Kalau Tak Berani Desak Mahathir Elok Guan Eng Diam Sahaja


ULASAN

PANDANGAN dilontar oleh Lim Guan Eng tidak perlu diadakan mesyuarat khas dalam Majlis Presiden PH bagi menentukan pengunduran Dr Mahathir sebagai perdana menteri untuk diserahkan kepada Anwar Ibrahim sekali dilihat ia satu pandangan baik menunjukkan sikap terbuka dan reda Menteri Kewangan itu.

Kata Guan Eng tindakan itu tidak perlu kerana Dr Mahathir sudah pun menyatakan mengenai tempoh pengundurannya, yang dilakukan selepas sidang APEC bulan November nanti. Dalam masa sama beliau yakin Anwar akan jadi perdana menteri pada bulan tersebut. Mungkin Guan Eng ada petunjuk menurut kalendar tahun Cina?


Menurut Guan Eng perkara itu dijanji Dr Mahathir kepada majlis presiden. Bila? Alasan lain diberikan Guan Eng menolak cadangan dikemukakan oleh beberapa pihak agar majlis presiden melakukan desakan kepada Mahathir berundur, ialah untuk mengelakkan timbul keadaan yang tidak baik dalam kerajaan PH. Kononnya menurut Guan Eng PH kini berada di garis terbaik.

Guan Eng mahukan peralihan berlaku secara lancar dan licin agar ia tidak merosakkan usaha pemulihan ekonomi kini.

Ada betul dan benar juga pandangan Guan Eng itu. Namun beliau juga perlu peka dan sedar dengan apa yang berlaku atau dilakukan oleh Mahathir serta juak-juaknya termasuk haiwan peliharaan perdana menteri itu. Sampai sekarang ini Mahathir tidak menyebut secara pasti bila beliau akan menyalinkan jawatan itu kepada Anwar. Kenapa kekok dan sulit sangat bagi beliau berbuat demikian?  Orang menuntut kejujuran dan keikhlasan Mahathir bukan dolak dalik.

Apa yang ada jawaban yang berulang kali oleh Mahathir terus menjadi teka teki dan meresahkan khalayak. Dan kerana orang mengenali sikap dan stail politik perdana menteri itu berdasarkan rekod sebelum ini, menyebabkan orang ragu-ragu terhadap apa yang dinyatakan. Sementelahan pula tidak ada tarikh tetap dalam perkara ini disebutnya.

Kerana sikap berdolak dalih dan rekod lama itulah menjadikan ada pihak meragui dan sangsi kepada janji Mahathir. Ia ditambah pula dengan kenyataan-kenyataan para Wak Long dan Wak Yah nya menuntutnya agar terus kekal sehingga tamat penggal pilihan raya.

Selain itu mereka yang bergantung hayat dengan Mahathir juga tidak pernah diam terus cuba melambung Mahathir dan dalam masa sama mereka memperlekehkan Anwar. Situasi itu tidak baik dan ia memberi keadaan PH itu sendiri tidak tenteram.

Anehnya kenapa Guan Eng tidak pernah mengkritik mereka yang memperlekehkan Anwar?
Makanya pandangan Guan Eng itu tidak menyimpulkan semangat seluruh orang bawahan yang telah menerima konsensus yang dicapai, yakni Mahathir perlu berundur apabila genap dua tahun.

Kalau pun Guan Eng merindui suasana yang tenang dan harmonis dalam PH untuk membolehkan ekonomi dipancu dengan baik, beliau boleh sahaja mengambil sikap mendiam diri, tidak bersikap memperleceh kepada desakan itu. Tidak perlu mengatakan atau mengeluarkan perkataan tidak payah atau tidak perlu. Beliau patut menyerahkan kepada budibicara dan kebijaksanaan majlis presiden.

Kenapa Guan Eng tidak berbuat demikian? Untuk pengetahuannya tidak berdosa, kalau Guan Eng tidak menuruti kehendak pihak yang mahu Mahathir berundur tepat mengikut jadwalnya, selepas dua tahun bukan selepas sidang APEC atau lebih awal. Bahkan itu lagi baik.

Apakah signifikan sidang APEC yang ditunggu Mahathir untuk berundur itu? Kegagalan sidang Kemuncak KL baru-baru ini sudah memberi petunjuk dan mesej jelas Mahathir di mata dunia khasnya dunia Islam kepemimpinannya sudah "kedawasan" pamor. Mungkin Guan Eng ada jawaban mengenainya sebab itu beliau bersetuju dengan janji mulut Mahathir untuk berundur selepas sidang APEC itu.

Justeru bagi saya, cara Guan Eng itu seperti ada undang disebalik batu. Ada budi besar beliau kepada Mahathir maka beliau seperti tidak mahu kedudukan Mahathir terganggu dengan jawatan itu sebaliknya kekal sehingga selagi Mahathir ingini. Apakah kerana beliau bimbang kedudukannya sebagai Menteri Kewangan akan terusik bila Mahathir tidak lagi jadi perdana menteri? Harap-harap tidak begitu.

Atau apakah beliau seperti terlindung dan dikira selamat selagi Mahathir jadi PM? Apakah Guan Eng sudah jadi mangsa kepada politik peras ugut yang menjadi budaya Mahathir? Umum tahu sebelum berlaku perubahan kerajaan Guan Eng dihadap ke mahkamah atas beberapa tuduhan termasuk rasuah dan sebagainya.

Difahamkan Mahathir masih meneruskan kegemarannya memegang fail peribadi para menteri yang ada masalah seperti diamalkan sebelum ini, untuk dijadikan modal olehnya.

Berhubung sikap Guan Eng itu tidak ada masalah kalau beliau mahu terus Mahathir jadi PM sehingga habis satu penggal, tetapi dengan menangkis pandangan sesetengah pihak agar majlis presiden membuat penentuan terhadap jangka masa Mahathir berkhidmat sesuatu yang tidak baik.

Lebih mendukacitakan lagi pandangan itu akan dijadikan modal oleh musuh-musuh Anwar dan mereka mahu terus bergatung hidup dengan Mahathir sebagai bukti bahawa majlis presiden juga mahu mengekalkan Mahathir sebagai PM. 

Sudah pasti musuh akan menggunakan pandangan Guan Eng yang menyimpan sesuatu motif lain dengan "membela" Mahathir itu yang dia (Guan Eng) juga tidak inginkan Anwar segera jadi PM. [wm.kl.1:06 pm 16/01/20]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2020/01/kalau-tak-berani-desak-mahathir-elok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guan Eng Sindir Mahathir

Guan Eng Sindir Mahathir

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 186 hits
Dengan pantas Ketua Penerangan Bersatu Dr Radzi Jidin mengeluarkan kenyataan media membantah cadangan Lim Guan Eng agar soal pengganti Dr Mazlee Malik sebagai Menteri Pendidikan dibincangkan dalam PH Kata beliau memilih pengganti Dr Mazlee ...
Cabinet To Discuss Plus Takeover Bid This Wednesday Lim Guan Eng

Cabinet To Discuss Plus Takeover Bid This Wednesday Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 285 hits
The cabinet will discuss the proposed takeover of PLUS Malaysia Bhd and four Gamuda Bhd s highways in Klang Valley during its meeting this Wednesday Finance Minister Lim Guan Eng said today An announcement on the matter will be made after t...
15 Juta Rakyat Malaysia Terima Manfaat E Tunai Mulai Esok Lim Guan Eng

15 Juta Rakyat Malaysia Terima Manfaat E Tunai Mulai Esok Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 316 hits
PUTRAJAYA 14 Jan Kira kira 15 juta rakyat Malaysia yang layak boleh menuntut wang RM30 pemberian kerajaan daripada mana mana tiga pengendali e dompet terpilih iaitu Grab Boost dan Touch n Go mulai 8 00 pagi esok Menteri Kewangan Lim Guan En...
Guan Eng If You Increase Taxes Then You Better Look For A New Career

Guan Eng If You Increase Taxes Then You Better Look For A New Career

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 247 hits
Rule No 1 Guan Eng Rule No 1 is do not impose extra burdens on the people just because you do not know how to manage the country This applies to taxation but I am referring to your cashless society and e wallet idea You cannot burden the pe...
Mufti Wilayah Hadiahkan Kek Raya Cina Kepada Guan Eng

Mufti Wilayah Hadiahkan Kek Raya Cina Kepada Guan Eng

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 1260 hits
Mufti Wilayah hari ini telah membuat kejutan kepada Lim Guan Eng semasa mufti tersebut melawatnya di pejabat Guan Eng melahirkan rasa terharu dengan hadiah yang diberikan oleh Mufti sempena Tahun Baru Cina Di atas kek tersebut tertera perka...
Guan Eng Yakin Anwar Jadi Pm Pada November

Guan Eng Yakin Anwar Jadi Pm Pada November

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 272 hits
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata tiada keperluan untuk Majlis Presiden Pakatan Harapan mengadakan mesyuarat bagi menentukan tarikh peralihan kuasa kerana Dr Mahathir Mohamad sudah menyatakan beliau akan berundur selepas Sidang Kemu...
Kerajaan Pertimbang Sama Ada Perlu Naikkan Cukai Kata Guan Eng

Kerajaan Pertimbang Sama Ada Perlu Naikkan Cukai Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 327 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata kerajaan terpaksa membuat pertimbangan sebelum memutuskan sama ada ia perlu menaikkan cukai berikutan Malaysia terus menjadi negara yang mencatatkan kutipan cukai paling rendah di dunia berbanding saiz ...
Announcement On Proposed Plus Highway Takeover Soon Says Guan Eng

Announcement On Proposed Plus Highway Takeover Soon Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 272 hits
PUTRAJAYA The proposed takeover of PLUS Malaysia Bhd and four other highway concessionaires was discussed on Wednesday s Cabinet meeting Lim Guan Eng confirmed The Finance Minister however declined to divulge on what was brought up in the m...
Malaysia S Economy To Do Better In 2020 Says Guan Eng

Malaysia S Economy To Do Better In 2020 Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 320 hits
Malaysia s economy is expected to do better in 2020 as the manufacturing purchasing managers index for December 2019 rose to a 15 month high says Finance Minister Lim Guan Eng In a statement today Lim said in addition the government is boos...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang