Kawal Keganasan Rumah Tangga Pasca Banjir


AGENDA DAILY
Antara kesan banjir ialah masalah kewangan akibat kerugian kemusnahan harta benda dan ini mendorong kepada perselisihan faham antara suami isteri.-Gambar hiasan
Kajian yang dijalankan berkaitan kesan bencana kepada kesihatan mental mendapati bahawa seseorang mangsa yang mengalami bencana akan merasai kesan bencana itu dalam tempoh sehingga sembilan bulan selepas bencana dan jika tidak diurus dengan betul mampu membawa kepada masalah kesihatan mental.
Masalah ini dilihat mendorong peningkatan kes keganasan membabitkan wanita dan kanak-kanak.
Menurut Pengarah Eksekutif Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), Sumitra Visvanathan berdasarkan kajian lazimnya kes keganasan terhadap wanita dan kanak-kanak akan meningkat selepas bencana alam berlaku.
Katanya, langkah pertama, kerajaan perlu memastikan mangsa keganasan rumah tangga mendapatkan bantuan termasuk perkhidmatan pengangkutan dan keselamatan dengan laluan yang tidak terganggu.
“Banjir besar menyebabkan mangsa atau pemandiri sukar bergerak mendapat bantuan disebabkan kenderaan rosak akibat banjir atau tiada wang cukup untuk mendapatkan pengangkutan awam.
“Justeru, penyedia perkhidmatan seperti Talian Kasih dan polis perlu memberikan perhatian kepada pelaporan dan mampu memberikan nasihat secara ‘remote’ bagi menyelamatkan mereka,” katanya.
Katanya, sepanjang pandemik dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), siasatan penderaan tergendala atau ditangguhkan berikutan kekurangan kakitangan mengendalikan kes.
“Peruntukan khas dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk mengambil lebih ramai pekerja sosial bagi membantu krisis banjir dan menambah kakitangan di Pusat Khidmat Krisis Sehenti (OSCC)
“Ini perlu untuk memberikan perkhidmatan cekap termasuk menerima panggilan pengadu di Talian Kasih mengenai kes penderaan.
“Kekalkan peruntukan RM13 juta kepada Bahagian Siasatan Jenayah Seksual, Wanita dan Kanak-Kanak (D11), Polis DiRaja Malaysia (PDRM) melalui Bajet 2022,” katanya.
Menurut WAO, kerajaan perlu memastikan tempat perlindungan wanita dan penyedia perkhidmatan lain tidak berdepan halangan untuk beroperasi selain mendapat bantuan kos operasi dari kerajaan.
Krisis banjir menyebabkan tempat perlindungan perlu menampung lebih ramai mangsa dan pada masa sama perlu memastikan operasinya memenuhi piawaian dan prosedur operasi standard (SOP) dan keselamatan mangsa terjaga.
“Bajet 2022 memperuntukkan RM10 juta bagi mewujudkan tempat perlindungan khas bagi mangsa keganasan rumah tangga di Pusat Sokongan Sosial Sehenti (PSSS), wajar dalam usaha menyokong kos operasi tempat perlindungan,” katanya.
WAO juga mencadangkan supaya sistem penyelarasan antara pasukan pengurusan bencana, penguatkuasaan undang-undang serta Jawatankuasa Keganasan Rumah Tangga (JKRT) dan pihak berkuasa kesihatan ditubuhkan.
Ia bertujuan mencegah keganasan terhadap mangsa sambil dapat merawat kesihatan mereka kesan krisis bencana alam.
“Pakej bantuan ekonomi juga harus sensitif gender terutama mangsa yang terbabit dalam bencana banjir. Komunikasi dan pesanan khidmat masyarakat dibuat secara berterusan.
“Kaedah penyampaian pesanan khidmat masyarakat mengenai keganasan terhadap wanita dan kanak-kanak perlu dipelbagaikan termasuk melalui sistem pesanan ringkas (SMS) dan sidang media.
“WAO akan terus menyediakan khidmat sokongan terutama kepada mangsa keganasan rumah tangga sepanjang tempoh itu,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/kawal-keganasan-rumah-tangga-pasca.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kplb Terima Lebih 300 Permohonan Pembaikan Rumah Pasca Banjir Di Bukit Changgang

Kplb Terima Lebih 300 Permohonan Pembaikan Rumah Pasca Banjir Di Bukit Changgang

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 197 hits
Oleh Ketua Setiausaha KPLB Datuk Ramlan Harun meninjau proses permohonan dan semakan kelayakan untuk pembaikan dan bina baharu rumah pasca banjir di bawah Inisiatif Rumah Kasih Keluarga Malaysia di Pusat Sehenti Tabika Kemas Bukit Changgang...
Kata Rumah Kena Banjir Tapi Duduk Apartment Tingkat 4 Atas Bukit Ngo Dedah Penipuan Mangsa Banjir

Kata Rumah Kena Banjir Tapi Duduk Apartment Tingkat 4 Atas Bukit Ngo Dedah Penipuan Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 273 hits
Oleh Tangkap layar teks perbualan antara ahli Dana Kita berikutan penipuan pemohon FOTO FACEBOOK DANA KITA RUMAH pangsapuri atas bukit tingkat empat tetapi mohon bantuan mangsa banjir Itu antara ragam dihadapi pasukan Pertubuhan Kebajikan D...
Hiburan Seumur Hidup I Lah Isteri Yang Beli Beras Aishah Beri Bayangan Kehidupan Rumah Tangga Sebelum Ini

Hiburan Seumur Hidup I Lah Isteri Yang Beli Beras Aishah Beri Bayangan Kehidupan Rumah Tangga Sebelum Ini

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 165 hits
Penyanyi terkenal baru baru ini ada menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke 57 pada 3 Januari yang lalu 2 bulan laluDah 3 Bulan Tak Tinggal Sebumbung Dengan Suami Aishah Tunggu Masa Jatuh TalakAdvertisementSempena hari jadinya itu anak a...
Lzs Bantu Bina 32 Rumah Asnaf Terjejas Banjir

Lzs Bantu Bina 32 Rumah Asnaf Terjejas Banjir

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 222 hits
Oleh Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Selangor Saipolyazan M Yusop melihat keadaan rumah mangsa banjir yang juga Orang Kurang Upaya Sewah Samidjo 65 ketika LZS turun padang menjalankan bancian dan semakan rumah mangsa banjir di Kampung...
45 Rumah Di Jember Terendam Banjir

45 Rumah Di Jember Terendam Banjir

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 148 hits
BPBD bersama unsur TNI Polri serta aparat desa dan kecamatan membantu warga yang evakuasi ke tempat aman Tidak ada laporan korban jiwa atau pun luka luka akibat kejadian banjir
Seni Bina Rumah Melayu Tradisional Penyelesaian Kepada Banjir

Seni Bina Rumah Melayu Tradisional Penyelesaian Kepada Banjir

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 214 hits
Walaupun mendirikan rumah panggung Melayu seperti di kawasan kampung mungkin boleh mengurangkan kerugian akibat banjir namun ia bukan penyelesaian jangka masa panjang Seorang wanita meredah genangan air di kawasan perumahan Taman Sri Muda S...
Ibu Rumah Tangga Di Ntt Tewas Tersambar Petir

Ibu Rumah Tangga Di Ntt Tewas Tersambar Petir

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 233 hits
Menurut keterangan Antoneta Neon Leni yang juga tetangga korban dirinya mendengar bunyi petir sangat keras Kemudian dia pun keluar rumah dan melihat korban Delfiana Babya sudah tergeletak di samping rumahnya
Harga Rumah Di Kawasan Banjir Turun

Harga Rumah Di Kawasan Banjir Turun

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 167 hits
Oleh Harga dan nilai harga di kawasan yang dilanda banjir dijangka turun susulan permintaan yang lebih rendah Foto fail NSTP Asyraf Hamzah KUALA LUMPUR Harga dan nilai harga di kawasan yang dilanda banjir dijangka turun susulan permintaan y...
Adun Batu Tiga Anjur Program Bio Remediasi Pasca Banjir

Adun Batu Tiga Anjur Program Bio Remediasi Pasca Banjir

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 209 hits
Ahli Dewan Negeri Batu Tiga Rodziah Ismail baru baru ini menganjurkan program pembersihan banjir bio remediasi Program ini dilakukan secara kerjasama Pusat Khidmat Rakyat Dun Batu 3 Biostar dan Yayasan Aman dengan penyertaan Air Selangor MB...
Creative Com Domain Name Ideas

Bahaya Bahan Pewarna Kimia Dalam Kehidupan Seharian

Madrasah Terapung 6 Hari Bergambar Gisbh Seleweng

Exquisite Diamond Pendants Malaysia Diamond Talk

Rafique Gives Statement To Police Over Ceramah About Pm

Penafian Sprm Tak Cukup Anwar Mesti Saman Bloomberg Peguam

Free Credit Rm50 No Deposit How To Boost Your Bankroll Without Spending A Dime

Sang Saka Penipu


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Cara Terbaik Perangi Jerawat Jangan Biar Jerawat Mengambil Alih Wajahmu

Port Sarapan Warung Selekoh Kambing Jenderam Hulu

Suami Bakar Isteri Suka Berhutang

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Kain Rentang Provokatif Cemari Proses Prk Mahkota Ahmad Maslan