Kalaulah Zaman Dulu Ada Vaksin Survival Pesakit Polio Yang Masih Dalam Rawatan


Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita kemunculan semula wabak polio atau poliomielitis di Filipina setelah hampir 20 tahun penyakit itu berjaya dihapuskan di Asia Tenggara.
Wabak ini merupakan penyakit sebaran poliovirus yang amat mudah berjangkit melalui sentuhan dan air tercemar. Poliovirus boleh memasuki sistem saraf dan merosakkan saraf yang mengawal pergerakan otot lantas menyebabkan kecacatan pada tangan dan kaki serta mengakibatkan lumpuh.
Penyakit yang boleh membunuh ini juga boleh merosakkan fungsi paru-paru, membuatkan pesakit terpaksa dimasukkan ke dalam ‘iron lung’ seumur hidup.
Ia hanya boleh dicegah melalui vaksin dan penjagaan kebersihan kerana tiada ubatan khusus yang boleh merawat penyakit ini. Namun disebabkan segelintir masyarakat Filipina yang menolak vaksin, wabak ini muncul kembali di negara tersebut dan pengamal-pengamal perubatan di Malaysia khuatir sekiranya ia muncul di negara kita yang menjadi tumpuan pelancong dari sana.
Menurut The Independent, wabak polio telah menyebabkan 15,000 kes lumpuh di Amerika Syarikat setiap tahun pada zaman 1950-an.
Bagi memberi kesedaran kepada orang ramai, laman Penolong Pegawai Perubatan (PPP) telah berkongsi gambar para pesakit polio yang mengalami paralisis paru-paru akibat virus berkenaan, membuatkan mereka dikuarantin di dalam ‘paru-paru besi’.
Alat ini digunakan bagi membantu mengawal otot dada supaya pesakit dapat bernafas. Bayangkan, sepanjang hayat kena duduk dalam tu!
Pesakit polio yang dikumpulkan untuk kuarantin. (Kredit: Google) Tahukah anda , gambar ini di ambil pada tahun 1950 yang di namakan dengan nama “Iron Lungs” atau Paru-Paru Besi di mana ia merupakan kaedah terbaik bagi pengasingan isolasi terhadap pesakit yang menghidap penyakit Polio daripada merebak ke orang lain.
Baru baru ini , negara Filipina telah mengejutkan dunia apabila terdapat satu kes pesakit positif penyakit polio setelah 20 tahun penyakit tersebut berjaya dibasmi oleh kerajaan Filipina.
Namun demikian, akibat terdapat segelintir masyarakat anti-vaksin di negara itu kes yang berjaya dibasmi 2 dekad itu kembali semula.
Bagi kami pengamal perubatan, perkara ini adalah amat merisaukan kerana di negara kita juga terdapat golongan anti vaksin yang mementing kan diri sendiri daripada nyawa anak mereka sendiri. Tambahan lagi , penularan boleh berlaku kerana Malaysia adalah negara tumpuan pelancong termasuk daripada Filipina.
Lebih mengerikan , Penyakit Polio ini tiada ubatan yang boleh merawatnya jika di masukan ke hospital, kecuali dengan Pengasingan Isolasi mungkin seperti di dalam gambar dan hanya rawatan simptomatik diberikan.
Penyakit polio hanya boleh di cegah melalui vaksinasi. Tiada ubatan untuk penyakit polio.

Bayi di dalam ‘iron lung’. Anti-vaksin, sanggupkah anda lihat anak sendiri begini? (Kredit: Rare Historical Photos) Jururawat sedang membantu pesakit remaja. (Kredit: Google) Justeru, kepada golongan anti-vaksin, berhentilah mempertahankan ego dan kebodohan sendiri. Mufti sendiri telahpun mewajibkan vaksin untuk kebaikan serta kemaslahatan diri, keluarga dan masyarakat. Siapalah kita nak lawan mufti dan pakar perubatan? Dah berapa ribu kitab kita hafal?
Bagi ibu bapa pula, pastikan anak anda mendapat keempat-empat dos vaksin polio secara percuma di bawah Program Imunisasi Kebangsaan Malaysia (NIP) pada usia 2, 3, 5 dan 18 bulan. Jadilah ibubapa yang bijak dan bertanggungjawab.
Jom tonton video pesakit polio terakhir di Amerika Syarikat yang hidup selama 64 tahun di dalam ‘Paru-paru Besi’. Kuat semangat beliau. Makan, minum dan menulis pun di dalam alat tersebut dengan bantuan orang lain.

Semoga kita semua dijauhkan dari segala wabak yang merosakkan diri.
Sumber: Penolong Pegawai Perubatan (PPP), Immunise4Life, The Dallas Morning News, The Independent, Mufti Wilayah Persekutuan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/09/22/video-pesakit-polio-merana-hidup-dalam-iron-lung-sepanjang-hayat-puncanya-sebab-tak-cucuk-vaksin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tradisi Bekwoh Zaman Dulu Dulu

Tradisi Bekwoh Zaman Dulu Dulu

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 374 hits
Acu pakat2 share sikit2 sorey sapo dio dey merasa suasana bekwoh zamey dulu Mungkin ado anok beranok ambo sendiri dulu pun nikoh lagu ni jugok Ambo nok bari sikit sebanyok sepatoh selidoh mengenai tradisi bekwoh orey zamey ritu Biarlah panj...
Pesakit Dapatkan Rawatan Akibat Jerebu Naik 40 Peratus

Pesakit Dapatkan Rawatan Akibat Jerebu Naik 40 Peratus

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 194 hits
Seorang lelaki memakai topeng jerebu di Kuala Lumpur 12 September 2019 Foto oleh Ahmad ZamzahuriLABUAN 22 Sept Jumlah pesakit yang mendapatkan rawatan akibat konjunktivitis asma dan ruam di kulit meningkat kepada 40 peratus susulan jerebu y...
Satu Satunya Telaga Di Zaman Nabi Muhammad Yang Masih Mengalir Hingga Ke Hari Ini

Satu Satunya Telaga Di Zaman Nabi Muhammad Yang Masih Mengalir Hingga Ke Hari Ini

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 309 hits
MADINAH Di kota yang terletak di utara Mekah Madinah juga dikenali dengan sejumlah telaga yang dikaitkan dengan perjalanan nabi Muhammad dalam masa 23 tahun Rasulullah Nabi tinggal di Madinah selama 10 tahun Salah satu telaga yang masih ber...
6 Potret Anak Sekolah Zaman Dulu Ini Bikin Nostalgia

6 Potret Anak Sekolah Zaman Dulu Ini Bikin Nostalgia

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 1130 hits
Bagi sebagian orang masa paling indah itu ialah masa masa saat sekolah Mulai dari cerita dan kenangan saat sekolah menjadi salah saru momen yang hanya terjadi sekali dalam seumur hidup Jadi tidak salah rasanya jika banyak yang beranggapan b...
Wabak Polio Kembali Wujud Di Filipina Doktor Malaysia Mungkin Perlu Bongkar Muzium Untuk Alat Rawatan Wabak Prasejarah

Wabak Polio Kembali Wujud Di Filipina Doktor Malaysia Mungkin Perlu Bongkar Muzium Untuk Alat Rawatan Wabak Prasejarah

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 486 hits
Setelah 19 tahun negara negara Asia Tenggara disahkan bebas polio oleh World Health Organization saintis Filipina mengumumkan kewujudan kembali penyakit ini di negara tersebut Seorang kanak kanak berusia 3 tahun dari Lanao del Sur telah dis...
Pertamina Masih Cari Mitra Kelola Blok Rokan

Pertamina Masih Cari Mitra Kelola Blok Rokan

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 158 hits
Dharmawan mengungkapkan perusahaan yang bisa menjadi mitra harus memenuhi beberapa kriteria yaitu berkompeten dalam kegiatan pencarian migas memiliki kemampuan keuangan yang baik dan menguasai teknologi
Udara Di Pekanbaru Masih Berbahaya Libur Sekolah Diperpanjang

Udara Di Pekanbaru Masih Berbahaya Libur Sekolah Diperpanjang

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 85 hits
Kualitas udara di Pekanbaru fluktuatif kategorinya antara tidak sehat hingga berbahaya Kondisi tersebut berlangsung selama dua pekan belakangan ini Itu dikarenakan kabut asap imbas dari kebakaran hutan dan lahan
Syukur Masih Ada Kewarasan

Syukur Masih Ada Kewarasan

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 236 hits
Khazanah tak jual lapangan terbangKUALA LUMPUR Khazanah Nasional Berhad sama sekali tidak akan menjual Malaysia Airport Holding Berhad kepada mana mana syarikat memandangkan ia adalah aset strategik yang bernilai kepada dana pelaburan itu T...
Truk Diusulkan Dilarang Naik Tol Layang Jakarta Cikampek Tarif Masih Dibahas

Truk Diusulkan Dilarang Naik Tol Layang Jakarta Cikampek Tarif Masih Dibahas

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 186 hits
Kepala Badan Pengatur Jalan Tol Kementerian PUPR Danang Parikesit mengatakan ketentuan tarif nantinya tidak akan keluar dari batas atas dan batas terendah yang diusulkan PT Jasamarga Jalan layang Cikampek dalam dokumen PPJT
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls