Covid 19 Kadar Kematian Tinggi Jadi Petanda Tahap Jangkitan



Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) seharusnya memikirkan cara yang lebih berkesan untuk melawan pandemik Covid 19 di negara ini.
Mantan Timbalan Menteri Keshatan, Dr Lee Boon Chye berkata, selepas hampir sebulan lockdown berkuatkuasa tiada tanda-tanda paras jangkitan Covid boleh diturunkan ke bawah 4,000 kes sehari. Oleh itu, pendekatan baharu dengan data sains yang lengkap harus digunakan bagi meneliti pola serangan Covid.
Katanya, ujian saringan besar-besaran sahaja tanpa tindakan susulan yang tepat tidak akan dapat mengawal wabak tersebut.
“Mungkin (dalam hal ini) angka kematian adalah gambaran pandemik yang lebih baik berbanding dengan jumlah kes yang disahkan.
“Jumlah kematian per juta penduduk di Malaysia masih lebih rendah daripada India, walaupun Malaysia mengklasifikasikan setiap kematian dengan ujian positif Covid-19 sebagai kematian Covid, tanpa mengira kehadiran penyakit-penyakit lain (ditubuh pesakit) sebagai punca. Ini secara semula jadi memberikan data yang lebih tepat mengenai kematian Covid 19, berbanding praktik di India.
“Namun analisis data tanpa memahami dinamika pandemik yang mendasari dan bagaimana penyebaran virus Covid adalah seperti “bertempur di atas kertas” (peribahasa Cina),” katanya dalam satu kenyataan.
Kata Jurucakap Parlimen KEADILAN untuk Kesihatan itu lagi, statistik kematian Covid di Malaysia sebenarnya membimbangkan. Situasi di India hampir mencapai puncak dan berlaku penurunan. Sedangkan di Malaysia, katanya kematian harian akibat Covid masih berkisar sekitar 80 -100 kes walaupun hampir 6 bulan terkunci dan Pengisytiharan Darurat sejak Januari 2021.
“Angka kematian di Malaysia juga meningkat dari sekitar 0.4% pada awal wabak menjadi 0.7% sekarang. Dengan peningkatan bilangan BID (kematian-kematian) disebabkan oleh Covid ini kelihatan gambaran buruknya penularan dalam komuniti.
“Kematian yang lebih tinggi daripada biasa adalah petunjuk lebih banyak kes positif dalam masyarakat yang tidak dilaporkan dan bukan dalam statistik rasmi.
“Adakah kadar positif tinggi sejajar dengan penularan komuniti yang lebih tinggi? Mungkin tidak. Namun penilaian keparahan jangkitan di kalangan penduduk dapat dilakukan dengan proses saringan biasa, atau pengawasan antibodi. Adakah KKM mempunyai hasil tinjauan ini? Hasil tinjauan ini jika ada mesti disebarkan kepada umum,” kataya lagi.
Bagi Ahli Parlimen Gopeng itu, sekiranya sistem kesihatan negara dapat mengenal pasti, menguji dan mengasingkan setiap kontak dekat pesakit Covid dalam tempoh 48 jam, setiap wabak dapat dikendalikan.
Kata beliau, kegagalan untuk melakukannya akan menyebabkan virus menular ke generasi ke-3, ke-4 dan lebih banyak. Fakta bahawa 80% kes baru yang ada, bersifat sporadis adalah petunjuk bahawa mekanisme penelusuran kontak hampir runtuh.
“Ke depan, vaksinasi adalah kunci untuk kawalan pandemik. Namun, sehingga semua orang divaksinasi, populasi yang tidak divaksinasi masih perlu dilindungi dari wabak yang terus berlanjutan disumbangkan oleh penularan masyarakat yang ada di kalangan populasi yang divaksinasi dan tidak divaksinasi, serta kes yang diimport (jika sempadan negara dibuka).
“Langkah-langkah standard (meskipun setelah divaksinasi) masih perlu dilakukan, seperti penelusuran kontak, pengujian massa di kawasan dengan wabak dan SOP yang jelas dan konsisten. Langkah-langkah ini mesti dilaksanakan selama 1-2 tahun lagi,” katanya
Selain itu, Dr Lee juga mempersoalkan mengapakah kerajaan PN membuka tambahan 18,000 guru baharu di bawah Kementerian Pendidikan, sedangkan tidak membuka pengambilan serupa untuk sektor kesihatan awam dan kawalan pandemi secepat mungkin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32427

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 57 Kematian Hari Ini Jumlah Kumulatif Kes Lepasi 5 000

Covid 19 57 Kematian Hari Ini Jumlah Kumulatif Kes Lepasi 5 000

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 214 hits
Jumlah kes aktif di seluruh negara kini adalah 61 812 KUALA LUMPUR Sebanyak 57 kematian COVID 19 dilaporkan hari ini menjadikan jumlah kumulatif kematian akibat pandemik berkenaan di Malaysia mencecah 5 001 orang atau 0 68 peratus daripada ...
Rusia Lapor Kematian Tertinggi Akibat Covid 19 Tiga Hari Berturut Turut

Rusia Lapor Kematian Tertinggi Akibat Covid 19 Tiga Hari Berturut Turut

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 245 hits
Rusia lapor kematian tertinggi akibat Covid 19 tiga hari berturut turut Dikemas kini 7 jam yang lalu Diterbitkan pada 1 Jul 2
Kes Jangkitan Baharu Covid 19 Di Indonesia Naik 500 Peratus

Kes Jangkitan Baharu Covid 19 Di Indonesia Naik 500 Peratus

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 171 hits
Kes jangkitan baharu Covid 19 di Indonesia naik 500 peratus Desakan supaya kerajaan melaksanakan sekatan lebih ketat terus disuarakan rakyat Indonesia ketika kes jangkitan Covid 19 direkodkan meningkat sehingga 500 peratus dalam tempoh sebu...
Kasus Covid 19 Melonjak Tinggi Politikus Pkb Minta Tunda Manuver Pilpres 2024

Kasus Covid 19 Melonjak Tinggi Politikus Pkb Minta Tunda Manuver Pilpres 2024

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 205 hits
Luqman mengatakan PKB merasa tidak elok jika bicara Pilpres di tengah kasus Covid 19 melonjak tinggi
Ivermectin Tingkat Imuniti Badan Halang Jangkitan Covid 19

Ivermectin Tingkat Imuniti Badan Halang Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 163 hits
Ivermectin tingkat imuniti badan halang jangkitan Covid 19 Benarkan penggunaan Ivermectin tingkat imuniti badan halang jangkitan Covid 19 Gabungan pertubuhan pertubuhan bukan kerajaan berkaitan kesihatan menggesa kerajaan menggunakan darura...
Covid 19 Kes Kematian Sebelum Tiba Di Hospital Naik Di 3 Negeri

Covid 19 Kes Kematian Sebelum Tiba Di Hospital Naik Di 3 Negeri

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 182 hits
AGENDA DAILY Kes kematian sebelum tiba ke hospital di tiga negeri meningkat Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis Kebangsaan mendapati kes kematian sebelum tiba ke hospital yang berkaitan jangkitan Covid 19 meningkat tujuh kali ganda ...
Bercakap Jujurlah Tentang Vaksin Kenapa Ada Kematian Jururawat Muda Yang Lengkap Divaksin Akibat Covid 19

Bercakap Jujurlah Tentang Vaksin Kenapa Ada Kematian Jururawat Muda Yang Lengkap Divaksin Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 171 hits
June 15 2021 1 Aku bukan lah gerombolan anti Vaksin Apalagi pengikut Teori Dajjal Illuminati dan Akhir Zaman sebagaimana ceramah para Ustaz tentang Vaksin dan Covid 19 Tetapi aku menilai semua situasi dan dapatan tentang Vaksin dari laporan...
Pasangan Mata Wang Usd Cad Mensasarkan Tahap Tinggi Baru

Pasangan Mata Wang Usd Cad Mensasarkan Tahap Tinggi Baru

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 141 hits
Pasangan mata wang USD CAD meningkat selepas FOMC dan kini berada pada tahap 1 2294 Pasangan ini akhirnya mengalami pembalikan kenaikan harga selepas bergerak ke arah sisi dalam julat kecil Anda mengetahuinya dari analisis saya bahawa tahap...
Lelaki Positif Covid 19 Bunuh Diri Selepas Sebulan Kematian Isteri

Lelaki Positif Covid 19 Bunuh Diri Selepas Sebulan Kematian Isteri

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 332 hits
Lelaki positif Covid 19 bunuh diri selepas sebulan kematian isteri Lelaki jatuh dari tingkat 15 sebulan selepas isteri meninggal akibat Covid 19 Seorang pemandu lori yang disahkan positif Covid 19 ditemui maut sebulan selepas isterinya meni...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global