Kasih Sayang Itu Ada 100 Bahagian 9602



Allah ﷻ menjadikan kasih sayang itu menjadi seratus bahagian.

Sembilan puluh sembilan bahagian Allah tahan di sisi-Nya dan satu bahagiannya Allah turunkan ke muka bumi.

Maksud Sabda Rasulullah ﷺ  “Dari satu bahagian (kasih sayang) inilah para makhluk Allah saling berkasih sayang sampai seekor kuda mengangkat kaki belakangnya untuk anaknya karena khawatir akan menimpa anaknya.” (HR. Bukhari).
 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
SAUDARA2 KU,
KEUTAMAAN HARI JUMAT

1. Dari Abu Hurairah ra, ia berkata: ROSULULLOH ﷺ, bersabda: “ Sebaik-baik hari di mana terbit matahari adalah hari Jumaat. • Pada hari itulah, Nabi Adam diciptakan. • Pada hari itu dimasukkan surga. • Pada hari itu pula ia dikeluarkan dari Surga.” (H.R Muslim)

2. Dari Abu Hurairah ra, ia berkata : ROSULULLOH ﷺ, bersabda: “Barangsiapa berwudhu dengan sempurna, kemudian mendatangi Salat Jumaat, lalu mendengarkan (khutbah) dan dia, maka diampunilah dosa yang ia lakukan antara hari itu sampai Jumaat yang lalu ditambah tiga hari. Dan barangsiapa menyentuh kerikil (artinya main-main pada waktu khatib berkhutbah, tidak mau mendengarkan) maka benar-benar tidak ada gunanya.” (H.R Muslim)

3. Dari Abu Hurairah ra, dari Nabi ﷺ, beliau bersabda: “Salat lima waktu, Jumaat. Dan Ramadhan adalah kafarat (penebus) atas dosa-dosa yang dilakukan di antara kesemuanya, selama dosa-dosa besar dijauhinya.” (H.R Muslim)

4. Dari Abu Hurairah ra, dan Ibnu Umar ra, bahwasanya keduanya mendengar ROSULULLOH ﷺ, bersabda di atas mimbarnya: “Orang-orang boleh memilih, mau menghentikan kebiasaan meninggalkan salat Jumaat atau ALLOH SWT sungguh sungguh akan menutupi hati mereka, hingga mereka benar benar menjadi orang-orang yang lalai.” (H.R Muslim)

5. Dari Ibnu Umar ra, bahwasanya ROSULULLOH ﷺ, bersabda: “Apabila salah seorang di antara kalian datang salat Jumaat, maka hendaklah ia mandi ” (H.R Bukhari dan Muslim)

6. Dari Abu Sa`id Al Khudriy ra. bahwasanya Rasulullah ﷺ, bersabda: “Mandi pada hari Jumat adalah wajib bagi setiap orang yang sudah baligh.” (H.R Bukhari dan Muslim)

7. Dari Samurah ra, ia berkata ROSULULLOH ﷺ, bersabda: “Barangsiapa yang wudhu pada hari Jumaat maka beruntunglah ia pada hari itu, dan barangsiapa yang mandi, itu lebih baik baginya.” (H.R Abu Dawud dan Turmudzi).

8. Dari Salman ra, ia berkata ROSULULLOH ﷺ, bersabda: “Seorang lelaki yang mandi pada hari Jumat dan bersuci diri semampu ia bersuci, memakai minyak atau wewangian, kemudian ia keluar ke masjid, tidak memisahkan antara dua orang yang sedang duduk untuk dilompati, lalu mengerjakan salat sesuai dengan yang telah ditentukan baginya, kemudian ia diam ketika imam(khatib) sedang berkhutbah, maka pasti dosanya diampuni antara Jumat itu dengan Jumat yang lalu.” (H.R Bukhari)

9. Dari Abu Hurairah ra, bahwasanya ROSULULLOH ﷺ, bersabda: “Barangsiapa mandi pada hari Jumaat seperti mandi Jinabat, kemudian berangkat di saat pertama, maka seolah-olah ia berkurban unta. Barangsiapa berangkat di saat kedua, maka seolah-olah berkurban seekor sapi. Barangsiapa berangkat di saat ketiga, maka seolah-olah berkurban seekor kibas bertanduk. Barangsiapa berangkat di saat keempat, maka seolah-olah berkurban seeokor ayam. Dan barangsiapa berangkat di saat kelima, maka seolah-olah berkurban sebutir telur. Lalu apabila imam keluar (untuk berkhutbah) para malaikat pun hadir mendengarkan zikir.” (H.R Bukhari dan Muslim).

10. Dari Abu Hurairah ra, bahwasanya ketika ROSULULLOH ﷺ, membicarakan hari Jumat. beliau bersabda: “Pada hari itu ada suatu saat, apabila ada seorang muslim yang sedang salat bertepatan, dengan saat itu kemudian ia memohon kepada ALLOH, niscaya ALLOH mengabulkan permohonannya.” Dan beliau berisyarat dengan tangannya menunjukkan bahwa saat itu sangat sebentar.” (H.R Bukhari dan Muslim)

11. Dari Abu Burdah bin Abu Musa Al Asy`ariy, ia berkata: Abdullah bin Umar ra, bertanya: “Apakah kamu pernah mendengar ayahmu menceritakan tentang saat yang istimewa pada hari Jumaat dari ROSULULLOH ﷺ?” Abu Burdah menjawab: “Ya, Saya pernah mendengar ayah berkata: Saya mendengar ROSULULLOH ﷺ, bersabda: “Saat itu berada di antara
duduknya imam sampai selesai salat.” (H.R Muslim).

12. Dari Aus bin Aus ra, ia berkata : ROSULULLOH ﷺ, bersabda: “Sesungguhnya hari yang paling utama adalah hari Jumat, maka perbanyaklah membaca salawat untukku pada hari itu karena bacaan salawatmu pasti disampaikan kepadaku.” (H.R Abu Dawud)

» SEMOGA MANFAAT

» SEMOGA ALLOH SWT MENGGERAKKAN HATI & LANGKAH KITA, UNTUK BISA MENDIRIKAN SOLAT JUM'AT BERIKUT AMALAN2 NYA.

Aaamiin Ya Robbal'Alamiin








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/01/kasih-sayang-itu-ada-100-bahagian-9602.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Di Balik Sifat Malasnya Ini Bukti Bahwa Nobita Itu Sosok Yang Penuh Kasih Sayang Patut Ditiru

Di Balik Sifat Malasnya Ini Bukti Bahwa Nobita Itu Sosok Yang Penuh Kasih Sayang Patut Ditiru

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 704 hits
Awalnya memang banyak yang menyangka kalau Nobita adalah laki laki bebal dan juga pemalas Tapi ternyata kasih sayangnya ke semua hal nggak diragukan lagi
Bayi Pra Matang Terdedah Dengan Prosedure Yang Menyakitkan Sebab Tu Dia Perlukan Sentuhan Kasih Sayang

Bayi Pra Matang Terdedah Dengan Prosedure Yang Menyakitkan Sebab Tu Dia Perlukan Sentuhan Kasih Sayang

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 370 hits
Pernah tak ibu bapa tertanya Kenapa bayi saya nangis bila dipegang orang lain tetapi bila ibu ayah dukung terus senyap Kenapa bayi saya taknak tidur selagi tak pegang tangan saya Ada beza ke sentuhan penyayang dengan sentuhan biasa KEAJAIBA...
Gigih Sorong Kerusi Roda Berkilo Meter Ke Masjid Kasih Sayang Isteri Temani Suami Demi Tuntutan

Gigih Sorong Kerusi Roda Berkilo Meter Ke Masjid Kasih Sayang Isteri Temani Suami Demi Tuntutan

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 409 hits
Setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga pastinya mengimpikan kebahagiaan yang berpanjangan sehingga ke akhir hayat Dikurniakan pasangan yang sanggup mengharungi susah dan senang walau sudah di usia emas menjadi satu nikmat yang harus d...
Setiap Perangai Bertuah Anak Sebenarnya Sedang Menguji Kasih Sayang Ibu Ayah

Setiap Perangai Bertuah Anak Sebenarnya Sedang Menguji Kasih Sayang Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 322 hits
Kadang kala sikap nakal si kecil buat anda hilang sabar dan tentu ada cara untuk atasinya Macam macam perangai akan pun panjang Ada saja perkara yang ingin dibuatnya Dalam usia 2 4 tahun kanak kanak dalam tempoh belajar Artikel Menarik Mere...
Wanita Inilah 4 Cara Lelaki Menunjukkan Kasih Sayang Cuma Wanita Je Tak Perasan

Wanita Inilah 4 Cara Lelaki Menunjukkan Kasih Sayang Cuma Wanita Je Tak Perasan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 481 hits
Inilah 4 Cara Lelaki Menunjukkan Kasih Sayang Cuma Wanita Je Tak Perasan Wanita seringkali mengeluarkan statement bahawa lelaki lelaki melayu tidak tahu erti romantik Lelaki di Malaysia selalu di label ego Namun hakikatnya lelaki melayu tid...
Kata Itu Doa 9502

Kata Itu Doa 9502

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 462 hits
Berpeganglah dengan doa mohon pertolongan dan perlindungan Allah agar Allah tidak mengizinkan iblis laknatullah mengganggu hidup kita Aamiin Yaa Allah
Penunggang Motosikal Itu Enggan Berhenti Lari Rempuh 2 Pegawai Jpj

Penunggang Motosikal Itu Enggan Berhenti Lari Rempuh 2 Pegawai Jpj

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 341 hits
Viral di media sosial semalam video yang menunjukkan seorang penunggang motosikal dipukul oleh anggota Jabatan Pengangkutan Jalan mengundang pelbagai reaksi netizen Berdasarkan video itu penunggang motosikal terbabit berada di kawasan rumpu...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally