Jual Aset Th Dijual Ke Kementerian Kewangan Kerajaan Ph Suntik Rm19 Bilion Pulihkan Th






 
Tohmahan kononnya Kerajaan Pakatan Harapan (PH) menjual aset milik Tabung Haji (TH) kepada bukan Bumiputera dimainkan secara besar besaran dalam naratif kempen parti Melayu-Islam sejak pembubaran parlimen.





Bagi Timbalan Presiden KEADILAN Rafizi Ramli, propaganda tersebut sebaliknya hanya memperbodohkan minda Melayu kerana dokumen kerajaan menunjukkan aset TH yang dijual ke Kementerian Kewangan dan masih ada di bawah jagaan Menteri Kewangan sehingga kini sekiranya mahu diselidiki.





Sebaliknya kata beliau, TH memang telah menunjukkan kewangan negatif sejak pendedahan yang dilakukan oleh beliau pada 2016





"27 Januari 2016 saya dedahkan rizab TH negatif sejak Disember 2014.





"Februari 2016 TH mengaku secara rasmi bahawa rizabnya memang negatif. Februari 2016 juga saya dedahkan surat Bank Negara bahawa amalan TH membayar dividen dalam keadaan rizab tidak mencukupi melanggar akta.





"Kesemua analisis dan pendedahan saya mengenai kerugian dan penyelewengan TH ini ada 33 analisis kesemuanya," katanya dalam satu klip video.





Selepas PH menang pada 2018, kata Rafizi, kerajaan melantik PricewaterhouseCoopers (PWC) untuk menyiasat prestasi kewangan TH.





Katanya, sebanyak RM549 juta kerugian dalam pelaburan yang gagal dicatat. Sebahagian besar, dakwa Rafizi, kerana penyelewengan dan disembunyikan. Hal itu, katanya untuk membolehkan TH melaporkan keuntungan yang lebih tinggi bagi membayar dividen kepada penyimpan sedangkan keuntungan tidak wujud





Juga, katanya, keuntungan dari penjualan saham Bank Islam sebanyak RM533 juta seperti direkodkan hanyalah helah perakaunan untuk mencipta keuntungan yang tidak ada.





"RM436 juta keuntungan anak syarikat TH yang diisytiharkan sebagai dividen dan dibayar ke TH pula kekal tertunggak sehingga 30 September 2018.





"Ini bermakna TH merekodkan keuntungan anak syarikat dan ia mendapat pendapatan dari anak syarikat. Masalahnya dividen itu belum dibayar bermakna pendapatan RM436 juta itu sebenarnya belum ada," katanya.





Rafizi juga menekankan akta penubuhan TH tidak membenarkan dividen dibayar jika kewangan syarikat negatif. Maka kata beliau, Kerajaan PH terpaksa memindahkan pelaburan atau syarikat yang rugi ke Kementerian Kewangan bagi memboleh TH membayar dividen dengan mengekalkan syarikat untung.





"Mengikut Akta TH, jika rizab negatif TH tidak boleh membayar dividen kepada penabung. Apa nasib pakcik makcik di kampung yang duit simpanan mereka kekal mengecil kerana diguna menampung anak anak syarikat yang rugi ini? Sebab itu PH mengambil keputusan menyelamatkan TH.





"Semua aset yang rugi dijual kepada Kementerian Kewangan pada harga RM19.9 bilion. Nilai aset ini hanyalah RM10 bilion tetapi Kementerian Kewangan membayar RM19 bilion.





"Maksudnya ambil duit pembayar cukai untuk disuntik ke dalam TH supaya rizab positif dan tidak memikul biawak hidup," katanya lagi.





Sehubungan itu, Rafizi mahu Umno dan Pas tidak lagi memutar belit isu TH. Kemenangan pilihan raya memang idaman semua ahli politik, katanya, tetapi janganlah gunakan apa sahaja cara termasuk menabur fitnah untuk menang.

 

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/jual-aset-th-dijual-ke-kementerian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lawan Pembodohan Ph Jual Aset Negara Banyak

Lawan Pembodohan Ph Jual Aset Negara Banyak

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 132 hits
ASET NEGARA Pemimpin Parti yang baik dia memandaikan rakyat Bukan membodohkan Antara propaganda paling teruk digunakan ialah Kerajaan 22 bulan jual aset negara Mari kita lawan propaganda dengan fakta yang ada 1 Kerajaan 22 bulan banyak jual...
Rafizi Isytihar Harta Aset Bersih Hampir Rm19 Juta

Rafizi Isytihar Harta Aset Bersih Hampir Rm19 Juta

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 134 hits
Malaysiakini Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mengisytiharkan hartanya dengan nilai aset bersih sebanyak RM18 85 juta Pengisytiharan itu dibuat susulan syarat PKR supaya calonnya dalam pilihan raya umum 19 November ini berbuat demikian Ke...
Keluar Undi Jangan Pilih Ahli Politik Yang Tak Berguna Kerajaan Akan Stabil Teloq Ayam Pun Tak Boleh Jaga

Keluar Undi Jangan Pilih Ahli Politik Yang Tak Berguna Kerajaan Akan Stabil Teloq Ayam Pun Tak Boleh Jaga

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 139 hits
KABINET PERANG 1 Dulu masa Perang Dunia Kedua England punya Kabinet Perang Perdana Menterinya Winston Churchill lantik Menteri Kabinet dari kedua2 blok Blok Kerajaan dan Pembangkang 2 Tujuannnya ada 2 masa perang mereka perlukan the best br...
Khalid Tak Mengejutkan Hadi Dalang Guling Kerajaan Ph

Khalid Tak Mengejutkan Hadi Dalang Guling Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 183 hits
MalaysiakiniPengarah komunikasi Amanah Khalid Samad berkata dia tidak terkejut jika Presiden PAS Abdul Hadi Awang memulakan langkah menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan Saya tidak hairan jika Hadi adalah salah seorang dalang kerana ia memer...
Permohonan 1 Juta Batik Percuma Daripada Kerajaan Malaysia Cepat Dapatkan Dan Tebus Percuma

Permohonan 1 Juta Batik Percuma Daripada Kerajaan Malaysia Cepat Dapatkan Dan Tebus Percuma

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 159 hits
Permohonan 1 Juta Batik Percuma Daripada Kerajaan Malaysia Cepat dapatkan dan tebus PERCUMA Terkini jenama batik raifili baru sahaja melancarkan program 1 juta batik percuma kepada penjawat awam Pada tahun lepas telah disampaikan pada 3 Dis...
Pru 15 Untuk Bentuk Kerajaan Gabungan Terus Terang Itu Penting Nurul Izzah

Pru 15 Untuk Bentuk Kerajaan Gabungan Terus Terang Itu Penting Nurul Izzah

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 99 hits
satuberita myBy October 22 2022NAIB Presiden PKR Nurul Izzah Anwar tidak menolak kemungkinan terbentuknya kerajaan gabungan selepas Pilihan Raya Umum ke 15 nanti Namun bagi beliau parti parti yang akan membentuk kesepakatan untuk bekerjasam...
Hiburan Semakin Parah Hiburan Melampau Pu Syed Desak Kerajaan Sekat Kemasukan Selebriti Thailand

Hiburan Semakin Parah Hiburan Melampau Pu Syed Desak Kerajaan Sekat Kemasukan Selebriti Thailand

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 85 hits
PU Syed atau nama sebenarnya Syed Mohd Bakri Syed Ishak baru baru ini memuat naik hantaran di yang menggesa pihak kerajaan dan pihak berkuasa supaya menghalang selebriti terkenal Thailand daripada bertemu peminat menerusi Shooting Star Asia...
Hasrat Cikgu Fadli Kritik Kerajaan Atau Kritik Ketua Pentadbiran

Hasrat Cikgu Fadli Kritik Kerajaan Atau Kritik Ketua Pentadbiran

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 135 hits
Saya minta mana mana parti yang jadi kerajaan selepas ini tolong buang peraturan yang mana penjawat awam tak boleh mengkritik dasar dan kelemahan kerajaan Bukan kita nak minta mereka kutuk kerajaan Kita nak kebebasan bersuara untuk hal yang...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats