Jika Muhyiddin Tidak Cukup Sokongan Bajet 2021 Tergantung Aminuddin Harun


 

Perdana Menteri (PM) kerajaan Perikatan Nasional (PN) Tan Sri Muhyiddin Yassin diingatkan supaya melepaskan jawatan seandainya beliau tidak lagi mempunyai sokongan majoriti dalam kalangan ahli-ahli Parlimen.
 
Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Aminuddin Harun berkata, keengganan Muhyiddin berbuat demikian memungkinkan Belanjawan atau Bajet 2021 yang akan dibentangkan pada bulan Oktober atau November ini akan tergantung kerana gagal mendapat kelulusan Parlimen.
 
"Kita tidak lupa bahawa Bajet akan dibentangkan dalam sebulan ini. Kalau Bajet (yang disediakan oleh PN) ini tidak akan diterima oleh Ahli Parlimen.
 
"Bila bajet tidak diterima ini menunjukkan sokongan kepada pemerintah bermasalah dan menunjukkan negara kita lemah. Kalau tidak lulus macam mana kita mahu melaksanakan perbelanjaan kewangan pada tahun hadapan, mahu bayar gaji dan sebagainya.
 
"Inilah risiko yang mungkin berlaku. Lebih baik Datuk Seri Anwar Ibrahim diangkat sebagai PM segera. Ini doa kita. Terus mengharap kepada Allah agar memudahkan urusan ini.
 
"Kalau di Timur Tengah ada Erdogan, di Asia Tenggara kita berharap sangat ada Datuk Seri Anwar (sebagai pemimpin besar di rantau ini)," katanya dalam Forum "DSAI PM9 Malaysia, Langkah ke hadapan" anjuran Gabungan Reformis Malaysia yang disiarkan secara langsung melalui Facebook dari Kediaman Menteri Besar di Seremban, malam tadi.
 
Menurut Aminuddin lagi, penyokong Reformasi juga harus bersiap sedia dengan beberapa kemungkinan sekiranya Yang di-Pertuan Agong mendapati Muhyiddin kehilangan sokongan.
 
Katanya, terdapat dua kemungkinan, sama ada jawatan PM akan diserahkan kepada Anwar atau Agong akan bersetuju untuk membubarkan Parlimen dan Reformis perlu bekerja kuat untuk memenangkan Pakatan Harapan.
 
"Kita terima bahawa dalam pertemuan PM dengan Agong ada dua kemungkinan. Saya ada berbincang dengan pengamal undang-undang, menyatakan bahawa, pertama, sama ada dia (Muhyiddin) boleh serahkan (jawatan) dengan cara baik, nyatakan tidak ada sokongan dan Agong tentukan siapa yang akan menggantikan. Kedua dia memilih untuk membubarkan Parlimen. Kalau dibubarkan parlimen adakah kita bersedia? Itu persoalan kita.
 
"Pilihan raya kita harap tidak berlaku dalam suasana Covid 19 yang kritikal dan mungkin datang gelombang ketiga kalau pilihan raya dipanggil untuk menentukan kepimpinan baru. Saya rasa Covid 19 ini akan mendatangkan lebih banyak masalah," katanya lagi.
 
Walau bagaimanapun, Aminuddin menolak tuduhan pihak lawan kononnya Anwar kemaruk merebut kuasa di tengah-tengah pandemik Covid 19.
 
Menurutnya, Anwar tidak 'gila kuasa' kerana telah sanggup menunggu selama 22 tahun. Anwar hanya ingin merobah Malaysia menjadi lebih baik ditengah-tengah barah rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang berleluasa.
 
Majlis malam tadi didahului solat hajat dan bacaan Yassin memohon agar dipermudahkan urusan perlantikan PM ke 9.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/jika-muhyiddin-tidak-cukup-sokongan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bajet 2021 Tergantung Jika Muhyiddin Hilang Sokongan

Bajet 2021 Tergantung Jika Muhyiddin Hilang Sokongan

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 377 hits
Perdana Menteri kerajaan Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin diingatkan supaya melepaskan jawatan seandainya beliau tidak lagi mempunyai sokongan majoriti dalam kalangan ahli ahli Parlimen Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Am...
Muhyiddin Dakwa Cukup Sokongan Majoriti Dakwaan Anwar Itu Hendaklah Di Buktikan

Muhyiddin Dakwa Cukup Sokongan Majoriti Dakwaan Anwar Itu Hendaklah Di Buktikan

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 371 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin mengambil maklum kenyataan Anwar Ibrahim yang mendakwa mempunyai sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat untuk membentuk kerajaan mengatakan presiden PKR itu hendaklah membuktikannya Dakwaan i...
Tun Dr Mahathir Kata Akan Tunggu Dan Lihat Sekiranya Anwar Ibrahim Cukup Sokongan

Tun Dr Mahathir Kata Akan Tunggu Dan Lihat Sekiranya Anwar Ibrahim Cukup Sokongan

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 340 hits
PETALING JAYA Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau akan tunggu dan lihat sekiranya pemimpin pembangkang Anwar Ibrahim mempunyai sokongan yang cukup untuk membentuk kerajaan baharu Anwar hari ini mendakwa beliau mendapat ...
Anwar Ada Sokongan Yang Cukup Kata Orang Kanan Najib

Anwar Ada Sokongan Yang Cukup Kata Orang Kanan Najib

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 237 hits
malaysiadateline com Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papagomo mengakui menerima maklumat bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim sememangnya sudah mempunyai sokongan daripada majoriti ahli Parlimen Menerusi sedutan video berdurasi...
Muhyiddin Jatuh Sokongan Parti Parti Lain Terhadap Anwar Akan Menyusul

Muhyiddin Jatuh Sokongan Parti Parti Lain Terhadap Anwar Akan Menyusul

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 235 hits
Berikut adalah kenyataan yang dibacakan Anwar Ibrahim dalam sidang media khas tengahari tadi mengenai sokongan majoriti yang sudah diperolehinya untuk mengambil alih kerajaan daripada PN yang dipimpin oleh Muhyiddin Yassin Susulan itu turut...
Tarik Balik Sokongan Kepada Muhyiddin Jika Km

Tarik Balik Sokongan Kepada Muhyiddin Jika Km

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 197 hits
FMT Seorang pemimpin Pemuda Umno mendesak supaya Barisan Nasional menarik balik sokongan kepada Presiden PPBM Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri sekiranya ketua menteri Sabah yang baru dilantik dari PPBM Dalam catatan di Facebook Nazi...
Muhyiddin Meminta Anwar Buktikan Sokongan Dia Sendiri Tidak Pernah Buktikan Di Parlimen

Muhyiddin Meminta Anwar Buktikan Sokongan Dia Sendiri Tidak Pernah Buktikan Di Parlimen

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 301 hits
KUALA LUMPUR Setiausaha Agung PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri tidak pernah membuktikan sokongan yang diterimanya untuk menjadi Perdana Menteri pada Mac lalu melalui undi di ...
Sokongan Dap Pada Anwar Berbunyi Cukup Kelusi Wa Sokong Tarak Cukup Kalu Wa Lambong

Sokongan Dap Pada Anwar Berbunyi Cukup Kelusi Wa Sokong Tarak Cukup Kalu Wa Lambong

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 282 hits
Secara tiba tiba Anwar buat satu kejutan yang sekali lagi akan mengheret seluruh negara kepada kemelut politik Dalam satu kenyataan akhbar yang diadakan Anwar laki bini serta disertai oleh Saifuddin Nasution Anwar mendakwa sudah mempunyai k...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun