Kagum Semangat Ibu Ini Daripada 4 Orang Anak 3 Disleksia Seorang Lagi Belum Pasti


Kagum dengan semangat ibu kepada 4 orang anak ini yang 3 daripadanya disahkan disleksia dan anak keempatnya masih belum dapat disahkan lagi sama ada ada ciri disleksia atau pun tak kerana masih kecil.
Menurut Puan Mastura Rashid, keistimewaan yang dimiliki oleh anak-anaknya itu anugerah Allah yang semestinya ada yang terbaik untuk mereka. Mungkin orang lihat betapa kuatnya saya untuk pastikan masa depan anak cemerlang tapi disebaliknya hanya Allah yang tahu.
Dari 4 orang anak, 3 disahkan disleksia. Bilal seorang saja belum tahu samada dia disleksik atau tidak. Belum sampai masa. Belum nampak ciri-cirinya. Sentiasa fikirkan yang positif dan tak malu bertanya antara rahsia Puan Mastura mencari jalan penyelesaian untuk anaknya agar dapat membuktikan anak disleksia ini mampu berjaya setanding kanak-kanak normal lain.
Perkongsiannya ini cukup lengkap untuk ibu bapa jadikan panduan dan mengenali ciri yang ada pada anak supaya tak terlambat dan tidaklah menyalahkan anak jika tak pandai dalam akademik.
Disleksia dan diskalkulia? Apa tu?
Post ini sangat panjang. Semoga dapat jadi panduan untuk ibu bapa yang anaknya mengalami #disleksia.
Selepas dapat keputusan penilaian anak-anak tahun lepas, barulah fiona tahu yang bukan Shariff seorang saja yang ada masalah disleksia, tapi Raina dan Kak Yang juga.
Oh, fiona ada dengar terma baru iaitu Diskalkulia. Shariff mengalaminya.
1. Apa itu diskalkulia? Sebelum fiona terangkan apa itu diskalkulia, fiona akan terangkan dulu apa maksud disleksia.

DISLEKSIA adalah kesukaran membaca, menulis dan mengeja. Biasanya ada huruf-huruf yang ditulis terbalik. Kanak-kanak disleksia juga sukar menyalin apa yang ditulis oleh cikgu.

DISKALKULIA adalah kesukaran membuat pengiraan yang berkaitan operasi asas (tambah, tolak, bahagi, darab), simbol, fungsi, titik dan juga anggaran. Gagal dalam menghubungkan logik nombor.
Kalau disleksia kesukaran membaca, diskalkulia adalah kesukaran di dalam matematik.
2. Kanak-kanak disleksik tidak bodoh. Cuma mereka perlukan teknik pembelajaran yang khusus untuk membantu mereka faham apa yang cuba diajar kepada mereka.
Sebenarnya, IQ mereka sangat tinggi. Ramai orang-orang hebat yang asalnya adalah kanak-kanak disleksik. Mereka disisih, diberhentikan sekolah, digelar bodoh oleh guru dan rakan-rakan, dipulau dan dibuli dengan teruk.
Ya, shariff pernah dibuli dengan sangat teruk, sejak umur 6 tahun. Ibu manalah yang tahan bila anak kena buli berterusan. Tapi akhirnya, ada satu benda yang fiona buat berjaya jadikan pembuli-pembuli ini rakan baik shariff hingga sekarang. Nanti cerita pasal tu ok.
3. ADAKAH DISLEKSIA SATU GENETIC BRAIN DISORDER (KETURUNAN)?
Ya, abah kata waktu kecil dia adalah seorang disleksik. Walaupun seorang disleksik, abah sangat cemerlang di dalam matematik. Pernah ditawarkan kursus Nuclear Physics di luar negara tapi tak mampu pergi kerana miskin, dan terpaksa menanggung adik-adik yang yatim.
Tanyalah abah apa saja jenis pengiraan dulu, pantas saja dia mengira tanpa kalkulator.
Ini uniform mereka. Baju putih berkolar hitam setiap hari. Simple dan mudah bila jalankan apa-apa aktiviti. 4. BAGAIMANA NAK TAHU SAMADA ANAK SAYA SEORANG DISLEKSIK ATAU TIDAK?
Sebenarnya dari kecil kita boleh tahu melalui tanda-tanda ini:
– Pakai kasut/selipar/baju terbalik
– Suka menconteng
– Suka termenung dan mengelamun
– Pelupa
– Sukar membaca
– Tak mampu faham konsep bunyi huruf atau gabungan hurufLain-lain tanda boleh dikenalpasti oleh guru di sekolah. Maka rajin-rajinlah berhubungan dengan guru anak-anak.
Aktiviti memanah Apa ciri-ciri Shariff?
Sukar kenal huruf, tak faham konsep asas matematik, tulisan buruk, selalu mengelamun, pasif di sekolah, pelupa dan perlahan.
Kak Yang memang suka melukis. Buka youtube cari inspirasi. Apa ciri-ciri Kak Yang?
Tak kenal huruf, pakai kasut dan baju terbalik, keliru kiri kanan, hyper dan tak faham konsep asas membaca.

Apa ciri-ciri Raina?
Sukar membaca dan tak faham konsep asas membaca dan mengira.
Fiona beruntung kerana Cikgu Siti iaitu pengetua Tadika Emas Cahayaku di Taman Melawati adalah seorang guru pendidikan khas. Pernah berkhidmat di sekolah kerajaan sebelum berhenti mengusahakan tadikanya sendiri.
Waktu sepupu shariff kecil (14 tahun lalu), tadika ini terdiri dari murid-murid down syndrome dan OKU, termasuk sepupu sharif yang disleksik teruk.
Jadi cikgu sitilah yang beritahu fiona dulu shariff seperti ada ciri-ciri disleksia.
Cuma sebagai ibu muda waktu itu, kurang pengetahuan pula, fiona terpengaruh dengan mindset “Alah dah masuk sekolah nanti oklah tu.”
Tak, ok..tak.
Ibu-ibu, bapa-bapa, jangan buat silap besar begini. Anak-anak disleksia anda perlu dibantu supaya mereka tidak tersisih dan rendah diri selamanya duduk di kelas hujung. Mereka sebenarnya sangat bijak. Serius cakap.
Anda akan kagum dengan perkembangan mereka selepas mereka jalani terapi.
Fiona sedih bila terbaca satu poster di pusat disleksia Titiwangsa yang menyatakan,
“Pesalah juvana adalah kanak-kanak keciciran sekolah. Dan kebanyakan mereka adalah kanak-kanak disleksia.”
Kasihan kanak-kanak ini, sedangkan menurut salah seorang guru di sana, ada pesalah juvana ini bila diberi peluang dan terapi, mereka sangat cemerlang di dalam bidang yang mereka ceburi.

5. BAGAIMANA NAK BUAT PENILAIAN UNTUK ANAK?
Di Kuala Lumpur, anda boleh pergi ke Persatuan Dyslexia Ampang. Tak silap, betul-betul di tepi Starbucks Jalan Ampang.
Yuran penilaian untuk seorang ketika itu (January 2018) adalah RM200.
Berbaloi? Ya, anda akan dapat detail assessment report tentang ujian yang dilakukan. Boleh rujuk dalam gambar contoh laporan.
Guru penilai akan beri nasihat apa yang boleh anda lakukan untuk membantu anak-anak.
Percayalah cakap fiona, tak rugi pun anda bawa anak untuk assessment di sini. Kenalilah anak, gali potensi mereka dan berbincanglah dengan guru sebaiknya.
Ini waktu assessment di persatuan disleksia malaysia, jalan ampang. Memang luas kawasan ni. Lengkap dengan kabin, kawasan permainan dan aktiviti yang menyeronokkan. 6. APA SETERUSNYA?
Selepas dah selesai buat penilaian untuk 3 orang, fiona pun daftarlah anak-anak ke Dyslexia Genius Titiwangsa.
Kata guru, walaupun tempoh pembelajaran adalah 1 semester (3 bulan), tapi biasanya tidak cukup untuk anak. Minimum 6 bulan biasanya. Ada yang dah lebih setahun masih di situ.
Perlukah anak mendapat kad OKU?
Kata guru, tidak perlu, kecuali anda mahu pindahkan anak ke sekolah kerajaan yang ada kelas khas untuk anak-anak disleksia.
Dalam Kuala Lumpur, yang ada kelas khas disleksia cuma di SK Jalan Air Panas, SK Taman Tun Dr. Ismail dan SK Taman Maluri saja.
Jika mahu, anda wajib bawa anak jalani pemeriksaan dengan doktor pakar kanak-kanak di hospital kerajaan. Jangan lupa sertakan sekali laporan penilaian dari pusat disleksia. Doktor akan beri laporan penilaian mereka sendiri nanti.
Laporan itu tak silap harus dibawa ke JPN untuk pendaftaran kad OKU. Anak-anak yang memegang kad ini akan dapat elaun RM150 sebulan dari kerajaan.
Dah siap ada kad, barulah boleh tukarkan anak ke sekolah yang ada kelas khas disleksia. Itupun jika ada kekosongan.
Ya, mula-mula fiona mahu pindahkan semua anak ke sekolah rendah Air Panas. Tapi disebabkan mereka belajar sepenuh masa di Dyslexia Genius Titiwangsa, dan atas beberapa sebab, fiona tak jadi pindahkan anak-anak ke sana.
7. BERAPA YURAN TERAPI DI PUSAT DISLEKSIA?
Sebulan RM550 untuk seorang (tahun 2018). Tapi tahun ini fiona tak tahu jika ada perubahan harga. Selepas mereka tamat terapi 6 bulan, mereka masuk kelas hari Sabtu selama 2 bulan pula sebelum berhenti sepenuhnya pada bulan Oktober 2018.Anak-anak memang rindukan sekolah disleksia mereka. Shariff rindukan rakan baiknya yang bernama Jacob yang sepenuh masa belajar di situ.
Tak apalah abang…ibu harap masing-masing boleh berjumpa semula apabila besar dan berjaya nanti.
8. APA YANG ANAK-ANAK BELAJAR DI PUSAT DISLEKSIA?
Membaca, menulis, mengeja, mengira, melukis, muzik, berlakon, naik kuda, aktiviti robotik, memanah dan macam-macam lagi aktiviti yang merangsang kreativiti dan ‘hidden intelligence’ anak-anak.
Fiona memang gembira dengan perkembangan anak-anak. Serius gembira. Raina dari tak boleh membaca langsung, dalam masa 2 minggu saja, Teacher Fitri beritahu raina dah boleh membaca beberapa jenis sukukata.
Syukur sangat. Kesemua guru di sini baik dan sangat bekerjasama dengan ibu bapa.
Kak Yang dari tak tahu apa-apa, tak kenal huruf, tak pandai mengira, dah pun pandai membaca sampai ibu pun terkejut tau.
9. OH, ADAKAH ANAK PERLU DICUTIKAN DARI SEKOLAH BIASA MEREKA?
Ya, itu sebaiknya supaya mereka tak pening, keliru dan penat. Anak-anak istimewa ini perlukan tumpuan khusus dalam pembelajaran.
Tolonglah jangan penatkan lagi mental mereka dengan nak masukkan mereka ke tuisyenlah, itulah, inilah. Berilah mereka peluang untuk menyerlah sepenuhnya.
Beri peluang untuk mereka fokus dan gembira dalam dunia mereka sendiri.
Surat cuti akan dikeluarkan oleh pusat disleksia di mana surat ini SAH dibawa ke mana-mana sekolah. Kerana Kementerian Pendidikan dah pun memberi kuasa kepada Persatuan Dyslexia Malaysia untuk mencutikan anak-anak sepanjang terapi berjalan.
10. BAGAIMANA CARA NAK HUBUNGI MEREKA?
Persatuan Disleksia Malaysia
349 Jalan Ampang
03-42651632
Kelas anak-anak pula di:
Pusat Disleksia Genius Titiwangsa
No 6 Persiaran Kuantan off Jalan Kuantan
Titiwangsa, Kuala Lumpur
03-4031 6833
Semoga post ini dapat membantu ibu bapa di luar sana. Kenali anak sendiri, gali potensi anak.
Janganlah rasa rendah diri atau malu dengan keadaan anak-anak disleksia anda. Mereka sangat istimewa. Percayalah kata fiona, suatu hari nanti, akan tiba saat anda sangat bangga dengan pencapaian mereka.
Shariff disleksia dan diskalkulia.

Raina dan Kak Yang disleksia. Hingga saat ini pun kedua mereka masih menulis terbalik. Kak Yang masih memakai baju dan kasut sekolah terbalik. Masih mudah keliru kiri atau kanan.
Adakah mereka menunjukkan peningkatan dalam pembelajaran?
Ya, sangat!
Cuma satu corak sama yang fiona perhati ada pada mereka adalah kecenderungan dalam motor skill iaitu kesukaan melukis, mewarna, membuat kuih dan berlakon.
Lukisan penuh fantasi yang tak terjangkau dek akal kanak-kanak biasa.
Bilal juga pandai melukis. Cuma fiona belum tahu samada dia juga seorang disleksik atau tidak.
Bantulah anak anda. Jangan malu untuk mulakan langkah pertama. Jangan biarkan anak dibuli lagi oleh sesiapa. Jangan bersikap denial seperti fiona suatu masa dulu.
Mereka adalah amanah dan UJIAN untuk anda, ibu bapa yang hebat.
Sumber: Mastura Rashid
The post Kagum Semangat Ibu Ini! Daripada 4 Orang Anak, 3 Disleksia. Seorang Lagi Belum Pasti appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kagum-semangat-ibu-ini-daripada-4-orang-anak-3-disleksia-seorang-lagi-belum-pasti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Seorang Ibu Tercari Cari Anak Ketika Tamat Latihan Polis Undang Sebak

Video Seorang Ibu Tercari Cari Anak Ketika Tamat Latihan Polis Undang Sebak

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 360 hits
Setiap orang mempunyai cita cita tersendiri untuk menentukan hala tuju kerjaya mereka Video Seorang Ibu Tercari Cari Anak Ketika Tamat Latihan Polis Undang Sebak
Disiplinkan Anak Ibu Ayah Jangan Marah Serentak Kena Seorang Tegas Seorang Bertenang

Disiplinkan Anak Ibu Ayah Jangan Marah Serentak Kena Seorang Tegas Seorang Bertenang

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 364 hits
Ibu marah cari ayah Ayah marah cari ibu Biasa berlaku kan Apa respon kita sebagai ibu ayah Keadaan ini selalu berlaku pada anak anak untuk mereka dapat perlindungan atas kesalahan yang dilakukan Sekali sekala bertegas dengan anak perlu untu...
Allah Ambil Seorang Tapi Allah Ganti Seorang Kuatnya Semangat Ibu Ini Buat Ramai Sebak

Allah Ambil Seorang Tapi Allah Ganti Seorang Kuatnya Semangat Ibu Ini Buat Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 299 hits
ALLAH ambil seorang tapi Allah ganti seorang Anak anak kini menjadi penguat semangat dan menggembirakan saya Begitu kata Katijah Abdul Karim 36 balu kepada Allahyarham Mohamad Suhaimi Khamis 38 yang maut dalam kemalangan ngeri di Kilometer ...
Anak Masih Kecil Niena Kembali Aktif Main Futsal Semangat Ibu Muda Ini Harus Diberikan Pujian

Anak Masih Kecil Niena Kembali Aktif Main Futsal Semangat Ibu Muda Ini Harus Diberikan Pujian

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 252 hits
Baru baru ini Niena Azmann isteri kepada gitaris kumpulan Kristal Rody memuatnaik sebuah foto dengan kapsyen tentang tahap kesihatannya selepas melahirkan si comel Adithya Jabbar Di dalam postingnya itu Niena memberitahu yang dia sudah puli...
Bila Dapat Bayi Baru Terlupa Anak Sulung Belum Puas Bermanja Kesilapan Ini Selalu Ibu Ayah Buat

Bila Dapat Bayi Baru Terlupa Anak Sulung Belum Puas Bermanja Kesilapan Ini Selalu Ibu Ayah Buat

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 429 hits
Selalu dipersalahkan dipaksa matang awal mengalah Hati hatilah 6 kesilapan ini selalu ibu ayah buat kepada anak sulung tanpa sedar Dialah penghuni pertama rahim ibu yang mengajar ibu ayah menjadi ibu bapa sehingga terbinanya sebuah keluarga...
Allahu Seorang Anak Yg Mahu Jual Telefon Pintar Untuk Biayai Rawatan Ibu Viral Di Media Sosial

Allahu Seorang Anak Yg Mahu Jual Telefon Pintar Untuk Biayai Rawatan Ibu Viral Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 540 hits
Ya Allah semoga Allah menggantikan henset mu dengan suatu perkara yang lebih BERHARGA iaitu REDHA IBU sebagai passport ke JANNAH Teringat kata kata Amirul Mukminin Umar Al Khattab Posting berkenaan sehingga artikel ni ditulis telah dikongsi...
Ibu Cedera Teruk Didera Anak Dan Menantu

Ibu Cedera Teruk Didera Anak Dan Menantu

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 392 hits
KEJAM dan tidak berperikemanusiaan Itu yang dapat digambarkan apabila seorang warga emas cedera teruk selepas didera oleh anak dan menantunya sendiri Menurut sumber kejadian dikatakan berlaku di PPR Desa Wawasan Sungai Rambai Bukit Mertajam...
Selisih Usia Yang Besar Antara Ibu Dan Anak Perempuan Bisa Timbulkan Masalah

Selisih Usia Yang Besar Antara Ibu Dan Anak Perempuan Bisa Timbulkan Masalah

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 250 hits
Dilansir dari Medical Daily penelitian terbaru menyatakan anak perempuan yang lahir ketika sang ibu berusia di atas 30 cenderung lebih mudah mengalami gejala depresi Tetapi hal yang sama ini tidak berlaku jika yang lahir merupakan anak laki...
Usai Ibu Ledakkan Diri Di Rumah Keberadaan 3 Anak Teroris Sibolga Misteri

Usai Ibu Ledakkan Diri Di Rumah Keberadaan 3 Anak Teroris Sibolga Misteri

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 245 hits
Pengakuan Husain kepada penyidik dia memiliki empat orang anak masing masing berinisial H A S dan H Yang tiga itu apakah melarikan diri lewat belakang atau ke mana kita belum tahu masih didalami
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord

Kebenaran Lain Di Luar Pengadilan By Dr Rakib Dosen Akademi Dakwah

Himpunan Resepi Bubur Kacang Hijau Sedap Dan Lazat

Perincian Akaun 3 Kwsp Terbaru

Aaron Taylor Johnson Ketuai Barisan Pelakon 28 Years Later