Jual Mykad Pasukan Pembelaan Bantah Pindah Kes Ke Mahkamah Tinggi


Pasukan pembelaan bagi kes enam individu termasuk seorang Penolong Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Pulau Pinang yang berdepan 32 pertuduhan berhubung pengeluaran secara tidak sah sijil kelahiran serta kad pengenalan dan menjual kepada warga asing, hari ini membantah cadangan agar kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.
Peguam Mohd Hisham Nazir yang mewakili Penolong Pengarah JPN Pulau Pinang Mohd Faizul Arifin, 34, meminta kes tersebut dikekalkan di Mahkamah Sesyen selepas Timbalan Pendakwa Raya Yusaini Amer Abdul Karim memohon kes di bawah Seksyen 26E Akta Antipemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran 2007 supaya kes itu dipindahkan ke mahkamah tinggi.

Loading… “Pihak peguam ingin mengemukakan bantahan terhadap permohonan pihak Timbalan Pendakwa Raya yang memohon kes ini dipindahkan ke Mahkamah Tinggi. 
“Pihak kami memohon mahkamah membenarkan bantahan ini dan memohon suatu tarikh untuk pendengaran hujahan berhubung bantahan ini,” kata Mohd Hisham.
Permohonan untuk memindahkan kes tersebut ke Mahkamah Tinggi itu dibuat Yusaini Amer yang juga Pengarah Pendakwaan Negeri Pulau Pinang semasa kes itu disebut hari ini di hadapan Hakim Norsalha Hamzah dan Hakim Mazdi Abdul Hamid.
Sementara itu peguam Ranjit Singh Dhillon yang mewakili Chien Guan Chai,36, dan Mohd Faizal Tan Abdullah,66, berkata kesemua pihak pembelaan sebulat suara untuk membantah permohonan itu dan mahu kes anak guam mereka terus dibicarakan di Mahkamah Sesyen.
Mahkamah kemudian menetapkan 26 dan 27 Sept ini bagi mendengar hujahan bantahan kepada permohonan tersebut.
Bagi kes di bawah Seksyen 466 Kanun Keseksaan dan di bawah Peraturan 25(1)(i) Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990 yang dihadapi kesemua tertuduh, mahkamah turut menetapkan 26 dan 27 Sept ini untuk sebutan semula kes.
Pada prosiding hari ini peguam Sukhindarpal Singh turut memaklumkan kepada mahkamah untuk menarik diri daripada mewakili tertuduh Mohd Faizul dan digantikan oleh peguam Mohd Hisham.
Sementara itu Peguam RSN Rayer yang mewakili Lai Chin Wah turut memohon kepada mahkamah untuk membenarkan anak guamnya membuat laporan polis selepas mendakwa dipukul, diludah dan dipaksa menandatangani dokumen yang tidak diketahui kandungannya ketika dalam tahanan polis.
Hakim Norsalha kemudian membenarkan permohonan peguam tertuduh.
Pada 12 Sept lalu Mohd Faizul, bersama empat lelaki Loh Chan Cheong, 34; Chien Guan Chai, 36; Yap Cheng Wah, 43, dan Mohd Faizal Tan Abdullah, 66, masing-masing didakwa atas dua pertuduhan utama mengikut Seksyen 26E Akta Antipemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran 2007 manakala ahli perniagaan Lai Chin Wah, 56, dituduh atas tiga pertuduhan utama mengikut seksyen yang sama.
Tiada pengakuan direkodkan daripada kesemua tertuduh pada masa itu dan pengakuan mereka akan direkodkan di Mahkamah Tinggi.
Mohd Faizul turut didakwa atas empat pertuduhan memalsukan sijil kelahiran dan kad pengenalan serta lima pertuduhan mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing.
Lai, Loh dan Yap juga masing-masing dituduh atas dua pertuduhan memalsukan sijil kelahiran dan kad pengenalan serta bersubahat dengan Mohd Faizul bagi tujuan pemalsuan dokumen itu manakala Chien berdepan empat pertuduhan sama.
Bagi dua pertuduhan utama, Mohd Faizul didakwa membuat dokumen pengenalan diri fraud iaitu sijil kelahiran dan kad pengenalan atas nama Ewe Chor Beng bagi maksud memudahkan suatu perbuatan penyeludupan migran di Ibu Pejabat JPN Negeri Pulau Pinang Bangunan Persekutuan, Jalan Anson, di Pulau Pinang antara bulan Januari hingga Februari 2019.
Loh, Chien, Yang dan Mohd Faizal Tan masing-masing didakwa atas dua pertuduhan utama menjual sijil kelahiran dan kad pengenalan atas nama Ewe Chor Beng di sekitar kawasan George Town pada tempoh yang sama.
Lai pula didakwa atas tiga pertuduhan utama menjual sijil kelahiran, kad pengenalan dan pasport atas nama Ewe Chor Beng di sekitar kawasan George Town antara Januari hingga Mac 2019.
Untuk kesemua pertuduhan itu, mereka masing-masing didakwa mengikut Seksyen 26E Akta Antipemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran 2007 (Akta 670) yang memperuntukkan hukuman penjara minimum tujuh tahun dan tidak melebihi 15 tahun dan boleh dikenakan denda tidak kurang RM50,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.
Sementara itu, Mohd Faizul turut mengaku tidak bersalah atas empat pertuduhan memalsukan sijil kelahiran dan kad pengenalan masing-masing atas nama Ewe Chor Beng dan Tan Xiu Xiu di Ibu Pejabat JPN Negeri Pulau Pinang Bangunan Persekutuan, Jalan Anson, di sini antara bulan Januari hingga Mei 2019.
Lai, Loh dan Yap juga mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan memalsukan sijil kelahiran dan kad pengenalan atas nama Ewe Chor Beng serta bersubahat dengan Mohd Faizul bagi tujuan pemalsuan dokumen itu di tempat yang sama antara Januari hingga Februari 2019.
Chien pula mengaku tidak bersalah atas empat pertuduhan memalsukan sijil kelahiran dan kad pengenalan masing-masing atas nama Ewe Chor Beng dan Tan Xiu Xiu serta bersubahat dengan Mohd Faizul bagi tujuan pemalsuan dokumen itu di tempat yang sama antara Januari hingga Mei 2019.
Bagi kesemua pertuduhan itu, kesemua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 466 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum tujuh tahun dan denda.
Selain itu Mohd Faizul turut mengaku tidak bersalah atas lima pertuduhan di bawah Peraturan 25(1)(i) Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990 kerana mengeluarkan kad pengenalan atas nama Tan Xiu Xiu, Lim Hock Eng, Ewe Chor Beng, Yang Xiaohong dan Pheh Jin Leong di Ibu Pejabat JPN Negeri Pulau Pinang Bangunan Persekutuan, Jalan Anson, di sini antara 20 Sept 2018 hingga 3 Mei 2019.
Bagi kesemua pertuduhan itu, jika disabitkan kesalahan kesemua tertuduh boleh dihukum penjara maksimum tiga tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2019/09/jual-mykad-pasukan-pembelaan-bantah-pindah-kes-ke-mahkamah-tinggi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Rayer Bela Tertuduh Kes Sindiket Jual Mykad

Kenapa Rayer Bela Tertuduh Kes Sindiket Jual Mykad

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 288 hits
Tindakan Ahli Parlimen Jelutong RSN Rayer menjadi peguam membela salah seorang yang didakwa terlibat dengan sindiket penjualan MyKad mengecewakan Itu kata Exco Barisan Nasional Youth Volunteers Kebangsaan Mathis Sarawanan yang berpendapat t...
Kes Rasuah Ahmad Zahid Akan Difail Untuk Didengar Di Mahkamah Tinggi

Kes Rasuah Ahmad Zahid Akan Difail Untuk Didengar Di Mahkamah Tinggi

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 225 hits
Mahkamah Sesyen di Shah Alam hari ini diberitahu 40 pertuduhan menerima rasuah berhubung Sistem Visa Luar Negara yang dihadapi bekas Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi akan difailkan untuk didengar di Mahkamah Tinggi oleh pihak pem...
Terkini Sindiket Jual Mykad Kepada Warga Asing Seorang Penolong Pengarah Jpn P Pinang Akan Didakwa Di Mahkamah

Terkini Sindiket Jual Mykad Kepada Warga Asing Seorang Penolong Pengarah Jpn P Pinang Akan Didakwa Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 493 hits
BERNAMA sebentar tadi melaporkan seorang penolong pengarah Jabatan Pendaftaran Negara Pulau Pinang bakal didakwa esok di Mahkamah Sesyen berhubung dakwaan terlibat dalam sindiket penjualan MyKad kepada warga asing di negeri itu Perkara berk...
Isu Zakir Naik Diperbesarkan Kes Jual Mykad Diam Seribu Bahasa

Isu Zakir Naik Diperbesarkan Kes Jual Mykad Diam Seribu Bahasa

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 375 hits
Jangan bilis saja kena tindakan jerung yang menjadi dalang terselamatBANGI Pendakwah bebas Firdaus Wong Wai Hung hairan apabila pemimpin kerajaan Pakatan Harapan masih membisu dan diam seribu bahasa dalam isu sindiket penjualan kad pengenal...
Wakili Tertuduh Kes Jual Mykad Mic Desak Rayer Keluar Dap

Wakili Tertuduh Kes Jual Mykad Mic Desak Rayer Keluar Dap

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 279 hits
MIC negeri mendesak Ahli Parlimen DAP Jelutong RSN Rayer keluar daripada DAP dan menjadi wakil rakyat Bebas sekiranya mahu terus menjadi peguambela kepada salah seorang tertuduh dalam perbicaraan kes penjualan MyKad Pengerusi MIC negeri Dat...
Apa Jadi Kes Jual Mykad

Apa Jadi Kes Jual Mykad

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 368 hits
Jual MyKad kepada warga asing senjata DAP PRU15 kah BANGI Rakyat kesal dengan sikap kerajaan rasis Pakatan Harapan yang membisu dalam isu penjualan dokumen MyKad dan sijil kelahiran kepada warga asing baru baru ini Bukan itu sahaja rakyat j...
Pegawai Kanan Jpn Terlibat Sindiket Jual Mykad

Pegawai Kanan Jpn Terlibat Sindiket Jual Mykad

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 344 hits
Pegawai Kanan JPN Terlibat Sindiket Jual MyKad Apa sudah jadi dengan satu jabatan kerajaan yang begitu besar bagi negara kita ini Tidak salah rasanya boleh kita katakan bahawa pegawai ini adalah pengkhianat negara Pegawai Kanan JPN Terlibat...
Pengkhianat Negara Jual Mykad Kepada Warga Asing Dihukum Gantung

Pengkhianat Negara Jual Mykad Kepada Warga Asing Dihukum Gantung

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 255 hits
Isu penjualan MyKad kepada warga asing nampaknya telah berlaku sekian lama tanpa pengetahuan siapa siapa dan dilakukan dengan amat tidak bertanggungjawab oleh beberapa pihak Jadi hari ini Ohmedia tertarik dengan cadangan dari Pertubuhan Keb...
Jual Mykad Rasuah Makin Serius Bila Kerajaan Membisu

Jual Mykad Rasuah Makin Serius Bila Kerajaan Membisu

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 207 hits
Keselamatan negara di bawah pentadbiran PH semakin parah BerjasaBANGI Kerajaan Pakatan Harapan terbukti tidak serius dalam memenuhi manifesto mereka untuk menangani isu rasuah yang masih parah di era Malaysia Baharu Hal itu dibuktikan denga...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api