Jom Dual Boot Windows Dengan Ubuntu



Seringkali saya melihat agak ramai juga yang berminat hendak memasang sistem operasi Linux, namun ragu-ragu dek kerana masih belum mahir.
Tetapi apabila mengetahui yang mereka boleh ‘dual boot’ antara Windows dan luga Linux, rata-rata ramai yang ingin tahu kaedahnya, supaya mereka dapat belajar dengan mudah tanpa memikirkan tentang partisi Windows.
Saya telah banyak menulis artikel tentang bagaimana cara hendak dual boot, baik menggunakan Ubuntu, Linux Mint, mahupun Arch Linux. Kali ini saya cuba kemaskini artikel lama supaya ianya terasa lebih ‘segar’ dan semestinya lebih ‘baru’ (walaupun paparan pemasangnya tidak jauh berbeza pun).
Jadi tanpa melengahkan masa lagi, mari kita teruskan kepada pemasangan. Dalam tutorial ini saya memilih Ubuntu (18.10) sebagai distro Linux yang akan dipasang secara dual boot.
Cara Pasang Ubuntu Dual Boot Dengan Windows
1. Baiklah, pertama sekali, apabila anda selesai boot ke desktop, anda akan nampak paparan desktop yang kosong. Klik pada ‘Install Ubuntu 18.10′ (atau apa-apa versi Ubuntu yang anda telah muat turun) untuk melancarkan Ubiquity.
2. Kemudian, anda akan dapat lihat paparan seperti berikut muncul. Pilih bahasa yang anda ingin gunakan, dan klik ‘Continue’. Bahasa lalai yang dipilih adalah Bahasa Inggeris.
3. Seterusnya, anda perlu memilih susun atur papan kekunci. Pada saya, melainkan anda memang menggunakan susun atur bahasa selain Inggeris, bahagian ini juga tidak perlu diubah-ubah. Klik sahaja pada butang ‘Continue’.
Nampak mudah sahaja bukan?
Memang mudah pun. Tak tahu kenapa orang fikir ianya rumit.
4. Tetingkap seterusnya terdapat beberapa pilihan. Jika anda tidak mahu berfikir panjang selepas selesai pemasangan, anda boleh tandakan pada pilihan ‘Normal Installation’, dan di bawahnya terdapat juga pilihan untuk memuat turun kemaskini sistem operasi serta codec asas.
Tandakan sahaja pada semua kotak seperti contoh di bawah.
5. Pemilihan pada tetingkap berikut adalah ‘direct-to-the-point’.
Klik ‘Install Ubuntu alongside Windows 7‘ (atau Windows 10, mengikut kepada sistem operasi Windows apa yang sedang anda gunakan ketika itu).
6. Di sini anda boleh terus klik pada ‘Install Now‘ dan selesaikan sahaja pemasangan sehingga ke akhir. Melainkan ada sebab anda hendak tentukan sendiri saiz partisi (dan membuat swap), tidak perlulah anda klik pada pilihan lain.
Tetapi jika anda ingin menukar saiz dan tempat partisi Ubuntu, serta membuat swap baginya, maka kliklah pada advanced partitioning tool.
*Linux menggunakan ruang swap sebagai memori virtual untuk membantu host (sistem operasi) ketika ia sedang dijalankan.
7. Di sini anda boleh tentukan saiz partisi. Anda perlu berhati-hati agar tidak terpadam partisi Windows. Cuma tidak perlu risau bab itu, kerana partisi untuk Windows pasti akan dilabelkan sedemikian.
Pada contoh gambar tangkap layar di bawah, sda1 dan sda2 adalah partisi untuk Windows. Bahagian yang kecil adalah untuk ‘boot’, dan bahagian besar adalah untuk sistem operasi dan aplikasi-aplikasinya.
Cuba banding beza dengan paparan tangkap layar berikut pula. Sda2 adalah Local Disk (C:), manakala sda3 adalah Data (D:). Sda1 tersembunyi, jadi ia tidak dapat dilihat pada paparan info ‘Hard Disk Drives’.
Mohon jangan ketawa tengok warna merah tu. Biasalah, PC tua. 8. Saya harap anda sudah faham dengan sedikit penerangan mengenai partisi di atas. Penentuan partisi (Partitioning) adalah sangat penting kerana ianya menentukan sama ada sistem operasi anda berjaya dipasang atau tidak.
Bagi contoh seterusnya, jika anda hendak menukar saiz partisi, pilih pada partisi yang anda hendak ubah dan pasang Ubuntu padanya, lalu klik ‘Change’.
Anda akan dapat lihat seperti tetingkap di bawah.
9. Pada ‘Size’, ubah sahaja ia kepada saiz partisi yang anda kehendaki. Kebiasaannya bagi saya sendiri, saya akan tolakkan jumlahnya dengan 1GB (1024MB), kerana baki 1GB tersebut saya akan gunakan pula untuk dijadikan swap.
Jika anda hendak buat saiz swap lebih dari itu pun tidak mengapa, dan sebenarnya lebih besar lebih bagus. Ini sekadar contoh sahaja.
Pada ‘Use as’ adalah format atau jenis partisi. Untuk memudahkan kefahaman, tukarkan sahaja ia kepada ‘Ext4’, iaitu jenis partisi yang biasa digunakan untuk Linux.
‘Mount point’ pula adalah titik lekapan untuk sistem operasi. Tukarkan ia kepada ‘/’. ‘/’ adalah root, dan untuk penerangan mengenai bahagian ini kita perlukan artikel berasingan. Di sini, cukup sekadar anda fahamkan dulu ia adalah ‘mount point’ bagi menempatkan sistem operasi.
10. Jika anda telah selesai tentukan saiz untuk partisi Ubuntu dan swap, langkah seterusnya pula hanyalah klik pada ‘Install Now’, tetapi sila pastikan ianya dipasang pada partisi Ubuntu tersebut. Jangan anda ‘ter-halakan’ ia (highlight) kepada partisi swap atau Windows pula.
Dari ini, anda perlu tentukan lokasi (Kuala_Lumpur), nama PC, nama pengguna dan kata laluan. Saya rasa ianya amat mudah untuk difahami dan tidak perlukan sebarang tunjuk ajar.
Saya tinggalkan anda di sini. Jika anda perlukan sebarang bantuan, anda boleh ‘pm’ laman Facebook kami.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/jom-dual-boot-windows-dengan-ubuntu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantuan Sara Hidup Sebanyak Rm300 Mula Dibayar Hari Ini Jom Semak Kelayakan Kita Sekarang

Bantuan Sara Hidup Sebanyak Rm300 Mula Dibayar Hari Ini Jom Semak Kelayakan Kita Sekarang

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 621 hits
GEORGE TOWN Kira kira 4 1 juta isi rumah yang layak di seluruh negara bakal menerima bayaran fasa pertama bagi Bantuan Sara Hidup bermula hari ini Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata wang berkenaan akan dimasukkan terus ke dalam akaun ban...
Jom Ikuti Petua Orang Kampung Cara Merawat Kayap Sehingga Sembuh

Jom Ikuti Petua Orang Kampung Cara Merawat Kayap Sehingga Sembuh

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 975 hits
Kayap atau lebih dikenali dalam istilah perubatan sebagai herpes zoster adalah sejenis jangkitan viral pada kulit Ia menyebabkan radang dengan tompok tompok merah atau gelembung air pada permukaan kulit yang kadangkala amat menya kitkan Jan...
Jom Habiskan Masa Santai Bersama Keluarga Tersayang Di Melaka Wonderland

Jom Habiskan Masa Santai Bersama Keluarga Tersayang Di Melaka Wonderland

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 445 hits
Jom habiskan masa santai bersama keluarga tersayang di Melaka Wonderland Assalamualaikum wbt Bila tiba musim cuti sekolah tak kisahlah cuti pendek ke panjang kebanyakan parents mesti tercari cari tempat best yang boleh dijadikan tempat meng...
Jom Bertukar Dari Unifi Ke Maxis Fibre

Jom Bertukar Dari Unifi Ke Maxis Fibre

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 672 hits
Selepas 2 tahun dengan unifi makan dengan ini takdelah terikat dengan kontrak dengan unifi dan aku bebas untuk pilih untuk stay atau tukar platform internet lain plak Kenapa tukar Unifi ke Maxis Fibre antara beberapa sebab aku tukar kepada ...
Jom Toleh Etnik Uighur Timur Turkistan Di Rantau China Barat

Jom Toleh Etnik Uighur Timur Turkistan Di Rantau China Barat

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 327 hits
Uighur Turkistan Timur Sebagai Tunas Peradaban AKHIR AKHIR ini terdapat isu isu penjara atau kewujudan kem kem tahanan yang digunakan oleh China untuk mendidik warganya dari kumpulan etnik Uighur Timur Turkistan di rantau China Barat yang j...
Jom Viral Madu Kelulut Mok Asli Dari Pahang

Jom Viral Madu Kelulut Mok Asli Dari Pahang

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 496 hits
Antara ubat mujarab yang disebut didalam al Quran adalah madu Zaman sekarang ada yang was was nak amalkan maatas alasan banyak yang tak original Kali ni aku nak up satu perniagaan Madu Kelulut yang diusahakan oleh pengusaha Muslim yang dike...
Jom Cuba Menu Baru Mcdonald S Fish Propsperity Burger

Jom Cuba Menu Baru Mcdonald S Fish Propsperity Burger

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 356 hits
Jom Cuba Menu Baru di McDonald s Baru baru ni Gee keluar lepaking bersama geng blogger Terengganu iaitu dan Tempat lepak yang paling selesa untuk pakej sekali anak bermain haruslah McDonald s Mak mak boleh melepak bersembang sambil anak ana...
Cuti Tahun Baru Cina Jom Beriang Ria Ke Sunway Lagoon

Cuti Tahun Baru Cina Jom Beriang Ria Ke Sunway Lagoon

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 597 hits
MINGGU DEPAN DAH CUTI TAHUN BARU CINA KORANG DAH ADA PLAN KE KALAU TAK TAHU NAK KE MANA MANA DAN TAK ADA PLAN NAK BALIK KAMPUNG SEBAGAINYA JOM KITA KE SUNWAY LAGOON NIKMATI PELBAGAI PROMOSI HEBAT THE BEST REUNION EVER BERMULA 1 FEBRUARI HIN...
Jom Kita Bercuti Ke Hong Kong Disneyland

Jom Kita Bercuti Ke Hong Kong Disneyland

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 408 hits
Hidup ni kalau kita terperap je kat rumah or bilik rugilah kita Ye betul dengan membaca banyak ilmu yang kita boleh dapat tapi kalau kiat experience first hand lagi banyak benda yang kita dapat belajar Kena ada teori dan praktikal barulah l...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord