Kalah Di Melaka Kenapa Salahkan Anwar Seorang



Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia menolak sikap sesetengah pemimpin rakan komponen Pakatan Harapan (PH) yang menyalahkan sosok Pengerusi PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kekalahan mengejut gabungan itu pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, kelmarin.
Setiausaha AMK Malaysia, Syukri Razab berkata, kegagalan PH seharusnya dipikul bersama kerana strategi, pembahagian kerusi dan gerak kerja kempen diputuskan secara bersama dalam mesyuarat PH, bukannya keputusan peribadi Anwar.
“Saya membaca berita melaporkan gesaan seorang ADUN daripada DAP agar Datuk Seri Anwar berundur daripada kedudukan Ketua Pembangkang. Beliau menjadikan kegagalan PH dalam Pilihan Raya Melaka sebagai alasan untuk menyokong gesaan itu.
“Saya berharap kenyataan ADUN Bilut ini tidak mewajahkan pandangan keseluruhan DAP walaupun kenyataan Liew Chin Tong semalam juga berbaur hasrat yang sama, apabila beliau mengulangi idea PH memerlukan suatu ‘Reset’. Malah ADUN Bilut ini juga secara terang menyatakan yang DAP perlu mempertimbangkan untuk keluar daripada PH sekiranya tidak ada perubahan atau ‘reset’ yang dilakukan pasca PRN Melaka.
“Apa yang menjengkelkan ialah kenyataan ADUN Bilut itu cuba mengasingkan atau ‘single out’ Anwar sebagai sosok tunggal yang menjadi punca kekalahan PH di Melaka. Sedangkan semua keputusan dibuat berhubung PRN Melaka telah diputuskan dalam mesyuarat rasmi PH,” katanya.
Menurut Syukri lagi, keputusan tidak menggunakan logo KEADILAN sebaliknya menggunakan logo HARAPAN dibuat bersama dalam mesyuarat PH, begitu juga keputusan untuk menerima 2 pemimpin Umno yang melompat parti sebagai calon.
“Namun mengapa secara tiba-tiba hanya Anwar menjadi calon tunggal untuk menanggung segala beban kekalahan?
“Semestinya sebagai Ketua Pembangkang, saya tidak mengatakan Anwar Ibrahim sebagai pemimpin yang sentiasa betul atau 100% sempurna. Namun ADUN Bilut ini harus belajar untuk menerima konsekuensi sesuatu keputusan yang dicapai secara bersama,” katanya.
Tambah Syukri, cadangan supaya Anwar meletak jawatan hanya akan menyukarkan keadaan dan memberi persepsi buruk bahawa sesetengah pemimpin DAP hanya suka berkawan untuk kepentingan tertentu.
Katanya, ketika Anwar menjadi ikon kebangkitan pengundi Melayu maka beliau diberi pengiktitrafan yang tinggi tetapi apabila berlaku kekalahan, prestasi buruk dipikulkan ke bahu beliau seorang.
Justeru, Syukri meminta ADUN Bilut menamakan seorang calon yang layak menggantikan Anwar sebagai Ketua Pembangkang yang mempunyai karisma, pengorbanan kebebasan diri atau pengalaman yang setanding dengan Pengerusi PH itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33536

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setelah Kalah Dan Didesak Undur Anwar Salahkan Ph Melaka

Setelah Kalah Dan Didesak Undur Anwar Salahkan Ph Melaka

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 233 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sifatkan permintaan supaya beliau berundur sebagai Pengerusi Pakatan Harapan hanyalah satu pandangan Ia berkait gesaan Ahli Dewan Undangan Negeri Bilut dari DAP Lee Chin Chen yang meng...
Kalah Di Prn Melaka Adun Dap Pahang Gesa Anwar Berundur Sebagai Ketua Pembangkang

Kalah Di Prn Melaka Adun Dap Pahang Gesa Anwar Berundur Sebagai Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 216 hits
KUALA LUMPUR Seorang Adun DAP menggesa Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berundur sebagai ketua pembangkang berikutan kekalahan Pakatan Harapan pada pilihan raya negeri Melaka baru baru ini Menulis di Facebook ADUN Bil...
Belajar Dari Kekalahan Prn Melaka Buang Masa Salahkan Anwar

Belajar Dari Kekalahan Prn Melaka Buang Masa Salahkan Anwar

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 204 hits
Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang menyifatkan cubaan pihak tertentu yang meletakkan segala kesalahan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim di atas kekalahan Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Negeri Melaka adalah satu perbuatan yang s...
Masa Depan Anwar Makin Malap Selepas Pkr Kalah Teruk Di Melaka

Masa Depan Anwar Makin Malap Selepas Pkr Kalah Teruk Di Melaka

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 269 hits
Kemelut yang dihadapi parti itu dalam PRN Melaka akan membawa kepada persoalan sukar berkenaan tokoh yang menjadi simbol penubuhannya Gesaan senyap supaya Presiden PKR Anwar Ibrahim yang merupakan pengerusi Pakatan Harapan diganti timbul ke...
Anwar Seru Pkr Melaka Segera Bangkit

Anwar Seru Pkr Melaka Segera Bangkit

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 216 hits
Di Melaka malam ini mengadakan perjumpaan bersama pimpinan anggota dan mantan calon calon PH di pilihanraya negeri Melaka yang baru selesai Saya ucap tahniah dan sekalung penghargaan buat calon calon dan jentera yang berusaha sehabis mungki...
Anwar Mahu Jentera Keadilan Melaka Lakukan Persiapan Menuju Pru 15

Anwar Mahu Jentera Keadilan Melaka Lakukan Persiapan Menuju Pru 15

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 165 hits
Kekalahan KEADILAN dalam Pilihan Raya Negeri Melaka baru baru ini bukan bermakna parti tidak boleh kembali bangkit pada Pilihan Raya Umum yang dijangka pada tahun hadapan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kunjungan meraikan p...
Anwar Mengaku Prn Melaka Sebabnya Covid 19 Meningkat Semula

Anwar Mengaku Prn Melaka Sebabnya Covid 19 Meningkat Semula

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 245 hits
Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mendakwa kegopohan mengadakan pilihan raya negeri Melaka ketika kes Covid 19 masih tinggi menyebabkan SOP berkempen tidak tentu arah selepas seorang sukarelawan Pakatan Harapan dikompaun RM4 000 kerana menyer...
Kekalahan Pkr Di Prn Melaka Tamparan Hebat Bagi Anwar

Kekalahan Pkr Di Prn Melaka Tamparan Hebat Bagi Anwar

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 249 hits
ng Pek Mei November 21 2021 Penganalisis berkata rakyat kini mungkin mempersoalkan kepimpinan Anwar Ibrahim AYER KEROH Kekalahan besar PKR pada pilihan raya negeri Melaka di mana parti itu tumpas di semua 11 kerusi ditandingi adalah tampara...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally