Belajar Dari Kekalahan Prn Melaka Buang Masa Salahkan Anwar


 



Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang menyifatkan cubaan pihak tertentu yang meletakkan segala kesalahan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim di atas kekalahan Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Negeri Melaka adalah satu perbuatan yang sia-sia.



Beliau sebaliknya berkata, terdapat banyak pengajaran yang boleh diambil tanpa perlu menyalahkan mana-mana pemimpin PH, terutamanya kegagalan PH sendiri dalam mengekalkan sokongan pengundi daripada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

"Pertamanya, perlu ada perubahan gaya pemikiran politik oleh semua pemimpin politik.

"Era hegemoni politik UMNO sepatutnya sudah tamat pada pilihan raya umum 9 Mei 2018 di mana Pakatan Harapan menumbangkan Barisan Nasional yang didominasi UMNO, tetapi PRN Melaka pada 20 November 2021 ini seakan-akan menunjukkan kedatangan semula hegemoni politik UMNO.

"Perkara ini tidaklah benar dan dapat dilihat daripada undi yang diraih daripada ketiga-tiga gabungan politik di mana Barisan Nasional meraih 38.39 peratus atau 122,741 undi, Pakatan Harapan dengan 35.65 peratus atau 113,968 undi, dan Perikatan Nasional dengan 24.47 peratus atau 78,220 undi.

"Penganalisa politik, Bridget Welsh, telah membongkarkan dua tafsiran PRN Melaka, pertamanya bahawa UMNO telah kembali ke era hegemoninya sebelum ini sedangkan perkara ini tidak tepat seperti yang dilihat daripada hanya 38.39% peratusan undian yang diraihnya walaupun perkara ini membawa kepada pertambahan lima kerusi, daripada 13 ke 18 kerusi; dan keduanya kononnya MCA dan MIC kini berjaya kembali ke arena politik selepas memenangi dua dan satu kerusi masing-masing, sedangkan MCA kehilangan sokongan di lapangan, daripada 10 peratus ke 8 peratus undian, manakala MIC mengekalkan kadar sokongannya pada 1% berbanding dengan Pilihan Raya Umum 14.

"Kita kini berada dalam situasi politik baharu di mana tidak ada parti politik yang boleh mempunyai hegemoni politik, tetapi pada masa yang sama, gaya fikir sebagai sebuah gabungan masih perlu dibangunkan memandangkan ramai yang masih menggunakan pemikiran hegemoni politik lama.

"Walaupun kerajaan Pakatan Harapan sepatutnya menjadi yang pertama untuk menerokai gaya fikir politik gabungan di Malaysia, ia telah gagal untuk berbuat demikian lalu terperangkap dalam acuan politik hegemoni yang diamalkan Barisan Nasional selama setengah abad yang lepas," katanya.

Jelasnya lagi, seorang Perdana Menteri PH sepatutnya bertugas dengan cara berbeza dengan berbanding dengan seorang Perdana Menteri BN yang didominasi UMNO, tetapi pemikiran ini berterusan dalam 22 bulan kerajaan PH mentadbir daripada Mei 2018 sehingga Februari 2020.

"Dalam satu gabungan dengan hegemoni sesebuah parti, Perdana Menteri membuat keputusan mengikut tahap penerimaan parti komponen yang lain.

"Dalam satu gabungan yang saksama pula, Perdana Menteri perlulah berunding dan mencapai persetujuan parti komponen yang lain mengenai pelantikan Menteri, pengagihan Kementerian, dan dasar-dasar yang akan dilaksanakan.

"Pengakuan Muhyiddin Yassin semasa kempen PRN Melaka menunjukkan dalam acuan “hegemoni” kerajaan gabungan ini, ada kemungkinan untuk parti komponen untuk bergerak dengan cara yang menyimpang daripada matlamat bersama gabungan tersebut, seperti penangkapan dan penahanan wakil rakyat parti komponen atas tuduhan dibuat-buat berkenaan dengan aktiviti keganasan Tamil Tigers di Sri Lanka.

"Pemikiran politik gabungan ini hanya boleh dicapai di bawah PH dan bukanlah BN yang berteraskan hegemoni sesebuah parti," katanya.

Pada masa sama, katanya, PH juga perlu mengguna pakai peraturan untuk persetujuan sebulat suara dalam Majlis Presidennya.

"Perkara seperti ini akan mengelakkan PH daripada membuat kesilapan seperti menerima “katak politik” yang telah ditolak bulat-bulat dalam PRN Melaka.

"PH tidak boleh hilang kedudukan moral, integriti, khidmat demi rakyat dan bukannya diri sendiri dan juga pada masa yang sama perlulah melihat diri kita semua pertamanya sebagai rakyat Malaysia dalam masyarakat yang berbilang kaum, bahasa, agama, dan budaya," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/belajar-dari-kekalahan-prn-melaka-buang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kekalahan Pkr Di Prn Melaka Tamparan Hebat Bagi Anwar

Kekalahan Pkr Di Prn Melaka Tamparan Hebat Bagi Anwar

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 249 hits
ng Pek Mei November 21 2021 Penganalisis berkata rakyat kini mungkin mempersoalkan kepimpinan Anwar Ibrahim AYER KEROH Kekalahan besar PKR pada pilihan raya negeri Melaka di mana parti itu tumpas di semua 11 kerusi ditandingi adalah tampara...
Kalah Di Prn Melaka Adun Dap Pahang Gesa Anwar Berundur Sebagai Ketua Pembangkang

Kalah Di Prn Melaka Adun Dap Pahang Gesa Anwar Berundur Sebagai Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 216 hits
KUALA LUMPUR Seorang Adun DAP menggesa Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berundur sebagai ketua pembangkang berikutan kekalahan Pakatan Harapan pada pilihan raya negeri Melaka baru baru ini Menulis di Facebook ADUN Bil...
Adun Dap Desak Anwar Letak Jawatan Ini Jawapan Anwar Prn Melaka

Adun Dap Desak Anwar Letak Jawatan Ini Jawapan Anwar Prn Melaka

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 216 hits
dun DAP menggesa Anwar Ibrahim berundur sebagai ketua pembangkang berikutan kekalahan Pakatan Harapan pada pilihan raya negeri Melaka baru baru ini Menulis di Facebook Adun Bilut Lee Chin Chen berkata pakatan pembangkang perlu meneroka hala...
Sindir Anwar Tentang Prn Melaka

Sindir Anwar Tentang Prn Melaka

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 188 hits
Komen pendek SINDIR ANWAR TENTANG PRN MELAKA Ptg tadi di Bangi adalah ucapan pertama di hadapan public serba sedikit dari Presiden PKR DS Anwar mengenai kekalahan PRN Melaka Dengar pesanannya Benar kata beliau KITA kena tgk salah kita di ma...
Prn Melaka Pn Kaji Punca Kekalahan

Prn Melaka Pn Kaji Punca Kekalahan

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 224 hits
Perikatan Nasional akan menjalankan siasatan mendalam susulan kekalahan gabungan parti itu pada Pilihan Raya Negeri Melaka Pengerusinya Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kajian itu bagi mengenal pasti sama ada jumlah pengundi yang keluar ata
Rentasan 1014 Gempar Kekalahan Ph Di Melaka Anwar Bakal Berundur

Rentasan 1014 Gempar Kekalahan Ph Di Melaka Anwar Bakal Berundur

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 205 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1014 1 BERHENTI MENCUCI BAJU KOTOR DI TEMPAT AWAM 2 NAJIB TANYA BERAPA BANYAK RAKYAT BAYAR HUTANG 1MDB 3 SKANDAL 1MDB SATU FITNAH SAKSI MUNCUL SEBALIKNYA
Pn Buat Kajian Mendalam Kekalahan Di Prn Melaka Muhyiddin

Pn Buat Kajian Mendalam Kekalahan Di Prn Melaka Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 216 hits
Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama Setiausaha Agung Bersatu Datuk Seri Hamzah Zainuddin dan calon DUN N 11 Sungai Udang Mohd Aleef Yusof hadir bagi mengikuti keputusan Pilihan Raya Negeri Melaka Hottel Hatten Foto...
Prn Melaka Ph Perlu Berhenti Kenang Masa Lalu

Prn Melaka Ph Perlu Berhenti Kenang Masa Lalu

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 243 hits
Pakatan Harapan perlu memandang ke hadapan dan mengambil iktibar dari Pilihan Raya Negeri Melaka kali ini Menurut Saintis Politik Dan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Asian Strategy Dan Leadership Institute Prof Wong Chin Huat sentimen kemb...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe