Kalau Anak Jenis Suka Berlari Memanjat Melompat Kena Bawa Dia Ke Taman Setiap Perkara Ada Cara Manipulasi Anak


Anak dalam proses nak membesar memang banyak ragamnya. Ada yang sangat mencabar jiwa dan emosi kita sebagai ibu bapa. Namun jangan sampai anak yang pandai manipulasi kita, biar kita yang mengawal anak-anak. Ikuti perkongsian ini.

Anak saya nakal.
Anak saya tak mendengar kata.
Anak saya suka bongkar almari.
Anak saya melawan cakap saya.
Anak saya suka berlari.
Anak saya suka sepahkan rumah.
Anak saya suka main air.
Anak saya sudah pandai menipu.
Isu ini memang sangat normal bagi mak ayah yang mempunyai anak yang berumur sekitar 6 bulan hingga 12 tahun. Bagi yang ada anak aktif memang pening kepala asyik nak mengemas rumah. Baru kemas 10 minit, dah sepah balik. Bila orang datang rumah, masa inilah kelam kabut campak semua barang!
Memang fitrah budak-budak untuk bermain, saya tak kata kita boleh benarkan sahaja anak nak main apa. Tapi yang sedihnya bila anak seusia setahun sudah dihukum, ditengking, dipukul dan diperlekehkan. Semakin anak meningkat dewasa, semakin susah untuk dikawal. Betullah pepatah “anak kecil ini umpama kain putih, kita yang mencorakkan mereka”. Salah mereka atau salah kita mendidik anak?
Sebelum anak pandai memanipulasi kita, lebih baik kita belajar macam mana untuk memanipulasi mereka. Fahami perkembangan emosi mereka dahulu, barulah mak ayah boleh bertindak selaras dengan umur mereka.
Ada orang kata “budak budak bukan ingat pun kita pukul atau marah mereka”. Memang mereka tak ingat tapi jangan terkejut yang yang otak mereka simpan segala memori pahit ini dan perkembangan emosi mereka terganggu. Tak hairanlah, kes buli di sekolah tak pernah lenyap sebab perkembangan emosi mereka tidak stabil dan akhir menyebabkan masalah sosial di masa akan datang.
Pengalaman mereka masa kecil akan mempengaruhi perkembangan emosi dan sosial (Cohen and others, 2015). Emosi dan sosial memang sangat berkait rapat untuk kemahiran sosial untuk mereka belajar meluahkan perasaan, cara berkawan, cara bercakap dan sebagainya. Jadi bagi saya penting untuk mak ayah fahami setiap tahap perkembangan psikososial anak sebelum menghukum anak:
TAHAP PERKEMBANGAN PSIKOSOSIAL
Oleh: Erik Erikson
1. Selepas lahir hingga umur setahun+ (Trust vs Mistrust)
Tahap ini adalah fasa untuk dapatkan kepercayaan anak (trust). Jagalah dia dengan penuh kasih sayang. Tunjuk kasih sayang dengan perbuatan, belaian, senyuman dan cakap kita sayang mereka. Fasa ini yang bahayanya jika tak dapat kepercayaan mereka, akan ada masalah psikososial seperti kuat memberontak dan tantrum (mistrust). Selalunya terjadi bila mereka rasa “kurang” kasih sayang.
*Rujuk post “Jangan Biarkan Mereka Menangis” :
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1383185041735052&id=100001307091103
2. Umur 18 bulan hingga 2-3 tahun (Autonomy vs shame/doubt)
Jika fasa sebelum ini kita “menang” kepercayaan mereka maka fasa seterusnya akan mudah bagi ibu bapa untuk mengawal anak. Selalunya fasa ini bermula apabila anak sudah pandai berjalan, bercakap dan berminat untuk buat semua sendiri. Fasa dimana anak suka “mengemas” sepahkan semua barang, bongkar almari baju dah lipat, berlari kesana kesini, pantang bilik air terbuka terus main air, nampak kolam air terus nak terjun, nampak apa-apa ada sahaja nak membebel tanya itu ini dan sebagainya. Orang tua kata “panjang akal ada je nak dibuatnya”.
Fasa ini sangat kritikal untuk mak ayah belajar kawal situasi. Fahami keperluan mereka, contohnya
A) Kalau yang jenis suka sepahkan barang.
Boleh cuba letak 1 sudut barang untuk disepahkan. Kalau suka main baju, letaklah satu bukit baju dekat situ. Kalau suka main pinggan mangkuk, letaklah pinggan dekat situ. Bagi dia main sampai penat dan bosan. Ajak dia mengemas sekali, jenis ini memang suka ikut mak ayah buat apa semua nak join sekali. Ajar dia kemas mainan sendiri, masuk baju kotor sendiri dalam bakul, susun mangkuk cawan, belikan penyapu kecil macam di Daiso dan sebagainya. Ada ciri- ciri anak yang rajin bantu mak ayah kemas rumah nanti
B) Kalau yang jenis suka memanjat, berlari atau melompat.
Kena rajin bawa ke taman, salurkan “energy” dengan cara yang betul. Kalau malas nak bawa ke taman sebab panas, boleh bawa pergi shopping mall utk dia explore sekeliling, luangkan masa sekejap untuk bagi dia “lead” untuk dia rasa berkuasa atas diri sendiri. Ikut sahaja mana dia pergi. Mana yang suka lompat atas katil takut katil rosak, beli trampoline atau beli katil buruk bagi lompat sampai penat. Mana tahu dah besar jadi pelompat galah, pelari pecut Malaysia nanti.
C) Kalau yang jenis suka potpet bising setiap masa.
Selalu ajak menyanyi bersama sambil menari. Layankan kepochi dia tu jangan abaikan, bila dia tanya itu ini cuba jawab juga walaupun tengah sibuk sebab sel sel otak sedang berhubung dengan pesat. Jangan cakap tak elok depan dia, 10 saat je dah pandai ikut. Untung anak banyak cakap, mana tahu dah besar boleh jadi pengacara tv, politician atau peguam terkenal
D) Kalau yang jenis tak reti diam, lagi-lagi bila pergi rumah orang ada sahaja nak dibuatnya contohnya conteng kusyen orang, pecahkan pasu atau bunga, buka peti ais rumah orang lain, masuk bilik orang lain dan sebagainya. Anak jenis ini memang suka explore sekeliling, dia tertanya-tanya kalau tolak pasu ini apa akan jadi? Apa dalam laci? Apa dalam bilik? Apa dalam peti ais? Untuk mengelakkan mak ayah jadi “tarzan” atau “hulk” di rumah orang eloklah bawa mainan sendiri dari rumah. Kalau mainan baru lagi bagus untuk yang suka menconteng eloklah bawa kertas dan pen. Alihkan perhatian dia, bawa “busy book” dari rumah. Boleh google je cara untuk buat “busy book” ok?
E) Kalau yang jenis suka main air, bagilah dia main sekejap masa mandi. Belajar cedok-cedok air dalam baldi ke baldi lain. Atau beli kolam renang kecil muat dalam toilet, mandi dalam tu tapi tak boleh lepas pandang, kena sentiasa tengok dan rajin-rajinlah bawa anak pergi berenang kalau ada masa
Jika kita selalu layankan keperluan berdikari (Autonomy) mereka, anak akan membesar dengan sihat fizikal dan emosi.
Jika kita terlampau sekat ini tak boleh dan itu tak boleh, kesannya anak akan membesar menjadi seorang yang tak ada jati diri, tak ada pendirian, tak ada kenyakinan diri, penakut dan tak nak mencuba benda baru (Shame/Doubt).
Tapi kena ingat, dalam kita memberi kemahuan mereka perlu juga bertegas kalau melibatkan masalah tingkahlaku.
Kesimpulannya, mak ayah perlu tahu cara untuk memanipulasi anak sebelum anak memanipulasi kita. Semua masalah tingkahlaku lagi mudah dibendung dan dielakkan jika kita tahu macam mana perkembangan emosi dan sosial anak berkembang mengikut umur.
Teori ini ada 8 tahap, yang saya kongsikan ini cumalah 2 tahap (lepas lahir sehingga umur 3 tahun). Kalau ada banyak permintaan untuk umur 3 keatas, saya akan cuba kongsikan di post yang lain ye.
Semoga bermanfaat, terima kasih.
Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan permainan anak dengan harga murah boleh klik di SINI 
Kredit:Maryam Jamadi, Pediatric Occupational Therapist
BEYOND Home Therapy, Selayang
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Kalau Anak Jenis Suka Berlari, Memanjat, Melompat Kena Bawa Dia Ke Taman. Setiap Perkara Ada Cara Manipulasi Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-anak-jenis-suka-berlari-memanjat-melompat-kena-bawa-dia-ke-taman-setiap-perkara-ada-cara-manipulasi-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buat Smoothie Buah Sayur Antara 15 Tricks Cara Bagi Anak Suka Sayur Buah

Buat Smoothie Buah Sayur Antara 15 Tricks Cara Bagi Anak Suka Sayur Buah

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 225 hits
Seperti yang kita semua telah sedia maklum bahawa SAYUR dan BUAH dapat memberikan vitamin antioksidan serat air pada tubuh badan Bagi kanak kanak terutamanya ianya penting dalam perkembangan tubuh badan serta dapat meningkatkan sistem imuni...
Makanan Tekstur Lembut Anak Tolak Tepi Ini Cara Nak Biasakan Anak Makan Jenis Makanan Ni

Makanan Tekstur Lembut Anak Tolak Tepi Ini Cara Nak Biasakan Anak Makan Jenis Makanan Ni

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 271 hits
Setiap kali nak suapkan bubur atau jenis makanan lembik dan lembut anak pasti akan menolak mentah mentah Rasa geli dengan teksur dan sebagainya Menurut menolak makanan jenis lembik dan lembut merupakan sebahagian daripada masalah sensori AN...
Cara Untuk Pastikan Setiap Ahli Pasukan Pekerja Dalam Syarikat Anda Ambil Bahagian

Cara Untuk Pastikan Setiap Ahli Pasukan Pekerja Dalam Syarikat Anda Ambil Bahagian

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 281 hits
Saya ada sebuah rumah berdekatan Bagan Lalang Selangor Rumah tu saya jadikan tempat singgahan hujung minggu kami sekeluarga Rumah yang orang tak duduk menetap biasanya perlu dibersihkan setiap kali pergi The post appeared first on
Cara Mengawal Anak Tantrum

Cara Mengawal Anak Tantrum

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 221 hits
Anak berusia 1 5 tahun ke 2 5 tahun akan mula memberon tak buang barang merajuk dan pro test Jika anak anda berkelakuan demikian bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar Anak sekecil ini tidak akan kurang ajar Dia sedang bel...
X Cara Kira Sitting Attention Anak Mudah Belajar Fokus

X Cara Kira Sitting Attention Anak Mudah Belajar Fokus

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 303 hits
Anak saya tak fokus tak sampai seminit dia dah bosan dan mula beralih ke tempat lain ramai ibu bapa yang mengadu tentang masalah anak tak fokus dan kurang memberikan tumpuan pada satu satu perkara Bagaimana caranya untuk memastika anak dapa...
Kalau Anak Sedang Tantrum Ibu Ayah Jangan Tantrum Juga Cara Ini Kurang Tepat

Kalau Anak Sedang Tantrum Ibu Ayah Jangan Tantrum Juga Cara Ini Kurang Tepat

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 262 hits
Bila cikgu tanya soalan dan cikgu bagitahu jawapan anak saya salah anak saya tak dapat terima dan mengamuk marah Dia tak boleh terima dia salah Jika cikgu puji jawapan kawan kawan lain betul dan jawapan dia sahaja yang salah dia akan marah ...
Abiy Bawa Kakak Adik Pergi Kubur Ibu Anak Kita Dah Setahun Comel Macam Awak

Abiy Bawa Kakak Adik Pergi Kubur Ibu Anak Kita Dah Setahun Comel Macam Awak

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 293 hits
Cepatnya masa berlalu dah setahun kamu membesar tanpa kasih ibu wahai anak anakku Syukur alhamdulillah walaupun tak pernah kenal ibu Allah itu Maha Adil kerana dikelilingi oleh ahli keluarga dan saudara mara yang sentiasa menyayangi anak ab...
Lekatkan Gambar Anak Pakai Helmet Sticker Kartun Cara Bapa Ambil Semangat Bekerja

Lekatkan Gambar Anak Pakai Helmet Sticker Kartun Cara Bapa Ambil Semangat Bekerja

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 362 hits
Percayalah setiap anak yang dilahirkan telah ditentukan rezekinya Dengan itu ibu bapa secara langsung turut sama menumpang rezeki anak Sejak hari pertama bakal menjadi ibu bapa pasangan suami isteri mesti dah ada perancangan untuk memberika...
Perkara Soal Pengesahan Anak Temui Titik Terang Bambang Pamungkas Ternyata Pernah Menikah Siri

Perkara Soal Pengesahan Anak Temui Titik Terang Bambang Pamungkas Ternyata Pernah Menikah Siri

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 159 hits
Dari pernikahan siri tersebut Bambang dikaruniai dua anak Dan status merekalah yang diperjuangkan sang ibu di pengadilan
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024

Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord