Jika Ingin Keberkatan Hidup Jangan Kedekut Beri Emak Ayah Rm100 Setiap Bulan


Allahuakbar.. hidup berubah lepas beri mak ayah sorang RM100 sebulan walaupun gaji cukup makan je…
Anak-anak yang telah bekerja dan mempunyai pendapatan bulanan, jangan sekali terasa terbeban untuk memberikan sedikit wang dari pada gaji kita kepada mak ayah walaupun sedikit.
Walaupun gaji tak bersar mana, hutang kereta, rumah dan lain-lain komitmen, wahai anak jangan lupa kirim wang pada mak dan ayah. Oleh sebab itu, setiap kali dapat duit gaji asingkanlah sedikit duit untuk mak ayah. Tak banyak pun tak apa.
Percayalah perkara kecil yang dilakukan ini mampu memberi kesan yang amat besar dalam kehidupan anda. rezeki murah melimpah ruah, hati bahagia bagi ditaman syurga, hidup insyallah dengan izin Allah SWT akan tenang.
REBUTLAH PELUANG INI
Ada kalanya mak ayah menolak tak mahu duit kita, sebab mereka pun dah ada duit sendiri. Namun ambillah peluang tetap beri walaupun nilainya sedikit kerana dari situlah Allah lorongkan keberkatan dalam kehidupan dan setiap rezeki kita.
Ini  adalah kisah sebenar untuk kita jadikan iktibar. Kisah ini diceritakan oleh seorang pemuda yang dikenali sebagai Angah. Angah seorang pemuda yang bekerja di Kota Raya.
Tahun pertama dia kerja, sedikit duit gaji disisihkan untuk mak dan ayahnya. Padahal masa tu, gajinya tak sampai pun seribu. Dia hantar rm100 sebulan. Rm50 untuk ibu, rm50 untuk ayah.
Begitulah rutinnya setiap bulan. Walau mak ayah dia bukan orang m1skin, namun tetap dia hantar juga. Malah, pencen ayah dia sendiri 4 kali ganda lebih mahal dari gaji dia.
Kehidupan Terasa Sukar dan berliku
Sampai satu masa, Angah kahwin. Bebanan hidup berkeluarga mula dia rasa. Sewa rumah tidak lagi dikongsi dengan rakan bujang, semua atas tanggungan dia. Segala bil-bil ultility, ansuran kereta, bebanan pinjaman peribadi dan sebagainya; dia kena fikir dan lunaskan.
Walaupun isteri Angah pun bekerja, namun kehidupan memang agak sukar memandangkan kos sara hidup yang tinggi. Sejak itu, Angah mula STOP kirim duit pada ibu dan ayahnya. Dia mula fikir tentang keluarga sendiri, tambah-tambah isterinya mula mengandung.
Makin banyak nak guna duit. Hari demi hari, bulan demi bulan, tahun demi tahun berlalu. Walau gajinya dan isteri sentiasa meningkat setiap tahun, namun bebanan kewangan makin lama makin berat. Anak-anak makin bertambah, bebanan hutang pun begitu juga.
Angah bukan tak mahu nak kirim duit pada mak ayahnya, dia nak tunggu kewangan dia stabil dulu. Namun tak pernah stabil, makin merosot adalah. Gaji bersih dia hanya tinggal 3 angka sahaja selepas tolak semua bebanan. Sedangkan gaji kasar dia masa tu dah melebihi RM3000.
Aku Inginkan Keberkatan Hidup
Alang nekad, biar dia makan nasi lauk kicap sekali pun, dia akan kirim duit belanja pada mak ayah di kampung. Walau mak ayah tidak meminta-minta, walau kehidupan ibu dan ayahnya jauh lebih senang dari dia.
Alang nekad kirim duit seratus untuk ibu, dan seratus untuk ayahnya setiap bulan. Gaji bersih dia selepas kirim duit belanja pada orang tuanya hanya sekitar RM800 sahaja. Awalnya, si ayah menolak. Dia tahu anaknya sesak. Lagipun, pencen dia sendiri tak habis nak makan. Anak-anak lain lagi kirim duit belanja.
Tapi Angah mendesak
Sekian tahun lamanya dia tidak mengirim duit. Semenjak dia kahwin dan punya keluarga. Kononnya sebab untuk kegunaan diri sendiri dan keluarga pun semput-semput. Namun kali ini dia tekad, semput pun dia nak juga kirim.
Apa-apa masalah yang tidak dijangka, yang tidak mampu dia selesaikan memandangkan duit poket pun tidak cukup, Allah hantar orang lain bantu. Motornya rosak orang lain bagi pinjam tanpa diminta. Masalah tempat kerja, ada sahaja datang bantu selesaikan.
Beberapa bulan selepas istiqomah kirim duit belanja pada ibu ayah, rezeki Angah mula mencurah. Satu demi satu idea dan lubang buat duit seolah terhampar di depan mata. Allah buka lorong rezeki lain sebaik sebahagian duit gajinya diberi pada ayah dan ibu. Rezeki yang berganda-ganda mula masuk.
Rezeki hal ALLAH SWT, Rezeki Datang Tidak Disangka-Sangka
Dilarang sesekali terlintas lagi difikiran bahawa sedikit kiriman duit belanja untuk ibu dan ayah itu menjadi beban pada kita. Jangan! Kira-kira Matematik pasti menunjukkan duit kita makin berkurangan.
Namun kira-kira Tuhan melalui keberkatan dan rezeki yang datang tidak disangka-sangka itu rupanya berbeza. Mak ayah ini, doanya mereka sahaja tidak ternilai harganya. Jika masih ada mak ayah, jangan berkira untuk mengirim duit belanja.
Seringgit kita kirim untuk gembirakan mereka, Tuhan pasti balas beribu-ribu kali ganda. Malah, melalui rezeki dan keberkatan hidup yang tidak dijangka-jangka.
Yakinlah dengan janji Allah. Allah pasti akan membuka pintu rezeki jika kita membahagiakan mak ayah kita. Semoga kita diberikan kekuatan untuk melaksanakan amalan mulia ini. Dipersilakan untuk share agar lebih ramai lagi yang mendapat manfaat. Terima kasih sudi membaca.
 
Sumber: rentas.asia 
The post Jika Ingin Keberkatan Hidup, Jangan Kedekut Beri Emak Ayah RM100 Setiap Bulan appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/jika-ingin-keberkatan-hidup-jangan-kedekut-beri-emak-ayah-rm100-setiap-bulan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya 3 Bulan Merasa Hidup Senang Isteri Muda Mengeluh Jaga Suami Terlantar Strok

Hanya 3 Bulan Merasa Hidup Senang Isteri Muda Mengeluh Jaga Suami Terlantar Strok

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 265 hits
Tidak dinafikan ramai wanita memilih untuk bermadu demi mengejar kesenangan Namun kehidupan bermadu tidaklah seindah seperti disangka Baru baru ini tular perkongsian seorang wanita 28 tahun yang bergelar isteri kedua selepas berkahwin denga...
Gempar Lelaki Dedah J Kom Bayar Rm15 000 Setiap Bulan

Gempar Lelaki Dedah J Kom Bayar Rm15 000 Setiap Bulan

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 140 hits
April 20 2021 Jabatan Komunikasi Komuniti menafikan dakwaan agensi itu ada menggaji seorang individu dengan bayaran RM15 000 setiap bulan J Kom turut menafikan lelaki yang membuat dakwaan dibayar sebanyak itu adalah kakitangan mereka malah ...
Jenayah Pelajar Membimbangkan Polis Johor Akan Turun Ke Sekolah Setiap Bulan Ayob Khan

Jenayah Pelajar Membimbangkan Polis Johor Akan Turun Ke Sekolah Setiap Bulan Ayob Khan

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 318 hits
Oleh SENARIO terkini yang memperlihatkan kadar jenayah melibatkan golongan pelajar sama ada yang menjadi mangsa atau pelaku jenayah mencetuskan kebimbangan semua pihak Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata kesalahan jenaya...
Baru Nikah 4 Bulan Lebih Suami Akur Kehil4ngan Isteri Hid4p K4nser Di Bulan Penuh Keberkatan

Baru Nikah 4 Bulan Lebih Suami Akur Kehil4ngan Isteri Hid4p K4nser Di Bulan Penuh Keberkatan

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 352 hits
Tidak dinafikan kehilangan orang yang kita sayang merupakan momen sukar untuk diterima Namun sebagai hambaNya kita terp aksa akur dan reda dengan setiap ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah S W T Itulah situasi yang dialami seorang su...
Rutin Ke Ijn Setiap 3 Bulan

Rutin Ke Ijn Setiap 3 Bulan

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 222 hits
Hi korang Assalamualaikum salam Jumaat sihat ke hari ni harapan SA agar korang sihat selalu SAa ni plak mood ok dah fresh semula selepas melantak tido dari pagi Rabu sampai subuh pagi ni memang betul betul tido dan rehat Bangun cuma untuk m...
Setiap Ibu Ada Limitasi Termarah Tu Biasa Cuma Jangan Biar Anak Sedih Tanpa Dipujuk

Setiap Ibu Ada Limitasi Termarah Tu Biasa Cuma Jangan Biar Anak Sedih Tanpa Dipujuk

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 294 hits
Stres seorang isteri bergelar ibu bukan boleh dibuat main main Bila dah sampai tahap burnout ia bukan sekadar stres biasa Namun menurut pakar psikologi keadaan ini perlu diberi perhatian yang wajar kerana boleh memberi kesan kepada kesihata...
Keh Keh Walaupun Kes Covid 19 Meningkat Di Sekolah Rina Nasihat Emak Bapak Supaya Jangan Bimbang Lembab Betul

Keh Keh Walaupun Kes Covid 19 Meningkat Di Sekolah Rina Nasihat Emak Bapak Supaya Jangan Bimbang Lembab Betul

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 216 hits
April 26 2021 Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat yakin Kementerian Pendidikan mempunyai cara untuk menangani kluster pendidikan yang membimbangkan golongan ibu bapa ketika ini Dalam masa sama Kementerian Pendidikan dimin...
Anak Patuh Solat Kerana Ganjaran Mak Ayah Jangan Biasakan Kelak Anak Makin Meminta

Anak Patuh Solat Kerana Ganjaran Mak Ayah Jangan Biasakan Kelak Anak Makin Meminta

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 210 hits
Mendidik anak melakukan beberapa perkara tertentu misalnya bersolat berpuasa dan sebagainya dengan ganjaran yang dijanjikan oleh mak ayah sememamgnya mampu menarik perhatian anak Pun begitu jangan terlaku kerap ditawarkan dengan ganjaran ya...
Luahan Bapa Marah Anak Harus Berpada Jangan Sampai Menyesal Seumur Hidup

Luahan Bapa Marah Anak Harus Berpada Jangan Sampai Menyesal Seumur Hidup

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 282 hits
Menjadi lumrah ibu bapa menyesal marah anak kerana tak dapat mengawal emosi ketika itu Inilah yang diluahkan oleh seorang bapa yang menyesal marah anak sulungnya Anda pernah tak menyesal marah anak Bila kali terakhir anda marah anak dan kem...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media