Kari Daging Dengan Periuk Noxxa




Assalamualaikum semua. Apa khabar? Haa sebelum itu, jangan lupa klik iklan yang keluar di blog saya ya. Terima kasih atas kerjasama anda. Wah sekejap jer dah hampir separuh bulan Januari telah kita lalui dalam tahun 2024. Cepatnya masa berlalu. Tanpa kita sedar usia kita meningkat dan masa kita pun menjadi lebih pendek.
Insya Allah saya ingin kongsikan petikan dari kuliah zoom dari Al Fadhil Ustaz Dr. Ashraf Suarin berkenaan Hadis Sahih terbukti Masa Kini. Dalam hadis daripada Ibnu Umar, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya Islam bermula dalam keadaan asing dan kelak ia akan kembali asing sebagaimana dahulu ia bermula dalam keadaan asing. - [HR Muslim 208].
Islam dianggap asing dan pelik kembali. Bahkan dalam kaum muslimin itu sendiri. Nak solat dianggap pelik. Ini yang berlaku sekarang. Suatu ketika dulu ramai orang beramai ramai memeluk Islam di Madinah.Umat Islam di seluruh dunia seramai 1.8b dari seluruh penduduk seramai 6.9b. 
Di akhir zaman umat Islam terlalu ramai tapi tak ada kekuatan umpama buih di lautan walaupun banyak tapi akan hancur bila didatangi ombak.Hebatnya Islam dulu yang memonopoli ilmu dan ekonomi sehingga diciplak oleh orang bukan Islam dan kenudian mengakui sebagai ilmu mereka. 
Sejarah menunjukkan Islam yang bawa ilmu kepandaian dan teknologi yang hebat. Semua tercatat dalam Al Quran apa yang telah berlaku dan akan berlaku.  Hadis lain riwayat Muslim di mana Nabi bersabda Islam datang dalam keadaan asing dan akan kembali berada dalam keadaan asing. Maka beruntunglah mereka yang tetap mengekalkan hidup dalam keadaan asing.
Asing itu adalah bukan fizikal tetapi iaitu teguh mengawal akidah dan giat melaksanakan syariat Islam. Itu maksud terasing. Kelihatan asing di mata manusia dengan mereka yang menghiasi nilai Al Quran, dianggap aneh di mata manusia. Di label sebagai manusia kuno. Mereka yang cuba menghidupkan syiar Islam, akan disingkir dari masyarakat.
Surah Al An’am ayat 162 Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
Hidup kita adalah untuk Islam. Memuliakan Allah dan mengasihi sesama makhluk. Meletak pengabadian pada Allah. Meletak taqwa dalam dirinya. Dia lah muslim sejati. Dalam era terkini, bukan suatu perkara yang mudah dan ianya menuntut kesabaran. Nak berpegang teguh dengan sunnah dan Al Quran, bakal hadapi kesulitan.
Zaman nabi, mereka yang ingin memeluk Islam, akan disiksa oleh kafir quraisy. Sekarang kita belum diuji. Orang berjuang dengan Islam akan dituduh radikal dan pengganas. “Akan datang satu zaman, mereka yang bersabar (dalam berpegang kepada Agama) adalah seumpama mereka yang menggenggam bara api.” Islam bermula sebagai asing (sesuatu yang dianggap asing dan ganjil). Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. OK setakat ini dahulu, semoga. bermanafaat.

Kalau memasak daging, tulang atau ayam tua, saya memang suka menggunakan periuk tekanan Noxxa. Jimat masa, jimat tenaga juga. Daging akan lembut dan boleh dimakan. Kalau masak atas dapur, nanti akan kedengaran suara anak anak, daging ni keras lah Mama. Walaupun saya dah masak lama dan rasa macam dah lembut. 
Periuk tekanan adalah salah satu dari peralatan dapur yang wajib ada di setiap rumah. Tak kira lah brand apa tapi Noxxa yang paling famous. Jadi bila kita guna ni, senang juga nak bertanya tanya kalau menpunyai masalah atau ingin menggunakan bagi memasak satu satu masakan yang bukan masakan harian seperti nasi dagang, pulut kuning, nasi impit dsb. 
Hahaha saya tidak berkempen untuk jenama ini tau. Sekadar berkongsi pengalaman. Sebelum ini, saya guna brand lain tapi cara menggunakannya tidak semudah Noxxa. Jadi saya tak guna dah brand lain. Periuk Noxxa ni kita boleh ada lebih dari satu terutama kalau nak memasak masa raya atau untuk orang berniaga. Saya ada satu sahaja, cuma saya beli periuk inner tu satu lagi.  
Saya suka kalau masak kari dengan periuk Noxxa ini kerana kuahnya akan lebih cantik terbit minyak. Lagi lagi kalau kita guna santan kotak yang memang susah nak terbit minyak kan. Melainkan kita meletak minyak banyak masa menumis. Kalau saya, tak letak minyak banyak pun.
Alhamdulillah cucu saya Aliya Hajar yang demam, makan dengan berselera sekali kari daging dan sedikit isi daging ini. Mula mula dia tak mahu makan bila bibik nak menyuapnya, bila saya yang suap barulah dia hendak makan.  Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba...

Kari Daging Oleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:500 gram daging1 kotak santan kotak1 sudu besar kerisikGula MelakaGulaGaramPes asam jawa secukupnya
Bahan hiris:4-5 biji bawang merah4 ulas bawang putih1-2 inci halia
Bahan tumis:1 batang kayu manis2 buah pelaga3 bunga lawang1 helai daun kari3 sudu besar serbuk kari daging
Cara cara:Menggunakan setting stir fry, panaskan minyak dan tumis bahan tumis (kecuali serbuk kari) dan bahan hiris sehingga naik bau dan bawang keperangan. 
Masukkan serbuk kari dan kacau rata dengan cepat. Nota: jangan sampai hangus. Masukkan air dan kacau rata. Masak sehingga terbit minyak.
Masukkan daging dan kacau rata seketika. Masukkan sedikit air kerana daging akan juga mengeluarkan air. Tutup setting stir fry. 

Tutup periuk Noxxa dengan tombol ke arah pressure. Tekan setting Meat dan pilih masa yang disukai (antara 30-40 minit, ikut jenis daging). Saya set pada 37 minit. Biarkan sehingga masa cukup. 
Buka tutup periuk dan tukar pada setting stir fry semula. Masukkan santan, garam, gula Melaka, gula dan pes asam jawa. Biarkan sehingga mendidih dan terbit minyak.

Akhir sekali, masukkan kerisik. Setelah terbit minyak, boleh tutup api. Sedia untuk dinikmati. 
Nota:Jika suka kari yang pedas dan sedikit berwarna kemerahan, boleh letakkan sedikit cili kisar atau serbuk cili. Saya tak letak kerana cucu saya tak boleh makan pedas.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2024/01/kari-daging-dengan-periuk-noxxa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gulai Daging Batang Pisang Hidangan Lazat Dan Unik

Gulai Daging Batang Pisang Hidangan Lazat Dan Unik

papar berkaitan - pada 12/1/2024 - jumlah : 138 hits
Gulai daging batang pisang jangan tersilap baca jadi gulai daging batang pinang pulak ya Masakan ini merupakan gulai daging yang dimasak bersama batang pisang Sebelum ini saya hanya tahu berkenaan masakan ini menerusi pembacaan di media sos...
Resepi Nasi Impit Noxxa

Resepi Nasi Impit Noxxa

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 130 hits
Resepi Nasi himpit 4pot beras biasa Air 12pot1sb Garam1 2 helai Daun pandan30min hp Kawan2 blh try guna resepi ni mmg menjadi kalo nak tinggi lg blh gandakan sukatan beras dan air
Mc Ming Prosperity Daging Kambing

Mc Ming Prosperity Daging Kambing

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 162 hits
Assalamualaikum WBTASYIK lalu lalang di wall fb Ramli Burger mempromosi produk dan cawangan pasaraya Ramly Burger di seluruh Malaysia Dalam perjalanan balik dari utara Sk mengajak Pak Inche singgah ke cawangannya di Pagoh satu satunya cawan...
Nasi Goreng Sosej Pulut Kuning Kari Ayam Cik Ani

Nasi Goreng Sosej Pulut Kuning Kari Ayam Cik Ani

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 146 hits
Assalamualaikum WBTSARAPAN pagi ni tak rajin nak keluar maka kena rajinkan diri masak sarapan Masak Nasi Goreng Sosej telur separuh masak untuk Pak Inche dan telur mata kobau untuk Sk Iman minggu ni tak balik ada sukan fakulti pertandingan ...
Memahami Bagaimana Proses Menjatuhkan Kerajaan Apa Jua Langkah Nak Tumbangkan Anwar Sekadar Sembang Kari Saja

Memahami Bagaimana Proses Menjatuhkan Kerajaan Apa Jua Langkah Nak Tumbangkan Anwar Sekadar Sembang Kari Saja

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 72 hits
Sejak lebih seminggu lalu hangat diperkatakan tentang kerajaan perpaduan akan dijatuhkan dan diberi gambaran kononnya jumlah Ahli Parlimen yang menyokong perubahan itu sudah pun mencukupi Mula mula dikatakan sudah ada 112 Ahli Parlimen yang...
Nasi Baryani Kari Kambing Wak Gondan

Nasi Baryani Kari Kambing Wak Gondan

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 116 hits
Assalamualaikum WBTSEMASA memandu menghampiri Yong Peng balik dari utara semalam Pak Inche tanya Agak agak kedai Nasi Beriani Wak Gondan tu buka lagi tak Sk jeling jam di dashboard menunjukkan hampir pukul 4 Kalau pukul 3 30 dah tutup tapi ...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System