Kacang Yang Elok Dimakan Ibu Hamil Bagus Untuk Tumbesaran Bayi Semasa Trimester Kedua Ketiga


Kacang merupakan makanan ringan yang elok dimakan oleh ibu hamil. Kacang antara makanan yang mengandungi pelbagai nutrisi penting untuk ibu hamil. Bukan sahaja baik untuk ibu hamil, kacang juga membekalkan nutrisi untuk bayi dalam kandungan.
Kacang mengandungi folat dan protein. Menurut beberapa kajian, folat dan asid folik diketahui dapat mencegah kecacatan kelahiran, terutama dalam otak dan tulang belakang (spina). Selain itu, protein memainkan peranan penting dalam tumbesaran bayi semasa trimester kedua dan ketiga.
Kacang Yang Elok Dimakan Ibu Hamil
Bagus Untuk Tumbesaran Bayi Semasa Trimester Kedua & Ketiga Jadi, apakah jenis kacang yang baik untuk wanita hamil dan bayi dalam kandungan? Berikut adalah pelbagai jenis kekacang yang baik untuk dimakan semasa hamil antaranya:
1. Badam
Badam adalah sejenis kekacang yang mempunyai rasa yang enak, sehingga sering ditambah dalam pelbagai makanan terutama makanan manis. Selain lazat, badam memberi manfaat kesihatan kerana ia mengandungi banyak lemak sihat, serat, protein dan vitamin E.
Kredit foto: Freepik Badam mengandungi mineral yang tinggi seperti tembaga, mangan dan fosforus, dan merupakan sumber vitamin E. Kandungan nutrisi ini dapat membantu mengawal gula darah dan tekanan darah.(yang penting untuk mengurangkan risiko preeklampsia pada wanita hamil), dan penghadaman.
2. Kacang Gajus
Makan kacang gajus semasa hamil memberi banyak manfaat sepert membekalkan vitamin penting dan nutrien lain yang diperlukan oleh bayi semasa fasa pertumbuhannya, mencegah kerosakan gusi dan gigi semasa hamil dan membantu mengekalkan tahap profil lipid. Sangat bagus untuk wanita hamil yang terdedah kepada diabetes semasa hamil.
Kredit foto: Freepik Artikel berkaitan: Rugi Tak Pernah Beri Anak Makan Kacang Gajus, Doktor Kongsi Bagus Untuk Otak & Kuatkan Memori Anak
3. Walnut
Bentuk walnut menyerupai bentuk otak, yang sesuai kerana ia kaya dengan omega-3, nutrien yang membantu meningkatkan kesihatan otak. Walnut juga mengandungi banyak arginine, asid amino yang membantu melegakan saluran darah yang sempit dan merangsang aliran darah. Oleh itu, ia mengurangkan risiko tekanan darah tinggi (hipertensi) dan juga menguruskan tahap kolesterol dalam badan. Ciri-ciri ini adalah sebab mengapa walnut adalah kacang yang baik untuk wanita hamil.
Kredit foto: Freepik 4. Kacang Macadamia
Kandungan protein yang tinggi dalam kacang macadamia mempunyai manfaat untuk ibu hamil. Salah satunya mampu meningkatkan pengeluaran darah yang diperlukan oleh ibu hamil sebanyak dua kali semasa hamil.
Kredit foto: Freepik Susu macadamia juga tinggi serat, elemen penting yang diperlukan oleh wanita hamil. Serat dalam susu macadamia dapat mengelakkan sembelit yang biasa dialami oleh ibu hamil akibat masalah peralihan organ semasa hamil. Selain itu, kandungan serat dalam kacang macadamia juga dapat melindungi ibu hamil daripada masalah usus yang mungkin berlaku.
5. Pistachio
Kandungan nutrisi dalam pistachio sangat bermanfaat semasa hamil dan membantu perkembangan bayi yang sihat. Ini kerana kandungan protein adalah baik untuk perkembangan tisu dan otot janin, serta mengekalkan berat badan di bawah kawalan dengan mengawal paras gula dalam darah.
Kredit foto: Freepik Pistachio juga mengimbangi tahap lipid. Ini kerana kepekatan tinggi asid lemak tak tepu dalam pistachio membantu menurunkan kolesterol jahat dan meningkatkan tahap kolesterol baik, seterusnya mengimbangi lipid.
Artikel berkaitan: Ibu Hamil Segeralah Buka Buku Pink, Jangan Tangguh-tangguh, Berisiko Untuk Ibu & Bayi
6. Pecan
Pecan adalah sejenis kacang yang baik untuk ibu hamil. Ini kerana kacang ini mengandungi vitamin B, termasuk folat, yang membantu mengurangkan risiko kecacatan kelahiran. Kandungan tembaga pecan juga menggalakkan perkembangan otak janin yang sihat, membantu metabolisme badan, dan mengurangkan keradangan.

7. Buah Berangan
Berangan atau chestnut, adalah kacang yang mengandungi khasiat penting untuk ibu hamil. Sebahagian daripadanya ialah protein, lemak, kalsium, zat besi, fosforus, zink dan vitamin yang membantu mengawal aliran darah dan membekalkan nutrisi kepada otot. Mengambil buah berangan semasa mengandung secara kerap juga boleh membantu anda mempunyai tulang yang lebih baik dan mengurangkan keletihan.
Kredit foto: Freepik 8. Kacang Pea (Pis)
Kacang yang diketahui sebagai sumber asid folik, sangat baik untuk sintesis DNA sel. Dengan cara itu, makan kacang semasa mengandung akan membantu mengelakkan kecacatan genetik dalam tiub saraf bayi. Kacang polong juga mengandungi serat, lykopena dan lutein yang berfungsi untuk fungsi jantung yang maksimum.
Kredit foto: Freepik Lycopene adalah antioksidan yang boleh menghalang kerosakan sel. Bukan itu sahaja, kacang polong mengandungi khasiat yang membantu mengurangkan paras kolesterol LDL (kolesterol jahat) dan meningkatkan paras kolesterol HDL dalam badan. Ini boleh mengurangkan keupayaan jantung untuk mengepam darah dengan betul. Jantung yang sihat sangat penting untuk ibu hamil.
Adakah terdapat jenis kacang yang tidak boleh dimakan semasa mengandung?
Walaupun tiada jenis kacang yang perlu dielakkan semasa kehamilan (melainkan anda mempunyai alahan), kacang adalah makanan yang pakar mengesyorkan pengambilan secara sederhana. Daripada mengelakkan kacang tertentu kerana ia tinggi lemak, lebih baik makan kacang secara sederhana.
Elakkan makan terlalu banyak kacang masin kerana ia boleh menyebabkan lebihan garam dalam badan. Lebih baik makan kacang asli tanpa garam. Kacang-kacang ini bukan sahaja sedap, malah sangat menyihatkan untuk ibu hamil dan juga janin dalam kandungan.
Sumber: doktorsehat.com
Kredit foto (top image): Freepik
The post Kacang Yang Elok Dimakan Ibu Hamil, Bagus Untuk Tumbesaran Bayi Semasa Trimester Kedua & Ketiga appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kacang-yang-elok-dimakan-ibu-hamil-bagus-untuk-tumbesaran-bayi-semasa-trimester-kedua-ketiga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Minumlah Susu Bagus Untuk Perkembangan Bayi Dalam Kandungan

Ibu Hamil Minumlah Susu Bagus Untuk Perkembangan Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 80 hits
minumlah Ini kerana susu mengandungi nutrien penting yang dapat mengekalkan kesihatan tubuh bakal ibu seperti kalsium dan vitamin D juga membekalkan nutrisi serta membantu perkembangan bayi dalam kandungan Ada sesetengah tidak boleh minum y...
Hb Rendah Ibu Hamil Elok Makan Makanan Ini Untuk Naikkan Ke Tahap Normal

Hb Rendah Ibu Hamil Elok Makan Makanan Ini Untuk Naikkan Ke Tahap Normal

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 72 hits
Jika paras rendah atau kurang sel darah merah keadaan ini boleh mengakibatkan Anemia ialah apabila hemoglobin atau nama sainsnya sel darah merah berada pada paras bawah normal memberi kesan buruk pada otak Tekanan aliran darah naik mendadak...
Buah Tembikai Makanan Sihat Untuk Ibu Hamil Bayi Dalam Kandungan

Buah Tembikai Makanan Sihat Untuk Ibu Hamil Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 100 hits
Buah antara makanan yang sihat untuk dan dalam kandungan Buah kaya dengan kandungan zat Likopen Zat ini menjadikan tembikai sangat elok dimakan oleh ibu hamil Vitamin C yang terdapat dalam buah membantu meningkatkan sistem imun badan ibu ha...
Ibu Hamil Jangan Paksa Diri Puasa Jika Tak Mampu Golongan Ni Tak Disarankan Berpuasa

Ibu Hamil Jangan Paksa Diri Puasa Jika Tak Mampu Golongan Ni Tak Disarankan Berpuasa

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 77 hits
Jangan buat main kehamilan yang berisiko sememangnya harus diberikan lebih perhatian Dan berpuasa ketika bulan Ramadan dirasakan tidak wajar kepada golongan ibu yang berisiko Menurut Dr Muhammat Izzat doktor Kesihatan Wanita dan Kehamilan w...
Ibu Hamil Ada Masalah Kencing Kotor Bahaya Kalau Tak Dirawat Boleh Sebabkan Kematian

Ibu Hamil Ada Masalah Kencing Kotor Bahaya Kalau Tak Dirawat Boleh Sebabkan Kematian

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 100 hits
jangan pandang ringan jika ada masalah Tahukah anda bahawa jika tidak dirawat boleh membahayakan serta menyebabkan kematian kepada ibu hamil Perubahan hormon yang berlaku ketika bukan sahaja boleh memberikan kesan positif kepada janin untuk...
Ibu Hamil Pertama Kali Nak Buat Check Up Kehamilan Ini Info Penting Mesti Ambil Tahu

Ibu Hamil Pertama Kali Nak Buat Check Up Kehamilan Ini Info Penting Mesti Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 74 hits
Bagi yang pertama kali hendak buat ibu perlu tahu beberapa info penting sebelum berjumpa doktor Perkara utama yang perlu dilakukan terlebih dahulu ialah mengambil terlebih dahulu di rumah Ibu Hamil Pertama Kali Nak Buat Check Up Kehamilan p...
Ibu Mengandung Boleh Ke Makan Paracetamol Ada Kesan Tak Pada Bayi Dalam Kandungan

Ibu Mengandung Boleh Ke Makan Paracetamol Ada Kesan Tak Pada Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 78 hits
Ramai masih tertanya tanya sama ada mereka boleh makan atau tidak Seperti yang kita ketahui mudah terdedah pada semua ubat yang diambil oleh si ibu Menurut Malaysian Pharma paracetamol adalah dalam kelas ubat yang dikenali sebagai analgesik...
Ibu Reda Kepala Bayi Tertinggal Dalam Rahim

Ibu Reda Kepala Bayi Tertinggal Dalam Rahim

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 277 hits
nbsp Pejabat Kesihatan menjelaskan bahawa bayi Mukarromah sudah meninggal dunia di dalam rahim kira kira 10 hari sebelum dilahirkan iNewsJAKARTA Seorang wanita di Bangkalan wilayah Jawa Timur akur dan reda menerima kenyataan bahawa kepala b...
Ibu Hamil Awas Demam Berulang Boleh Jejaskan Janin

Ibu Hamil Awas Demam Berulang Boleh Jejaskan Janin

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 115 hits
Demam berulang semasa hamil seharusnya tidak dipandang mudah kerana ia mungkin boleh menjejaskan janin Awas ibu ibu hamil terutama yang kerap mengalami demam semasa hamil perlu bertindak segera agar janin dalam kandungan tidak terjejas Ibu ...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan

Andika Mahesa Feat Dodhy Kangen Band Dimana Perasaanmu Chord

Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024

Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau