Kawalan Biologi Perosak Dan Penyakit Tumbuhan Apa Bagaimana Dan Mengapa


Kawalan biologi adalah kaedah mengawal populasi perosak dan penyakit tumbuhan dengan menggunakan organisma hidup lain. Kaedah ini bergantung pada pemangsaan, parasitisme, herbivorisme atau mekanisme semula jadi lain, tetapi biasanya juga melibatkan peranan pengurusan manusia. Kawalan biologi boleh menjadi komponen penting dalam program pengurusan perosak bersepadu (IPM).
Dalam artikel ini, kita akan membincangkan apa itu kawalan biologi, bagaimana ia berfungsi dan mengapa ia penting untuk pertanian lestari dan mesra alam.
Apa itu Kawalan Biologi? Kawalan biologi adalah penggunaan sengaja organisma hidup (termasuk virus) untuk mengurangkan aktiviti dan populasi satu atau lebih organisma perosak (termasuk patogen, perosak dan rumpai) untuk tujuan yang memberi manfaat kepada manusia. Organisma hidup yang digunakan sebagai ejen kawalan biologi (BCA) biasanya dipanggil musuh semula jadi.
Terdapat tiga strategi asas untuk kawalan biologi tumbuhan:
Klasik (pengimportan), di mana musuh semula jadi perosak diperkenalkan dengan harapan mencapai kawalan;Induktif (penggandaan), di mana populasi besar musuh semula jadi diberikan untuk kawalan perosak yang cepat;Inokulatif (pemuliharaan), di mana langkah-langkah diambil untuk mengekalkan musuh semula jadi melalui penubuhan semula yang berterusan. Contoh kawalan biologi klasik ialah pengenalan parasitoid lebah madu dari Eropah ke Amerika Utara untuk mengawal lebah madu Afrika yang menjadi masalah. Contoh kawalan biologi induktif ialah pelepasan cacing nematoda yang memangsa ulat bulu pada tanaman sayuran. Contoh kawalan biologi inokulatif ialah penggunaan bakteria Bacillus thuringiensis (Bt) untuk menghalang serangan ulat pada tanaman jagung.
Contoh lain kawalan biologi untuk sayuran ialah penggunaan bakteria Pseudomonas fluorescens untuk mengawal penyakit bercak daun yang disebabkan oleh Xanthomonas campestris pada cili. Bakteria ini boleh menghasilkan metabolit sekunder seperti fenazin, pirokatin dan hidrogen peroksida yang boleh menghalang pertumbuhan dan penyebaran patogen. Penggunaan P. fluorescens juga boleh meningkatkan pertumbuhan dan hasil cili dengan mengeluarkan hormon tumbuhan seperti auksin dan giberelin .
Contoh ketiga ialah penggunaan virus granulosis (GV) untuk mengawal perosak ulat buah cili (Helicoverpa armigera) pada cili. Virus ini boleh menjangkiti sel-sel usus ulat buah cili dan menyebabkan kematian dalam masa beberapa hari. Penggunaan GV juga boleh mengurangkan populasi ulat buah cili dengan menghalang pembiakan dan penyebarannya .
Contoh keempat ialah penggunaan parasitoid Trichogramma chilonis untuk mengawal perosak ulat daun cili (Spodoptera litura) pada cili. Parasitoid ini boleh menyerang telur ulat daun cili dan membiakkan anaknya di dalamnya. Penggunaan T. chilonis juga boleh mengurangkan populasi ulat daun cili dengan menghalang perkembangan dan penyebarannya .
Contoh lain kawalan biologi untuk sayuran ialah penggunaan serangga pemangsa yang boleh menyerang perosak sayuran. Serangga pemangsa ialah serangga yang memakan serangga lain sebagai sumber makanan utama mereka. Serangga pemangsa boleh membantu mengurangkan populasi perosak dengan memburu dan memakan mereka.
Antara serangga pemangsa yang boleh digunakan untuk kawalan biologi ialah:
Kumbang ladybird (Coccinellidae), yang boleh memakan aphid, kutu putih, telur dan larva perosak lain pada sayuran seperti kubis, cili, tomato dan terung.Lacewing hijau (Chrysopidae), yang boleh memakan aphid, thrips, ulat bulu, ulat daun dan telur perosak lain pada sayuran seperti kubis, cili, tomato dan terung.Kumbang rove (Staphylinidae), yang boleh memakan ulat daun, ulat buah, ulat kubis dan perosak tanah lain pada sayuran seperti kubis, cili, tomato dan terung.Semut (Formicidae), yang boleh memakan aphid, thrips, ulat daun, ulat buah dan perosak tanah lain pada sayuran seperti kubis, cili, tomato dan terung. Bagaimana Kawalan Biologi Berfungsi? Kawalan biologi berfungsi dengan mengganggu atau mengehadkan perkembangan, pembiakan atau penyebaran perosak dengan menggunakan mekanisme semula jadi yang dikendalikan oleh musuh semula jadi. Mekanisme ini termasuk:
Penghasilan antibiotik, siderofor, enzim atau metabolit sekunder yang boleh membunuh, merencat atau menjejaskan perosak;Persaingan untuk nutrien, ruang atau tempat tinggal yang boleh mengurangkan sumber perosak;Pemangsaan, parasitisme atau herbivorisme yang boleh mengurangkan bilangan atau kesihatan perosak;Penggalakan pertumbuhan tumbuhan oleh mikroorganisma rizosfera yang boleh meningkatkan ketahanan tumbuhan terhadap perosak;Pemindahan genetik atau imunisasi silang antara musuh semula jadi dan tumbuhan yang boleh memberi perlindungan kepada tumbuhan. Musuh semula jadi boleh berinteraksi dengan perosak secara langsung atau tidak langsung. Interaksi langsung bermaksud musuh semula jadi bersentuhan fizikal dengan perosak dan memberi kesan kepadanya. Interaksi tidak langsung bermaksud musuh semula jadi mempengaruhi perosak melalui tumbuhan hos atau faktor persekitaran.
Mengapa Kawalan Biologi Penting? Kawalan biologi mempunyai banyak kelebihan berbanding kaedah pengawalan kimia seperti penggunaan racun perosak dan baja sintetik. Kawalan biologi boleh:
Mengurangkan pencemaran alam sekitar dan kesan negatif terhadap kesihatan manusia dan haiwan yang disebabkan oleh bahan kimia beracun;Menjaga kualiti dan kelimpahan makanan, makanan ternakan dan serat yang dihasilkan oleh petani di seluruh dunia;Meningkatkan kepelbagaian biologi dan kelestarian ekosistem dengan mengekalkan keseimbangan semula jadi antara organisma;Mengelakkan perkembangan rintangan perosak terhadap bahan kimia dengan menggunakan pelbagai musuh semula jadi;Menjimatkan kos pengawalan perosak dengan menggunakan sumber semula jadi yang boleh diperbaharui dan mudah didapati. Walau bagaimanapun, kawalan biologi juga mempunyai beberapa kelemahan seperti:
Menyebabkan kesan sampingan terhadap spesies bukan sasaran dengan menggunakan salah satu mekanisme yang disebutkan di atas, terutamanya apabila spesies diperkenalkan tanpa pemahaman yang mendalam tentang kemungkinan akibatnya;Memerlukan pemantauan dan penilaian yang teliti untuk menentukan keberkesanan dan keselamatan musuh semula jadi;Menghadapi cabaran seperti isu perundangan, variasi persekitaran, dan penerimaan manusia. Oleh itu, kawalan biologi perlu dilakukan dengan berhati-hati dan bertanggungjawab dengan mengambil kira faktor-faktor ini.
Kesimpulan Kawalan biologi adalah kaedah mengawal perosak dan penyakit tumbuhan dengan menggunakan organisma hidup lain. Kawalan biologi berfungsi dengan mengganggu atau mengehadkan perkembangan, pembiakan atau penyebaran perosak dengan menggunakan mekanisme semula jadi yang dikendalikan oleh musuh semula jadi. Kawalan biologi mempunyai banyak kelebihan berbanding kaedah pengawalan kimia, tetapi juga mempunyai beberapa kelemahan dan cabaran. Kawalan biologi perlu dilakukan dengan berhati-hati dan bertanggungjawab dengan mengambil kira faktor-faktor ini. Kawalan biologi boleh menjadi komponen penting dalam program pengurusan perosak bersepadu (IPM) untuk pertanian lestari dan mesra alam.
The post Kawalan Biologi Perosak dan Penyakit Tumbuhan: Apa, Bagaimana dan Mengapa? appeared first on Radio Senyap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.radiosenyap.com/2023/06/kawalan-biologi-perosak-dan-penyakit-tumbuhan-apa-bagaimana-dan-mengapa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyakit Rabies Pada Manusia Di Malaysia

Penyakit Rabies Pada Manusia Di Malaysia

papar berkaitan - pada 20/6/2023 - jumlah : 175 hits
Rabies adalah jangkitan virus akut Rabies terdapat dalam haiwan di kebanyakan negara di seluruh dunia Kebanyakan kes jangkitan manusia berlaku di negara negara membangun Agen penyebab Virus rabies sejenis rabdovirus dari genus LyssavirusCar...
Harga Mahal Je Lebih Doktor Ini Dedah Sebenarnya Ubat Kencing Manis Takkan Sembuhkan Penyakit Kencing Manis

Harga Mahal Je Lebih Doktor Ini Dedah Sebenarnya Ubat Kencing Manis Takkan Sembuhkan Penyakit Kencing Manis

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 127 hits
Harga mahal je lebih Doktor ini dedah sebenarnya ubat kencing manis takkan sembuhkan penyakit kencing manis Tidak dinafikan sekarang ini ramai dalam kalangan rakyat Malaysia menghidap penyakit kencing manis Bukan sahaja golongan yang berusi...
Kitsui Jenama Suplemen Kesihatan Berasaskan Tumbuhan Dan Disahkan Halal

Kitsui Jenama Suplemen Kesihatan Berasaskan Tumbuhan Dan Disahkan Halal

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 226 hits
Kita sedia maklumat bahawa setiap orang tentu mementingkan kesihatan untuk terus sihat dan cergas Apatah lagi apabila usia semakin meningkat tahap kesihatan semakin berkurangan Kadang kala antara kita alpa dalam menjaga kesihatan terutamany...
Cara Mudah Mengenal Pasti Dan Merawat Kekurangan Nutrien Dalam Tumbuhan

Cara Mudah Mengenal Pasti Dan Merawat Kekurangan Nutrien Dalam Tumbuhan

papar berkaitan - pada 17/6/2023 - jumlah : 215 hits
Tumbuhan memerlukan diet seimbang nutrien untuk tumbuh sihat dan kuat Namun kadang kadang mereka mungkin tidak mendapat cukup nutrien tertentu dari tanah menyebabkan mereka menunjukkan tanda tanda kesihatan yang buruk dan pertumbuhan yang b...
Cara Untuk Jadikan Rumah Anda Tidak Disukai Oleh Serangga Dan Makhluk Perosak

Cara Untuk Jadikan Rumah Anda Tidak Disukai Oleh Serangga Dan Makhluk Perosak

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 144 hits
Bagi orang bandar yang saban hari pergi kerja awal pagi dan balik rumah lewat petang berhadapan dengan kesesakan adalah perkara biasa Jika naik kenderaan sendiri kesabaran perlu tinggi Jika naik pengangkutan awam pula perlu tahan suasana ka...
Lisa Surihani Duta Daia Hijab All Day Freshness Baharu Dengan Teknologi Smart Ion Dan Kawalan Bau Peluh

Lisa Surihani Duta Daia Hijab All Day Freshness Baharu Dengan Teknologi Smart Ion Dan Kawalan Bau Peluh

papar berkaitan - pada 6/6/2023 - jumlah : 185 hits
LISA SURIHANI DUTA DAIA HIJAB ALL DAY FRESHNESS BAHARU DENGAN TEKNOLOGI SMART ION DAN KAWALAN BAU PELUH Assalammualaikum semua Pada 1 Jun 2023 yang lalu telah berlangsung pelancaran produk baharu dari jenama sabun Daia iaitu Daia Hijab yang...
Yab Perdana Menteri Bersetuju Pemberian Subsidi Dan Kawalan Harga Ayam Dan Telur Diteruskan

Yab Perdana Menteri Bersetuju Pemberian Subsidi Dan Kawalan Harga Ayam Dan Telur Diteruskan

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 121 hits
Alhamdulillah SIARAN MEDIA YAB PERDANA MENTERI BERSETUJU PEMBERIAN SUBSIDI DAN KAWALAN HARGA AYAM DAN TELUR DITERUSKAN PUTRAJAYA 9 JUN 2023 Setelah mengambil kira semua aspek termasuk memastikan industri ayam dan telur kekal mampan dan keba...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan