Jumlah Jangkitan Jauh Lebih Tinggi







TADI aku RAMAL dlm seminggu lagi akan jadi 15,000 kes sehari. Tapi Pakar Virology kata skrg mungkin jauh lebih tinggi dari yg dilaporkan. Mungkin sudah 30,000 kes sehari.

Tak pastilah sehingga ke tahap mana #KERAjaanPNGagalini mahu mempertahankan kuasa dgn NYAWA Rakyat jadi taruhan?? Tiada sedikit pun "empathy" dan kesedaran bahawa dgn keberadaan mereka di situ akan lebih byk menyusahkan Rakyat dan menyebabkan nyawa melayang.

Kita pun tak tahu samada yg patut memanggil Abah Kau membuktikan dia masih ada Majoriti perlukah melakukan perkara tersebut? Ia masih jadi keresahan dan tandatanya bagi Rakyat.

Atau adakah sidang Parlimen ini adalah medannya utk menolak PD2021 sebagai menzahirkan hilangnya sokongan Ahli-ahli Dewan Rakyat kpd Abah Kau dan #PNCirit?? Sbb TAK MUNGKIN VoC mahupun VoNC akan berlaku selagi mana wujud Speaker Tong Pecah dan Menteri Lebai #PNderhakaKakiTaichi

Sama-samalah kita tunggu.

Wallahualam.

- Zus Din

09 Julai 2021

******************************

Kes positif Covid-19 boleh mencecah hingga 30,000 orang - Pakar Virologi

Raja Noraina Raja Rahim

[email protected]

Kuala Lumpur: Peningkatan kes harian Covid-19 dan jumlah kematian ketika ini menggambarkan situasi sebenar pandemik itu di negara ini.

Pakar Virologi Universiti Malaya (UM) Prof Dr Sazaly Abu Bakar berkata, jumlah individu positif Covid-19 mungkin lebih tinggi daripada yang dilaporkan dan mungkin boleh mencecah sehingga 30,000 orang.

"Sebenarnya, jumlah jangkitan dalam komuniti adalah lebih tinggi iaitu purata antara tiga hingga empat kali ganda daripada kadar kes semasa ketika ini.

"Maknanya, kes positif masih banyak di luar sana yang tidak dilaporkan, sama ada daripada mereka yang tiada gejala atau tidak pergi buat ujian," katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Beliau berkata, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan juga tidak berkesan mengawal penularan dan menurunkan kes kerana masih berlakunya pergerakan.

"PKP yang dilakukan agak longgar kerana membenarkan pergerakan contohnya ke tempat kerja. Virus ini akan menular selagi manusia bergerak.

"Penularan jangkitan adalah mengikut jaringan sosial iaitu seorang individu dijangkiti ke tempat kerja dan pulang ke rumah bersama ahli keluarga. Ahli keluarga pula ke tempat kerja masing-masing dan menjangkiti rakan sekerja," katanya.

Justeru, katanya, majikan perlu bertanggungjawab menyediakan prasarana selamat di tempat kerja antaranya sistem pengudaraan yang baik, penjarakan fizikal dan mewajibkan saringan kepada kakitangan.

Selain itu, Dr Sazaly berkata, adalah lebih baik jika ujian saringan menggunakan RTK Antigen (RTK-Ag) dilakukan secara menyeluruh melalui pembabitan klinik swasta dan farmasi seluruh negara.

Katanya, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ketika ini hanya melaksanakan saringan bersasar iaitu menumpukan kepada kawasan berlaku jangkitan dan kontak rapat kes positif.

Beliau berkata, langkah mendemokrasikan pengesanan itu akan membantu mengesan lebih ramai individu yang dijangkiti Covid-19 dan mengawal penularan jangkitan dalam komuniti.

Menurutnya, pemberian vaksin juga perlu dipercepatkan kepada semua rakyat di negara ini terutama golongan berusia 50 tahun ke atas.

Semalam, kadar kebolehjangkitan (R-naught) Covid-19 kembali menunjukkan trend peningkatan apabila merekodkan 1.09 berbanding 1.07 pada hari sebelumnya.

https://www.hmetro.com.my/.../kes-positif-covid-19-boleh...

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/jumlah-jangkitan-jauh-lebih-tinggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rm2 Juta Jauh Lebih Banyak Dari Had Perbelanjaan P Raya C4

Rm2 Juta Jauh Lebih Banyak Dari Had Perbelanjaan P Raya C4

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 208 hits
malaysiakini comDiterbitkan 16 Jul 2021 12 51 pmDikemaskini 12 54 pmKumpulan antirasuah C4 membangkitkan isu berkaitan sumbangan politik untuk pilihan raya kecil bernilai RM2 juta yang diterima oleh bekas menteri Umno Tengku Adnan Tengku Ma...
Tahukah Anda Kadar Vaksinasi Malaysia Lebih Tinggi Daripada Uk

Tahukah Anda Kadar Vaksinasi Malaysia Lebih Tinggi Daripada Uk

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 207 hits
11 JULAI Kadar purata vaksinasi COVID 19 harian negara dilaporkan kedua terbaik selepas Singapura dalam kalangan sembilan negara tersenarai Perkara itu didedahkan oleh Our World in Data yang dikelolakan Oxford Martin School University of Ox...
Ethereum Berhampiran Zon Permintaan Kedudukan Lebih Tinggi

Ethereum Berhampiran Zon Permintaan Kedudukan Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 176 hits
Ethereum turun lagi dan kini diperdagangkan berhampiran zon sokongan utama dan kritikal Secara teknikal ia telah membentuk corak Falling Wedge yang kecil tetapi pembentukan ini masih belum dapat disahkan jadi kecenderungan kekal menurun Har...
Euraud Berada Di Atas Sokongan Trendline Menaik Melantun Lebih Jauh

Euraud Berada Di Atas Sokongan Trendline Menaik Melantun Lebih Jauh

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 236 hits
EURAUD berada di atas sokongan garis arah aliran menaik Dengan indikator teknikal yang menunjukkan ruang untuk kenaikan lebih jauh kenaikan lebih jauh di atas sokongan pertama kami di 1 58455 ke arah rintangan pertama kami di 1 59003 mungki...
Covid 19 Kadar Kematian Tinggi Jadi Petanda Tahap Jangkitan

Covid 19 Kadar Kematian Tinggi Jadi Petanda Tahap Jangkitan

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 272 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia seharusnya memikirkan cara yang lebih berkesan untuk melawan pandemik Covid 19 di negara ini Mantan Timbalan Menteri Keshatan Dr Lee Boon Chye berkata selepas hampir sebulan lockdown berkuatkuasa tiada tanda t...
Covid 19 Jangkitan Baharu 6 387 Selangor Kekal Catat Jumlah Kes Harian Tertinggi

Covid 19 Jangkitan Baharu 6 387 Selangor Kekal Catat Jumlah Kes Harian Tertinggi

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 258 hits
Malaysia merekodkan 6 387 kes baharu Covid 19 pada Isnin Gambar hiasan PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan hari ini melaporkan 6 387 kes Covid 19 Dalam catatan di Facebook Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata jumlah kumulati...
Berbanding Bersatu Ahli2 Parlimen Yang Berkumpul Di Jln Bellamy Jauh Lebih Bahaya Kepada Masa Depan Umno

Berbanding Bersatu Ahli2 Parlimen Yang Berkumpul Di Jln Bellamy Jauh Lebih Bahaya Kepada Masa Depan Umno

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 170 hits
Perhimpunan Agung UMNO atau PAU2020 pada Mac lalu telah memuktamadkan ketetapan tidak akan bekerjasama dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang Ia sekaligus bermakna UMNO tidak akan bersama dengan PN walaupun ketika ini mereka merupakan sebah...
Konon Nak Kumpul Duit Raya Anak Jadi Banyak Sudahnya Tak Perasan Letak Di Mana Lebih Baik Simpan Cara Bijak

Konon Nak Kumpul Duit Raya Anak Jadi Banyak Sudahnya Tak Perasan Letak Di Mana Lebih Baik Simpan Cara Bijak

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 305 hits
Situasi semacam ini selalu berlaku pada kita Konon nak simpan duit raya anak supaya jadi banyak dahulu dan kemudiannya baru nak menyimpan di bank sudahnya duit raya anak hilang tanpa dikesan Malah tak perasan letak di mana Paling dikesalkan...
Ketika Pn Hadapi Lebih Tekanan Pemberontak Dalam Bn Tiada Pilihan

Ketika Pn Hadapi Lebih Tekanan Pemberontak Dalam Bn Tiada Pilihan

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 171 hits
Robin AugustinPETALING JAYA Ahli Parlimen Barisan Nasional yang mesra dengan kerajaan pimpinan Perikatan Nasional tidak mempunyai banyak pilihan selain akur terhadap parti yang mahu menarik sokongan terhadap pentadbiran Perdana Menteri Muhy...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku