Kaedah Cepat Khatam Quran Dalam Bulan Ramadhan Dan Kelebihan Khatam Quran


Kaedah Cepat Khatam Quran dalam Bulan Ramadhan dan Kelebihan Khatam Quran 5 Ramadhan muncul lagi dan masing-masing mula mencari kaedah cepat dan tips khatam Quran. Bersyukurlah kita masih lagi diberi kesempatan dan peluang oleh Allah SWT untuk menunaikan ibadah puasa di tahun ini. Walaupun, bulan puasa sudah berlalu 2 minggu, namun anda masih berpeluang untuk khatam Quran dengan kaedah berikut jika anda berusaha dan tekun membacanya. Artikel ini menerangkan kaedah, tips dan kelebihan khatam Quran di bulan Ramadhan.
Tips Khatam Quran Bulan Ramadhan Tips khatam QuranMulakan dengan Juzuk 1 pada hari pertama RamadhanLetakkan sasaran yang sesuai dengan diri sendiriSediakan waktu khusus untuk membaca Al-QuranManfaatkan waktu sebaiknyaGunakan tenaga sebaiknyaSelalu membawa mashaf Al-QuranMembaca Di Tempat Yang TenangLawan Rasa Mengantuk Kaedah Khatam Quran Apabila tiba bulan Ramadhan, kita semua digalakkan membaca Al Quran, setakat mana yang kita termampu. Sesiapa yang berkemampuan untuk khatam, adalah lebih baik dan ganjarannya adalah besar. Berikut merupakan kaedah untuk anda khatam Quran mengikut tahap kemampuan anda pada bulan Ramadhan.
Anggaran bulan Ramadhan ada 30 hari dan Al-Quran ada 604 muka surat kesemuanya.
KAEDAHBIL. MUKA SURAT QURANUntuk khatam 1 kali:
Anda perlu baca 20 muka surat sehari


 Subuh = 4 muka surat
Zohor = 4 muka surat
Asar = 4 muka surat
Maghrib = 4 muka surat
Isyak = 4 muka suratUntuk khatam 2 kali:
Anda perlu baca 45 muka surat sehariSubuh = 9 muka surat
Zohor = 9 muka surat
Asar = 9 muka surat
Maghrib = 9 muka surat
Isyak = 9 muka suratUntuk khatam 3 kali:
Anda perlu baca 60 muka surat sehariSubuh = 12 muka surat
Zohor = 12 muka surat
Asar = 12 muka surat
Maghrib = 12 muka surat
Isyak = 12 muka suratUntuk khatam 4 kali:
Anda perlu baca 90 muka surat sehariSubuh = 18 muka surat
Zohor = 18 muka surat
Asar = 18 muka surat
Maghrib = 18 muka surat
Isyak = 18 muka surat Kaedah Cepat Khatam Quran dalam Bulan Ramadhan dan Kelebihan Khatam Quran 6 Kaedah Cepat Khatam Quran dalam Bulan Ramadhan dan Kelebihan Khatam Quran 7 Kelebihan Khatam Quran dalam Bulan Ramadhan Kelebihan khatam Quran adalah sangat luas dan tinggi darjatnya terutamanya di dalam bulan Ramadhan. Berikut merupakan kelebihan khatam Quran iaitu:
1.Malaikat memohon keampunan untuk orang yang mengkhatam Quran
Keutamaan mengkhatamkan Al-Qur’an ialah para malaikat akan memohonkan ampun untuknya. Setiap muslim yang sentiasa membaca kitab suci ini sehingga mengkhatamkannya, maka 60 ribu malaikat akan memohonkan keampunan untuknya.
Hal ini disebut dalam salah satu hadis berikut, maksudnya:
“Ketika seorang hamba mengkhatamkan Al-Qur’an, maka di penghujung khatamnya, sebanyak 60 ribu malaikat akan memohonkan ampun untuknya” (HR. ad-Dailami).
2.Diberikan syafaat
Keutamaan mengkhatamkan Al-Qur’an ialah diberikan syafaat pada hari kiamat. Seseorang yang selalu menyibukkan diri membaca ayat-ayat suci Al-Quran maka di hari kiamat akan diberi syafaat.
Hal ini termaktub dalam salah satu hadis berikut, Rasulullah bersabda:
“Bacalah Al-Quran. Sebab, ia akan datang memberikan syafaat pada hari Kiamat kepada pemilik (pembacanya, pengamalnya)” (HR. Ahmad)
Sebagaimana riwayat Abu Sa’id dari Rasulullah SAW bahwa Allah Berfirman yang maksudnya seperti berikut:
“Siapa saja yang disibukkan dengan membaca Al-Quran, sehingga tidak sempat zikir kepada-Ku dan meminta kepada-Ku, maka Aku akan memberinya balasan terbaik orang-orang yang meminta. Ingatlah, keutamaan Al-Quran atas kalimat-kalimat yang lain seperti keutamaan Allah atas makhluk-Nya,” (HR. Al-Baihaqi)
3. Diberikan ketenangan kepada pembacanya
Seseorang yang mengkhatamkan kitab suci Al-Quran akan selalu diberikan ketenangan dalam situasi apapun. Selain itu, para malaikat juga akan melingkari dan memohonkan ampun untuknya.
Sebagaimana dalam salah satu hadit Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah-rumah Allah untuk melantunkan ayat-ayat suci Al-Quran dan mempelajarinya, melainkan akan turun kepada mereka ketenangan, akan dilingkupi pada diri mereka dengan rahmat, akan dilingkari oleh para malaikat, dan Allah pun akan menyebut (memuji) mereka di hadapan makhluk yang ada di dekat-Nya .” (HR. Muslim)
4. Doa Yang Sangat Dimakbul
Sesiapa sahaja yang berdoa, pasti dimakbulkan.  Dalam sebuah hadis Rasulullah ﷺ yang diriwayatkan oleh seorang tabiin, Rasulullah ﷺ bersabda:
“Barangsiapa yang mengkhatam Al-Quran bila-bila masa saja pada waktu tengah hari (waktu siang sebelum Maghrib), para malaikat akan berselawat ke atasnya sampai waktu petang.  Jika dia khatam pada waktu malam, maka para malaikat akan berselawat ke atasnya sehingga pagi”.
Kaedah Cepat Khatam Quran dalam Bulan Ramadhan dan Kelebihan Khatam Quran 8 Soalan FAQs Berkenaan Khatam Quran Berapa mukasurat perlu dibaca jika ingin khatam Quran 2 kali dalam sebulan? Baca 9 muka surat Quran setiap kali lepas solat selama 30 hari.
Apakah kelebihan khatam Quran? mendapat syafaat, ketenangan, doa mustajab dan malaikat memohon keampunan untuknya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/03/khatam-quran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelebihan Sedekah Terutama Di Bulan Ramadhan

Kelebihan Sedekah Terutama Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 91 hits
Bersedekah di bulan Ramadhan memiliki nilai dan keutamaan yang sangat besar dalam Islam Memberi kepada yang memerlukan adalah sangat baik dan miliki banyak kelebihan dan akan digantikan dengan rezeki yang tidak disangka Rasulullah Muhammad ...
Makan Secara Terbuka Pada Siang Hari Bulan Ramadhan

Makan Secara Terbuka Pada Siang Hari Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 101 hits
Makan Secara Terbuka pada Siang Hari Bulan Ramadhan Pernah ada isu pasal seorang perempuan yang makan secara terbuka di sebuah restoran siang hari pada bulan Ramadhan Tapi dari pengamatan MF sendiri akhir zaman ni dah takde rasa malu bab pu...
Kisah Cili Hijau Di Bulan Ramadhan

Kisah Cili Hijau Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 143 hits
Alkisahnya cerita ni berlaku Jumaat lepas di bulan Ramadhan Seperti mama cakap sebelum ni mama memang takde idea nak masak apa utk Ramadhan tahun ni Tetiba terasa macam nak buat ikan bilis goreng kicap dan mama suruh en husband belikan cili...
Warga Pmo Khatam Al Quran

Warga Pmo Khatam Al Quran

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 81 hits
Dalam kesibukan tugasan harian saya sempat menyertai Majlis Khatam Al Quran peringkat Pejabat Perdana Menteri semalam Alhamdulillah Seramai 80 orang warga Pejabat Perdana Menteri yang terlibat telah berkumpul untuk mengkhatamkan bacaan Al Q...
Zikir Harian Sepanjang Bulan Ramadhan Jom Kita Buat

Zikir Harian Sepanjang Bulan Ramadhan Jom Kita Buat

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 86 hits
Zikir Harian Sepanjang Bulan Ramadhan Jom kita Buat Selain dari usaha untuk khatam al quran pada bulan ramadhan kita perbanyakkan juga zikir supaya hati lebih tenang lebih mendekatkan diri kita dengan Allah dan lebih pahala yang kita dapat ...
Koleksi Resepi Dessert Viral Untuk Juadah Di Bulan Ramadhan

Koleksi Resepi Dessert Viral Untuk Juadah Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 120 hits
Koleksi Resepi Dessert Viral Untuk Juadah di Bulan Ramadhan 5 atau makanan manisan semestinya merupakan kegemaran rakyat di negara ini Dessert viral yang sering menjadi sebut sebutan akhir akhir ini iaitu Rainbow Jelly Ball Cromboloni dan K...
Ada Sinar Berkat Bulan Ramadhan

Ada Sinar Berkat Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 151 hits
nbsp Ada Sinar Berkat Bulan Ramadhan Kata orang jangan suka sangat benda belum ada hitam putih Tapi for me ia sesuatu yang sangat diharapkan dan nieyl perluan sokongan doakan dari orang orang yang mengenali nieyl walaupun hanya di alam maya...
Kelebihan Bulan Ramadan Dari Segi Spiritual Kesihatan

Kelebihan Bulan Ramadan Dari Segi Spiritual Kesihatan

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 89 hits
Kelebihan Bulan Ramadan Dari Segi Kesihatan Spiritual Bulan Ramadan adalah merupakan bulan suci yang dinantikan oleh umat Islam Pada bulan ini umat Islam diwajibkan untuk berpuasa setiap hari bermula daripada terbit matahari sehinggalah ter...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Kesan Kehadiran Belalang Pelesit

Agar Agar Pandan Santan Segera

Siri Vivo V30 Adalah Hadiah Yang Sempurna Untuk Hari Ibu

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin