Jika Nurul Izzah Dilantik Jaga Ptptn Atau Tvet Misalnya Siapa Pun Tak Akan Bising


 
Apakah Nurul Izzah tidak boleh langsung beroleh kedudukan dalam kerajaan selagi ayahnya, Anwar Ibrahim memegang jawatan Perdana Menteri?
Pertanyaan ini banyak ditimbulkan berikutan walaupun Nurul Izzah telah mengundur diri sebagai penasihat kanan ekonomi dan kewangan kepada Perdana Menteri untuk hanya berperanan dalam Sekretariat Jawatankuasa Penasihat Menteri Kewangan bagi membantu usaha memperkukuh ekonomi negara yang dipengerusikan Mohd Hassan Merican, pertikaian terhadap kedudukan beliau masih tetap kedengaran.
Mereka terus mempertikaikannya kerana menganggap kedudukannya dalam seketariat itu masih sesuatu yang tidak wajar kerana Menteri Kewangan tetap bapanya.
Selagi seketariat itu bertanggungjawab kepada bapanya sendiri, walaupun seketariat dipengerusikan oleh Mohd Hasan Merican, kaitan Nurul Izzah dengan amalan nepotisme tidak banyak bezanya, demikian kata mereka yang tidak berpuas hati itu.
Dalam hal ini, apakah Nurul Izzah tidak boleh langsung memegang apa-apa jawatan selagi bapanya adalah Perdana Menteri, sedangkan beliau adalah seorang pemimpin kanan dalam PKR dan memainkan peranan penting bukan saja pada PRU15 lalu, bahkan sejak penubuhan PKR lagi?
Atau apakah ada jawatan lain yang sesuai buat Nurul Izzah?
Dengan kedudukan Nurul Izzah sebagai Naib Presiden PKR, selain tidak sedikit sumbangannya kepada parti itu, baik ketika PRU15 lalu, sewaktu Anwar berada di dalam penjara atau sejak PKR ditubuhkan, mengenepikannya begitu saja memang sesuatu yang tidak wajar.
Tambahan lagi, beliau juga dilihat sebagai aset masa depan PKR dan ramai pula tidak teragak-agak meletakkannya sebagai bakal Perdana Menteri wanita pertama bagi Malaysia suatu hari nanti.
Atas premis itu, memberinya latihan dan pengalaman dalam pentadbiran kerajaan adalah suatu keperluan.
Silapnya dalam hal ini ialah Anwar terus melantik anaknya itu untuk berada di Pejabat Perdana Menteri sebagai penasihat kanan kepada bapanya sendiri selaku Perdana Menteri.
Walaupun cuba dihujahkan bahawa jawatan itu bersifat pro bono iaitu tidak menerima gaji, tetapi sebagaimana matlamat tidak menghalalkan cara, pro bono juga tidak membuatkan nepotisme jadi suci.
Dengan bersetuju Nurul Izzah berundur diri, ini bermakna Anwar sendiri akhirnya sedar kesilapan melantik anaknya itu tidak sepatutnya berlaku.
Mujurlah cepat kesilapan disedari, jika tidak, sidang Parlimen yang sedang berlangsung sekarang pasti panas dengan soalan-soalan berapi berkenaan dengannya.
Sebagai pemimpin kanan PKR sendiri, walaupun bapanya adalah Perdana Menteri, Nurul Izzah sebenarnya ada hak untuk sama-sama berperanan dan menyumbang untuk negara selepas parti meraih kemenangan.
Yang tidak kena ialah jika beliau dilantik memegang sesuatu jawatan yang terletak secara langsung di bawah ketiak bapanya sendiri.
Ini kerana ia akan mendedahkan kepada konflik kepentingan dan memungkinkan berlakunya banyak perkara lain yang tidak sihat apabia bapa dan anak sendiri berada dalam pejabat yang sama.
Jika Nurul Izzah dilantik sebagai Pengerusi PTPTN atau mengetuai Jawatankuasa Pemerkasaan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional atau TVET misalnya, pasti tidak ada sesiapa yang bising mengenai perlantikan itu.
Perlantikan Nurul Izzah bagi dua jawatan tersebut selain boleh diasingkan daripada amalan nepotime, ia juga menunjukkan bagaimana Anwar benar-benar serius untuk meletakkan keupayaan anaknya itu dalam hal yang berkaitan pembangunan generasi muda negara ini.
Lebih daripada itu, andai kata Nurul Izzah tidak kalah di Permatang Pauh baru-baru ini, dengan pengalaman, kelayakan dan kedudukannya sebagai Naib Presiden PKR, kiranya Perdana Menteri melantiknya sebagai salah seorang menteri kabinet pun tentu ramai yang turut mengalu-alukannya.
Oleh kerana PTPTN dan TVET masih lagi kosong penerajunya, Anwar harus mempertimbangkannya jika ingin menutup terus kaitan Nurul Izzah dengan amalan nepotisme melalui kedudukannya dalam Seketariat Jawatankuasa Penasihat Menteri Kewangan sekarang ini.
Saya sendiri akan menjadi yang pertama menyokong perlantikan itu, tidak lagi menentangnya sebagaimana ketika Nurul Izzah dilantik sebagai penasihat kanan sebelum ini. – ShahbudinHusin 14/02/2023.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/02/jika-nurul-izzah-dilantik-jaga-ptptn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Think Tank Ideas Thinks Appointing Nurul Izzah Bad Idea

Think Tank Ideas Thinks Appointing Nurul Izzah Bad Idea

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 127 hits
The Institute for Democracy and Economic Affairs is the latest to lend its voice to the chorus of disagreement on Nurul Izzah Anwar s appointment as a senior economics and financial adviser to the prime minister The think tank said while sh...
Hutang Ditinggalkan Kerajaan Pn Rm1 5 Trilion Bantuan Nurul Izzah Diperlukan

Hutang Ditinggalkan Kerajaan Pn Rm1 5 Trilion Bantuan Nurul Izzah Diperlukan

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 199 hits
The ReporterAhli Parlimen Ipoh Barat M Kulasegaran berpendapat pelantikan Nurul Izzah sebagai Penasihat Kanan Ekonomi kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah diperlukan dalam membantu menghapuskan hutang negara yang diwarisi ...
Lantikan Nurul Izzah Dari Lihat Segi Matlamat Bukan Jadi Polemik Mufti Pulau Pinang

Lantikan Nurul Izzah Dari Lihat Segi Matlamat Bukan Jadi Polemik Mufti Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 121 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Pelantikan Nurul Izzah Anwar sebagai penasihat kanan ekonomi dan kewangan kepada perdana menteri harus dilihat menerusi matlamat yang ingin dicapai bukan untuk dipolemikkan kata Mufti Pulau Pinang Wan Salim Wan Mo...
Ambillah Kalau Nak Apa Nak Malu Malu Sanusi Risau Nurul Izzah Tak Makan Sebab Kerja Tanpa Gaji

Ambillah Kalau Nak Apa Nak Malu Malu Sanusi Risau Nurul Izzah Tak Makan Sebab Kerja Tanpa Gaji

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 140 hits
Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor menyifatkan tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim melantik anaknya Nurul Izzah sebagai Penasihat Kanan Ekonomi dan Kewangan tanpa gaji sebagai satu perkara yang luar biasa nbsp Beliau b...
The Problem With Nurul Izzah S Appointment

The Problem With Nurul Izzah S Appointment

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 203 hits
We cannot compare political dynasties with mom and pop grocery stores or madrassas that pass on from father to son They do not handle public funds And family businesses where the reigns of management are passed on from father to children ha...
Ex Pas Mp Backs Nurul Izzah S Advisory Role

Ex Pas Mp Backs Nurul Izzah S Advisory Role

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 141 hits
Former PAS syura council member Khairuddin Aman Razali believed that Nurul Izzah Anwar was qualified to serve as the prime minister s senior adviser because of her experience as a three term MP In a statement Khairuddin also noted that Nuru...
Observers Warn Of Prelude To More Nurul Izzah Like Appointments

Observers Warn Of Prelude To More Nurul Izzah Like Appointments

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 120 hits
Rosmah Mansor worked pro bono too but she was also given a lot of perks like her own office and car Concerns have been raised that the appointment of family members to government positions could be a slippery slope to more as debate continu...
This Is About Principles Not Nurul Izzah

This Is About Principles Not Nurul Izzah

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 199 hits
Charles CJ Chow Free Malaysia Today I like Nurul Izzah Anwar But this is not about her It is about civil society Her appointment as finance and economic adviser to her daddy the prime minister is something that we should not have to write a...
Economist Nurul Izzah Capable Of Her New Adviser Role

Economist Nurul Izzah Capable Of Her New Adviser Role

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 206 hits
The appointment of Nurul Izzah as the pro bono adviser on economics and finance to her father Anwar Ibrahim is not a liability as she has demonstrated sound political and policy independence throughout her political career a prominent econo...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat