Kajian Populariti Dr M Merosot Hanya 39 Pengundi Puas Hati Dengan Kerajaan Ph


FMT Reporters
Populariti Dr Mahathir sebagai perdana menteri mencapai 71% pada Ogos 2018. PETALING JAYA: Tahap kepuasan pengundi terhadap pencapaian Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri merosot daripada 71% yang dicatatkan pada Ogos 2018 kepada 46% pada Mac tahun ini, menurut kajian Merdeka Center.

Kajian itu juga mendapati hanya 39% pengundi bersikap positif terhadap kerajaan Pakatan Harapan (PH) berdasarkan bancian yang dijalankan badan penyelidik bebas itu di seluruh negara pada Mac.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ni, Merdeka Center berkata, kemerosotan sokongan awam kepada kerajaan persekutuan boleh dilihat pada peningkatan jumlah pengundi yang beranggapan “negara menuju ke arah yang salah” daripada 24% pada Ogos 2018 kepada 46% pada Mac 2019.
“Kemerosotan ini umumnya oleh dikaitkan dengan 3 faktor, iaitu keadaan ekonomi seperti dilihat oleh pengguna biasa, tanggapan mengenai pencapaian pentadbiran kerajaan dan kebimbangan berhubung hak dan keistimewaan orang Melayu serta layanan adil terhadap kaum lain di Malaysia,” kata kenyataan itu.

“Hasilnya kepuasan umum terhadap cara kerajaan mengurus ekonomi menurun daripada 60% pada Ogos 2018 kepada 40% pada Mac 2019,” katanya.

Kajian itu juga mendapati hanya 34% pengundi percaya negara berada di landasan yang betul, berbanding 55% pada Ogos 2018.

Sentimen sama didapati lebih rendah dalam kalangan orang Melayu yang menyaksikan hanya 24% percaya negara bergerak ke arah yang betul.

Dalam pada itu, kajian tersebut mencatatkan 67% pengundi percaya kerajaan PH memerlukan lebih masa untuk menunaikan janji pilihan raya mereka.

“Konsisten dengan kajian sebelum ini, keadaan ekonomi kekal sebagai isu paling penting kepada pengundi melibatkan 67% responden.

“Ini diikuti oleh kebimbangan berhubung isu hubungan antara kaum seperti kontroversi petempatan semula kuil Hindu di USJ, serta debat mengenai cadangan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) tahun lepas,” kata kenyataan itu lagi.

Kajian terbaru itu itu juga mendapati rakyat berbeza pendapat berhubung beberapa dasar dan inisiatif kerajaan, antaranya 69% tidak bersetuju dengan rancangan menghapuskan hukuman mati mandatori; 85% menyokong undang-undang baru terhadap ucapan kebencian serta 55% bersetuju dengan rancangan untuk mengenakan cukai ke atas minuman bergula.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/kajian-populariti-dr-m-merosot-hanya-39.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kajian Puas Hati Mahathir Sebagai Perdana Menteri Jatuh Menjunam

Kajian Puas Hati Mahathir Sebagai Perdana Menteri Jatuh Menjunam

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 372 hits
Kajian 46 peratus puas hati Dr M sebagai PM Menjelang setahun pentadbiran Pakatan Harapan kajian oleh Merdeka Center mendapati hanya 46 peratus rakyat berpuas hati dengan kepimpinan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri Menurut Merdek...
Kajian Memukul Anak Hanya Akan Menjadikan Anak Lebih Degil

Kajian Memukul Anak Hanya Akan Menjadikan Anak Lebih Degil

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 225 hits
Ramai mama papa yang berpendapat bahawa dengan memukul anak merupakan cara untuk menunjukkan keseriusan mama papa bahawa perkara tersebut tidak patut dilakukan apatahlagi diulang Harapannya agar anak anak akan lebih taat dan mendengar kata ...
Kaji Selidik 46 Peratus Puas Hati Dr M Sebagai Pm

Kaji Selidik 46 Peratus Puas Hati Dr M Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 321 hits
News Diterbitkan Hari ini 4 44 petangMenjelang setahun pentadbiran Pakatan Harapan kajian oleh Merdeka Center mendapati hanya 46 peratus rakyat berpuas hati dengan kepimpinan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri Menurut Merdeka Cente...
Apa Yang Muhyiddin Tak Puas Hati

Apa Yang Muhyiddin Tak Puas Hati

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 283 hits
Perlu ADA penjelasan Dari Muhyiddin samada benar ADA agenda lain tanpa pengetahuan parti ADA cita menjadi PM Sekaligus membelakangi Anwar atau ADA konspirasi Teruskan jika berani
Lhdn Artis Kena Bayar Cukai Tidak Puas Hati Jumpa Di Mahkamah

Lhdn Artis Kena Bayar Cukai Tidak Puas Hati Jumpa Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 253 hits
JITRA 27 April Tindakan Lembaga Hasil Dalam Negeri mengenakan cukai pendapatan kepada setiap individu dibuat mengikut prosedur dan maklumat yang ada pada lembaga itu kata Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif LHDN Datuk Abdul Manap Dim Katanya j...
Zamri Vinoth Disiasat Geng Maza Tunjuk Perasaan Tak Puas Hati

Zamri Vinoth Disiasat Geng Maza Tunjuk Perasaan Tak Puas Hati

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 337 hits
Kemudiannya disambung pula oleh Ustaz Firdaus Wong dalam satu hantaran di dindingnya Saya memuji tindakan pantas pihak berkuasa menyiasat laporan polis yang dilakukan terhadap sahabat pendakwah saya iaitu Zamri Vinoth Andai beliau terbukti ...
Sokongan Kepada Kerajaan Merosot Selepas Pru14 Merdeka Center

Sokongan Kepada Kerajaan Merosot Selepas Pru14 Merdeka Center

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 290 hits
TAHAP sokongan rakyat kepada kerajaan dan pimpinan di Putrajaya kini merosot kata Merdeka Center hampir setahun selepas mandat melalui Pilihan Raya Umum ke 14 mengangkat Pakatan Harapan memerintah Penerimaan rakyat terhadap Perdana Menteri ...
Dalam Hati Hanya Ada Allah

Dalam Hati Hanya Ada Allah

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 325 hits
Assalamulaikum Jangan lupa berselawat pada hari ini
Niat Mahu Menyusukan Anak Tak Pernah Skip Makan Nasi Puas Hati Tengok Anak Sihat

Niat Mahu Menyusukan Anak Tak Pernah Skip Makan Nasi Puas Hati Tengok Anak Sihat

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 443 hits
Pengalaman menyusukan anak lain lain Ada yang dipermudahkan ada yang terpaksa melalui cabaran diperingkat awal Namun itulah momen yang akan diingati oleh kaum ibu bila anak anak dah besar Pengalaman ibu ini melalui perjuangan menyusu anak b...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat