Jom Patuhi Sop Demi Melawan Covid 19 Bukan Susah Pun Kan


JOM PATUHI SOP DEMI MELAWAN COVID-19. BUKAN SUSAH PUN KAN! Walaupun tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan dah ditetapkan, tapi rasanya kita tak perlu nal gembira sangat ya, nak nak pulak lita dah boleh keluar rumah dan melakukan aktiviti rutin kita macam sebelum ni. Bukan pe, bagi cikla selagi angka kes baru tak bernilai 0, memang tak boleh nak jangka apa yang akan berlaku next. Lagilah sekarang ni, kes baru pun turun naik kan. Ada berpunca jugak dari sikap mereka yang selfish terutama isu kuarantin di rumah bagi mereka yang baru balik dari luar negara

"Tiada lagi kuarantin di rumah tetapi kuarantin wajib di pusat kuarantin mulai 24 Julai (Jumaat)." - Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri

Memetik ucapan menteri kanan, cikla pun setuju. Bukan apa, eloklah diperketatkan macam ni. Mereka yang disuruh kuarantin di rumah serupa macam bukan orang yang kena kuarantin. Nama duduk rumah, tapi masih terima tetamu, elok bercampur gaul dengan orang. Adehlaah. Punca sungguh aihh. Ada pulak yang bangga dengan 'gelang' mahal katanya. Huhu. 
Patut kena kuarantin macam kami yang kuarantin RAI, minum 'air mahal' untuk rawatan radioiodine. Duk je dediam dalam bilik 8 hari. Baru tau rasa. Terus jem otak barangkali. Hihi. 
Jom patuhi SOP.  Jom patuhi SOP demi melawan covid-19. Bukan susah pun kan!
Rasanya semua orang dah tau kot apakah SOP yang perlu dipatuhi sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan dijalankan. Jaga jarak dan pakai mask bila terpaksa berada di tempat yang sesak. Amalan 3W (Wash, Wear & Warn) dan elakkan 3S (tempat sesak, sempit dan bersembang jarak dekat). Sebaiknya, elakkan bersalaman atau bersentuhan dengan orang lain dan kerap basuh tangan sebab tangan yang tak dibasuh dengan kerap dan betul, akan penuh dengan kuman. Bukan kita boleh nampak pun kuman virus tu semua. Kita sendiri yang kena sentiasa beringat

Lagi satu, cara kita pakai mask atau pelitup muka. Pakailah pelitup muka dengan betul ye. Jangan letak dekat dagu sebab ia boleh tercemar dan menyebabkan mulut serta hidung dijangkiti bakteria, virus dan kuman. Pelitup muka jugal kena dibuka sepenuhnya masa kita makan, minum dan beriadah bagi untuk elak ia dari tercemar

Jom patuhi SOP demi melawan covid-19. Bukan susah pun kan!
Jom patuhi SOP demi melawan covid-19. Bukan susah pun kan!
Untuk pengetahuan korang, mula 1 Ogos 2020, diwajibkan pakai pelitup muka adalah dalam pengangkutan awam dan tempat sesak. Sesiapa yang tak pakai dan ingkar, degil, ketegaq boleh didenda. Namun, apa yang penting, ingatlah kita belum menang lagi. Happy happy jugak, tapi janganlah sampai alpa dan leka. 
Stay safe ya semua. Jaga diri. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ciklapunyabelog.blogspot.com/2020/07/jom-patuhi-sop-demi-melawan-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkp Semula Jika Covid 19 Naik Tiga Angka Patuhi Sop

Pkp Semula Jika Covid 19 Naik Tiga Angka Patuhi Sop

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 54 hits
SHAH ALAM 26 JULAI Kerajaan akan melaksanakan kembali Perintah Kawalan Pergerakan sekiranya kes positif Covid 19 mencecah tiga angka kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Menteri kanan berkata jika kes terus meningkat kerajaan tiada pilihan m...
Mahkamah Polis Tegur Penyokong Najib Gagal Patuhi Sop Covid 19

Mahkamah Polis Tegur Penyokong Najib Gagal Patuhi Sop Covid 19

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 45 hits
KUALA LUMPUR Polis memberi peringatan kepada orang awam yang berada di pekarangan Mahkamah Kuala Lumpur hari ini untuk mematuhi prosedur operasi standard bagi mengawal berlakunya penularan koronavirus Arahan itu dikeluarkan dengan menggunak...
Covid 19 Penduduk Selangor Digesa Terus Waspada Patuhi Sop

Covid 19 Penduduk Selangor Digesa Terus Waspada Patuhi Sop

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 76 hits
SHAH ALAM 14 JULAI Rakyat negeri ini dinasihat tidak bersikap sambil lewa dengan terus mematuhi tatacara operasi piawai walaupun kes Covid 19 semakin menurun Pasukan Petugas Covid 19 Selangor memaklumkan hanya terdapat satu kes baharu dilap...
Covid 19 Agong Mahu Rakyat Tidak Alpa Terus Patuhi Sop

Covid 19 Agong Mahu Rakyat Tidak Alpa Terus Patuhi Sop

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 50 hits
Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata kejayaan semua pihak khususnya barisan petugas hadapan dalam mengawal penularan wabak Covid 19 tidak akan bermakna jika negara menghadapi gelombang ke 2 virus itu dan pelaksana...
Rs Surabaya Dituduh Meng Covid Kan Pasien Demi Terima Ratusan Juta Ini Faktanya

Rs Surabaya Dituduh Meng Covid Kan Pasien Demi Terima Ratusan Juta Ini Faktanya

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 44 hits
Sebuah postingan di Twitter mendadak viral lantaran menyebutkan seorang pasien yang dicovidkan oleh pihak rumah sakit agar pihak RS tersebut mendapat kucuran dana dari pemerintah Adalah akun BalqisRrzq yang menyebutkan seorang pasien di RS ...
Gunting Rambut Mengikut Sop Pandemik Covid 19

Gunting Rambut Mengikut Sop Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 62 hits
Masih ingat lagi ketika YAB Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan pada 18 March 2020 yang lalu Ketika itu kita semua sangat baru untuk memahami bagaimana perlaksanaan perkara ni Perkar...
Menteri Agama Patuhi Sop Elak Kluster Aidiladha

Menteri Agama Patuhi Sop Elak Kluster Aidiladha

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 40 hits
KUALA NERUS 30 JULAI Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri hari ini mengingatkan orang ramai supaya mematuhi tatacara operasi piawai yang ditetapkan kerajaan bagi mengelak wujudnya kluster ibadah berkait...
Rentas Negeri Hari Raya Aidiladha Di Benarkan Patuhi Sop

Rentas Negeri Hari Raya Aidiladha Di Benarkan Patuhi Sop

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 56 hits
Assalamualaikum dan selamat petang kepada semua sahabat sahabat Naim harap semua baik baik belaka Pada sidang media harian PKPP tadi Menteri Kanan Pertahanan Dato Seri Ismail Sabri telah mengumumkan kebenaran rentas negeri dibenarkan di baw...
Covid 19 Nine New Cases Local Transmissions Slow After Sop Tightening

Covid 19 Nine New Cases Local Transmissions Slow After Sop Tightening

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 57 hits
CORONAVIRUS Malaysia today recorded nine new Covid 19 infections the bulk of which were imported cases Health Ministry director general Dr Noor Hisham Abdullah said the nine new cases comprised seven imported and two local transmissions Thi...
Mungkinkah Calon Bebas Akan Hilang Wang Pertaruhan Prk Slim

Kaki Pukul Kenali Asri Janggut Yang Sebenar

Cek Fakta Tanda Salib Di Belakang Aa Gym Ternyata

Sokong Pendedahan Najib Seperti Kita Sokong Dap Londehkan Najib

Pemimpin Jangan Over Komen Akar Umbi Berguling Nak Ketawa

Pejuang Untuk Menyatukan Melayu Dan Bangsa Malaysia

Ayam Miliknya Berkokok Tiap Pagi Kakek Ini Didenda Rp 2 8 Juta

A Few Small Decorating Ideas For Small Bedrooms



Bagaimana TikToker Menjana Pendapatan

Asal Usul Nama Matawang Negara Asia

Biodata Malek Mccrone Pelakon Drama Kebaya Kasut Kanvas

5 Kereta Keluaran Malaysia Yang Gagal Teruk di Pasaran Tempatan

Info Dan Sinopsis Drama Kebaya Kasut Kanvas TV3


11 Ips Kd 4 1 Menyajikan Infografi Potensi Maritim Indonesia

Waspada Dua Perkara Yang Sentiasa Muda Bagi Orang Tua

Nasi Goreng Udang Special Sempena Anniversary Ke 7

Jangan Pandang Enteng Kepada Parti Pejuang

Mencandat Sotong Di Pulau Kapas

Cara Mengecek Nama Penerima Blt Bpjs Ketenagakerjaan Simak Di Sini