Katil Dua Tingkat Kayu Untuk Bilik Tidur Anak Anak


Pada awal perkahwinan dulu, kami menyewa sebuah rumah kecil yang cuma ada satu bilik tidur. Walaupun kecil tapi tak terasa sempit pada ketika itu kerana kami hanya tinggal berdua. Rumah dengan satu bilik tidur, satu ruang tamu, satu tandas dan satu ruang dapur itu kedengaran normal seperti sebuah rumah studio bukan? 

Namun begitu, rumah tersebut bukanlah rumah studio. Ia bersaiz kecil dan dibina hasil daripada lebihan batu-bata dan jubin yang digunakan untuk membuat rumah anak kepada tuan rumah. Setelah rumah siap dibina, tuan rumah jadikan ia sebagai rumah sewa. Saya yang pada ketika itu memang pantang melihat rumah berwarna-warni, terus setuju untuk menyewa di situ walaupun rumahnya sangat kecil




Kami tidak dapat masukkan sofa di ruang tamu kerana jika tidak, jarak sofa dengan TV amatlah dekat dengan langkah hanya tiga atau empat kaki. Di dalam bilik tidur pula, jika kami masukkan katil bersaiz queen, tiada ruang lagi untuk kami berjalan. Kami solat hanya di ruang tamu dan meja belajar juga terpaksa kami letakkan di ruang tamu


Set bilik tidur yang kami ada, terpaksa ditinggalkan di rumah emak. Saya dan suami hanya tidur beralaskan tilam single yang saya miliki sewaktu belajar di universiti. Almari pula kami gunakan almari jenis kain dan sebuah kipas stand penghias dalam bilik tidur kecil kami. Kenangan awal perkahwinan bila disingkap kembali terasa manisnya. 


Maaflah, terimbau pula kenangan lama :P


Katil Dua Tingkat Kayu untuk Bilik Tidur AnakSelepas berpindah keluar daripada rumah tersebut, kami berpindah ke rumah yang suami beli sekarang. Waktu awal berpindah masuk, suami belikan sebuah katil single untuk diletakkan di dalam bilik tidur Auni. Tapi pada akhir bulan lepas, katil tersebut mulai bermasalah. Kepala katil mudah loose dan terkeluar daripada lubangnya. Bila kami ketatkan bahagian kepala, bahagian lapik katil pula tercabut.


Disebabkan sekarang Auni dan Ameera dah makin membesar, keperluan kami juga sudah berubah. Kalau dulu kami fikir Auni boleh tidur seorang tapi sekarang mungkin dah tiba masanya mereka tidur berdua. Jadi bila katil satu tingkat itu rosak, mungkin inilah petanda yang dah tiba masanya untuk kami belikan mereka katil dua tingkat supaya Auni dan Ameera boleh tidur bersama dalam bilik mereka.


Senang bila ada bantuan Shopee. Suami buat carian melalui Shopee dan beli sebuah katil dua tingkat kayu yang dirasakan kena dengan budget. Sebelum buat belian, kami bincang terlebih dahulu untuk tukar dekorasi bilik anak-anak dan ubah mana yang perlu. Ameera mahukan bilik berwarna putih dengan katil juga berwarna putih. Jadi, tema kami untuk deko bilik mereka kali ini adalah putih.


Suami beli katil dua tingkat kayu untuk anak-anak di sini ---> Katil Dua Tingkat.


Sayang untuk lepaskan katil lama tapi kami juga tiada ruang untuk simpan ia di rumah. Jadi suami iklankan katil lama untuk dijual dan setelah selamat diterima oleh tuan baru, kami mula pasang katil baru dalam bilik anak-anak. Macam biasa, proses pemasangan ambil masa lama iaitu selama hampir empat jam dan aksi gaduh bergaduh manja pun macam biasa tak dapat dielakkan daripada berlaku.


Tak lupa juga sebelum pasang katil baru, kami cat semula bilik anak-anak daripada warna pink kepada warna putih. Pada awalnya kami plan nak cat keseluruhan bilik dengan warna putih tapi bila dah penat mengecat, akhirnya kami tinggalkan satu bahagian dinding dengan warna lamanya iaitu warna pink. In shaa Allah bila mood rajin menjengah, kami sambung kembali mengecat tapi yang pastinya bukan dalam masa terdekat (anak-anak kena tunggu makpak rajin dalam empat lima tahun lagi la kot nak cat balik).


Disebabkan kami buat belian melalui Shopee, jadi kami tak tahu bagaimana kekuatan katil, samada boleh menampung berat Auni dengan anggaran berat 37kg kini. Kami juga tak pasti samada katil cukup panjang tapi memandangkan suami dah buat belian, jadi kami berdoa sajalah semoga katil yang sampai nanti cukup panjang untuk Auni.


Review Katil Dua Tingkat Kayu untuk Kanak-kanakProses pemasangan agak mengelirukan pada awalnya dengan kehadiran nat yang pelbagai saiz. Kami juga beberapa kali buka dan pasang balik katil kerana tersilap pemasangannya. Tetapi bila katil sudah siap dipasang, ma shaa Allah cantik betul. Katil tidaklah sempurna seratus peratus kerana ada bahagian yang bercalar dengan cat yang terkopek sedikit tapi tak mengapalah, itu memang kami dah jangka akan berlaku.


Tak lepaskan peluang, saya cuba juga naik ke atas katil di tingkat bawah dan atas dan kedua-duanya menakutkan saya. Lapik kayu samada di tingkat atas atau bawah, keduanya menghasilkan bunyi 'krek' tiap kali saya naik ke atasnya. Kami fikir katil ini tentu tak dapat bertahan lama kerana kakak dan adik makin membesar, jadi berat mereka makin bertambah dan kemungkinan lapik katil boleh patah. Buntu, jadi apa nak buat ye?


Tukar tilam! Ha, itulah penyelesaiannya. Suami beli tilam di sini ---> Tilam Single.


Punca masalah kami adalah kami gunakan tilam lama yang dah tak anjal dan tak sekata untuk diletakkan di atas katil Auni dan Ameera. Bila bahagian tilam tak ada lagi keanjalan dan melendut di sesetengah bahagian, jadi berat beban yang berada di atas tilam hanya tertumpu pada satu bahagian menyebabkan ia beri tekanan pada kayu pelapik dan hasilkan bunyi 'krek' itu.


Tapi bila kami tukar pada tilam baru yang ringan dan berspring, eh elok pula saya naik tanpa bunyi 'krek'. Padahal tilam yang baru ini lebih tebal berbanding tilam lama kami. Ha, itu maknanya berat beban ditampung sama rata ke seluruh tilam dan lapik kayu, jadi ia tak menyebabkan tekanan hanya pada satu tempat saja dan kami tak perlu risau lagi.


Jadi untuk keseluruhan, kami gembira dengan belian katil dan tilam untuk bilik anak-anak. Kami masih belum siap mendeko bilik Auni dan Ameera namun boleh dikatakan hampir 60% dekorasi bilik mereka telah siap. Bukan anak-anak je yang excited, mak ayah pun super excited jugak. Sekarang masing-masing dah pandai tidur dalam bilik sendiri. Semoga membesar dengan baik ye Auni dan Ameera.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nurzariniismail.com/2023/11/katil-dua-tingkat-kayu-kanak-kanak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bilik Tidur Sentiasa Kemas Teratur Ini Tip Galak Anak Kemas Bilik Sendiri

Bilik Tidur Sentiasa Kemas Teratur Ini Tip Galak Anak Kemas Bilik Sendiri

papar berkaitan - pada 6/11/2023 - jumlah : 143 hits
Memang agak mencabar bagi memastikan bilik anak anak sentiasa dalam keadaan kemas Bila si ibu sudah siapkan rutin mengemas nanti mesti bersepah semula Sana sini permainan bertaburan Bilik hanya kemas beberapa jam sahaja selepas dikemas Past...
Ada Good News Ke Tu Watie Hanifiah Dikatakan Sedang Berbadan Dua Netizen Ucap Tahniah Anak Shuib Ada Adik Baru

Ada Good News Ke Tu Watie Hanifiah Dikatakan Sedang Berbadan Dua Netizen Ucap Tahniah Anak Shuib Ada Adik Baru

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 129 hits
Pasangan suami isteri ini sedang hangat menjadi bualan netizen apabila isteri kepada pelawak dan penyampai radio terkenal Shuib Watie Hanifiah dikatakan sedang mengandung apabila sebuah video mereka berjaya meraih perhatian orang ramai Vide...
Pilu Ibu Dua Anak Di Bogor Dicerai Suami Gara Gara Ayam Mati Begini Ceritanya

Pilu Ibu Dua Anak Di Bogor Dicerai Suami Gara Gara Ayam Mati Begini Ceritanya

papar berkaitan - pada 17/11/2023 - jumlah : 156 hits
Ibu di Bogor diceraikan suaminya hanya karena anak ayam peliharaan sang suami mati
Anak Tak Cukup Tidur 8 Jam Sehari Boleh Terkesan Dalam Pembelajaran Bantu Anak Tidur Awal

Anak Tak Cukup Tidur 8 Jam Sehari Boleh Terkesan Dalam Pembelajaran Bantu Anak Tidur Awal

papar berkaitan - pada 17/11/2023 - jumlah : 110 hits
Bila anak anak tak dapat tidur yang mencukupi tahu tak mak ayah anak anak sebenarnya tak dapat tenaga yang cukup untuk kekal fokus ketika berada di dalam kelas Menurut perkongsian Dr Harith Ahmad waktu tidur anak memainkan peranan besar unt...
Bkkbn Jarak Kelahiran Anak Terlalu Dekat Dewasa Jadi Toxic People

Bkkbn Jarak Kelahiran Anak Terlalu Dekat Dewasa Jadi Toxic People

papar berkaitan - pada 16/11/2023 - jumlah : 45 hits
Kepala Badan Kependudukan dan Keluarga Berencana Nasional Hasto Wardoyo mengatakan Indonesia saat ini sedang menikmati bonus demografi
Sumbang Mahram Anak Tiri Sampai Lahir Anak Warga Asing Dipenjara 22 Tahun 15 Sebatan

Sumbang Mahram Anak Tiri Sampai Lahir Anak Warga Asing Dipenjara 22 Tahun 15 Sebatan

papar berkaitan - pada 15/11/2023 - jumlah : 123 hits
Tertuduh berusia 44 tahun didapati bersalah melakukan sumbang mahram terhadap anak tirinya yang ketika itu berusia 13 tahun SEREMBAN Seorang warga Bangladesh dihukum penjara 22 tahun dan 15 sebatan oleh Mahkamah Sesyen selepas didapati bers...
Didikan Ajar Anak Solat Guna Batang Mancis Buat Netizen Sebak

Didikan Ajar Anak Solat Guna Batang Mancis Buat Netizen Sebak

papar berkaitan - pada 16/11/2023 - jumlah : 121 hits
Dalam kita nak membentuk anak mestilah bermula dengan akidah adalah dengan ajar anak solat kerana ia merupakan ibadah utama dan kedua dalam rukun islam Solat adalah satu ibadah untuk kita dekatkan diri kepada Allah swt jika diajar dari awal...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan

Riezman Khuzaimi Rasa Terhina Ditawar Berlakon Serendah Rm150 Sehari