Jika Orang Asli Nampak Takkan Mereka Tidak Asli Tak Nampak


Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah  / Assistant Editor 
KEPUTUSAN PRK Cameron Highlands sebenarnya mengejutkan ramai pihak. Mana tidaknya, melihat kepada jentera pilihan raya yang turun daripada kedua belah pihak, Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN), ternyata memberikan kelebihan kepada PH, bukan BN.

Semua jentera PH turun berkempen, daripada yang tertinggi sehingga yang paling rendah. Jarang berlaku dalam PRK, Perdana Menteri turut berkempen. Tetapi di PRK CH, PM sendiri turut berkempen. Begitu juga mereka yang bergelar menteri, timbalan dan lain-lain, berhadapan dengan pembangkang yang rata-rata bermodalkan air liur.

Ikut kertas, PH memang akan memenangi PRK ini. Namun, kuasa Allah adalah segalanya. Barisan Nasional, bukan sahaja menang, tetapi majoritinya turut meningkat. Terkejut dengan kemenangan BN, maka berbagai ulasan yang berat sebelah dilontarkan. Bersentimen dan beremosi kerana tidak puas hati dengan kekalahan PH. Zaman bodek membodek sehingga maruah entah ke mana.

Lebih hina lagi, ada seorang pensyarah bernama Dr Mazlan (UTM) yang mengaitkan dekatnya tarikh PRK CH dengan Tahun Baharu Cina yang akan disambut 10 hari lagi daripada tarikh mengundi PRK CH, yang menyebabkan peratusan mengundi orang Cina rendah. Ternyata beliau amat naif dalam memahami psiki dan budaya masyarakat Cina. Jika tidak faham isu, lebih baik diam. Apatah lagi bercakap soal silang budaya. Saya selaku orang Cina, amat memahami sentimen orang Cina.

Apa kaitan dengan PRK CH dengan Tahun Baharu Cina yang agak jauh lagi? Melihat kepada semangat ultra kiasu mereka, saya tidak fikir mereka tidak mahu balik untuk mengundi? Mereka sudah pun mengundi. Yang tidak balik mengundi itu adalah Cina yang tidak ultra kiasu, yang sudah menyampah dengan PH. Cina tidak ultra kiasu inilah Cina baik, Cina yang dapat membezakan yang mana intan dan yang mana kaca.

Sebab itu, naif sangat ulasan mengaitkan kekalahan PH dengan sambutan Tahun Baharu Cina. Mengaku sahajalah bahawa rakyat hari ini sudah semakin hari semakin meluat dan muak dengan lakonan ultra kiasu.

Mujahid Yusuf Rawa, selaku menteri di JPM (Hal Ehwal Islam) berkata, kempen menggunakan sentimen perkauman dan agama oleh BN dengan kerjasama PAS pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Cameron Highlands menjadi punca kekalahan calon Pakatan Harapan (PH). Sentimen dimainkan pakatan pembangkang itu jelas merupakan fitnah terhadap beliau dan kerajaan PH. BN menuduh PH tidak menjaga agama, jual Tabung Haji (TH) dan ikut telunjuk DAP. Kata beliau, semua itu fitnah.

Jika itu fitnah, tangkislah. Inikan zaman siber. Gunakan alat teknologi komunikasi untuk menangkis semua itu. Bukankah kejayaan atau Pakatan Rakyat (PR) dan PH dalam PRU 12, 13 dan 14, atau disebut sebagai tsunami politik, disebabkan oleh kecanggihan alat teknologi kemunikasi. Semua maklumat dapat diakses begitu cepat melalui telefon komunikasi pintar?

Menurut Mujahid lagi, berikutan kemenangan BN pada PRK itu, pihaknya bimbang BN akan menggunakan sekali lagi sentimen perkauman dan agama pada PRK Dewan Undangan Negeri Semenyih, Selangor dan Rantau di Negeri Sembilan.

Jika menurut logik Mujahid dan ulasan beberapa pusat penyelidikan pro PH yang menggunakan fakta yang sama, apakah orang asli turut termakan kempen agama dan sentimen perkauman? Saya tidak fikir BN berkempen di kawasan orang asli membangkitkan isu agama dan sentimen kaum. Apakah kajian tidak dibuat, kenapa orang asli turut menolak PH? Jika orang asli pun nampak, takkan orang yang tidak asli tidak nampak!

Kemenangan BN minggu lalu dalam PRK Parlimen Cameron Highlands memberikan kemenangan kepada calon BN, Ramli Mohd Noor,meraih 12,038 undi, menewaskan calon PH M.Manogaran (8,800 undi), dan dua calon Bebas, Sallehudin Ab Talib (314 undi) dan Wong Seng Yee 276 undi.

Kenapa kita mahu menutup fakta bahawa rakyat telah mula bangkit. Kesatuan yang berlaku antara PAS dan UMNO, benar-benar memberikan impak kepada PRK CH. Tidak mustahil selepas ini akan turut diterjemahkan dalam PRK Semenyih dan Rantau. Kita perlu rasional dalam menilai kebangkitan rakyat.

Semasa kempen PRK CH sudah menampakkan tanda-tanda kemenangan berpihak kepada BN. Ternyata, ceramah atau kempen BN jauh lebih mendapat sambutan daripada PH.

Ini mengingatkan saya kepada kempen PAS ketika menjadi pembangkang menghadapi BN selaku pemerintah suatu masa dahulu.

Ketika itu kita dapat lihat, dalam kempen PAS, begitu ramai yang hadir berbanding dengan BN. Bila berlaku pilihan raya, bilangan dalam kempen yang ramai tidak memihak kepada PAS. Rata-rata berpihak BN walaupun ceramah mereka hambar.

Hari ini, zaman sudah berubah. Bilangan (crowd) yang hadir ketika ceramah dan kempen, itu adalah tanda kemenangan seseorang calon itu. Dalam maksud, rakyat mahu tahu, apa sebenarnya yang berlaku, apa pula yang dijanjikan oleh calon yang bertanding.

Saya tidak fikir rakyat akan termakan dengan kempen berbau hasutan, fitnah, perkauman, sentimen agama dan sebagainya, kerana ia boleh ditangkis dengan mudah?

Ingatan saya kepada PH, tidak perlu menjadi rumah siap pahat pun berbunyi. Bersedialah menghadapi PRU15 yang akan datang dengan lebih sengit dan mencabar.

Zaman sekarang, adalah zaman buat kerja, dan melakukan yang terbaik untuk rakyat dan negara selaras dengan prinsip demokrasi, bukannya sedap duduk dikerusi empuk sehingga lupa masalah rakyat jelata.

Rakyat hari ini yang menjadi petani sedang merintih disebabkan oleh kejatuhan harga komoditi. Saya difahamkan ada yang terpaksa mengikat perut kerana tidak cukup makan disebabkan harga komoditi jatuh merudum. Lebih malang lagi, minyak sawit kita turut tidak diterima di persada antarabangsa.

Hentikanlah sindrom menyalahkan BN dan Najib Razak. Lakukan yang terbaik untuk agama, bangsa dan negara. Jangan lagi menjadi kuda tunggangan ultra kiasu. Rakyat mahu melihat, apa sikap pimpinan negara, terutama yang beragama Islam, terhadap isu Allahyarham Adib yang menjadi mangsa rusuhan kuil. Jangan hanya begitu beriya-iya dengan isu Teoh Beng Hock, tetapi menikus dalam isu Allahyarham Adib.

Jangan hanya nampak NGO-NGO sahaja mempertahankan beliau. Yang lain bagaimana? Keadilan mesti diberikan untuk Adib. Begitu juga dengan isu-isu berkaitan Islam yang perlu kepada pembelaan.

Rakyat sudah dapat menilai antara PH dan BN. Begitu juga dengan kerjasama antara biru dan hijau. Kalau saya seorang peniaga makanan hari ini, pasti saya akan menjual kuih berwarna biru hijau. Kuih seri muka biru hijau, kuih lapis biru hijau atau kek berbelang biru hijau. Saya yakin, pasti laku dan berebut-rebut orang akan membelinya. Malangnya, saya bukan peniaga.

Kepada cendekiawan yang berada di menara gading, tidak usahlah bersentimen sangat dengan membuat ulasan membodek yang jelas menampakkan kenaifan diri sendiri sehingga menjadi manusia tidak bermaruah. Berkata benarlah walaupun pahit.

Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Profesor Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL)
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/01/jika-orang-asli-nampak-takkan-mereka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Nampak Mereka Bertiga Basah Kuyup Tiada Seorang Pun Yang Tegur

Ramai Nampak Mereka Bertiga Basah Kuyup Tiada Seorang Pun Yang Tegur

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 373 hits
Ramai nampak mereka bertiga basah kuyup tiada seorang pun yang tegur Netizen memuji keprihatinan lelaki ini yang membantu menghantar si ibu dan bayinya ke destinasi sementara suaminya menunggang motosikal mengikuti dari belakang Susilekumar...
Tunang Muat Naik Foto Bersama Remy Ishak Lama Tifak Nampak Gambar Mereka Bersama

Tunang Muat Naik Foto Bersama Remy Ishak Lama Tifak Nampak Gambar Mereka Bersama

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 937 hits
Nama pelakon berbadan sasa iaitu Remy Ishak sedang mencanak naik setelah lakonannya dalam drama Lelaki Kiriman Tuhan dan Pujaan Hati Kanda bersama Mira Filzah menjadi popular Lakonannya dalam dua drama itu kini telah mencetuskan fenomena da...
Kenali Mereka Yang Jenis Menunjuk Di Laman Facebook

Kenali Mereka Yang Jenis Menunjuk Di Laman Facebook

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 341 hits
Artikel ini adalah hasil perkongsian tuan Bang macam mana nak tahu orang tu menunjuk riya ujub di fesbuk Sebab kalau kita cakap macam tu ke dia dia balas balik bukan nak menunjuk tapi nak bagi inspirasi Ok dia macam ni riya menunjuk ni ada ...
Apa Yang Dimaksudkan Dengan Orang Kaya Tidak Bekerja Untuk Wang Tapi Wang Bekerja Untuk Mereka

Apa Yang Dimaksudkan Dengan Orang Kaya Tidak Bekerja Untuk Wang Tapi Wang Bekerja Untuk Mereka

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 296 hits
Bagaimana orang kaya tidak bekerja untuk wang tapi mereka meletakkan wang mereka untuk bekerja dengan melabur dalam membina perniagaan mereka sendiri atau dilaburkan dalam saham syarikat syarikat lain memperoleh pulangan dan bangunan nilai ...
Lelaki Hina Ydp Agong Akhirnya Ditemui Mereka Datang Betul Betul Depan Kedai Dan Ini Terjadi

Lelaki Hina Ydp Agong Akhirnya Ditemui Mereka Datang Betul Betul Depan Kedai Dan Ini Terjadi

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 1253 hits
Dulu selalu kita ditegur kerana mulut badan binasa tetapi zaman sekarang ayat itu harus diubah sedikit kepada Kerana Jari Badan Binasa atau Terlajak Tekan Send Kalau Lambat Memang Kena Isu hina Agong dan Sultan ini sejak dua menjak macam se...
Walaupun Isteri Cuma Suri Rumah Ingatlah Mereka Bekerja 24 Jam Tanpa Henti Tak Bergaji Rileks Media

Walaupun Isteri Cuma Suri Rumah Ingatlah Mereka Bekerja 24 Jam Tanpa Henti Tak Bergaji Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 385 hits
Mungkin ramai wanita yang mengambil keputusan untuk berhenti kerja selepas berumah tangga Tindakan itu memang wajar dipuji Sebagai suami tentu anda rasa seronok dengan pengorbanan isteri yang mahu menjadi suri rumah Anak anak dijaga sendiri...
Jom Kita Kencingkan Mereka

Jom Kita Kencingkan Mereka

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 502 hits
ECRL Azmin jawab Guan Eng jawab tapi belum terjawabADA satu dialog semasa kempen Pilihan Raya Umum Ke 14 lalu yang sering digunakan Presiden Pari Amanah Negara Mohamad Sabu berhubung apa yang didakwa sebagai kelemahan kerajaan Barisan Nasio...
Sarawak Report Ini Jawapan Kepada Mereka Yang Masih Bahlol

Sarawak Report Ini Jawapan Kepada Mereka Yang Masih Bahlol

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 441 hits
Kes Sarawak Report Settle Luar Mahkamah Malu Apa Bossku Minda Rakyat Dua round SR kecundang dalam kes saman di London masih ada yang kurang malu claim PAS lost the fight SR lost Interlocutory tanpa sebarang basis yang diterima mahkamah 5 0 ...
Fadli Zon Hukum Ini Semakin Tajam Kepada Mereka Yang Dianggap Kritis

Fadli Zon Hukum Ini Semakin Tajam Kepada Mereka Yang Dianggap Kritis

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 294 hits
Wakil Ketua Umum Partai Gerindra Fadli Zon menuding era pemerintahan Joko Widodo saat ini berlaku tidak adil Terutama kepada pihak yang melakukan kritik terhadap pemerintah
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses