Jom Maju Ke Hadapan Praktik 5 Cara Mudah





Suksess! Siapa yang tak mahu, kan? Semua orang nak! Sis pun nak jugak! Tapi, ada tak korang terfikir, kenapalah hidup kita nie tak maju-maju walaupun dah melangkah ke tahun 2020!


Korang nak tahu tak, apa puncanya yang menjadikan hidup kita masih berada ditakuk lama. Tetap tak berubah! Sampai bila nak jadi macam tu, kan… Jadi,apakata mulai sekarang kita ubah. Tinggalkan segala sikap yang membuatkan kita jadi stuck dalam kegelapan tersebut. Wahh… gitewww…

Okay, ada beberapa perkara yang perlu kita lakukan. Tak susah mana pun, tetapi kita tetap kena semangat yang kuat. Kita yang nak berubah, so kitalah yang kena buat semua ini tanpa sebarang alasan ataupun berdolak dalih.




1. Bangun Awal
Jika sebelum ini korang rasa agak liat untuk bangun lebih awal, cuba biasakan. Bangun lebih awal akan membuatkan kita ada banyak masa untuk buat itu dan ini.

Kalau korang nak tahu, rata-rata orang yang suksess tu bangun lebih awal tau. Di saat orang lain sedang enak diulit mimpi, dorang dah pun buat perkara-perkara yang produktif.

Try la praktik, dan korang akan rasa bila kita bangun awal, banyak menda yang boleh kita selesaikan. Kalau sis, pagi-pagi nie otak sis lebih fresh! Kalau nak menulis tu, banyaklah ideanya hahhaa… hahah…



2. Buang Semua Emosi NegatifSetiap orang mempunya gaya ataupun cara tersendiri untuk menyelesaikan sesuatu. Jadi, jangan sesekali membandingkan diri kita dengan orang lain.

Setiap daripada kita mempunyai sisi baik, dan setiap kebaikan setiap manusia itu berbeza-beza. Jangan mudah berkecil hati dengan kata-kata ataupun kritikan orang lain. Sebaliknya jadikan ia sebagai dorongan dan energi kita untuk memperbaiki diri kita ke arah yang lebih baik lagi.

Sukar untuk kita mendapatkan energi positif andaikata fikiran kita terus dibelenggu dengan energi yang negatif. Buang semua emosi negatif sampai habis.

Rasakan kepuasannya dan insya-Allah, energi positif yang meresap akan membuatkan korang jadi lebih bahagia!




3. Belum Apa-Apa, Dah Mengalah!
Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Belum usaha, belum mencuba apa-apa, dah cakap tak boleh! Never underestimate yourself. Cuba dulu… lagipun gagal sekali, tidak bermakna kita akan gagal selamanya.

Bak kata Albert Einstein, “A person who never made a mistake never tried anything new.”

Selalulah jadikan kekurangan diri kita itu sebagai motivasi dan ambillah aura daripada insan-insan yang telah berjaya dalam hidup mereka.




4. Jangan Terus Hidup Dengan Masa Lalu
Tidak mahu melepaskan kenangan pada masa lalu adalah satu perkara yang membuatkan kita terus hanyut dalam kenangan silam.

Everybody makes mistakes gitew…. Jadi, sebaiknya kita belajar melupakan kenangan buruk itu dan memaafkan diri kita sendiri. Semua tu akan membuatkan lagi cepat dan lagi mudah untuk melupakan kenangan pahit itu.

Opss… kita kena juga belajar untuk memaafkan orang lain yang mungkin pernah menyakitkan hati atau menyusahkan hidup kita.





5. Tebar Kebaikan & Selalu Bersyukur
Apapun halangan dan dugaan yang telah kita tempuh, selalulah ajar diri untuk bersabar dan bersyukur serta yakin bahawa segala perancangan Allah swt itu adalah yang terbaik.

Apabila kita menjalinkan silaturrahim yang baik dengan orang-orang yang penuh kebaikan itu adalah tali rezeki. Secara tak langsung Allah akan tambahkan nikmat kita.

Jadi, selalulah bersyukur dengan apa yang kita miliki kerana itulah yang terbaik Allah bagi kat kita. Teruslah berbuat baik… menebar kebaikan biar sekecil apapun. Ikhlaskan hati dengan apa yang kita buat, apa yang kita beri.

Soal dihargai ataupun tidak, kita tolak tepi! Semoga Allah redha untuk kita. Sesiapa pun tak kuasa untuk menahan rezeki dari Allah untuk kita, tanpa izinNya. Jadi, kita minta dan berdoalah yang baik-baik sahaja kepadaNya





Okaylah, semoga tahun 2020 akan berakhir dengan penuh makna untuk kita semua. Apa yang sis coretan ini, sedikit sebanyak adalah pesanan untuk diri sis sendiri juga. Mudah-mudahan ia turut memberi manfaat kepada yang lain juga.

Jumpa lagi.

Sayang selalu,
Sis Anie Mohamed

Foto: Sumber Google










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2020/01/jom-maju-ke-hadapan-praktik-4-cara-mudah_15.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Cara Mudah Untuk Mencegah Otak Menjadi Tumpul

5 Cara Mudah Untuk Mencegah Otak Menjadi Tumpul

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 214 hits
Perubahan yang kamu lakukan bisa menjadi cara tepat untuk mengatasi penurunan dalam otak Oleh karena itu penting untuk mengonsumsi makanan yang bisa meningkatkan otak terkait kapabilitas kognitif
Cara Mudah Ke Mid Valley Megamall The Gardens Mall

Cara Mudah Ke Mid Valley Megamall The Gardens Mall

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 494 hits
Cara Mudah Ke Mid Valley Megamall The Gardens MallCara Mudah Ke Mid Valley Megamall The Gardens Mall Cara Mudah Ke Mid Valley Megamall Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Memandangkan Momi ni pengunjung setia ke Mid Valley Megamall jadi Mo...
Ajak Anak Buat Kerja Rumah Berikan Tugasan Mudah Cara Untuk Ajar Mereka Berdikari

Ajak Anak Buat Kerja Rumah Berikan Tugasan Mudah Cara Untuk Ajar Mereka Berdikari

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 554 hits
Pernahkah anda menerima teguran yang mengatakan anak anda mungkin terlalu manja Adakah benar si kecil anda terlalu manja Adakah anda tidak pernah memberikan si kecil peluang untuk melakukan sesuatu perkara dengan sendiri kerana menganggap m...
Tata Cara Naik Pesawat Bagi Pemula Mudah Dan Enggak Ribet

Tata Cara Naik Pesawat Bagi Pemula Mudah Dan Enggak Ribet

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 192 hits
Salah satu transportasi yang kerap mengantarkan masyarakat untuk bepergian jarak jauh adalah pesawat Pesawat dapat mengantarkan Anda ke berbagai tempat tujuan baik di dalam negeri maupun di luar negeri Tentu hal tersebut sangat menguntungka...
Cara Paling Mudah Untuk Check Wang Tidak Di Tuntut Secara Online

Cara Paling Mudah Untuk Check Wang Tidak Di Tuntut Secara Online

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 461 hits
Cara paling mudah dan cepat untuk check wang tidak di tuntut Assalamualaikum dan salam sejahtera Rasanya ramai yang dah tahu pasal perkara ini kan Atau ada yang belum tahu tentang wang yang tidak di tuntut ini Untuk mudah faham wang yang ti...
5 Cara Membuat Nugget Pisang Nikmat Dan Mudah Dipraktikkan

5 Cara Membuat Nugget Pisang Nikmat Dan Mudah Dipraktikkan

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 352 hits
Nugget pisang kini tengah menjadi jajanan hits di Indonesia Beragam olahan nugget pisang pun ditawarkan oleh pemilik usaha kuliner Banyaknya peminat nugget pisang membuat kedai atau stand yang menjualnya selalu ramai pembeli
Cara Solat Taubat Yang Mudah Dengan Bacaan Rumi

Cara Solat Taubat Yang Mudah Dengan Bacaan Rumi

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 505 hits
Cara Solat Taubat Yang Mudah Dengan Bacaan Doa Dalam Rumi Bagaimana cara solat taubat yang betul Tidak dinafikan masih ramai yang tidak pandai untuk lakukan solat taubat mungkin kerana belum biasa Tetapi sebenarnya untuk lakukan solat sunat...
8 Cara Menghaluskan Wajah Secara Alami Mudah Dan Ampuh

8 Cara Menghaluskan Wajah Secara Alami Mudah Dan Ampuh

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 172 hits
Dilansir dari Hellosehat kehalusan kulit ditentukan oleh banyak faktor seperti usia cara merawat kulit paparan polusi udara hingga pola makan Salah satu cara menjaga kehalusan kulit yaitu dengan mengantisipasi faktor faktor tersebut
10 Cara Mudah Halau Lipas Dari Rumah

10 Cara Mudah Halau Lipas Dari Rumah

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 743 hits
10 Cara Mudah Halau Lipas Dari Rumah Awal awal masa Fadzi pindah masuk ke rumah yang sekarang Fadzi duduk semua rasa cantik bersih dan tak ada masalah lipas tikus cicak mahupun semut Rumah baru saja siap developed kan Hatta nyamuk pun tak a...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11