Juadah Ramadhan Di Hujung Jari E Kitchen Plats


Bulan ramadhan sinonim dengan bazaar ramadhan. namun disebabkan pandemik covid-19 yang melanda dunia masa kini, bazar ramadhan tidak boleh lagi beroperasi bagi melindung masyarakat daripada terkena jangkitan Covid-19 dan juga bagi memutuskan rangkaian Covid-19 itu sendiri.



Sehubungan dengan itu kerajaan negeri selangor mengambil inisiatif untuk membangunkan portal yang dapat membantu masyarakat selangor untuk menikmati hidangan juadah ramadhan sama seperti ramadhan tahun sebelum-sebelum ini di satu platform yang dinamakan Platform Selangor atau lebih dikenali dengan nama PLATS.








PLATS adalah platform e-bazar yang telah dilancarkan oleh Menteri Besar Selangor Incorporated (MBI) bagi menyediakan juadah Ramadan di seluruh Selangor. PLATS merupakan inisiatif kerajaan negeri dalam membantu peniaga bazaar Ramadan yang tidak dapat menjalankan aktiviti berniaga di kawasan terbuka ekoran daripada penutupan bazaar Ramadan di seluruh Malaysia pada tahun ini.





Dengan menggunakan konsep E-kitchen, PLATS berfungsi sebagai platform bagi pengumpulan pesanan tempahan sahaja. Tiada sebarang aktiviti memasak akan dijalankan melalui platform ini. Hanya pesanan dalam talian sahaja dibenarkan dan pastinya pembelian secara terus ( walk in ) juga sama sekali tidak dibenarkan.




Semua e-Kitchen yang berdaftar akan mematuhi jarak sosial yang telah ditetapkan kerajaan dan amalan kebersihan yang ketat sementara peniaga juga perlu mendapat suntikan pelalian tifoid seperti yang digariskan dalam Prosedur Operasi Standard(SOP) Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).







E-Kitchen PLATS beroperasi di 12 kawasan sekitar Selangor. Untuk pengetahuan pada masa ini  PLATS sudah mula beroperasi di Bangi, Shah Alam, Salak Tinggi, Semenyih, Bandar Utama dan Ampang.Untuk makluman anda akan ada lagi lokasi tambahan untuk E-kitchen ini.Pengumuman akan dibuat apabila PLATS beroperasi di lokasi-lokasi lain.




Segala makanan yang anda pesan di E-Kitchen PLATS akan dihantar oleh rakan penghantaran seperti Grab, Mr. Speedy, Zepto Express dan MatDespatch mengikut lokasi anda.

Kini anda diluar sana tidak perlu lagi risau untuk mendapat makanan juadah berbuka puasa yang pastinya terjamin kualiti dan kebersihannya. Tak perlu rasa takut makanan yang akan anda dapat itu tidak seperti yang disangkakan. Seperti kita sedia maklum terdapat banyak perkongsian di sosial media yang mengatakan tentang ada juadah yang mereka beli secara pesanan di whatsapp tidak seperti yang digambarkan.





Di  E-Kitchen PLATS setiap peniaga akan memastikan makanan yang dijual mengikut apa yang telah  di iklankan. Sekiranya anda mendapat pesanan seperti yang tidak sama seperti yang dijual,anda boleh membuat laporan kerana peniaga semua telah berdaftar dan pihak pengurusan E-Kitchen PLATS akan menjalankan tugas mereka untuk membuat siasatan dan mengambil tindakan.

Berbeza jika anda membuat pesanan melalui individu yang menjual di whatsapp mahupun laman sosial lain. Tiada jaminan untuk segala pembelian anda. Jadi adalah lebih baik sekiranya anda membeli dengan peniaga-peniaga yang berdaftar dan juga yang pastinya peniaga yang mengikut SOP kementerian kesihatan malaysia.


Antara makanan yang anda boleh dapati di E-Kitchen PLATS adalah seperti ayam percik, kambing, murtabak, nasi kerbau, cendol, air asam boi, nasi lemak,karipap , aneka kuih muih,bubur caca, bubur jagung dan banyak lagi.


air kedondong asam boi
Ayam penyet
Bubur chacha
Bubur jagung
Cendol
kari kambing
Karipap
Aneka kuih muih
Lamb
Murtabak
Nasi kerabu
Nasi lemak


Ini antara juadah yang ada di E-Kitchen PLATS. Ada banyak lagi yang ada, anda boleh layari sendiri https://www.plats.com.my/








Lokasi E-Kitchen PLATS
Berikut Cik iena kongsikan antara lokasi-lokasi yang terdapat di  E-Kitchen PLATS Untuk maklumat yang lebih lanjut serta tambahan lokasi sila layari https://www.plats.com.my/


1. Untuk Warga Bangi

e - Kitchen Seksyen 7 Bangie-Kitchen Jalan 7/7C Bangie-Kitchen Bangi Golf Resort


2. Untuk Warga Shah Alam
e-Kitchen Seksyen 14 Shah Alame-Kitchen Presint Alami Seksyen13 Shah Alam
3. Untuk Warga Salak Tinggi


e-Kitchen Taman Dahlia Salak Tinggi

4. Untuk Warga Semenyih


e - Kitchen Bandar Rinching Semenyih

5. Untuk Warga Bandar Utama



e-Kitchen Bandar Utama

6. Untuk Warga Ampang


e - Kitchen Kampung Melayu Ampange-Kitchen Pandan Indah Ampang

Tempahan di E-Kitchen
Terdapat dua cara tempahan iaitu di E-Kitchen PLATS itu sendiri ataupun menerusi aplikasi Grab.

Cara Membuat Tempahan di  E-Kitchen PLATS




1. Layari  , klik E-kitchen berhampiran lokasi anda

 
2.  Kemudian akan popup website untuk anda membuat tempahan, klik start order
 
3.  Pilih menu yang ada di E-kitchen tersebut dan klik order
 
4.  Untuk checkout klik gambar bakul/troli dibawah
 
5.  Paparan rumusan tempahan akan keluar dan klik checkout. Untuk pengetahuan kos penghantaran adalah RM8 tidak kira walau anda beli 1 item. jadi lebih baik beli banyak. Mungkin boleh berkongsi dengan jiran :)
 
6.  Kemudian Request delivery
 
7.  Isi maklumat yang diperlukan dan kemudian tekan confirm






8.  Tempahan anda telah diterima, kemudian akan popup whatapp message seperti dibawah



 
9.  Tekan butang send dan pesanan anda akan dihantar

 10. Selepas itu pihak PLATS akan membalas pesanan anda dan menghantar pautan untuk anda membuat pembayaran melalui online banking sama seperti online shopping platform yang lain.




anda boleh lihat invoive melalui link di whatsapp
11. Selepas pembayaran dibuat, PLATS akan beritahu vendor makanan yang dipesan oleh pelanggan, dan pada pukul 3.30pm, mereka akan mulakan penghantaran.






Cara Buat Tempahan Grab e-Kitchen BazarKalau melalui Grab rasanya ramai yang dah tau jadi Cik iena tulis secara general saja ya.
Buka aplikasi Grab melalui telefon dan tekan menu Grab e-Kitchen BazarLihat info tentang Grab e-Kitchen Bazar dan klik Order NowPilih e-Kitchen Bazar berdekatan dengan rumah andaKlik pada juadah makanan yang ingin dipesanKlik pada Add to BasketKlik Place Order untuk membuat pesanan dan tunggu notifikasi penghantaran makanan


Kepada anda di luar sana rakyat selangor yang ingin mendapatkan aneka juadah berbuka puasa anda boleh membuat pesanan di www.plats.com.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ienaeliena.com/2020/05/juadah-ramadhan-di-hujung-jari-e-kitchen-plats.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Bayar Zakat Fitrah Online Yang Mudah Di Hujung Jari Jer

Cara Bayar Zakat Fitrah Online Yang Mudah Di Hujung Jari Jer

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 558 hits
Alhamdulillah kali pertama bayar zakat fitrah online prosesnya mudah sahaja cuma feel tu rasa kurang sket Saya membayar zakat fitrah melalui online sahaja Bayar zakat biasa seperti zakat pendapatan pun memang tiap tahun bayar online mudah d...
E Bazar Plats Normal Baharu Menikmati Juadah Ramadan Di Musim Pendamik

E Bazar Plats Normal Baharu Menikmati Juadah Ramadan Di Musim Pendamik

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 463 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan sekalian Ramadan tahu ni sangat berlainan dan juga sangat unik bagi Maha Ini kerana selalunya bila tiba Ramadan kita akan sibuk untuk senaraika...
Menjelang Ramadhan Ini Tips Mudah Buat 4 Pes Wajib Untuk Masak Juadah Sahur Berbuka Puasa

Menjelang Ramadhan Ini Tips Mudah Buat 4 Pes Wajib Untuk Masak Juadah Sahur Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 461 hits
Menjelang Ramadhan ibu ibu pasti sibuk di dapur dengan tugasan memasak untuk keluarga Semuanya harus dilakukan dengan cepat dan pantas terutamanya dalam menyediakan hidangan di waktu sahur Bagi memudahkan tugas memasak apa kata ikuti tips o...
Plats Bakal Diperluas Tidak Hanya Jual Juadah Berbuka

Plats Bakal Diperluas Tidak Hanya Jual Juadah Berbuka

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 259 hits
PETALING JAYA 4 MEI Inisiatif Platform Selangor tidak hanya terhad ketika Ramadan sebaliknya bakal dikembangkan untuk menjual barangan lain Pengurus Projek Shamsul Nashriq berkata ia susulan permintaan daripada peniaga untuk meluaskan fungs...
Koleksi Ucapan Selamat Berpuasa Di Bulan Ramadhan

Koleksi Ucapan Selamat Berpuasa Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 1881 hits
KOLEKSI UCAPAN SELAMAT BERPUASA DI BULAN RAMADHAN Setiap tahun apabila tiba bulan ramadhan pastinya ucapan sebegini dicari cari untuk disampaikan kepada yang tersayang Mesej melalui whatsapp sudah tidak asing lagi kini Ia sebagai tanda simb...
Alhamdulillah Isteri Saya Selamat Bersalin Pada 1 Ramadhan Hadi Mazlan

Alhamdulillah Isteri Saya Selamat Bersalin Pada 1 Ramadhan Hadi Mazlan

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 709 hits
Kisah cinta Elly Epit ke dunia realiti sebelum ini mendapat perhatian ramai apabila pada Jun tahun lalu mereka berdua sah bergelar suami dan isteri Siapa menyangka bermula dari sebuah drama berkenaan akhirnya pasangan Hadi Mazlan dan Siti A...
Perbanyak Pahala Jangan Lupa 4 Amalan Sunnah Di Bulan Ramadhan

Perbanyak Pahala Jangan Lupa 4 Amalan Sunnah Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 298 hits
BULAN suci yang kedatangannya dinantikan oleh seluruh umat Muslim telah tiba Di Indonesia 1 Ramadhan 1441 Hijriah jatuh bertepatan dengan 24 April 2020 Masehi Mulai hari ini umat Muslim pun mulai menjalankan ibadah puasa Di bulan yang penuh...
Nasi Jagung Berlaukkan Ayam Masak Merah Aca Timun Sagu Gula Melaka Pembuka Ramadhan

Nasi Jagung Berlaukkan Ayam Masak Merah Aca Timun Sagu Gula Melaka Pembuka Ramadhan

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 603 hits
Salam to all readers Dikesempatan ini aku nak mengucapkan salam ramadhan al mubarak buat kaum Islam Alhamdulillah selesai sudah hari pertama macam mana hari ini Okay Pagi tadi aku nyaris nyaris terlajak sahur terjaga pukul 5 20am sempatlah ...
1 Ramadhan Selamat Berbuka

1 Ramadhan Selamat Berbuka

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 344 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Alhamdulillah selesai sudah puasa pertama kita pada tahun 2020 macam mana semua ok tak tu heheKK alhamdulillah ok saja sebab KK tak kerja masih dalam cuti jadi tak ada guna banyak tenaga kita terperuk d...
Court Rules Mbsb S Non Confirmation Of Branch Manager In Bad Faith

Tempat Penginapan Jauh Sangat Sesuai Tunai Umrah Selepas Solat Subuh Santai Dan Tidak Meletihkan

Balik Raub Satu Malam

Golongan Dapat Pengecualian Diesel

Ibu Bapa Zayn Rayyan Suspek Pembunuh

Jimat Belanja Untuk Pengembara Yang Aktif Boleh Simpan Siap Siap Kredit Dari Sabah Press

Majlis Angkatan Tentera Buat Kerja Apa

Drama Perang Nasi Dagang



Siapa Teme Abdullah Ini Biodata Penulis Buku Yang Sering Mengaburkan Mukanya Ini

Biodata Sofea Shra Personaliti TikTok Terkenal

10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21


Sedap Ke Air Minuman White Coffee Aik Cheong

How To Maximize Your Winnings In Play Golden Dragon

Safety Protocols And Precautions During Oil Tank Replacement

Saya Hidup Pada Usia Subsidi Diberi Allah Pyanhabib

Sacked Selat Klang Assemblyman Warns Bersatu Of Losses If By Elections Held

Teliti Peruntukan Dalam Perlembagaan Persekutuan Bersatu Sebelum Putuskan Nasib 6 Mp Shamrahayu