K Jaan Pusat Disaran Bina Pengkalan Hadapan Laut Cina Selatan Ap K T Ganu




KUALA TERENGGANU,  2 Mei -  Ancaman keselamatan ke atas perairan Malaysia di Laut Cina Selatan yang semakin bertambah saban hari telah menjadikan sebuah Pengkalan Laut Hadapan suatu keperluan bagi tujuan memperkukuhkan kehadiran penguatkuasa (presence) dan mempercepatkan respon tindakan (rapid deployment). Ahli Parlimen Kuala Terengganu,  Haji Ahmad Amzad Hashim berkata,  hal ini ditambah lagi dengan pencerobohan besar-besaran oleh warga asing dalam kawasan Zon Ekonomi Ekslusif (ZEE) negara seperti yang dibuktikan dengan tangkapan enam bot nelayan Vietnam termasuk 64 tekong dan awak-awak oleh pihak Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) melalui Kapal Maritim (KM) Pekan minggu lalu.
Menurut beliau untuk memastikan kos yang efisyen, Kerajaan Persekutuan sewajarnya bekerjasama dengan Petronas bagi membina Pengkalan Hadapan Laut secara perkongsian dan gunasama untuk agensi seperti APMM dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM). 
Katanya, model pembinaan Pengkalan Laut Tun Sharifah Rodziah di Timur Sabah oleh Petronas, boleh digunakan untuk pembinaan Pengkalan Laut Cina Selatan. 
"Mengikut Laporan, unjuran Aktiviti Petronas 2019-2021, Petronas akan menyahtaraan atau "decomissioning" beberapa pelantar minyak milik mereka. 
"Adalah lebih baik jika Petronas dapat mengenalpasti pelantar yang sesuai dan mengubahsuai menjadi Pengkalan Hadapan Laut untuk menjaga keselamatan Pantai Timur Malaysia, " katanya. 
Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan media hari ini.
Mengulas lanjut beliau berkata,  Kerajaan Persekutuan juga boleh bekerjasama dengan syarikat-syarikat pengeluar minyak yang lain untuk menambah baik aset kawalan keselamatan negara. 
"Cukuplah kejadian pencerobohan asing dalam perairan negara dan mengaut hasil mahsul negara ini berlaku secara berleluasa. 
"Langkah segera perlu dilakukan sekarang demi menjaga kedaulatan tanah tumpah negara kita ini, " tegas beliau. 
Sementara itu Haji Ahmad Amzad mengucapkan syabas dan syukur atas kejayaan KM Pekan yang sekali lagi telah berjaya menahan enam buah  bot vietnam di kedudukan 150 Batu Nautika Timur Laut Kuala Terengganu.
 Kali ini katanya, seramai 37 orang nelayan Vietnam ditahan sehari sebelum Hari Pekerja 1 Mei lalu. 
"Tahniah sekali lagi kepada APMM," katanya. 
Bagaimanapun ujarnya,  kejayaan ini tidak boleh menafikan keperluan Pengkalan Hadapan tersebut bahkan menguatkan lagi kepentingan mewujudkan 'platform' keselamatan berkenaan. 
"Tambahan lagi keselamatan pekerja pelantar minyak Malaysia   terancam ekoran kecenderungan nelayan asing, menangkap ikan berhampiran pelantar minyak. 
"Malah, ingatan kita masih segar dengan kejadian rampasan kapal tangki Orkim Harmony yang hilang dalam perairan negara pada tahun 2015 dan dijumpai di perairan Kemboja, 210 Batu Nautika daripada Pulau Redang," jelasnya. (teganukita.net)
 Haji Amzad (kanan) menyertai program Jom Shopping Raya bersama Anak- Anak Yatim Gong Tok Nasek  di sebuah pusat membeli belah di Gong Kapas Kuala Terengganu semalam. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/05/kjaan-pusat-disaran-bina-pengkalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
200 Nelayan Pantai Di Changkat Seberang Perai Selatan Terjejas Laut Dan Sungai Tercemar

200 Nelayan Pantai Di Changkat Seberang Perai Selatan Terjejas Laut Dan Sungai Tercemar

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 387 hits
Lebih 200 nelayan pantai di Changkat Seberang Perai Selatan di sini terjejas sumber pendapatan mereka berikutan masalah pencemaran sungai dan laut yang semakin serius di kawasan itu Kejadian itu yang sudah berlarutan sejak lebih 10 tahun la...
Sejarah Kapal Kontena Sebagai Pengangkutan Penting Di Laut

Sejarah Kapal Kontena Sebagai Pengangkutan Penting Di Laut

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 659 hits
Kapal kontena adalah kapal dagang atau kapal kargo yang boleh dimuatkan dengan kontena dalam teknik yang dikenali sebagai pengkontenaan dan merupakan salah satu alat penting dalam pengangkutan di laut CMA CGM Antoine de Saint Exupery Kapal ...
Putrajaya Tak Pernah Lulus Projek Tambak Laut Pulau Pinang

Putrajaya Tak Pernah Lulus Projek Tambak Laut Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 400 hits
Kerajaan persekutuan menafikan meluluskan projek tambak laut 3 pulau di selatan Pulau Pinang sebaliknya Majlis Perancang Fizikal Negara dalam mesyuarat semalam hanya menasihatkan kerajaan negeri mengenai perkara itu Menteri Wilayah Persekut...
Sultan Ibrahim Mahu Pihak Berkuasa Tingkatkan Rondaan Di Laut

Sultan Ibrahim Mahu Pihak Berkuasa Tingkatkan Rondaan Di Laut

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 252 hits
Sultan Ibrahim Sultan IskandarJOHOR BAHRU Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar hari ini menitahkan pihak berkuasa agar mempertingkat serta memperketatkan rondaan di sekitar perairan Johor bagi mengelakkan pembuangan sisa min...
Benarkah Tidak Boleh Mencampurkan Antara Makanan Darat Dan Laut

Benarkah Tidak Boleh Mencampurkan Antara Makanan Darat Dan Laut

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 430 hits
Sejak daripada zaman sekolah saya kerap mendengar larangan mencampurkan hidangan lauk dan darat apabila makan Ikan tak boleh campur dengan daging Ikan tak boleh makan dengan susu Ikan bilis tak boleh makan dengan telur Malah larangan ini di...
Jom Jenjalan Pasar Segar Pendas Laut

Jom Jenjalan Pasar Segar Pendas Laut

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 1429 hits
Jom Jenjalan Pasar Segar Pendas Laut Dari semalam mama asyik dok ajak ke sini Boleh la Dalam 8 30 pagi kami gerak ke Pendas Laut Sampai pun masih awal Ikan tak turun lagi Biasanya jam 9 baru turun So Gi minum jap kat Restoran Tanjong Nelaya...
Ph Kalah Jika Hilang Sokongan Melayu Cina Kata Pm

Ph Kalah Jika Hilang Sokongan Melayu Cina Kata Pm

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 207 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan tiada apa yang perlu ditakuti dengan Statut Rom yang telah diputar belit sehinggakan kerajaan membuat keputusan berpatah balik Foto oleh Shafwan ZaidonPUTRAJAYA 8 Mei Pakatan Harapan memerlukan sokongan se...
No Racist Feri Rosak Waktu Berbuka Makcik Pemuda Cina Hulur Makanan Bagi Muslim

No Racist Feri Rosak Waktu Berbuka Makcik Pemuda Cina Hulur Makanan Bagi Muslim

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 339 hits
No Racist Feri rosak waktu berbuka makcik pemuda Cina hulur makanan bagi Muslim Dalam konteks hidup bermasyarakat seseorang individu perlu menunjukkan sikap saling bertolak ansur dan menghormati antara satu sama lain Begitu yang diamalkan d...
Informasi Kem Kewangan Adalah Cina Apa Cina Bodoh

Informasi Kem Kewangan Adalah Cina Apa Cina Bodoh

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 223 hits
Terlalu ramai orang bodoh di sekeliling Tun DaimKUALA LUMPUR 6 Mei Ramai terpengaruh dengan isu berkaitan agama dan perkauman yang dimanipulasikan oleh pembangkang untuk menjatuhkan Kerajaan Pakatan Harapan Pengerusi Majlis Penasihat Keraja...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi