Kalau Bayi Tak Nak Menyusu Cuba Periksa Hidungnya Mungkin Tersumbat


Ketidakselesaan yang disebabkan oleh masalah hidung bayi tersumbat adakalanya membuatkan anak tidak mahu menyusu dan sukar tidur. Ada ke kaedah rawatan untuk mengatasi masalah ini?

Masalah hidung bayi tersumbat
Situasi hidung tersumbat atau nasal congestion adalah perkara biasa untuk berlaku kepada bayi. Keadaan ini umumnya tidak mendatangkan risiko bahaya, cuma ia akan menyebabkan bayi berasa tidak selesa.

Keadaan hidung bayi tersumbat ini berlaku apabila saluran darah dan tisu di rongga hidung berisi terlalu banyak cecair. Ia boleh menyukarkan bayi untuk tidur dan menimbulkan masalah seperti jangkitan sinus (sinusitis).
(Followers Pa&Ma jom rileks jap, klik link ni! https://bit.ly/3fRSN23)
Bayi yang berdepan masalah ini mungkin akan mengalami kesukaran untuk menyusu.
Simptom dan punca hidung bayi tersumbat
Bayi yang mengalami hidung tersumbat mungkin akan mengalami gejala seperti:
Lendir/hingus hidung tebal Hingus berubah warna Berdengkur atau pernafasan berbunyi semasa tidur Sniffling – bernafas dengan cepat dan berulang kali Batuk Kesukaran untuk menyusu kerana hidung tersumbat menyukarkan pernafasan semasa menghisap bayi tidak selesa Faktor yang mungkin menjadi punca kepada masalah hidung bayi tersumbat termasuklah:
Alahan Virus, termasuk selesema Udara kering Kualiti udara yang buruk Deviated septum– ketidaksejajaran dinding nipis (septum hidung) yang memisahkan kedua-dua lubang hidung, menjadikan satu saluran hidung lebih kecil Kaedah rawatan untuk hidung bayi tersumbat
Oleh sebab anda tidak boleh memberi bayi dan kanak-kanak sebarang ubat selesema, pastinya kaedah rawatan di rumah yang mudah boleh membantu memberikan kelegaan kepada mereka daripada keadaan hidung tersumbat dan berair ini.
Ubat titis hidung dan alat penyedut
Salah satu kaedah rawatan yang selamat dan berkesan untuk membantu mengatasi masalah hidung tersumbat yang dialami anak adalah dengan menggunakan semburan air garam atau ubat titisan hidung.
Produk ini boleh dibeli di farmasi atau kedai ubat tanpa memerlukan preskripsi.
Jika anda menggunakan ubat titisan hidung, letakkan dua titisan ubat pada setiap lubang hidung untuk melonggarkan hingus di dalamnya. Kemudian gunakan alat sedutan dengan segera untuk menyedut air garam dan hingus.
Anda juga boleh meletakkan tuala gulung di bawah bahagian bahu bayi untuk memudahkan anda memegang kepala mereka. Ini bagi memastikan titisan air dapat masuk ke hidung.
Picit alat penyedut sebelum anda meletakkannya pada hidung bayi. Dengan cara ini, apabila anda melepaskannya, ia akan menyedut keluar hingus atau lendir daripada dalam hidung.
Tetapi jika anda menekan alat penyedut ketika sudah berada dalam lubang hidung, ia akan mengeluarkan angin yang hanya akan mendorong hingus dan lendir untuk masuk lebih jauh ke dalam rongga hidung.
Picit keluar lendir yang berada di dalam alat penyedut ke atas tisu.
Lakukan kaedah rawatan ini dalam tempoh 15 minit sebelum menyusukan si manja dan sebelum waktu tidur. Ini akan membantu mereka untuk bernafas dengan lebih mudah ketika penyusuan badan atau menyusu botol, mahupun semasa tidur.
Ketika memilih larutan air garam, perhatikan dengan betul. Ini kerana terdapat beberapa larutan air garam yang mungkin mengandungi ubat. Anda disarankan untuk tidak memilih larutan air garam dengan ubat.
Titisan air garam biasa sudah berfungsi dengan baik untuk si manja. Cuma pastikan anda mencuci dan mengeringkan alat penyedut setiap kali selepas penggunaannya.
Pemeriksaan doktor
Hidung tersumbat adalah masalah biasa untuk berlaku kepada bayi dan kanak-kanak. Adakalanya ia disebabkan persekitaran dan faktor genetik. Kaedah rawatan di rumah adalah cukup untuk mengatasi keadaan ini.
Pun begitu, jika keadaan anak tampak semakin teruk sehingga mereka tidak mahu menyusu atau wujud sebarang perkara yang membimbangkan, segera bawa anak untuk mendapatkan pemeriksaan doktor.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza. Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.
The post Kalau Bayi Tak Nak Menyusu, Cuba Periksa Hidungnya. Mungkin Tersumbat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-bayi-tak-nak-menyusu-cuba-periksa-hidungnya-mungkin-tersumbat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Tak Nak Menyusu Susu Ibu Mungkin Ini Puncanya Yang Ibu Wajib Tahu

Anak Tak Nak Menyusu Susu Ibu Mungkin Ini Puncanya Yang Ibu Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 313 hits
Saiz dan bentuk puting payudara berbeza mengikut individu Ibu yang memiliki puting tenggelam sering menghadapi masalah kerana kesukaran bayi untuk melekap pada payudara Kaunselor laktasi Noor Fazilah Abdul Rahman memberikan informasi mengen...
Pergi Hospital Nak Bersalin Buat Swab Positif Covid Ibu Tak Sempat Peluk Bayi Baru Lahir

Pergi Hospital Nak Bersalin Buat Swab Positif Covid Ibu Tak Sempat Peluk Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 312 hits
Siapa sangka hasrat seorang ibu Izzati Najah Amran 26 untuk menatap wajah anak sulungnya tidak kesampaian apabila meninggal dunia akibat jangkitan Covid 19 Izzati Najah menghembuskan nafas terakhir pada jam 3 58 petang kelmarin di Hospital ...
Ibu Menyusu Nak Anak Lebih Bijak Boleh Amalkan Pemakanan Ini

Ibu Menyusu Nak Anak Lebih Bijak Boleh Amalkan Pemakanan Ini

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 217 hits
Sebarang makanan untuk ibu menyusui adalah amat penting terutama dalam tempoh dua hingga tiga minggu terawal Inilah waktunya tubuh anda mula menghasilkan susu ibu dan anda perlu mengamalkan pengambilan vitamin untuk ibu menyusu Hal ini kera...
Ibu Nak Susu Maintain Cuba Pam Dalam Tempoh 3 4 Jam Sekali Barulah Meriah

Ibu Nak Susu Maintain Cuba Pam Dalam Tempoh 3 4 Jam Sekali Barulah Meriah

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 223 hits
Kebiasaannya bagi ibu menyusu yang bekerja atau sekarang ini memang perlu bekerja dari rumah rata rata akan tertanya bila sepatutnya untuk mula mengepam Perlu berapa lama setiap sesi mengepam dan berapa banyak susu akan dapat Bagi menjawab ...
Nak Maintain Susu Meriah Bukan Senang Kena Kuat Usaha Tenaga Ini Tips Ringkas Boleh Cuba

Nak Maintain Susu Meriah Bukan Senang Kena Kuat Usaha Tenaga Ini Tips Ringkas Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 375 hits
Momen menyusukan anak sememangnya saat yang paling indah Bonding dengan anak terasa cukup kuat Sampai saatnya bila mana susu makin berkurang dan anak sudah mula kurang minat ibu merasa kosong dan sedih Begitu kuatnya penangan menyusukan bay...
Masa Menyusu Ibu Mungkin Alami 9 Masalah Penyusuan Ini Wajib Ambil Tahu

Masa Menyusu Ibu Mungkin Alami 9 Masalah Penyusuan Ini Wajib Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 274 hits
Menyusukan anak adalah perkara penuh cabaran dan berliku Saat anda sudah membiasakan diri dengan menyusukan si manja wujud pula masalah penyusuan susu ibu Apakah mungkin masalah yang akan dialami Masalah penyusuan susu ibu Anda telah melalu...
Kalau Berat Badan Isteri Makin Bertambah Cuba Periksa Emosi Waktu Tidur Dia Cukup Ke Tak

Kalau Berat Badan Isteri Makin Bertambah Cuba Periksa Emosi Waktu Tidur Dia Cukup Ke Tak

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 269 hits
Berat badan isteri yang berlebihan selalu dianggap isteri kuat makan dan banyak berehat daripada melakukan sebarang kerja Sebenarnya bukan itu faktornya isteri yang kurang rehat dan tak cukup tidur juga boleh menyebabkan berlakunya perubaha...
Periksa Jadual Pertumbuhan Gigi Bayi Kalau Belum Tumbuh 16 20 Batang Gigi Usia 24 Bulan Kena Jumpa Doktor

Periksa Jadual Pertumbuhan Gigi Bayi Kalau Belum Tumbuh 16 20 Batang Gigi Usia 24 Bulan Kena Jumpa Doktor

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 212 hits
Perkembangan gigi anak adalah proses transformasi berterusan sehingga mereka memasuki alam dewasa Jenis gigi anak Terdapat empat jenis gigi utama Setiap satunya adalah unik serta memberi fungsi dan kegunaan yang berbeza Gigi kacip adalah gi...
Cuba Resipi Kuih Tepung Pelita Moden Ni Senang Sangat Nak Buat Sedapnya

Cuba Resipi Kuih Tepung Pelita Moden Ni Senang Sangat Nak Buat Sedapnya

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 250 hits
Craving nak makan makanan manis manis Tak perlu beli apa kata kali ini anda cuba pula kuih tepung pelita moden untuk anak anak dan suami di rumah Resipi ringkas yang dikongsikan ini buat rasa yakin hendak mencubanya Senang nak buat LAYER HI...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Bercakap Dengan Jun Lakonan Nadiya Nisaa Dini Schatzmann

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Yuecheng Yanyuan Entrepreneurial Space By Jin Design In Hebei China

15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar