Wabak Polio Kembali Wujud Di Filipina Doktor Malaysia Mungkin Perlu Bongkar Muzium Untuk Alat Rawatan Wabak Prasejarah


Setelah 19 tahun negara-negara Asia Tenggara disahkan bebas polio oleh World Health Organization, saintis Filipina mengumumkan kewujudan kembali penyakit ini di negara tersebut.
Seorang kanak-kanak berusia 3 tahun dari Lanao del Sur telah disahkan dijangkiti penyakit berkenaan manakala seorang lagi pesakit paralisis flaksid akut disyaki menghidapi penyakit yang sama.
Polio merupakan satu penyakit bawaan virus yang sangat mudah berjangkit melalui sentuhan, perkongsian makanan ataupun bekalan air yang tercemar.
Penyakit ini boleh menyebabkan lemah otot, lumpuh dan adakalanya boleh membawa maut. Setakat ini, saintis belum menemui ubat untuk polio namun ia hanya boleh dihindari melalui vaksin khusus.
Secara umumnya, wabak ini telah berjaya dibasmi di setiap negara seluruh dunia kecuali Nigeria, Pakistan dan Afghanistan.
Menurut Setiausaha Kesihatan Filipina, Francisco Duque, kes tersebut mungkin berlaku disebabkan tahap imunisasi yang rendah, persekitaran kotor dan kurang pemantauan kesihatan.
Berikutan itu, kerajaan Filipina mengumumkan akan melancarkan kempen vaksinasi.
“Kami menyarankan pesakit, pekerja kesihatan dan kerajaan untuk menyertai dalam vaksinasi polio secara penuh,” kata Duque menegaskan vaksinasi merupakan satu-satunya jalan untuk menghentikan penyebaran wabak itu.
“Selain itu, kami ingin mengingatkan orang ramai agar menjaga kebersihan sebaiknya. Basuh tangan selalu, minum air yang bersih dan masak makanan dengan baik,” tambahnya.
Saintis menemui virus polio dalam sampel air kumbahan di Manila dan saluran air di Davao.
Menurut portal Medical News Today, polio telah membunuh ribuan manusia di secara global. Pada tahun 1916, lebih 6,000 orang maut kerana wabak ini di Amerika Syarikat.
Pada 1953, seorang penyelidik perubatan dan virologis, Jonas Salk telah membangunkan vaksin polio pertama bagi menghindari penyebaran wabak ini.
Disebabkan tiada ubat untuk merawat penyakit ini, rawatan yang diberikan hanyalah berfungsi untuk mengurus simptom dan mengelakkan komplikasi melalui antibiotik, ubat tahan sakit, ventilator dan penjagaan diet.
Sebahagian pesakit yang mengalami paralisis paru-paru terpaksa menggunakan ‘iron lung’, alat yang digunakan untuk mengawal otot dada bagi membantu paru-paru berfungsi.
Sebahagian pesakit polio menghabiskan hampir keseluruhan hidup dalam ‘iron lung’. (Gambar: Gizmodo) Berita ini telah mendapat perhatian para pengamal perubatan di Malaysia.
Dr Nurilyani Bujang dalam satu kirimannya baru-baru ini secara berseloroh berkata, mereka mungkin terpaksa mencari semula peralatan perubatan yang telah lama dijadikan pameran di muzium untuk merawat penyakit berkenaan.
Katanya, alatan-alatan tersebut sudah lama tidak digunakan disebabkan Malaysia sudah pun merdeka daripada penyakit polio.

Sumber: New York Times, Medical News Today, Nurilyani Bujang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/09/21/wabak-polio-kembali-wujud-di-filipina-doktor-malaysia-mungkin-perlu-bongkar-muzium-untuk-alat-rawatan-wabak-prasejarah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyakit Polio Wujud Kembali Di Asia Tenggara

Penyakit Polio Wujud Kembali Di Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 727 hits
Setelah 19 tahun negara negara Asia Tenggara disahkan bebas polio oleh World Health Organization saintis Filipina mengumumkan kewujudan kembali penyakit ini di negara tersebut Seorang kanak kanak berusia 3 tahun dari Lanao del Sur telah dis...
Ke Muzium Negara Di Hari Malaysia

Ke Muzium Negara Di Hari Malaysia

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 733 hits
Cerita cuti Hari Malaysia yang lalu rancangan asal Cik Sue ada appointment tapi kansel saat saat akhir jadi kebetulan dah keluar sarapan kat luar malas dah nak pusing balik ke rumah huhhh dasar nak berjalan kan heheheh Sambil sarapan tu sam...
Muzium Laman Padi Di Pulau Langkawi Di Kedah Di Malaysia

Muzium Laman Padi Di Pulau Langkawi Di Kedah Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 369 hits
Singgah ke Muzium Laman Padi Langkawi merupakan satu lawatan yang tidak dirancang Tiba tiba sahaja terjumpa Muzium Laman Padi ni selepas kami bersarapan Tetapi lawatan ke muzium ini merupaka satu persinggahan yang amat menarik Di sinilah ki...
Jepun Airlines Mungkin Beli Kepentingan Dalam Malaysia Airlines

Jepun Airlines Mungkin Beli Kepentingan Dalam Malaysia Airlines

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 270 hits
Jepun Airlines mungkin beli kepentingan dalam Malaysia Airlines Dikemas kini 21 minit yang lalu Diterbitkan pada 15 Sep 2019
Kanser Adik Nishka Makin Kritikal Rawatan Kimo Dah Tak Berkesan Ibu Pohon Doa Dari Rakyat Malaysia

Kanser Adik Nishka Makin Kritikal Rawatan Kimo Dah Tak Berkesan Ibu Pohon Doa Dari Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 329 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul dengan apa yang berlaku oleh adik Kyfa Nishka Al Kautsar yang begitu kuat melawan penyakit yang dihidapnya walaupun baru berusia empat bulan Pernah sekali kisah mengenai adik Nishka diutarak...
Tak Faham Bahasa Malaysia Bongkar Rahsia Sindiket Mykad Palsu

Tak Faham Bahasa Malaysia Bongkar Rahsia Sindiket Mykad Palsu

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 225 hits
Gambar Hiasan MELANTIK ejen dan mengenakan bayaran RM50 000 hingga RM100 000 kepada mana mana warga asing mendapatkan MyKad dan menjadikan mereka warganegara Malaysia Itu modus operandi seorang pegawai kanan JPN Pulau Pinang berumur 40 an y...
Guna Topeng Muka N95 Untuk Masalah Jerebu Doktor Tampil Menasihati Rakyat Malaysia

Guna Topeng Muka N95 Untuk Masalah Jerebu Doktor Tampil Menasihati Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 446 hits
Hi guys surgical mask doesn t work against haze It is designed for fluid amp blood spills The mask that works is N95 Tell your family amp friends Telling your ex is optional pic twitter com v7UHRr3VC6 Dr Beni Rusani September
Doktor Marah Dengan Pramugari Malaysia Sebab Seksi

Doktor Marah Dengan Pramugari Malaysia Sebab Seksi

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 230 hits
Doktor Berang Dengan Pramugari Malaysia Kerana Berpakaian Seksi Seorang doktor New Zealand dilaporkan menulis surat kepada seorang senator di Malaysia dan meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap etika pemakaian pramugari sebuah syarikat ...
Indonesia Malaysia Kembali Berseteru Karena Jerebu

Indonesia Malaysia Kembali Berseteru Karena Jerebu

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 389 hits
Kabut asap datang lagi Pembakaran lahan di sejumlah wilayah di Sumatera dan Kalimantan kembali terjadi Negara tetangga Malaysia meradang lagi
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord