Kabinet Tak Perlu Dapatkan Nasihat Jawatankuasa Khas Kata Pensyarah



(Agenda Daily) – Kabinet tidak perlu mendapatkan nasihat daripada Jawatankuasa Khas Bebas Darurat 2021 dalam membuat keputusan untuk membatalkan Ordinan Darurat yang dilaksana berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.
Pensyarah Kanan Hal Ehwal Dasar, Politik Ekonomi dan Pengajian Antarabangsa, Pusat Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia Dr Md Shukri Shuib berkata jawatankuasa itu hanya bersifat ad hoc dalam menasihati urusan tersebut.
“Dalam hal ini, tugas eksekutif lebih utama daripada jawatankuasa dan ia terpulang kepada mereka yang melantik jawatankuasa itu untuk menggunakan perkhidmatan (nasihat) jawatankuasa bebas itu atau tidak.
“Jawatankuasa ini bukanlah perjawatan yang tetap, nama pun jawatankuasa ad hoc, sekiranya diperlukan pandangan maka dia ambik la. Kita tidak boleh memaksa orang untuk terima pandangan sekiranya ia tidak diperlukan,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang menyifatkan pelantikannya dalam Jawatankuasa Khas Bebas Darurat 2021 sebagai sia-sia susulan perkembangan isu pembatalan Ordinan Darurat.
Memetik Bernama Md Shukri berkata isu pelantikan yang dianggap sia-sia itu tidak perlu timbul dan ia sekadar untuk mensensasi keadaan semasa.
Pensyarah Kanan Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Jamaie Hamil pula berkata, bidang kuasa Kabinet adalah lebih tinggi daripada sebarang jawatankuasa yang dibentuk dan mereka berhak untuk membuat keputusan mengikut lunas undang-undang.
“Dalam hal ini, memang Perdana Menteri dan Kabinetnya telah membuat keputusan yang betul daripada segi bidang kuasa, cuma isu ini timbul kerana mereka menganggap Kabinet seharusnya mendapatkan pandangan mereka terlebih dahulu,” katanya.
Mengenai bidang kuasa, Jamaie menjelaskan bahawa dari segi pemerintahan, Perdana Menteri mempunyai kuasa pentadbir dan Yang di-Pertuan Agong adalah sebagai simbol kepada ketaatan rakyat terhadap undang-undang dan Perlembagaan.
Justeru, katanya dari segi pentadbiran, Yang di-Pertuan Agong seharusnya mengikut nasihat Perdana Menteri dan jemaahnya seperti amalan biasa yang dilaksanakan di negara ini.
“Sepatutnya sebagaimana yang diamalkan di Malaysia selama ini, Yang di-Pertuan Agong perlu mengikut nasihat yang diberikan oleh Perdana Menteri.
“Namun apabila keadaan politik yang kurang stabil ketika ini, orang beranggapan bahawa Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa mutlak yang mana persepsi dan pemahaman ini adalah salah sama sekali kerana pentadbiran oleh Perdana Menteri adalah lebih penting dan berkuasa,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/07/31/kabinet-tak-perlu-dapatkan-nasihat-jawatankuasa-khas-kata-pensyarah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rais Yatim Pengerusi Baharu Jawatankuasa Khas Rasuah

Rais Yatim Pengerusi Baharu Jawatankuasa Khas Rasuah

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 213 hits
Rais Yatim dilantik sebagai pengerusi baharu Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah untuk tempoh tiga tahun KUALA LUMPUR Yang Dipertua Dewan Negara Rais Yatim dilantik sebagai pengerusi baharu Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah berkuat kuasa 15 J...
Pasukan Khas Ditubuhkan Siasat Gengsterisme Di Ipoh Kata Polis

Pasukan Khas Ditubuhkan Siasat Gengsterisme Di Ipoh Kata Polis

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 165 hits
Polis menasihatkan orang awam agar tidak mendedahkan identiti peribadi dan membuat aduan sulit melalui kaedah tular di media sosial bagi tujuan keselamatan PETALING JAYA Satu pasukan siasatan khas ditubuhkan bagi menyiasat kegiatan gengster...
Pm Kabinet Tiada Pilihan Perlu Berundur Kata Peguam

Pm Kabinet Tiada Pilihan Perlu Berundur Kata Peguam

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 225 hits
July 29 2021 Dua peguam berkata Muhyiddin Yassin dan Kabinetnya bukan sahaja menipu rakyat tetapi juga Agong PETALING JAYA Dua peguam berkata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan Kabinet perlu meletak jawatan kerana mengelirukan Parlimen se...
Modul 50 Suku Kata Terbuka Jawi

Modul 50 Suku Kata Terbuka Jawi

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 507 hits
Modul 50 Suku Kata Terbuka Jawi ini sesuai untuk digunakan oleh para guru dan ibu bapa dalam mengajar kanak kanak berkenaan dengan penulisan Jawi semasa di awal usia mereka Tulisan Jawi merupakan tulisan yang digunakan pada Batu Bersurat Te...
Modul Suku Kata Dan Awalan Huruf Vokal

Modul Suku Kata Dan Awalan Huruf Vokal

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 263 hits
Modul Suku Kata dan Awalan Huruf Vokal ini sesuai untuk dijadikan sebagai bahan bantu mengajar para guru kepada murid prasekolah Modul Suku kata ini membantu murid dalam mengeja dan proses membaca mereka Menurut Atan Long dan Awalan Huruf V...
Bukannya Memudahkan Doktor Tidak Diberi Pilihan Masa Untuk Beri Kenyataan Kata Peguam

Bukannya Memudahkan Doktor Tidak Diberi Pilihan Masa Untuk Beri Kenyataan Kata Peguam

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 190 hits
July 28 2021 Pengambilan keterangan pada waktu tersebut bertentangan dengan undang undang dan satu intimidasi terhadap kumpulan doktor berkenaan kata Asheeq Ali Sethi Alivi PETALING JAYA Doktor yang direkodkan kenyataan mereka kepada polis ...
Agong Tak Perkenan Kerajaan Batal Ordinan Darurat Kata Istana Negara

Agong Tak Perkenan Kerajaan Batal Ordinan Darurat Kata Istana Negara

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 226 hits
Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menzahirkan rasa dukacita dengan kenyataan yang dibuat di Parlimen pada Isnin bahawa kerajaan membatalkan semua Ordinan Darurat walhal ia belum lagi diperkenan baginda kata Datuk Penge...
Kredibiliti Pn Dipersoal Selepas Elak Soalan Mudah Ordinan Darurat Kata Penganalisis

Kredibiliti Pn Dipersoal Selepas Elak Soalan Mudah Ordinan Darurat Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 234 hits
Robin AugustinPETALING JAYA Kerajaan berdepan isu kredibiliti dan keabsahan yang timbul susulan enggan mendedahkan sama ada Yang di Pertuan Agong sudah memberi perkenan membabitkan pembatalan ordinan darurat menurut penganalisis Bercakap ke...
Aktiviti Prasekolah Lembaran Suku Kata Kv Kv Kv

Aktiviti Prasekolah Lembaran Suku Kata Kv Kv Kv

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 443 hits
Aktiviti Prasekolah Lembaran Suku Kata KV KV KV Bahan ini sesuai untuk dijadikan sebagai bahan bantu mengajar kepada kanak kanak membaca Selain daripada membaca suku kata bahan ini menyediakan pelbagai aktiviti seperti aktiviti menulis mewa...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Ciri Rumah Moden Dengan Tema Reka Bentuk Menawan Di Lumira Eka Heights

Disappointed

Bertanya Soalan Yang Betul Sangat Membantu Untuk Anda Berjaya Dalam Perniagaan

Serangan Seksuel Tentera Israel Komen Pas

Ambil Ubat Di Hospital Lagi Mudah Dengan Aplikasi Myubat

Memahami Perbedaan Antara Jam Kerja Bobot Kerja Dan Beban Kerja