melampaui batas politik, soal negara asing mahupun kefahaman politik tanpa kebenaran kementerian.

“Kalau bahan itu cerita Upin Ipin tidak mengapa, tetapi kalau ceritanya melampaui soal batas politik, soal negara asing atau mengaitkan kefahaman politik, komunisme...tidak bolehlah,” katanya.

Sementara itu, mengulas tindakan sekumpulan wakil lima badan bukan kerajaan (NGO) mengadakan demonstrasi di pintu pagar Universiti Malaya hari ini bagi menzahirkan sokongan terhadap Naib Canselor universiti itu, Dr Abdul Rahim Hashim yang menurut mereka ‘ditekan’ pihak tertentu untuk meletakkan jawatan, Muhyiddin berkata ia terserah kepada kebijaksanaan pentadbiran universiti berkenaan untuk menyelesaikannya.

Ini susulan tindakan seorang graduan protes terhadap Abdul Rahim selepas menerima ijazah pada konvokesyen, baru-baru ini.

“Ikut aturan yang ada, kalau didapati dilakukan pelajar atau pegawai pun, maka pihak mereka (universiti) ada kuasa mengambil tindakan sesuai asalkan berlaku adil dan berikan peluang untuk didengar sebelum tindakan lanjut diambil.

“Saya diberitahu mereka sudah lapor polis. Yang penting universiti ada autonomi dan kuasa tertentu untuk mengawal pelajar termasuk disiplin dan apa pun pelajar tidak kira dia kaum Cina, Melayu, India, mesti bersikap tertib dan hormat, jangan buat tohmahan,” katanya.

- Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/10/kdn-siasat-komik-didakwa-berunsur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kdn Warta Perintah Larangan Penerbitan Komik Propaganda

Kdn Warta Perintah Larangan Penerbitan Komik Propaganda

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 182 hits
Kementerian Dalam Negeri hari ini mewartakan Perintah Larangan terhadap tiga penerbitan bertajuk Inisiatif Jalur Jalan Meraih Manfaat Bersama serta versi bahasa Inggeris Belt Road Initiative For Win Winism dan versi bahasa Cina melalui Wart...
Gesa Siasat Komik Sebar Propaganda Dap Komunis

Gesa Siasat Komik Sebar Propaganda Dap Komunis

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 1365 hits
Komunis direka watak baik terbitan komik bahaya IsmaBANGI Gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia menggesa Kementerian Pendidikan Malaysia menyiasat serta memberi penjelasan mengenai pengedaran komik mengandungi propaganda parti tamak haloba...
Komtar Kdn Serbu Muzium Komik Rampas Komik Propaganda

Komtar Kdn Serbu Muzium Komik Rampas Komik Propaganda

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 181 hits
Kementerian Dalam Negeri menyerbu Muzium Kebudayaan Komik di Kompleks Tun Abdul Razak di sini pagi tadi Difahamkan serbuan dan pemeriksaan dibuat Bahagian Pengkuatkuasaan KDN pada kira kira jam 11 pagi Sumber berkata pemeriksaan selama seja...
Kdn Haramkan Komik Propaganda China

Kdn Haramkan Komik Propaganda China

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 363 hits
Kementerian Dalam Negeri hari ini mewartakan perintah larangan terhadap komik Inisiatif Jalur Jalan Meraih Manfaat Bersama termasuk versi bahasa Inggeris dan bahasa Cina penerbitan tersebut KDN dalam kenyataannya berkata penerbitan itu dike...
Penyebaran Komik Propaganda Kebetulan Yang Dirancang Dr Ahmad Zahid

Penyebaran Komik Propaganda Kebetulan Yang Dirancang Dr Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 263 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata penyebaran buku komik propaganda yang mempromosikan idealogi komunis bukanlah sesuatu kebetulan sebaliknya ia adalah kebetulan yang dirancang Jelas beliau perkara ini pastinya telah dir...
Terkini Kenyataan Tegas Menteri Pendidikan Mengenai Isu Komik Propaganda

Terkini Kenyataan Tegas Menteri Pendidikan Mengenai Isu Komik Propaganda

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 388 hits
Saban hari kita melihat tindakan segelintir individu yang menyentuh sensitiviti masyarakat di Malaysia Rakyat menunggu kenyataan pemimpin kerajaan adakah mereka akan bersikap tegas dengan golongan yang dilihat menimbulkan konflik dalam masy...
Kandungan Komik Propaganda Tersebar

Kandungan Komik Propaganda Tersebar

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 581 hits
Anda nilai sendiri adakah kandungan komik begini sesuai untuk tatapan pelajar sekolah Adakah ini agenda untuk menyuntik Islamphobia dikalangan pelajar sekolah Untuk apa diselitkan agenda negara Komunis China Bayangkan jika anak anda membaca...
Komik Propaganda Diwartakan Haram Apa Pendirian Dap

Komik Propaganda Diwartakan Haram Apa Pendirian Dap

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 565 hits
BANGI 25 Safar 1441H Khamis Ahli Parlimen Kuala Terengganu Haji Ahmad Amzad Hashim menuntut DAP menyatakan sikap sama ada bersetuju atau tidak dengan kandungan komik kontroversi Inisiatif Jalur dan Jalan Meraih Manfaat Bersama Beliau menega...
Bodoh Sana Bodoh Sini Ringkasan Komik Propaganda

Bodoh Sana Bodoh Sini Ringkasan Komik Propaganda

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 489 hits
1 Najib dedahkan komic propaganda Superman diedar kepada semua sekolah menengah secara senyap 2 Hew mengesahkan komik sudah diedar Nafi itu propaganda DAP 3 DAP nafi ada kaitan dengan komik serta penerbitnya walaupun mengaku kerajaan Pulau ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan