Kalau Dengan Pas Yang Mengkafirkannya Pun Umno Boleh Bekerjasama Apa Sangatlah Dengan Ph


 
Meski rakaman audio bocor yang didakwa melibatkan Presiden PKR, Anwar Ibrahim dengan Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi masih lagi merupakan misteri dari segi kesahihannya, di sisi lain sebenarnya ramai yang berharap hubungan baik yang dizahirkan melalui perbualan mereka berdua itu akan nenjadi kenyataan dalam politik untuk negara.
Dalam erti kata lain, kebocoran audio itu telah melonjakkan harapan agar UMNO dan PKR akhirnya dapat membentuk suatu kerjasama.
Kerjasama yang diharapkan itu tidak saja melibatkan UMNO dan PKR, tetapi juga merangkumi antara BN dan PH.
Dengan kekuatan yang masing-masing miliki, kerjasama itu jika menjadi kenyataan, itulah sebetulnya yang terbaik untuk negara.
Tetapi, bolehkah ia menjadi kenyataan?
Jika diperhati, UMNO dengan PH yang di dalamnya ada PKR, DAP dan Amanah hanya bermusuh dari segi politik semata-mata dan ia tidak lebih daripada itu.
Yang kerap berlaku hanyalah berbalas cakap dan kenyataan berkaitan pelbagai isu yang kedua-dua pihak berbeza pendirian masing-masing.
Kewujudan slogan “No Anwar No DAP” yang sering diratibkan oleh pemimpin tertentu dalam UMNO sejak akhir-akhir ini bukanlah gambaran wujudnya permusuhan yang terlalu teruk antara parti itu dengan PH.
Ia tidak lebih adalah manifestasi ketakutan golongan tertentu dalam UMNO terhadap kehilangan jawatan dan kedudukan sejak terbentuknya kerajaan PN, selain untuk melindungi Bersatu serta Mahiaddin Md Yasin yang pada hakikatnya sedang sesak nafas dalam melayati kehidupan berpolitik seterusnya.


Di pihak PKR dan DAP, mereka tidak pula pernah ada slogan “No UMNO No Zahid Hamidi” misalnya sehingga ia menjadi ketetapan parti sebagaimana dilakukan oleh UMNO.
Tetapi, terbukti akhirnya Bersatu dan Mahiaddin lebih merupakan ancaman yang ingin “membunuh” UMNO berbanding Anwar, PKR dan DAP yang dianggap musuh yang tidak boleh dijalin kerjasama itu.
Dengan perkembangan politik semasa yang banyak berubah dan norma baru menjadi aturan kehidupan sekarang ini, sudah sampai masanya UMNO perlu membatalkan ketetapan
“No Anwar No DAP” itu.
Ketetapan itu sebenarnya mengongkong UMNO untuk kembali berkuasa serta dalam masa sama memberi kelebihan kepada Bersatu, PN dan Mahiaddin mencatur kekuatan kuasa dalam milikannya.
Ini kerana, sementara UMNO yang terperangkap dengan ketetapan “No Anwar No DAP” bersama dengan Bersatu membentuk kerajaan PN, namun untuk mengukuhkan partinya, tidak kira wakil rakyat PKR, DAP atau sesiapa saja yang sedia menjual diri, semuanya diborong oleh Bersatu.
Sudahnya, Bersatu kini jadi parti rojak yang tidak saja berkumpul di dalamnya segala pengkhianat, malah macam-macam jenis manusia tak kira daripada mana asal usulnya ada bersama.
Lagi pula, UMNO harus sedar, kedudukannya BN yang diterajuinya semakin mengecil sekarang di mana hanya tinggal empat parti saja lagi di dalamnya.
Itu pun MIC, salah satu komponennya sudah mula ternampak geli-geli mendekati PN dan Mahiaddin kebelakangan ini.
Mendepani cabaran mendatang, UMNO tiada pilihan lain selain perlu bekerjasama dengan PH, khususnya PKR dan DAP untuk kelangsungan masa depannya.
Kalau dengan Pas yang pernah mengkafirkannya pun UMNO boleh berbaik, bermesra dan kini merinduinya apabila parti Islam itu mula liar sejak main dua kolam dengan Bersatu, apakah PH, PKR dan DAP pernah berlaku buruk mengganggu atau mengancam akidah ahli-ahli UMNO?
Dalam hidup orang Islam, tidakkah akidah merupakan tunjang kehidupan paling asas bagi kita semua?
Maka, kalau dengan Pas yang pada dasarnya sudah begitu jauh terlajak dalam berpolitik sehingga ke peringkat mengkafirkan yang bermakna telah menceroboh tunjang paling asas bagi orang UMNO sebagai sesama unat Islam, itu pun masih boleh diterima sebagai rakan kerjasama, mengapa tidak dengan PH, PKR, DAP dan Anwar?
Apa yang PH, PKR, DAP dan Anwar pernah mengancam dan membahayakan UMNO selama ini?
Pernahkah DAP mengkafirkan UMNO atau cuba mahu mencinakan orang Melayu UMNO?
Lebih daripada itu, selain tidak bertembung kerusi pilihanraya dengan DAP dan dengan PKR pula hanya berlaga di kawasan tertentu yang pada asasnya boleh dirundingi secara baik, pilihan UMNO sebagai parti Melayu untuk bekerjasama dengan PH juga menggambarkan mereka benar-benar berjiwa Malaysia.
Ia akhirnya akan melahirkan kestabilan sejati untuk kepentingan rakyat dan negara seluruhnya. (Shahbudindotcom 10/04/2021)










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/kalau-dengan-pas-yang-mengkafirkannya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Tumbang Jika Pkr Umno Bekerjasama

Pas Tumbang Jika Pkr Umno Bekerjasama

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 281 hits
Pas tidak akan mampu mempertahankan kerajaan negeri yang dipimpinnya sejak 30 tahun lalu dalam Pilihan Raya Umum ke 15 sekiranya berlaku penjajaran baharu politik di Kelantan Menurut Ketua Cabang Kota Bharu Zinda Khalil Sastro Hassan sekira...
Ika Umno Kerjasama Pas Kenapa Mic Tak Boleh Kerjasama Bersatu Soal Mic

Ika Umno Kerjasama Pas Kenapa Mic Tak Boleh Kerjasama Bersatu Soal Mic

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 288 hits
Presiden MIC SA Vigneswaran hari ini menegaskan parti itu berhak menentukan keputusan sendiri berhubung kerjasama politik demi kepentingan masyarakat India Dia mengulangi pendirian MIC yang akan terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional y...
Lupakan Pas Umno Perlu Bangkit Dan Lawan Kata Penganalisis

Lupakan Pas Umno Perlu Bangkit Dan Lawan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 220 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis politik melihat Umno hari ini sebagai lemah dan ketakutan walaupun jumlah keahlian dan sokongan akar umbinya kuat Felo Majlis Profesor Nasional Jeniri Amir berkata untuk Umno kembali menjadi kuasa politik ...
When Umno And Pas Fight Malaysia Will Lose

When Umno And Pas Fight Malaysia Will Lose

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 181 hits
PAS has been troubling Umno since Even today they are troubling Umno It s nothing new Ku LiThe real issue facing Malaysians who do not want a theocratic state is not the between Umno and Bersatu but rather the fallout from whatever happens ...
Analysts When Push Comes To Shove Pas May Still Pick Umno Over Bersatu

Analysts When Push Comes To Shove Pas May Still Pick Umno Over Bersatu

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 201 hits
Bersatu s strength in Parliament is bolstered by defectors from Umno which means there is no guarantee that they would not cross back over if Bersatu does not emerge victorious in GE15 Political pundits say there is still a chance PAS will ...
Pas Kekal Pendirian Berdamai Dengan Umno Dan Bersatu Walau Kedua Dua Beza Haluan

Pas Kekal Pendirian Berdamai Dengan Umno Dan Bersatu Walau Kedua Dua Beza Haluan

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 193 hits
KOTA BHARU PAS mengekalkan pendirian untuk berdamai dengan UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia walaupun kedua dua parti itu nekad membawa haluan masing masing khususnya pada pilihan raya umum akan datang Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk ...
Masih Ada Ruang Kerjasama Umno Dan Pas Dalam Muafakat Nasional Azlan Man

Masih Ada Ruang Kerjasama Umno Dan Pas Dalam Muafakat Nasional Azlan Man

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 236 hits
Masih ada ruang kerjasama membabitkan UMNO dan Pas menerusi Muafakat Nasional meskipun Pas dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia terus memperkasakan hubungan di dalam Perikatan Nasional Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Azlan Man berkata p...
Umno To Lose More Seats In Ge15 By Going Solo Says Pas Veep

Umno To Lose More Seats In Ge15 By Going Solo Says Pas Veep

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 245 hits
Umno is expected to lose more seats if the party goes solo in the 15th general election according to PAS vice president Nik Mohd Amar Nik Abdullah Amar said he personally believes the predicted loss is based on Umno s previous showing in th...
Umno Harus Berhenti Mengharap Cinta Pas Terimalah Hakikat Istana Pasir Mn Sudah Pun Musnah

Umno Harus Berhenti Mengharap Cinta Pas Terimalah Hakikat Istana Pasir Mn Sudah Pun Musnah

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 265 hits
Hanya tiga hari selepas berakhirnya PAU2020 di mana UMNO akhirnya memuktamadkan putus hubungan dengan Bersatu sambil dalam waktu yang sama terdapat lontaran kata dua agar Pas membuat pilihan mahu bersama MN atau PN segala galanya kini sudah...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan