Kalau Suami Ikhlas Sayangkan Isteri Tiada Anak Seorang Pun Dia Tetap Akan Setia Dan Sayang Sampai Akhir Hayat




Ikuti catatan Suffiyah Ramadhani II tentang wanita-wanita yang berkahwin namun masih belum mempunyai zuriat.

Aku nak beri sedikit motivasi buat isteri-isteri di luar sana yg masih belum mengandung setelah bernikah buat berberapa ketika.

Memang awal pernikahan, kita mengharapkan sgt² kehadiran zuriat. Kita akan lalui fasa menunggu agar tak datang period pada setiap bulan yg berlalu.

Tapi setelah 6 bulan kawen, tak ada lagi tanda² akan mengandung, malah period datang macam biasa je, macam tak bersalah pulak ye?

Lepas tu kita pun start rasa tertekan, eh bila la nak mengandung ni. Org lain elok je bunting pelamin segala, ada yg lps pantang terus hamil lagi.

Mudahnya, MashaaAllah. Kengkawan pulak jenis yg tahu je mengandung, terus update pregnancy test kit tunjuk pada semua, lepas tu tak habis cerita pasal muntah, mual, muak loya setiap pagi.

Penuh newsfeed dgn cerita mereka.

Buat wanita/ isteri yg mengharapkan kehamilan, bersabarlah. Aku nak kamu semua buka mata, lapangkan perasaan dan fikir kenapa belum lagi buat masa ini direzekikan anak² buat kita.


ANAK RAMAI TAPI SUAMI TAK SAYANG

Aku lihat ramai sebenarnya, yg boleh mudah mengandung, anak sampai 2 atau 3, tapi suami tak sayang.



Kena cerai, kena tipu, malah diabaikan oleh pasangan. Mereka mudah ada anak, malah bukan seorang, tapi suami tak sayang. Kena tinggal pulak tu pun ada.

Sekarang fikir, kita yg lambat mengandung ni ada je suami siang malam dengan kita. Sayangkan kita walau takde zuriat bersama, masih bersungguh² ambil berat, dan tak curang pun dibelakang kita.

Jadi, suami ini adalah suatu nikmat. Maka nikmat Tuhan yg manakah hendak kamu dustakan?

Kita suka sgt letak anak sebagai titik fokus kebahagiaan. Memang tak dinafikan, anak ini buat ibu ayah gembira bahagia sbb mereka adalah cahaya mata.

Tapi kita cepat sgt lupa, Allah blh beri bahagia dengan pelbagai lagi cara sbnrnya. Allah Maha Bijaksana dan Maha Pemurah buat kita


JANGAN STRES BILA TAK ADA ANAK

Jangan tertekan sgt bila tak ada anak lagi. Kita kira anak² ni akan sentiasa buat kita gembira. Tapi kita tak tahu betapa besar amanah yg kita kena pikul.

Lepas ada anak, bukan sahaja nak kena jaga kebajikannya dan membesarkan dia, kita kena didik dia dgn agama. Mampukah kita sbnrnya?

Kita rasa kita dah sediakan kewangan yg mencukupi jadi sepatutnya kita layak ada anak sendiri. Tapi Allah lebih tahu akan apa yg kita perlukan dalam hidup ini.

Allah nak kita guna rezeki utk bahagian yg lain dulu sblm diberi kepada anak. Sebab tu, ramai pasangan yg hidup gembira dpt pergi bercuti ke sana sini.

Sekarang fikir, kita rasa seronok dapat duduk rumah jaga anak, tapi ada sahaja yg akhirnya bosan sebab asyik kena duduk rumah jaga anak.

NIKMATI REZEKI DAN PELUANG YANG ALLAH BAGI

Sementara Allah beri rezeki dan peluang nak travel saja sini, nikmati dan syukurilah. Sebab bila dah ada anak nnt takut kita sibuk di rumah terus tak dapat pegi mana² lagi. Itu barangkali.



Terlalu memikirkan nak ada anak, smp kita lupa ada pasangan yg mudah sgt nak dpt zuriat sampai akhirnya mereka “tak mahu” ada tambahan zuriat.

Mula la keluar alasan, belum ready, takde keperluan nak anak ramai dan ekonomi gawat. Mereka pula tak percaya pada ketentuan rezeki.

Lepas tu sibuk pasang implan, ikat rahim, makan pil perancang dan bersusah payah la sedaya upaya agar takde janin dalam rahim mereka.

Hidup asyik memikirkan eh tak suka la nak mengandung, alah lecehlah mengandung,ala “eksiden” pula, ala kenapa cepat sgt mengandung, penat la tak larat la..

Merungut sahaja!

JANGAN PERSOALKAN APA YANG ALLAH NAK BAGI

Allah mahu beri atau belum memberi, itu atas kehendak dan kekuasaanNya. Kita tak perlu banyak mempersoalkan apa yg Allah swt dah rancangkan buat kita.

Kadang kita lihat, dah kawen bertahun² takde anak, rupanya ada takdir lain yg mendatang, suami pula bermasalah. Itu tandanya Allah swt tak mahu membebankan kita.

Kita kira anak itu satu²nya pengikat kasih sayang suami. Ada terlalu ramai jangan sampai kita jadi tak terurus diri.

Suami kalau ikhlas syg, takde anak pun dia akan sayang sampai mati. Aku pernah dengar, anak dah 7 org tapi masih curang pada isteri!

Hidup ini perlu banyak belajar utk mensyukuri segala nikmat yang diberi. Setiap hari ucap Alhamdulillah, terima kasih Allah sebab bagi pelbagai nikmat tak terhitung banyaknya.

Terlalu runsing nak ada anak, jangan buat diri alpa bahawa Allah itu merancang dgn cintaNya. Apa yang kita tak dapat di dunia, bakal disediakan nikmat yg lebih besar di akhirat sana.

Kata kuncinya, sabar. Janji Allah s.w.t itu pasti…

Sumber kredit: FB: Suffiyah Ramadhani II via https://www.kashoorga.com/ © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/04/kalau-suami-ikhlas-sayangkan-isteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kahwin Atas Dasar Cinta Bukan Nafsu Suami Muda Ini Setia Jaga Isteri Raih Rasa Hormat Netizen

Kahwin Atas Dasar Cinta Bukan Nafsu Suami Muda Ini Setia Jaga Isteri Raih Rasa Hormat Netizen

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 161 hits
Dikala ramai yang menyimpan tanggapan buruk terhadap lelaki yang kebanyakkan bersifat tidak setia dan sanggup menceraikan isteri hanya kerana wanita lain Namun masih wujud lagi lelaki bergelar suami setia yang sanggup bersama si isteri diwa...
Kasih Seorang Isteri Sempat Tolak Suami Elak Kemalangan Ibu Hamil Pergi Dulu Bersama Kandungan

Kasih Seorang Isteri Sempat Tolak Suami Elak Kemalangan Ibu Hamil Pergi Dulu Bersama Kandungan

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 100 hits
Kasih sayang seorang isteri untuk suami sempat selamatkan suami tersayang sebelum diri sendiri maut dalam kemalangan Tindakan ini tidak disangka menjadi punca pemergian ibu ini bersama kandungan empat bulan Kejadian yang melibatkan motorsik...
Elak Semua Kerja Rumah Dibahu Isteri Suami Anak Perlu Dilatih Awal Membantu

Elak Semua Kerja Rumah Dibahu Isteri Suami Anak Perlu Dilatih Awal Membantu

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 150 hits
Elak semua kerja rumah di bahu isteri Kerja rumah tak akan habis Mengemas memasak dan mencuci kemudian nak uruskan anak lagi Bukan mengeluh tapi itulah hakikatnya yang perlu dihadapi kebanyakan isteri Beginilah keadaannya bagi ibu bekerja a...
Kisah Ceraikan Isteri Masa Hamil Suami Jangan Bina Mahligai Atas Air Mata Isteri Anak

Kisah Ceraikan Isteri Masa Hamil Suami Jangan Bina Mahligai Atas Air Mata Isteri Anak

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 361 hits
Diceraikan semasa hamil sangat meruntun jiwa Ketika isteri sedang mengandungkan zuriat suami isteri ditinggalkan demi membina mahligai bahagia dengan wanita lain Ini amat memilukan Ustaz Ebit Lew berkongsi perasaannya tentang kisah seorang ...
Setelah Puas Berusaha Suami Minta Kucing Berdoa Akhirnya Isteri Hamil Anak Pertama

Setelah Puas Berusaha Suami Minta Kucing Berdoa Akhirnya Isteri Hamil Anak Pertama

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 184 hits
Tak dapat dinafikan anak dianggap sebagai pelengkap ikatan perkahwinan namun tak semua pasangan yang berkahwin dimurahkan rezeki dengan kehadiran cahaya mata Wanita menggunakan Tweethandle heerawahab atau nama sebenarnya Nurul Thahira Abd W...
Suami Jaga Perangai Tu Emosi Suami Masa Isteri Hamil Pengaruhi Anak Dalam Kandungan

Suami Jaga Perangai Tu Emosi Suami Masa Isteri Hamil Pengaruhi Anak Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 133 hits
Suami jangan pandang mudah perihal emosi dalam diam mempengaruhi janin dalam kandungan isteri Semua wanita mengimpikan momen kehamilan yang lancar dan cuba melakukan yang terbaik sepanjang berbadan dua agar bayi yang lahir juga mendapat yan...
Suami Suruh Saya Gugur Anak Ni Isteri Kecewa Dituduh Suami Curang Gara Gara Positif Hiv Rupanya

Suami Suruh Saya Gugur Anak Ni Isteri Kecewa Dituduh Suami Curang Gara Gara Positif Hiv Rupanya

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 255 hits
Kata orang biasalah kalau ada ujian dan dugaan dalam perkahwinan Sikit sebanyak ia mematangkan kita dan mengajar kita untuk jadi lebih tabah di hari mendatang Tapi isteri mana yang dapat bertahan bila suami menuduh dirinya curang tanpa usul...
4887 Suami Isteri Buntu Sediakan Yuran Pengajian Anak Sinar Harian 12 4 19

4887 Suami Isteri Buntu Sediakan Yuran Pengajian Anak Sinar Harian 12 4 19

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 102 hits
KUALA LUMPUR Pasangan suami isteri buntu mengumpulkan wang sebanyak RM45 000 sebelum 20 April ini bagi menjelaskan yuran pendidikan dua anaknya yang belajar dalam bidang perubatan di Moscow Rusia Pasangan terbabit Azmi Abd Aziz 54 dan ister...
Banting Tulang Hidupi Anak Tanpa Suami Seorang Ibu Digorok Anak Kandung Lehernya Nyaris Putus

Banting Tulang Hidupi Anak Tanpa Suami Seorang Ibu Digorok Anak Kandung Lehernya Nyaris Putus

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 84 hits
Nasib malang dialami seorang janda tua berusia 60 tahun yang tewas ditangan anak kandungnya sendiri Leher Sabriah binti Abdul Manan digorok oleh anak kandungnya sendiri yakni AKM yang ia besarkan sejak kecil Bahkan leher sang ibu nyaris put...
Cikgu Malaysia Dedah Mengapa Wuhan Jadi Lubuk Penyakit

Wilayah Paling Sejuk Di Dunia Suhu Jatuh Hingga 59c

Memandu Mabuk Bukan Isu Kaum

Kenali Diri Anda Rahsia Anak Sulong Bongsu Anda Yang Mana Satu

Undian Di Media Sosial Banyak Menunjukkan Keinginan Mereka Tentang Peralihan Kuasa

Dua Pemandu Maut Kereta Bertembung

Koronavirus Tiada Penawar Apa Patut Anda Buat

Doktor Hospital Sg Buloh Rakyat Malaysia Doa Keselamatan Kakitangan



Resepi Daging Bulgogi Paling Simple Ala Restoran Korea

Info Penuh Anugerah MeleTOP Era AME 2020

7 Mitos Popular Tentang Perang Yang Ramai Percaya Disebabkan Hollywood

Slab City Pekan Kecil Yang Tiada Elektrik Air dan Kerajaan

Wajah Sebenar 11 Selebriti Malaysia Tanpa Mekap Yang Mengejutkan


Wabak Dan Virus Dahsyat Yang Pernah Landa Dunia Yang Pelik Ia Berlaku Setiap 100 Tahun

Hiburan Ditumbuk Bertubi Tubi Di Tepi Kaki Lima Aliff Aziz Buat Hal Lagi

Exco Dap Mungkin Dipenjara Kerana Ltte Prk Lagi La Kan

Samsung Memperkenalkan Tablet 5g Pertama Galaxy Tab S6 5g

Apakah Muhyiddin Akan Tunduk Desakan Mp Dap Keluarkan Ltte Dari Senarai Pengganas

Tak Payah Ugut Keluar Jer Terus Ko Ingat Rakyat Heran Ker