Kait Menteri Dengan Kontrak Rm30 Juta Berniat Jahat



PETALING JAYA: Dakwaan mengaitkan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba dengan syarikat Khazanah Jaya Sdn Bhd (KJSB) yang mendapat kontrak secara perolehan darurat bagi pelaksanaan projek “Lab Mitigation Solution For Covid-19” adalah tidak benar.

Pejabat menteri kesihatan berkata, tuduhan dilemparkan terhadap Adham dibuat dengan niat jahat dan bertujuan membunuh karakter kerana menteri tidak mempunyai sebarang kepentingan perniagaan dalam KJSB.

“Perlu ditegaskan menteri tidak pernah memberi sebarang arahan kepada pegawai Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) agar meluluskan pemberian kontrak kepada KJSB atau mana-mana syarikat.

“Semua urusan pembelian dan perolehan KKM sepanjang perang menentang Covid-19 dilakukan mengikut prosedur dan tatacara kewangan yang diketuai ketua setiausaha kementerian dan pegawai bertanggungjawab,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Terdahulu, KKM memberi jaminan akan bekerjasama dengan SPRM berhubung siasatan terbaru dijalankan oleh pihak berkuasa itu.

Sebelum ini dilaporkan SPRM menyiasat sebuah syarikat yang didakwa secara tidak layak mendapat kontrak membekalkan kelengkapan makmal dianggarkan bernilai RM30 juta.

Adham juga sebelum ini mengumumkan kesediaannya bekerjasama dengan agensi anti-rasuah itu bagi memastikan kementerian berkenaan bersih dan berintegriti, berikutan desas-desus pegawai di KKM disiasat oleh SPRM.

Tambahnya, provokasi oleh NGO yang mengaitkan Adham dengan kemungkinan mempunyai kepentingan perniagaan dalam KJSB berdasarkan kedudukan Iskandar Mirza Ahmad yang pernah menjadi pengarah syarikat South Asia Noble Sdn Bhd (SANSB) dan mempunyai kaitan dengan pemilik KJSB.

Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) sebelum ini mendakwa Adham mempunyai kaitan dengan firma tersebut melalui seorang pemegang saham dalam klinik miliknya.

Menurut C4, pemegang saham itu Iskandar Mirza merupakan bekas pengarah SANSB di mana pengarah KJSB Tan Boon Keong dan Tan Jiat Jui juga merupakan pengarah dan pemegang sahamnya.

“Dakwaan ini jelas berniat jahat dan mendorong serta mencipta sangkaan buruk rakyat terhadap menteri kerana Iskandar Mirza telah lama meninggalkan SANSB.

“Menggunakan Iskandar MIrza sebagai bekas pekerja (pengarah SANSB) bagi mengaitkan menteri dengan tuduhan penyalahgunaan kuasa berkaitan syarikat lain sangat tidak masuk akal,” katanya.

Kenyataan itu berkata, mana-mana pihak yang mempunyai maklumat penyelewengan berkaitan perolehan KKM hendaklah menyerahkan bukti dan dokumen kepada SPRM, bukannya melemparkan tuduhan rambang sehingga menimbulkan fitnah dan gosip tidak benar.

“Iskandar Mirza menyertai SANSB dari 18 Julai 2107 hingga 30 Januari 2015, sementara Tan Boon Keong dan Tan Jiat Jui mentertai SANSB hanya dari 30 Januari 2015.

“Menteri mengalu-alukan siasatan SPRM yang sedang berjalan dan bersedia memberi kerjasama sepenuhnya,’” katanya.

SPRM memulakan siasatan berhubung beberapa kontrak perolehan kementerian itu yang didakwa dianugerahkan melalui rundingan terus untuk mendapatkan peralatan bagi menghadapi wabak Covid-19.

Sumber SPRM memberitau Bernama bahawa kes itu melibatkan proses pelantikan kontraktor bagi semua pembelian di bawah prosedur perolehan darurat.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/kait-menteri-dengan-kontrak-rm30-juta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Kesihatan Diminta Jelaskan Kenapa Kliniknya Terlibat Dengan Kontrak Rm30 Juta

Menteri Kesihatan Diminta Jelaskan Kenapa Kliniknya Terlibat Dengan Kontrak Rm30 Juta

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 341 hits
MALAYSIA DATELINE Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme meminta Menteri Kesihatan Datuk Seri Adham Baba menjelaskan sama ada beliau terlibat dalam skandal perolehan bernilai RM30 juta yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ...
Siasatan Kontrak Rm30 Juta Kkm Fokus Sop Pemerolehan

Siasatan Kontrak Rm30 Juta Kkm Fokus Sop Pemerolehan

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 358 hits
PETALING JAYA Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ke atas kontrak Kementerian Kesihatan bernilai RM30 juta untuk makmal ujian Covid 19 memfokuskan prosedur pemerolehan ketika pihak berkuasa giat menyaring lebih ramai pesakit pad...
Kkm Buat Laporan Polis Berhubung Fitnah Berkaitan Isu Kontrak Rm30 Juta

Kkm Buat Laporan Polis Berhubung Fitnah Berkaitan Isu Kontrak Rm30 Juta

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 382 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia hari ini membuat laporan polis berhubung fitnah yang mendakwa lima pegawai Menteri dan Kementerian itu telah ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Dalam satu kenyataan hari ini KKM berkata lapora...
Kkm Kontrak Rm30 Juta Sprm Nafi Fitnah Berita Palsu

Kkm Kontrak Rm30 Juta Sprm Nafi Fitnah Berita Palsu

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 414 hits
Mengejutkan apabila kita dapat berita tentang SPRM sedang menyiasat dakwaan penyelewengan dan rasuah di Kementerian Kesihatan Malaysia Dr Adham Baba Menteri Kesihatan sudah buat kenyataan bahwa KKM menyokong penuh usaha SPRM untuk membasmi ...
Siasat Syarikat Tak Layak Kontrak Rm30 Juta Sprm Tahniah

Siasat Syarikat Tak Layak Kontrak Rm30 Juta Sprm Tahniah

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 233 hits
SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat sebuah syarikat yang didakwa secara tidak layak mendapat kontrak kelengkapan makmal dianggarkan bernilai RM30 juta lapor The Malaysian Insight Memetik laporan The Malaysian Insight difahamkan...
Kontrak Makmal Rm30 Juta Kkm Sedia Beri Kerjasama Kepada Sprm

Kontrak Makmal Rm30 Juta Kkm Sedia Beri Kerjasama Kepada Sprm

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 343 hits
PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan Malaysia sedia memberi kerjasama kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung siasatan yang melibatkan dakwaan beberapa syarikat yang dikatakan mendapat kontrak secara tidak layak bagi menyediakan ...
Skandal Rm30 Juta Kini Dihalakan Kepada Datuk Dr Noor Hisham Dan Ksu

Skandal Rm30 Juta Kini Dihalakan Kepada Datuk Dr Noor Hisham Dan Ksu

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 435 hits
MALAYSIA DATELINE Ketika pelbagai dakwaan dihalakan kepada para pegawai kanan lantikan politik di Kementerian Kesihatan Malaysia ekoran pecah skandal RM30 juta di kementerian itu para pegawai kanan kementerian kini yang menjadi mangsa Ketua...
Sprm Siasat Projek Rm30 Juta Bawah Pentadbiran Ph Atau Pn

Sprm Siasat Projek Rm30 Juta Bawah Pentadbiran Ph Atau Pn

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 320 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat sebuah syarikat yang didakwa secara tidak layak mendapat kontrak kelengkapan makmal dianggarkan bernilai RM30 juta lapor The Malaysian Insight Memetik laporan The Malaysian Insight difahamkan...
Huawei Mengatakan Halangan Amerika Syarikat Ke Atas Mereka Adalah Tidak Berasas Dan Berniat Jahat

Huawei Mengatakan Halangan Amerika Syarikat Ke Atas Mereka Adalah Tidak Berasas Dan Berniat Jahat

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 347 hits
Huawei akhirnya mengeluarkan kenyataan mengenai halangan baharu yang dikenakan oleh Jabatan Perdagangan ke atas mereka minggu lalu Menerusi halangan ini Huawei dihalang dari mendapatkan bekalan cip dari pengeluar yang menggunakan teknologi ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya

Lepas Bergaduh Suami Cakap Hidup Dia Sial Sebab Kahwin Dengan Aku Padahal Dia Tak Pernah Bagi Nafkah

Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis