Jom Lihat Fenomena Laut Terbelah



Salah satu fenomena yang tidak kurang menariknya adalah kejadian laut terbelah yang berlaku di Pulau Jindo, wilayah Jeollanam-do di kawasan barat daya Korea Selatan. Pulau ini adalah yang ketiga terbesar di negara itu dan terletak berhampiran pulau Jejudo dan Geojodo.

Bayangkan dalam tempoh sejam, anda dapat menyaksikan kekuasaan Ilahi apabila lautan yang sebelum ini dipenuhi air dan secara tiba-tiba terbelah dan membentuk laluan sementara sepanjang 2.8 kilometer dan selebar 40 hingga 60 meter.

Kejadian itu pasti mengingatkan kita terhadap kisah Nabi Musa yang ‘membelah laut’ bagi membawa pengikutnya yang taat kepada Allah SWT melarikan diri daripada kekejaman Firaun.
Namun, kejadian moden belahan laut di Jindo itu lain ceritanya yang berkait rapat dengan faktor semula jadi iaitu berlakunya pertembungan arus surut secara serentak yang menyebabkan paras air surut sebanyak enam hingga tujuh meter.





Ini menghasilkan laluan bagi menghubungkan dua daratan yang sebelum ini ditenggelami air. Ia juga lazimnya berlaku pada jam 5 atau 6 petang dan disambut menerusi pesta besar-besaran yang dikenali ‘Jindo Yeongdeung Festival’ atau Pesta Laut Terbelah Jindo.

Malah Pesta Laut Terbelah Jindo ini selalunya diadakan tiga kali setahun iaitu pada Mac atau Mei serta Julai. Bagaimanapun, sambutan luar biasa pelancong tempatan dan asing yang mencecah 400,000 orang membanjiri pesta itu menyebabkan pihak berkuasa memutuskan untuk turut meraikan pesta berkenaan pada April.

Bagi mendapatkan pemandangan paling menarik laut terbelah dan membentuk laluan, orang ramai boleh menikmatinya sama ada dengan memanjat bukit atau berjalan-jalan sendiri di laluan itu.




Malah, siapa yang mahu melepaskan peluang melihat detik-detik keajaiban dan tidak hairanlah sebaik lautan itu terbelah, orang ramai berpusu-pusu melintasi laluan itu dan meraikan rakan dari arah bertentangan berikutan penyatuan daratan kepulauan Jindo dan Modo. Tidak kurang pula yang mengambil kesempatan mencari tiram, rumpai dan hasil lautan lain.

“Inilah keajaiban yang tidak mungkin disaksikan di tempat lain. Dalam sekelip mata, laut terbelah dan mendedahkan dasarnya. Tiada perkataan dapat menggambarkan ketakjuban melihat hidupan laut seperti kerang, kepah dan hidupan marin yang sebelum ini hidup di dasarnya, tiba-tiba timbul,” kata pelancong tempatan, Cho Eun-Jun yang dipetik media tempatan, baru-baru ini.

Hakikatnya, tidak ramai yang tahu mengenai kewujudan fenomena itu sehinggalah pada 1975, apabila seorang duta Perancis ketika itu, Pierre Randi, melawat Korea Selatan dan menulis mengenainya dalam sebuah akhbar negaranya.




Namun, seperti juga banyak kejadian aneh lain, ada kisah dongeng atau kepercayaan rakyat tempatan di sebalik fenomena itu. Ia dikaitkan dengan sebuah kampung di Jindo yang diserang harimau yang menyebabkan penduduk berlari ke pulau Modo untuk berlindung.

Malangnya, seorang wanita tua, Pong, yang tidak berdaya tertinggal. Dalam keadaan serba tersedak dia memohon bantuan Dewa Laut, yang kemudian memisahkan laut dan membantu wanita malang itu lari daripada haiwan liar berkenaan.




Apabila laut itu terbelah, ramai penduduk yang berlari ke Modo, memainkan gong dalam usaha mereka mencari wanita berkenaan. Dia, bagaimanapun meninggal dunia tetapi sebelum mati, wanita berkenaan sempat membisikkan: “Doaku dimakbulkan. Laluan laut terbuka dan aku dapat melihat kamu semua. Kini, harapanku sudah terlaksana. Aku boleh meninggal dengan tenang.”

Nama asal daerah itu, Hodong, kemudian ditukar kepada Hoedong, bermakna ‘Kampung Orang yang Kembali’, bagi mengingati kisah Pong.




Selain di Korea, kejadian itu turut dipopularkan di Jepun, selepas penyanyi wanitanya, Dendo Yomishi, menghasilkan lagu fenomena Jindo itu pada 1996.

INFO: Laut terbelah Jindo
*Berlaku dua kali setahun iaitu sama ada Mac atau Mei serta Julai.
*Secara saintifik, kejadian itu disebabkan penurunan mendadak paras air laut akibat pertembungan air pasang dan surut secara serentak.
*Ia juga disebabkan tarikan graviti antara bulan dan matahari.
*Fenomena itu berlaku selama sejam dan mendedahkan sebahagian dasar lautannya yang membentuk laluan menghubungkan daratan Jindo dan pulau sekitarnya.
*Menjadi antara acara tarikan utama pelancong ke Korea Selatan, setiap tahun

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zamrispoon.blogspot.com/2019/01/jom-lihat-fenomena-laut-terbelah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fenomena Supermoon Bmkg Pantau Adanya Pasang Air Laut 4 Hari Kedepan

Fenomena Supermoon Bmkg Pantau Adanya Pasang Air Laut 4 Hari Kedepan

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 158 hits
Masyarakat diimbau untuk waspada terkait fenomena pasang maksimum air laut yang terjadi pada 19 22 Januari 2019 tersebut
Video Hubungan Pemandu Vios Dan Suv Yang Jatuh Dalam Laut Didedahkan

Video Hubungan Pemandu Vios Dan Suv Yang Jatuh Dalam Laut Didedahkan

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 610 hits
1892 SHARES Pemandu Toyota Vios berusia 21 tahun yang terbabit dalam kemalangan di Kilometer 4 0 Jambatan Pulau Pinang semalam didapati positif ganja lapor BHarian Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Ni...
Skuad Bomba Kita Memang Tak Guna Laut Cetek Pun Gagal Nak Cari Chuah Chun Howe

Skuad Bomba Kita Memang Tak Guna Laut Cetek Pun Gagal Nak Cari Chuah Chun Howe

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 919 hits
SEORANG lelaki memperlekeh usaha pasukan penyelamat yang bertungkus lumus mencari sebuah kereta yang terjunam ke dalam laut di Jambatan Pulau Pinang awal pagi semalam Lelaki itu Chuah Chun Howe meninggalkan komen pada satu video live yang d...
Pemandangan Indah Laut Biru Di Suria Sabah

Pemandangan Indah Laut Biru Di Suria Sabah

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 748 hits
Pemandangan Indah Laut Biru Di Suria SabahAsalamualikum Salam Sejhtera Semua Di sana kelihatan kapal laut bergerak lajuMula kelihatan agak besar depan mata Laju bergerak semakin jauh kian kecil di pandangan mataKe mana agaknya itu lah dunia...
Suv Akhirnya Berjaya Dinaikkan Dari Laut

Suv Akhirnya Berjaya Dinaikkan Dari Laut

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 774 hits
PULAU PINANG Selepas lebih dua hari terjunam ke dalam laut di bawah Jambatan Pulau Pinang kenderaan SUV Mazda CX 5 akhirnya berjaya dinaikkan kira kira pukul 5 50 petang tadi Kenderaan itu berjaya dinaikkan bersama mangsa Muey Yun Peng 20 y...
Operasi Tarik Keluar Kereta Terhumban Ke Laut Ditangguh

Operasi Tarik Keluar Kereta Terhumban Ke Laut Ditangguh

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 214 hits
Operasi membawa keluar sebuah kenderaan utiliti sukan yang terhumban ke dalam laut dari Jambatan Pulau Pinang terpaksa ditangguhkan hari ini berikutan keadaan cuaca yang tidak mengizinkan dan akan disambung esok Komander Polis Marin Wilayah...
Vide0 Pasukan Sar Jumpa Suv Jatuh Laut

Vide0 Pasukan Sar Jumpa Suv Jatuh Laut

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 383 hits
GEORGE TOWN Pasukan mencari dan menyelamat sebentar tadi menemui kenderaan pelbagai guna yang terhumban ke dalam laut selepas terlibat dalam kemalangan di kilometer 4 0 Jambatan Pulau Pinang arah Perai dekat sini awal pagi semalam Ketua Pol...
Inilah Wajah Pemandu Vios Yang Menyebabkan Kereta Lain Terjunam Dalam Laut

Inilah Wajah Pemandu Vios Yang Menyebabkan Kereta Lain Terjunam Dalam Laut

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 517 hits
Seorang lelaki telah membuat laporan polis selepas anak lelakinya berusia 20 tahun tidak pulang sejak malam tadi Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Ab Hamid berkata lelaki tersebut hadir di Ibu Pej...
Video Cctv Dari Sudut Pandangan Lain Rakam Saat Suv Terpelanting Ke Dalam Laut

Video Cctv Dari Sudut Pandangan Lain Rakam Saat Suv Terpelanting Ke Dalam Laut

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 393 hits
GEORGETOWN Pemandu Toyota Vios berusia 21 tahun yang terbabit dalam kemlangan di Kilometer 4 0 Jambatan Pulau Pinang semalam didapati positif g4nja Ketua P0lis Daerah Seberang Perai Tengah Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Ab Hamid berka...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil