Jkr Sabah Digerakkan Secara Pro Aktif Pantau Perbaiki Jalan Runtuh Ekoran Hujan Lebat Bung


UMNO ONLINE

KOTA KINABALU– Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata, pihaknya telah meminta Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) dan jurutera daerah untuk memantau keadaan dan mengambil tindakan jalan-jalan raya yang mengalami kejadian tanah runtuh di beberapa kawasan yang terjejas akibat hujan lebat sejak beberapa hari lalu.
Katanya, tindakan segera perlu diambil terutama di jalan-jalan raya yang berlaku tanah runtuh supaya penduduk tidak terjejas perhubungan mereka.
“Sekiranya jalan-jalan raya itu di bawah jagaan syarikat konsesi, mereka diminta mengambil langkah pro-aktif untuk membersihkan dan membaik-pulih runtuhan tersebut dengan kadar yang segera,” katanya di sini.
Beliau yang juga Menteri Kerja Raya berkata, bagi kes jambatan runtuh sebagaimana yang berlaku di Kampung Melangkap Kota Belud, pihaknya telah meminta pihak jurutera daerah dan Pengarah JKR meneliti kerosakan yang berlaku.
Menurut beliau, sekiranya ia melibatkan tanggungjawab jabatan, tindakan serius akan diambil perhatian serius untuk memperbaikinya melalui peruntukan kecemasan.
Bung Moktar memberitahu, beliau juga akan melakukan lawatan ke beberapa tempat yang dilanda banjir itu untuk melihat sendiri punca berlakunya banjir kilat bagi membolehkan tindakan susulan diambil.
Katanya, kerajaan juga akan menaiktaraf sistem perparitan sebagai antara langkah bagi mengatasi banjir kilat di beberapa tempat khususnya di sekitar Kota Kinabalu dan daerah yang berhampiran.
Beliau berkata, sistem perparitan yang sedia tidak mampu mengalirkan air dengan baik menyebabkan rumah-rumah di kawasan tanah rendah dinaiki air.
“Banjir yang melanda ekoran hujan lebat agak luar biasa. Selain beberapa lokasi sekitar Kota Kinabalu dilanda banjir kilat, beberapa daerah lain seperti di Kota Belud dan Tuaran turut mengalami banjir yang serius,” ujarnya.
Menurutnya, dengan menaiktaraf sistem perparitan ini nanti akan dapat membantu para penduduk daripada ancaman banjir kilat terutama pada setiap kali musim hujan.
Kata Bung Moktar, perbincangan dengan agensi kerajaan seperti Jabatan Pengairan dan Saliran serta pihak berkuasa tempatan akan dilakukan bagi menjalinkan kerjasama untuk menangani masalah banjir kilat yang sering berlaku.
Tambah beliau, beberapa faktor lain seperti pembinaan jalan raya dan pembangunan yang lain menjadi antara punca menyumbang banjir kilat terjadi.
“Kita meminta kepada pemaju dan kontraktor yang terlibat dalam kerja-kerja pembinaan agar dapat memastikan sistem perparitan sementara dapat dibina dan sentiasa dipantau di segi kebersihannya agar tidak berlaku halangan menyebabkan air tersekat mengalir,” katanya.
Timbalan Ketua Menteri itu menambah, keadaan ini juga menyebabkan jalan raya yang sedia ada mudah dinaiki air mengakibatkan kesukaran bagi kenderaan melaluinya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/jkr-sabah-digerakkan-secara-pro-aktif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amaran Ribut Petir Hujan Lebat Dari Jam 7 45 Pm Hingga 10 Pm Di Beberapa Kawasan Semenanjung Sabah

Amaran Ribut Petir Hujan Lebat Dari Jam 7 45 Pm Hingga 10 Pm Di Beberapa Kawasan Semenanjung Sabah

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 320 hits
The ReporterJabatan Meteorologi Malaysia hari ini meramalkan cuaca ribut petir dan hujan lebat di beberapa kawasan di Semenanjung Malaysia dan Sabah Menurut laporan kaji cuaca yang dikeluarkan setakat jam 7 25 malam sehingga jam 10 malam 12...
Bung Gembira Pembahagian Jawatan Kabinet Sabah

Bung Gembira Pembahagian Jawatan Kabinet Sabah

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 233 hits
KOTA KINABALU Pengerusi Barisan Nasional Sabah Bung Moktar Radin berkata beliau gembira dengan pembahagian jawatan dalam Kabinet negeri yang diputuskan hari ini Katanya pertukaran portfolio membabitkan beliau dengan Timbalan Ketua PPBM Saba...
Bung Apologises To Zahid Over Failed Sabah Cm Quest

Bung Apologises To Zahid Over Failed Sabah Cm Quest

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 291 hits
Bung Moktar Radin says he will conduct a post mortem over the coalition s performance in the state elections PETALING JAYA Sabah Barisan Nasional chief Bung Moktar Radin today apologised to Ahmad Zahid Hamidi who is BN chairman and Umno pre...
Sabah Cm Post Bung Pressured Into Compromise Says Zahid

Sabah Cm Post Bung Pressured Into Compromise Says Zahid

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 258 hits
The decision by Gabungan Rakyat Sabah to choose Bersatu s Hajiji Noor as their chief minister for Sabah was a compromise on Bung Moktar Radin s part said Ahmad Zahid Hamidi The Umno president said the Sabah Umno chief had relented to pressu...
Prn Sabah Bung Moktar Bakal Menjadi Ketua Menteri Sabah

Prn Sabah Bung Moktar Bakal Menjadi Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 580 hits
PRN SABAH BUNG MOKTAR MUNGKIN MENJADI KETUA MENTERIGabungan Rakyat Sabah 3 BEBAS akan menubuhkan kerajaan di Sabah Kemasukan 3 ADUN Bebas ke dalam Gabungan Rakyat Sabah menjadikan Gabungan mempunyai 41 kerusi DUN berbanding WARISAN PLUS han...
Nga Nightmare If Bung Becomes Sabah Chief Minister

Nga Nightmare If Bung Becomes Sabah Chief Minister

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 171 hits
SABAH POLLS DAP Teluk Intan MP Nga Kor Ming has urged Sabahans to vote for Warisan Plus to prevent Sabah BN chief Bung Moktar Radin and former state minister Musa Aman from becoming their chief minister and governor respectively The elders ...
Umno Terlalu Berkorban Km Sabah Sepatutnya Bung Mokhtar

Umno Terlalu Berkorban Km Sabah Sepatutnya Bung Mokhtar

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 217 hits
Umno terlalu berkorban KM Sabah sepatutnya Bung MokhtarOleh September 28 2020Pengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi berkata bekas gabungan kerajaan itu tidak bersedia untuk menyerahkan jawatan ketua menteri Sabah kepada parti lain Me...
Sabah Governor Asks For Time To Decide Between Bung Moktar And Hajiji For Cm S Post

Sabah Governor Asks For Time To Decide Between Bung Moktar And Hajiji For Cm S Post

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 313 hits
Sabah Umno chief Datuk Seri Bung Moktar Radin speaks to reporters after an audience with the Yang di Pertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin at Istana Negeri Kota Kinabalu September 27 2020 Sabah Barisan Nasional chief Datuk Seri Bung Moktar Rad...
Bung Moktar Angkat Sumpah Tkm1 Sabah

Bung Moktar Angkat Sumpah Tkm1 Sabah

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 208 hits
Pengerusi Barisan Nasional Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah Bung Moktar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Lamag mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin ...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord