Kata Kata Motivasi Buat Yang Diuji Dengan Masalah Kesihatan Mental


3 tahun kebelakangan ini, sejak pandemik Covid-19 melanda, perasan tak isu kesihatan mental semakin diberi perhatian?


Jika perasan, info tentang isu kesihatan mental menjadi semakin meluas. Jika di media sosial seperti Tiktok contohnya, kita akan lihat banyak konten begini oleh doktor psikologi dan doktor psikiatrik. Begitu, tak kurang juga konten daripada pesakit-pesakit kesihatan mental sendiri. Serba-sedikit sebenarnya kita sebagai orang awam lebih memahami tentang kesihatan mental ini, Alhamdulillah.


Orang yang diuji dengan masalah mental (bukan gila ya), sebenarnya sama sahaja keadaannya dengan orang diuji dengan masalah fizikal. Kedua-dauanya adakah sakit, yakni perlukan perhatian dan rawatan, serta perlukan masa untuk sembuh. Namun, sering terjadi stigma oleh masyarakat yang menganggap sakit mental kerana kurangnya iman, atau kerana sifat mengada-ada sahaja. Alangkah sedihnya!


Stigma: Sakit fizikal vs Sakit Mental


Jadi, apakah kata-kata motivasi untuk kita berikan kepada orang terdekat kita yang diuji dengan masalah mental agaknya? Perlu diingat, sakit mental pun perlukan masa untuk sembuh, perlukan rawatan dan perhatian terutama oleh orang-orang tersayang. Jadi, berhentilah melabel mereka dengan andaian yang tidak berasas.


Penyakit mental ada pelbagai jenis, contohnya depresi (MDD), kegelisahan (anxiety disorder), skizofrenia, OCD dan lain-lain. Bagi setiap penyakit perlukan rawatan, terapi dan ubatan tertentu yang pastinya melelahkan kepada pesakit-pesakit. Bak kata orang, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.


Ia tentang pemikiran, kerana sakit ini tidak kelihatan. Mereka mungkin kelihatan normal seperti orang biasa pada pandangan kita tetapi apa yang mereka lalui di sebalik mainan minda dan perasaan mereka, merekalah yang lebih tahu betapa peritnya. Sokongan orang sekeliling sangatlah membantu di samping diri pesakit sendiri yang mencuba untuk kuatkan diri dan semangat.


Suka saya berkongsi kata-kata motivasi untuk mereka yang diuji sebegini. Dipetik daripada perkongsian Dr Rozanizam, doktor pakar psikiatri UIAM, beliau berkongsi tentang sepotong ayat Al-Quran dari Surah At-Taubah ayat 5:


Dan katakanlah, "Bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga Rasul-Nya dan orang-orang Mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan." 
Kata-kata motivasi ini sebenarnya sangat bermakna. Secara ringkas, Allah akan melihat segala amalan. Bagi pesakit mental atau mereka yang diuji dengan krisis mental pastinya perjuangan untuk sembuh dan pulih seperti sediakala akan memakan jiwa yang bukan kepalang. Begitu juga pengorbanan lainnya seperti pengorbanan masa, tenaga dan wang ringgit.
 
Namun, di sebalik perjuangan untuk sembuh tersebut alangkah indahnya apabila Allah memberi jaminan bahawa Allah akan melihat segala amal. Jika perjuangan untuk sembuh dan mendapatkan rawatan tersebut diniatkan kerana Allah, pastinya kita akan diganjarkan pahala setimpal oleh Allah. 


Maka, pastinya kata-kata motivasi ini akan mendamaikan hati orang-orang diuji dengan sakit mental ini. Di sebalik kepayahan mereka untuk melalui setiap detik rawatan dan terapi dengan niat untuk sembuh  supaya dapat berfungsi semula sebagai khalifah Allah dengan baik, ketahuilah usaha tersebut tidaklah sia-sia di mata Allah.


Semoga semua termotivasi hendaknya! Buat para pejuang sakit mahu pun krisi mental, kuatkan semangat ya! :-)





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bijak-ilmusihat.blogspot.com/2023/06/kata-motivasi-sakit-mental.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zynakal Memang Ada Masalah Mental

Zynakal Memang Ada Masalah Mental

papar berkaitan - pada 30/5/2023 - jumlah : 108 hits
Zynakal Memang Ada Masalah Mental Zynakal Memang Ada Masalah Mental Zynakal Memang Ada Masalah Mental Tiba tiba sahaja nama penyanyi Zynakal menjadi sebutan di media media sosial Tapi kenal kah anda dengan Zynakal Pasti kurang kenal kan Zyn...
Kata Kata Motivasi Untuk Ibu Burnout

Kata Kata Motivasi Untuk Ibu Burnout

papar berkaitan - pada 1/6/2023 - jumlah : 183 hits
perjalanan menjadi seorang ibu sangat la mencabar nampak mudah senang tapi hakikatnya mereka yang bergelar ibu sahaja faham struggle setiap saat bila bergelar ibu Ada masa emosi kita terganggu ada fasa kecewa penat rasa jadi ibu yang gagal ...
Kata Kata Motivasi Dari Seluruh Dunia Buat Jiwa Healing

Kata Kata Motivasi Dari Seluruh Dunia Buat Jiwa Healing

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 209 hits
Anda mencari kata kata motivasi untuk healing zaman sekarang Jom di sini saya kumpulkan beberapa kata motivasi dari seluruh dunia NUSANTARA Dalam hidup kita cuma satu yang kita punya yaitu keberanian Kalau tidak punya itu lantas apa harga h...
Kdn Tambah 200 Pegawai Jim Di Pintu Masuk Negara Kata Saifuddin

Kdn Tambah 200 Pegawai Jim Di Pintu Masuk Negara Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 22/5/2023 - jumlah : 235 hits
Saifuddin Nasution Ismail berkata pihak kementerian akan sentiasa menempatkan lebih ramai kakitangan di pintu masuk utama negara mengikut keperluan PETALING JAYA Jabatan Imigresen akan menempatkan lebih ramai kakitangan di pintu masuk utama...
Kos Rm26 Juta Bangun Semula Flat Tuta Kata Exco Johor

Kos Rm26 Juta Bangun Semula Flat Tuta Kata Exco Johor

papar berkaitan - pada 22/5/2023 - jumlah : 362 hits
Exco Johor Mohd Jafni Md Shukor berharap kerajaan pusat menyediakan peruntukan khas memandangkan 70 Perbadanan Pengurusan flat awam berdepan masalah pungutan caj penyelenggaraan PETALING JAYA Kerajaan Johor mempertimbang membangunkan semula...
Umno Kedah Sudah Hilang 40 Sokongan Akar Umbi Kata Sumber Dalaman

Umno Kedah Sudah Hilang 40 Sokongan Akar Umbi Kata Sumber Dalaman

papar berkaitan - pada 22/5/2023 - jumlah : 111 hits
Sumber Umno berkata ahli parti itu sendiri telah menarik balik sokongan selepas Zahid Hamidi menyingkirkan beberapa panglima perang parti Seorang pemimpin Umno bahagian di Kedah mendakwa parti itu berdepan dengan kehancuran dalam PRN yang d...
Ganti Kerajaan Khabar Angin Sahaja Kata Razman

Ganti Kerajaan Khabar Angin Sahaja Kata Razman

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 97 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Nada Ketua Pembangkang Perak Razman Zakaria hari ini berubah apabila hanya menekankan pertemuan bersama wakil rakyat kerajaan sebelum ini hanya perjumpaan biasa selepas Saarani Mohamad menegaskan pentadbirannya st...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans

Tiada Desakan Mb Perlis Letak Jawatan Setiausaha Agung Pas

Apa Itu Sakit Sciatica Dan Rawatannya

Alas Meja Baru Beli Di Mr Diy

Kerajaan Tak Perlu Layan Najib Razak