Keluar Undi Jangan Pilih Ahli Politik Yang Tak Berguna Kerajaan Akan Stabil Teloq Ayam Pun Tak Boleh Jaga


 
KABINET PERANG 

 

1. Dulu masa Perang Dunia Kedua, England punya Kabinet Perang. Perdana Menterinya, Winston Churchill lantik Menteri Kabinet dari kedua2 blok. Blok Kerajaan dan Pembangkang. 

 

2. Tujuannnya ada 2, masa perang, mereka perlukan “the best brains” yang ada. Jadi amat perlu lantik Menteri berkaliber, walaupun datang dari parti lawan. 

 

3. Tujuan kedua pula, Churchill nak kan stabiliti politik. Kalau dia dah letak parti lawan dalam Kabinet, sama2 chip in untuk negara, parti lawan nak hentam banyak pun tak boleh. Orang depa dalam tu. Nak kata apa. 

 

4. Sama juga dengan Indonesia. Presidennya punya otak yang sama. Masa menang pilihanraya Presiden baru-baru ini, Jokowi lantik lawannya jadi Menteri Pertahanan. Ramai terkejut. 

 

5. Kena ingat Menteri Pertahanan tu mengawal bala tentera Indonesia. Punya powerful. Bila-bila boleh rampas kuasa, tapi selamba Jokowi beri portfolio itu pada lawannya. 

 

6. Bukan itu saja, Jokowi lantik juga geng parti lawan lain dalam Kabinetnya. Makanya, politik Indonesia sekarang stabil sekali. Mereka fokus bangunkan negara sama2. Kurang sangat in fighting dalam negara. Orang2 Indonesia sekarang pun tenang-tenang saja. 

 

7. Punya baiknya pemerintahan Jokowi ini, banyak rakyat dah suruh Kerajaan pinda Perlembagaan. Bagi membolehkan Jokowi memerintah 3 penggal. 

 

8. Tapi itu cerita di Indonesia. Presidennya sudah berkuasa lama. Di Malaysia pula, satu penggal sampai 3 Perdana Menteri. 

 

9. Jatuh menjatuhkan sesama sendiri. Bukan oleh parti lawan sahaja, malah oleh parti sendiri. Pastu parti ni buat propaganda mereka hendak kan stabiliti? 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

 

10. Kerajaan yang stabil versi politikus yang dangkal, ialah bilamana mereka punya 2/3 majoriti. Takpun, mereka perlu kerusi paling dominan sekali. Dengan punya kuasa begitu, pada mereka, mereka boleh buat apa saja. Pihak lawan tak boleh buat apa. 

 

11. Kerajaan yang stabil versi Rakyat jelata, apabila politikus ini sama2 buat kerja. Sama2 betulkan dan bangunkan negara. Bukan bergaduh nak kuasa sahaja. Tapi bila naik tak pandai buat kerja. Menyusahkan kita lagi ada. 

 

12. Pada saya, at this juncture, amat bahaya kalau kita undi Kerajaan yang dominan dengan 2/3 majoriti. Pada mereka kononnya itulah stabiliti. Pada kita akan memudaratkan nanti. 

 

13. Ada parti yang terpalit teruk dengan rasuah dan salahguna kuasa. Ada juga blok yang punya isu minority control majority. Blok lagi satu, geng2nya tak kompeten pula. Makanya kalau serahkan mereka kuasa cukup dominan, dengan 2/3 majoriti, apa pun boleh terjadi pada negara. Tak baik untuk rakyat juga. 

 

14. Itu sebab saya dari awal dulu, promosikan konsep Kabinet Perang/ Kerajaan Perpaduan. Siapa pun naik jadi Perdana Menteri, tolonglah pertimbangkan. Lantik Menteri yang berkredibel walaupun dari parti lawan. Elakkan patron politik dan Menteri tangkap muat. 

 

15. Mulai tahun depan, kita perlu mula berperang. Bukan perang angkat senjata. Tapi perang menggunakan minda. Ekonomi dunia akan lebih menjunam. Recession makin menghampiri. Pemimpin kita kena fokus dan sedar diri. 

 

16. Perangnya mengadap apa yang datang dari luar. Bukan perang sesama sendiri. Kabinet Perang lah  jawapannya. Itulah makna stabiliti. Bukan versi 2/3 majoriti, yang Parti Keramat amat ingini. 

 

17. Tugas kita sebagai rakyat biasa, MESTI keluar mengundi. Deny them 2/3 majoriti. Undi calon bukan hanya undi parti. Kita kena angkat MP berkualiti. Agar bila habis PRU15, PM punya banyak pilihan nak lantik Menteri. Set2 berkualiti. 

 

18. Siapa pun Perdana Menteri selepas ini, pertimbangkanlah Kabinet Perang ini. Kena ingat tugas anda untuk menyelamatkan negara, bukan hanya menangkan parti. 

 

Salam hormat,

Liyana Marzuki

 

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/keluar-undi-jangan-pilih-ahli-politik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bn Boleh Menang 70 Kerusi Sahaja Kerajaan Stabil Apa

Bn Boleh Menang 70 Kerusi Sahaja Kerajaan Stabil Apa

papar berkaitan - pada 27/10/2022 - jumlah : 143 hits
Rakyat dinasihatkan tidak terpengaruh dengan kempen pilihan raya BN kononnya jika mengundi gabungan itu negara akan mendapat kerajaan yang stabil Timbalan Presiden KEADILAN Rafizi Ramli menolak ramalan separuh masak sedemikian Beliau yang m...
Jaga Ayam Dan Teloq Ayam Pun Hang Tak Tau Ada Angan Angan Hang Nak Kuasa Lulus Projek Tak Guna Punya Manusia

Jaga Ayam Dan Teloq Ayam Pun Hang Tak Tau Ada Angan Angan Hang Nak Kuasa Lulus Projek Tak Guna Punya Manusia

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 122 hits
Tak guna jadi TPM kalau tiada kuasa lulus projekJawatan timbalan perdana menteri untuk Sabah dan Sarawak yang dicadangkan itu perlu mempunyai kuasa untuk meluluskan projek pembangunan atau peruntukan tertentu Setiausaha Agung Gabungan Parti...
Kalau Boleh Jangan Normalisasikan Benda Ni Naim Danial

Kalau Boleh Jangan Normalisasikan Benda Ni Naim Danial

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 128 hits
Terima kasih buat kalian yang sudi menonton sudi LIKE sudi KOMEN dan sudi SUBSCRIBE ANDA JUGA BOLEH IKUTI BUDIEY DI Portal https www budiey com Instagram https instagram com budiey Twitter http twitter com budiey Facebook http
Ini Pekerjaan 10 Ahli Politik Malaysia Sebelum Masuk Bidang Politik Kerja Zahid Paling Tak Sangka

Ini Pekerjaan 10 Ahli Politik Malaysia Sebelum Masuk Bidang Politik Kerja Zahid Paling Tak Sangka

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 103 hits
Ini pekerjaan 10 ahli politik Malaysia sebelum masuk bidang politik kerja Zahid paling tak sangka Pernahkah anda terfikir apa yang dilakukan oleh Ahli politik sebelum mereka menceburi bidang politik Malaysia yang penuh dengan liku liku ini ...
Undi Bn Stabil Tengku Zafrul Salah Fakta

Undi Bn Stabil Tengku Zafrul Salah Fakta

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 107 hits
Undi BN stabil Tengku Zafrul salah faktaPosted By on October 19 2022 Ucapan poster boy Umno Selangor kononnya kerajaan Selangor dan Malaysia akan stabil sekiranya Umno menang dalam Pilihan Raya Umum ke 15 melalut dan mengarut Menurut Naib K...
Grup Whatsapp Kini Boleh Disertai Sehingga 1 024 Ahli

Grup Whatsapp Kini Boleh Disertai Sehingga 1 024 Ahli

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 142 hits
Beberapa bulan lepas WhatsApp telah memperkenalkan penambahan had baharu iaitu seramai 512 ahli dalam grup WhatsApp Ia merupakan gandaan daripada had sebelumnya iaitu 256 ahli suggest Pertama kali dikesan oleh WABetaInfo WhatsApp kini telah...
Ganasnya Dia Tu Pun Jangan Kata Orang Komeneh La Bagai Ini Apa Hal Pulak Nih Kisah Lama Orang Pun Boleh Cari Kan

Ganasnya Dia Tu Pun Jangan Kata Orang Komeneh La Bagai Ini Apa Hal Pulak Nih Kisah Lama Orang Pun Boleh Cari Kan

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 85 hits
Presiden PAS Abdul Hadi Awang merupakan naib presiden Kesatuan Ulama Antarabangsa yang didakwa oleh kerajaan Arab Saudi Emiriah Arab Bersatu Mesir dan Bahrin terbabit dengan aktiviti keganasan Gambar fail The Malaysian Insight 23 November 2...
Benarkan Pekerja Keluar Undi Kata Menteri Kepada Majikan

Benarkan Pekerja Keluar Undi Kata Menteri Kepada Majikan

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 162 hits
Benarkan pekerja keluar undi kata menteri kepada majikan Dikemas kini 32 minit yang lalu Diterbitkan pada 16 Oct 2022 6 58PM
Reinkarnasi Komunisme Jangan Lupakan Wajah Gelap Kerajaan Ph Selama 22 Bulan

Reinkarnasi Komunisme Jangan Lupakan Wajah Gelap Kerajaan Ph Selama 22 Bulan

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 153 hits
REINKARNASI KOMUNISME JANGAN LUPAKAN WAJAH GELAP KERAJAAN PH SELAMA 22 BULAN Oleh Dr Riduan Mohamad NorNasib tanahair ini tak seburuk seperti tanah seberang yang pernah Partai Komunis Indonesia berada disekeliling elit pemerintah sehingga b...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis